Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 18 641 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-08-28 01:11 | |
![]() | Jag har aldrig hört talas om att man dör pga medicineringen i psykvården. För det är ju medicineringen du angriper. Och det är rätt som mommes sa innan. De flesta - med sjukdomsinsikt- är nöjda och tacksamma för att dom kanske tvingats få antipsykotiska medel. Man har gjort enkäter som visar att dom som är missnöjda med psykvården är övervägande de som tagits in på tvångsvård. LPT. Det är kanske inte så konstigt, eftersom dom inte sökt själva, inte vill vara inlagda, inte vill ta medicin. Anser sig fullt friska.Har sällan sjukdomsinsikt. Inte ens efter tillfrisknandet. Det finns säkert bättre o sämre bemötanden på olika inrättningar. Tråkigt för 'din' patient om det är som du säger. Bältesläggning är f.ö - rätt utfört - en behandling. För dom flesta är det lugnande att hamna i bältet. T.om så lugnande att injekt. kanske inte ens behövs. | |
| apbur | 2009-08-28 01:15 | |
![]() | Vad jag har hört har man slutat med polisgreppen inom vården just för att det kunde få patienten att sluta andas. Plums, har du några uppgifter på att folk dött av dessa grepp på senare tid? Jag undrar lite också hur man ska få en psykotisk person att ta sina vanliga mediciner när denne förmodligen inte gjort det på senare därav psykosen. Då blir det ju tvångsmedicinering av den vanliga medicinen istället för spruta. Om det är tvånget personen vill undvika att uppleva blir det ju svårt. Däremot bör alla patienter få vara med och bestämma över sin behandling om de är kapabla till det vilket en person som inte befinner sig i psykos bör vara. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-08-28 01:23 | |
![]() | Sally jag har träffat fler än en som är missnöjda. Och nej jag angriper inte enbart medicin, jag har aldrig skrivit att man inte skall behandla psykiska sjukdomar med medicinering däremot kanske man kan t ex försöka undvika att ge stesolid till en person som upplever just detta som ohyggligt. Att man inte har sjukdomsinsikt gör ju inte att man kan utsättas för vilka metoder som helst till vilket pris som helst. Jag trodde att vi talade om tvångsinlagda för övrigt. | |
| drakenborg | 2009-08-28 01:25 | |
![]() | de det pratades om va konst, inte psykvården i sig... | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-08-28 01:41 | |
![]() | apbur: Jo, det verkar som att det används här och var och på en del vårdhem. Har varit en del om detta i radio och det har varit dödsfall relaterade till farliga grepp så sent som förra året som har diskuterats. En psykotisk person kan i vissa fall begripa att han/hon är inlagd och att situationen är förändrad. Många vet precis vilken miljö som gäller där. Precis som man kan vara så pass vaken att man försöker smita undan kan man också övertalas genom att bli "lovad" en kompromiss. En som har fått div olika mediciner och fått känna på olika biverkningar kan ju givetvis vara rädd för vad som ska bli nästa gång. Blir man då "lovad" att man ska få ta den medicin man vanligtvis går på (bara ett exempel) så kanske man är mer villig att ta den, än om man också riskerar att få flera andra preparat. Vet man att anhöriga t ex meddelar vården att det finns ett kontrakt skrivet på att man ska äta X och inget annat (som man redan vet efter 20 tester inte funkar, men ingen läser journalerna utan det är nya läkare varje gång som skriver ut preparat patienten inte vill ha). | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-08-28 01:45 | |
![]() | drakenborg: Tyvärr har ju Anna Odell skapat debatt nu genom sitt verk, och det verkar ju vara mer intressant att debattera henne än att värna om färg och form. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-08-28 02:02 | |
![]() | Att du träffat flera som är missnöjda är inte förvånande. Som jag sa så är LPT-patienterna minst nöjda med sin behandling. Att anhöriga kanske reagerar negativt är heller inte konstigt då dessa står känslomässigt nära patienten och därför tycker allt är 'hemskt' som han/hon utsätts för. Det är svårt att vara objektiv som anhörig. Det finns också dom som tror att allt går att 'prata tillrätta'. *Om det vore så väl* En del av problemen du tar upp är också att det, tyvärr, inte finns någon mirakelkur för psykiska sjukdomar. Iaf inte ännu. Läkarbyten är också ett stort problem. Både i somatiken o psykiatrin. Och det lär inte bli bättre. Iaf inte såvida skattebetalarna vill satsa mer på vården. Och det ser inte så ut. | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2009-08-28 02:26 | |
