Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade13
Mobilspel
Pågående18 656

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Goaties Syss2009-08-27 11:22
Antal inlägg: 28

ok men jag omformulerar mej då...
Jag sålde en jeansjacka under kategori Dam/jeansjacka. Köparen fick hem den,mailar att hon var nöjd men den var lite liten i stl. Allt frid o fröjd tills denne mailar mej några dagar senare och anser att jag sålt en Herrjeansjacka,alltså att jag lagt den i Fel kategori. Nej sa jag det har jag inte,men hon ansåg ändå detta då knapparna satt på höger sida. Detta tog jag reda på och det finns ingenting som säger att bara för att knapparna sitter på höger sida så är det en herrjacka. Jag letade fram DAMjeansjackor på tradera,och hänvisade denne till att se på en ROSA högerknäppt damjeansjacka,jag fann to m en herrjensjacka med vänsterknäppning---- MEn hon gav sig inte(Jag självt köpte denna jackan på en kvinnoavdelning) Hon stred om att jag gjort fel, Jag orkade inte bråka,så jag erbjöd henne Pengarna tillbaka,men INTE fraktpengarna då det är postens avgifter.. Trots detta fick jag negativt utav denne,suck! Men var det då Fel av mej som säljare att inte betala tillbaka hela köpesumman,då jag ej gjort galet i annonsföringen?
Det mest irriterande var att denna &¤¤##&/// lägger själv ut jensjackan som en DAMjeansjacka vid senare tillfälle,ghaaaa.....

Sotfinger2009-08-27 11:29
Antal inlägg: 22361

Det verkar som att denna köpare helt enkelt ångrat sig och försökte hitta en anledning att få köpet att gå tillbaka. Trist, och inte alldeles enkelt att lösa. Dels vill man värna om sina egna rättigheter som säljare, dels vill man undvika att få negativt omdöme!

BiNo8 - Ej medlem längre2009-08-27 12:37
Antal inlägg: 3473

Goaties Syss ja sånt är rent ut sagt skittråkigt när det händer:( Speciellt om man får negativt. Hade du bild på jackan? Isåfall borde ju köparen sett vilken sida knapparna satt på *ler* ja det finns knäppskallar överallt:)

Plumspapper - Ej medlem längre2009-08-27 12:42
Antal inlägg: 1005

Haha. Lustigt att den sk herrjeansjackan var för liten för henne i storleken.

Goaties Syss2009-08-27 15:37

>Bino> japps bild fanns och syntes tydligt,det var väl det som störde mej mest,hon borde självt sett vad hon budade på,för den var uppknäppt så knapparna syntes väl var dem satt....på höger sida

>plumspapper> ja precis det är ju också en grej,som jag själv faktiskt ej tänkte på förrens du skrev det nu,en Herrjacka borde ju vara större åt en kvinna...Men tyvärr finns det personer som verkar vilja ge mer än gärna negativt...Men i denna situationen var jag bestämd på att inga frakt pengar tbx då annonsen ej var missvisande. Så då skrev hon hellre negativt:( surt anser jag när det inte var rättfärdigat

Plumspapper - Ej medlem längre2009-08-27 16:27

Kan inte låta bli att skratta åt att denna kunskap om höger och vänsterknäppning ens finns kvar. Det känns som om man bör vara född 1920 för att hänga upp sig på en sådan sak.

Goatie, trots att köparen var märklig hade det varit tydligare om du hade sagt att du inte gav henne ersättning alls pga att annonsen inte var missvisande. Annars blir det förvirrande att du alls går med på att betala. Om köparen verkligen tycker att du gjort fel kan du då uppfattas som snål eftersom det ju är rimligt att man ersätter alla utlägg, även frakt, om man som säljare skrivit fel.

