Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 462 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| sorryme1 - Ej medlem längre | 2009-11-20 12:17 | |
![]() | Ok,,tack för råden. Han verkar inte heller gilla det så jag vet inte om jag vill ge mej på det. Sist jag försökte hängde han i duschdraperiet så det är nog inte hans grej:-) | |
| Ässät | 2009-11-20 12:21 | |
![]() | Jag badar mina katter ibland för att få bort löst hår | |
| Bitte - Administratör | 2009-11-20 12:24 | |
![]() | Köp en karda och borsta med den ,, så gör jag med mina och från storkissen är det ibland så mycket hår att jag brukar säga att jag ska sticka sockor Bitte | |
| Ässät | 2009-11-20 12:28 | |
![]() | Jo men hon i Zooaffären sa att man även kan bada dom för att det ska försvinna underifrån också och det har blivit mycket mycket bättre | |
| Sote | 2009-11-20 14:46 | |
![]() | Jag födde upp skogisar på åttioch början av nittitalet. Jag ställde ut väldigt mycket och såg både bra och dåliga sidor hos olika kattraser och deras uppfödare. Själv föredrar jag absolut Skogisen då det åtminstone då var en väldigt frisk ras utan en massa rasrelaterade problem. Det finns en del raser som är helt vansinnigt hur hårt man driver aveln och linjeavel (inavel) förespråkas friskt bland många uppfödare. Allt för att få fram så sastypiska och vinnande katter som möjligt. Det man tappar på vägen som bra temprament och friska individer är inte lika viktigt. Tex så var en del perser så platta i nosen att ansiktet nästan var välvt inåt vilket även medförde att dom var så breda i skallen att ungarna inte kunde födas på normalt vis uttan man var tvungen att snitta honan. Det kom även vid den tiden in från USA en ny linje hos Burman som lyftes fram som fantastiskt bra och dessa katter började komma till Danmark och domarna lyfte fram dom som vinnande och det medförde att linjerna började spridas flitigt. Nackdelen som man helt bortsåg från var att dessa linjer även bar på en medfödd defekt som innebar att ca 50% av avkomman föddes utan ansiktsöppningad och självklart var helt livsodugliga. Skrämmande utveckling. Vet inte hur det gick sedan men vet att dom domare jag kände till i sverige åtminstone då valde att inte lyfta fram dessa extrema katter som vinnare för att inte sprida defekten i sverige iallafall. Vissa defekter som svansknick förekom ju hos skogisarna men dom katterna som hade detta fick man inte registrera avkomma efter och som uppfödare var man ju noga med att föjla upp ex hankattens syskon och föräldrar för att undvika katter som kunde bära på detta anlag. Allt för att hålla rasen så frisk som möjligt. Visst jobbade även jag för att få fram så rastypiska och snygga katter som vann på utställningarna (vilket dom oftast gjorde) men jag tummade aldrig på friskheten och tempramentet hos katterna. Oavsett hur snygg en hane var så skulle jag aldrig ha använt den om den tex hade dåligt temprament. | |
| litenstor | 2009-11-20 15:06 | |
![]() | Mina favoritkatter: vanlig huskatt bengal ragdoll birma | |
| Mindymoo | 2009-11-20 15:27 | |
![]() | Har av ren slump haft såväl en Russian blue som en British blue - men mestadels vanliga "bondkatter". En gång var det snudd på att vi tog en bengal, men det blev aldrig av. I stället tog vi hand om två vuxna svarta systrar från Djurskyddsföreningen, de var tydligen omplaceringsfall för andra gången, och de blev supertrevliga familjemedlemmar. Vad jag vill ha sagt är - bemöter man sin katt rätt så kvittar rasen, man har en vän för livet. | |
| sorryme1 - Ej medlem längre | 2009-11-20 15:46 | |
![]() | Har nu badat min plutt och det var ingen hitt kan jag lova. Tror inte jag gör om det, han kommer hata mej... | |
| caughtbock | 2009-11-20 15:53 | |
![]() | Äh, de glömmer snabbt bara de får lite käk ;) | |
| LinneaHYLK | 2009-11-20 15:58 | |
![]() | Abessinier Siames Burmilla Huskatt Devon rex Bengal Brukar oftast bli intresserad av intelligenta, aktiva och sociala korthårskatter. Men det finns finns ju oändligt många fina katter! | |
| nettan23 | 2009-11-20 16:44 | |
![]() | Bästa katten är min lilla stora kattgubbe Ludde, bondkatt med perser i sig. 15 år och still going strong :D | |
| nettan23 | 2009-11-20 16:45 | |
![]() | Sen om era katter inte gillar att bada eller åka bil, ÖVA! Oavsett ålder! Ludde hatade att bli badad och åka bil, nästintill omöjligt, men till slut märkte han att det inte var farligt och nu e det inga problem alls. | |
| sorryme1 - Ej medlem längre | 2009-11-20 16:53 | |
![]() | Men hur ska jag göra nettan? Min Pluto var skräckslagen och ville bara ta sig ur handfatet. Fick honom inte tvättad helt. Fick verkligen hålla fast honom. Trodde han skulle klösa mej men det gjorde han inte. När jag torkade honom sen så slickade han mej istället:-) | |
| Bitte - Administratör | 2009-11-20 16:58 | |
![]() | varför bada katten ,,?? de håller sig väl rena själva ?? Jag har tre katter nu haft två tidigare och aldrig har jag då badat eller duchat dom Bitte | |
| nettan23 | 2009-11-20 17:01 | |
![]() | Sorryme1: Sådär var Ludde med, men så skadade han benet och vi var tvugna att hålla benet rent/tvätta det varje dag.Vi var envisa och till slut vande han sig. Nästa gång jag skulle tvätta hela honom, så stod han relativt lugnt och verkade nästan tycka det va lite skönt. Var noga med att hålla en lagom ljummen temperatur på vattnet och gör det i små steg i början. Klappa honom samtidigt som du sköljer av honom, så han kan slappna av lite. Öva öva öva ;) | |
| nettan23 | 2009-11-20 17:03 | |
![]() | Bitte: Ibland kan ju även katter bli extremt smutsiga :) Ludde e ju lite till åren och har fått lite mjällig päls, så varje sommar tvättar jag honom en eller två ggr. Eller som nu när han var skadad. Det e ju inte bra att tvätta dom för ofta men ngn gång ibland kan det ju vara bra. | |
| sorryme1 - Ej medlem längre | 2009-11-20 17:36 | |
![]() | Min Pluto är väldigt smutsig ibland när han kommer in. Han gillar att skita ner sig:-) Han kan ju tvätta sig ren men det kan lukta väldigt illa om han varit i värsta lervälling så jag skulle gärna vilja kunna duscha av honom lite lätt ibland i alla fall. Tack för rådet nettan,,ska envisas lite till med honom:-) | |
| A Dalton - Ej medlem längre | 2009-11-20 17:41 | |
![]() | Brorsans katt trillade ner i ett spilloljefat en gång. Det gick åt lite Yes för att få henne ren kan jag säga, men hon fick inte några men av varken oljedoppet eller det långvariga badandet efteråt. Så... visst måste de badas ibland :) | |
| nettan23 | 2009-11-20 17:51 | |
![]() | Sorryme1: Det va så lite ;) A Dalton: Hehe stackars katt, tur att den inte blev helt förstörd efter, snacka om chockupplevelse :) | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-11-20 18:27 | |
![]() | Har en norsk skogskatt och en Oci - älskar våra katter. Men, jag hade gärna sett att de inte slaktade soffan. | |