![]() | Det, om något, är konst. | |
| mrperfect | 2009-08-28 03:08 | |
![]() | Efter att ha hört en del dumma inlägg angående att man skall anse helknäppa events som konst förklarar jag härmed att även jag är konstnär. Jag kommer att skita i Annas brevlåda och skjuta hennes katt. Finns det något dummare någon annan kan hitta på? Det gör det säkert. Bara det är åtalbart så är det konst alltså..intressanta synpunkter...... | |
| Dogface | 2009-08-28 05:21 | |
![]() | mrperfect: vem har sagt att allt som är åtalbart är konst? om du tycker att det är konstnärligt att skita i någons brevlåda, så får du tycka det (men du får också ta konsekvenserna för din handling). Däremot kommer inte jag att hålla med dej, om du inte lyckas övertyga mej med en väldigt bra förklaring. Om det Anna Odell gjorde är konst eller inte har jag inte sagt nånting om. Hon tycker ju uppenbarligen det själv, men jag har hittils inte hört nån som håller med henne om det. | |
| Dogface | 2009-08-28 05:23 | |
![]() | jag är lite trött nu och ha uttryckt mej lite luddigt kanske. orkar inte ens läsa igenom mitt eget inlägg... | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2009-08-28 10:57 | |
![]() | Jag tycker attt de "Pion ekrot" tar upp är intressant på första sidan. Men vad är den egna sfären. Vad krävs det att vara en konstnär då? Jag är av den uppfattningen är om man har en kontextuell eller igentligen någon form av medvetet skapande bakom projektet så är det konst. För vem ska avgöra vem som är konstnär eller inte? Problemet med begreppskonstruktioner är att det är svårt att göra dem deduktivt sanna. Hur större avgränsningar man gör detstå svårare är det. Det finns de som påstår att allt mänskligt arbete är konst, och således besväras man inte av att spela domare. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-08-28 11:20 | |
![]() | Mina funderingar rör sig ofta över att samhället utan att knorra betalar skyhöga löner till många som utger sig för att vara psykiskt friska. Men det blir det inga rubriker om;-) | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2009-08-28 11:22 | |
![]() | Finns många pyskisktsjuka personer som får höga löner också! | |
| 655556 | 2009-08-28 12:00 | |
![]() | Det logiska tillvägagångssättet torde vara: Ska vi ha statsfinansierad konst? (om 'ja', vilket jag tycker): Vad bör rymmas inom mallen för vilken konst som kan få statligt stöd? Här blir frågeställningen mer komplex, jag anser själv att den kontinuerliga konsthistorien innefattande såväl fin- som populärkultur bör kunna finansieras av statliga medel. Nyckelordet är kontinuitet, konsten som växer fram i symbios med samhällsutvecklingen och som ett gensvar på, och/eller influerat av äldre konst. Det är således inte intressant att med allmänna medel finansiera en "konst"när som köper 20 par armani-jeans, skiter ner sig i dem och ställer ut på vernisage (vet ej om detta har gjorts, men det har det säkert). En sådan handling har ingen förankring vare sig i samhällets utveckling eller konsthistorien. Att dylika saker KAN vara intressant som konst för VISSA (eller kanske t.o.m för många) tänker jag inte moralisera över, men att låta alla betala för sådant är lite knäppt. Huruvida Odells lilla skådespel är konst värdig statliga medel eller ej vet jag inte, men att hon ställs inför rätta tycker jag är helt rätt. Det är två separata frågeställningar. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-08-28 12:53 | |
![]() | Det finns utställningar med både skit, spyor, blod, döda djur och människor, så du får hitta på något annat, mrperfect :) Kan inte länka till sånt här, då det strider mot bestämmelserna om stötande material. | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2009-08-28 13:55 | |
![]() | Gör de mommesfrites? Vad säger lagen om stötande material? Får man inte visa bajs på betapet för att bajslösa människor ska bli avundsjuka =D | |
| theamanda | 2009-08-28 13:58 | |
![]() | det här är min egen konst; amandasportratt.blogg.se | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-08-28 14:14 | |
![]() | Så fint du tecknar theamanda! | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-08-28 14:16 | |
![]() | yonderboy:-) tänk på stackarna som är hårda i magen. | |