Det allra bästa är att ge tillbaka allt inkl fraktkostnad i utbyte mot att köparen returnerar varan. Man står då för alla fraktkostnader själv om inte kunden erbjuder sig att dela.
Då kan man sälja varan igen och den kund som vill äta kakan och ha den kvar vinner inget på retur.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-08-27 16:38

Om jag får ett negativt omdöme och det är för en skitsak kommer jag börja skicka alla varor i kattmatsförpackningar.
Det skulle vara så roligt att få det i neg "man skickar inte i beg. kattmatstetror!"

dcastor2009-08-27 17:09
Antal inlägg: 164

BiNo8:
"...ja det finns knäppskallar överallt"

Knäppskallar – är det sådana som fått knäppningen på skallen?
;-)

Goaties Syss2009-08-28 00:58

Ja *S* där kom du med en grej,Hon hade frågat sin Mormor,så 20 talet stämmer nog bra hahaha...Plums< jag sa bestämt nej,hon får varken de ena än de andra,men då "hotade" hon med negativt omdöme,(och ingen vill ha icke rättfärdigade negativa omdömen)därav gick jag med på att betala tbx för jackan men icke för postens avgift...Men då ansåg hon mej vara osamarbetsvillig o då fick jag negativt omdöme iallafall:(

Och en annan sak som är urbota tråkigt är dessa människor som ger hämndomdömen utan anledning*morrar* för de kan ej acceptera att de fått ett. Så fort min affär är avklarad så skriver jag omdöme på köparen,så fort jag fått varan samma där..Skulle aldrig använda,den metoden för att hämnas på någon,suck...Vad anser ni om detta

Plumspapper - Ej medlem längre2009-08-28 01:11

Shit... En säljares drömköpare. Hämtar mormor och hotar med neg :/

Tycker jag att någon verkar skum eller om den har massor med negativa omdömen väntar jag med att lämna omdöme tills den lämnat. Inte för att jag skulle lämna negativt men för att personen i alla fall inte ska känna att den har utrymme att börja tjafsa.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-08-28 01:13

Herregud det hade varit roligt att läsa eran mailkorrespondens där hon försöker bevisa herrknäppning medelst mormors expertis och du länkar bilder på rosa jackor med herrknäppning.

janf2009-08-28 05:13
Antal inlägg: 2

Jag har sålt över 2 300 objekt på Tradera under flera år utan att bli blåst en enda gång!
Det beror på det fantastiska BEDÖMNINGSSYSTEMET. Om det rör sig om prylar upp till ca. 500 kr och köparen har enbart GODA omdömen skickar jag direkt och ber om betalning till mitt konto.
I regel kommer pengarna inom ett par dagar, ibland kan det dröja en vecka.
Vid minsta tveksamhet ber jag om förskottsbetalning. När det gäller utlandsaffärer är det alltid förskott som gäller. (Postförskott och Pay är alldeles för krångligt och tidsödande.)
Så här fungerar Tradera alldeles perfekt för mig.

janf2009-08-28 05:17
Antal inlägg: 2

Jag glömde säga: Alla vi som säljer flera gånger och har skaffat oss GODA omdömen är jättenoga med att inte få ett enda dåligt omdöme. Därför löser vi alla eventuella problem utan att det blir konflikt. (Jag är själv prickfri.)

BiNo8 - Ej medlem längre2009-08-28 07:27
Antal inlägg: 3473

janf vad säljer du?:) Vad är ditt nick? Kanske man kan se om du har nåt intressant:)

Femme_Fatale2009-08-28 08:50
Antal inlägg: 709

Sotfinger - angående att skicka porslin med Posten så går det med det är jättenoggrann paketering som gäller. Porslinet måste ligga i paketet så att det inte nuddar kanterna på kartongen. Alltså en skål slår man typ bubbelplast om och sen lägger man en massa stoppning (tidningar eller annat) runt om så att den inte kan röra sig i kartongen. Du måste räkna med att den kan tappas på golvet och det ska hålla och att den kan hamna underst i en säck med annat gods ovanför.

När det gäller Bussgods hanterar de godset bättre men du måste ändå paketera på samma sätt. DHL o Schenker vet jag inget annat än att de är billiga. Men jag kan inte tänka mig att man kan fuska när man paketerar för det.

Som sagt, det är viktigast att porslinet inte kan röra sig i kartongen och att det inte kan stötas mot varandra om det är flera saker du packat tillsammans.

Lycka till med försäljningen! =)

Sotfinger2009-08-28 09:03
Antal inlägg: 22361

F_F: Tack för tipsen! :-)

Goaties Syss2009-08-28 14:33

Ja jag är nog tvärtom där ang omdömes systemet,även om en köpare har många negativa,och har betalat till mig,så sätter jag direkt ett positivt omdöme,då jag själv hade velat fått så likadant. För har de gjort det rätta i avtalet så ska såklart ett grönt omdöme utfärdas.

Men jag kan faktiskt om jag ser att en köpare har lagt bud hos mej,med för tyvärr mycket negativt omdömen,då låser jag denne för vidare budgivning,låter kanske fel,men känns bäst för mej...Inte alltid jag gör detta,utan låter det gå för att se om budgivaren kanske ändå är seriös...Man läser ju oftast vad för sorts negativa omdömen dem fått,och måste ibland ge en chans igen.

Jag har tyvärr :( 4 st icke rättfärdiga hämndomdömen,men om man ser till hela omdömes systemet så ser köparna att jag är en seriös säljare och absolut en supersnabb betalande köpare:)

Även om jag inte är Rött prickfri så är det ju ändå inte jag som orsakat dem,utan Köparna själva. Jag skulle aldrig ge ett neg omdöme på någon om det ej var befogat...

Till er som ska börja sälja kan jag bara nämna ang DHL att där kan man faktiskt packa bra i deras lådor,och man kan överskrida viktnivån utan att det kostar mera i frakt,det är toppen tycker jag..Har du en vara som väger 2,4 kg så kan du lätt lägga det i DHL lådan(om det får plats) ingen xtra kostnad,men hos posten blir det fasiken så mycket dyrare...Och köparna vill ju ha så billig frakt som möjligt..

Plumspapper - Ej medlem längre2009-08-28 18:08

Alltså jag ger dem givetvis positivt men jag väntar lite om de verkar skumma. Om de t ex har omdömen där säljare skriver att de ljuger och hävdar att de fått fel vara, att saker är fläckiga, eller att de har blivit pålurade herrjackor ;-)... Då kan man ana att de satt i system att krångla efter att de betalat.
Tror inte de lider av att jag lämnar omdöme lite senare, jag brukar glömma bort seriösa köpare också och det kan gå nån vecka innan jag lämnar mitt omdöme :)

Aha, kan man blocka folk under pågående budgivning?

Goaties Syss2009-08-28 19:52

Plums< Nej absolut inte,precis som du skriver ingen lider av att ej få ett omdöme,man ska göra det man känner är rätt för sig självt. Och ang blockering, Ja man går in precis som vanligt där man låser köpare.
Ex: Är det så att du har en Auktion där denne Köparen redan har högsta budet,ja då kan man tyvärr ej göra något åt det i just den auktionen. MEN om en annan köpare budar över i samma auktion,DÅ kan ej denne andre köparen som du blockerat buda över,så visst är blockeringsystemet toppen anser jag..Så jag själv kollar ofta på vilka som budar hos mig,för att ha lite koll på läget....Man vill ju som sagt ha Seriösa köpare.

Ang det janf skrev om att skicka varor innan betalning: Igår gjorde jag min första "ej betald vara men skickad ändå" kändes lite olustigt,men hon ville så gärna ha Filmen innan helgen och hon hann ej betala förens idag 28:e pga jobb och hon hade fina omdömen så det var enbart därför jag vågade. Priset kanske ej var det högsta för att bli lurad på(78:-),men jag skickade dvd och fick en supernöjd köpare:) o en fint omdöme:)

Plumspapper - Ej medlem längre2009-11-08 01:59

Hittar ingen bra tråd om ebay så jag skriver i den här.

Funderar på att börja sälja lite där och undrar om någon har några tips så där i största allmänhet. Jag har ett ynka omdöme där för en sak jag köpt. Kommer folk att lita på mig eller bör jag jobba upp några omdömen innan jag försöker sälja det jag tror att jag kan få mest för?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?