Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 518

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mammaoxå2009-08-29 08:50
Antal inlägg: 494

jag är faktiskt lika rädd för vaccinet som för influensan. Ska jag välja pest eller kolera?

NarNarGoon2009-08-29 09:44
Antal inlägg: 15

I sverige håller folk i allmänhet bra hygien jämfört med större delen av världen där det finns folk som lever i slum eller utan tillgång till rent vatten och tvål, dessutom har vi möjlighet att vara hemma från jobbet när vi är sjuka så jag tror att redan där begränsar vi smittspridningen.
Funderar på det som bowieinspace påpekade: någonstans är det någon som tjänar en otrolig massa pengar på att sälja vaccin och ju större panik desto mer tjänar de. I Sverige är det hittills fem personer som blivit riktigt sjuka, vad jag vet. Inte värt masshysteri tycker jag.

bowieinspace - Ej medlem längre2009-08-29 10:06
Antal inlägg: 180

Detta är kopierat från socialstyrelsens frågor och svar om influensa.

"När kommer den vanliga, årliga influensan?
Den årliga influensan uppträder i norra Europa varje vinter, ungefär från november till mars under ett par månader.

Hur allvarlig är den för människor?
Den kan vara allvarlig för personer som har dålig motståndskraft, till exempel på grund av sjukdom eller hög ålder. Flera hundratusen människor i Sverige insjuknar årligen, och upp till 3000 personer dör av vanlig influensa varje år.

Vad är det för skillnad på vanlig influensa som kommer varje år och en pandemi?
En pandemi uppstår när en ny variant av ett influensavirus, som de flesta människor saknar motståndskraft mot, också kan smitta mellan människor. Den vanliga, årliga influensan orsakas av influensavirus som bara är något förändrade sedan tidigare år. Det betyder att många människor genom tidigare smitta och sjukdom har skaffat sig en viss motståndskraft mot det aktuella årets virusvariant. Det betyder att bara en liten andel (upp till 5 procent) av befolkningen i ett land riskerar att bli sjuka vid årlig influensa, medan 25 procent beräknas bli sjuka vid en pandemi (och närmare 50 procent beräknas bli smittade utan att utveckla sjukdom).

källa: www.socialstyrelsen....T= Guest#a2

Det ligger allstå fem stycken på sjukhus just nu? Om dom dör, och 2995 till, då ligger vi uppe i samma dödstal som en vanlig influensa. Skillnaden är att smittspridningen blir större och snabbare och fler blir sjuka och hemma från jobbet några dagar än vid en vanlig influensa.
DET kan jag förstå att det är ett problem, skulle ju inte vara så praktiskt om alla va hemma sjuka ungefär samtidigt. Kanske borde man erbjuda nyckelpositioner i samhället vaccination, som det skulle göras med fågelinfluensan.

Man kanske inte ska ignorera influensan totalt, men inte låta sig ryckas med i nån sorts vaccinationshysteri heller.

BrokenString - Ej medlem längre2010-01-25 21:07
Antal inlägg: 1682

Väcker denna tråd till liv. Hittade inte den tråden som debatten gick som varmast i om man skulle vaccinera sig eller inte. Men den här kan duga.

Hur har det gott för folk som vaccinera sig/inte vaccinera sig? Känner ni någon som blev jättesjuk, insjuknar folk än?
Blev det så stort som man trodde? Eller har vi mer att vänta, är det inte över än?

Jag var emot vaccinet och vaccinerade mej inte. Jag har inte blivit sjuk och ingen runtomkring mej heller som jag vet.

Har ni någon åsikt?

Tanten M - Ej medlem längre2010-01-25 21:14
Antal inlägg: 5126

Sonen åkte på svinisen innan den blev hypad o mådde piss i 2 veckor.
Sen va dess har han vart frisk.
Jag har inte blivit drabbad alls. Ingen av oss är vaccinerade.

Tror alldeles för många försvagar sitt immunförsvar med piller o sprutor i onödan.

BrokenString - Ej medlem längre2010-01-25 21:17
Antal inlägg: 1682

Jo jag håller med dej tanten. Det blev så oehört uppskrivet i pressen och skrämde upp folk till vansinne.

Därför kan det vara intressant att kolla tillbaka på facit. Sen kanske det inte är över än det vet jag inte men man hör inget om det nu längre i alla fall.

Satyra2010-01-25 21:20
Antal inlägg: 4561

Tanten M - VET ni att det var just svininfluensan - han testades?
Själv känner jag ingen som drabbats. Har hört talas om en i "byn" som blev så sjuk att hon låg inlagd under sex veckors tid, men det är också den enda jag med säkerhet vet haft just det viruset.

När det var som mest på tapeten var vaccinet konstant slut på min VC så jag kom aldrig till skott att ta ställning för/emot det ens. Och nu verkar det ju ändå som att viruset klingat av i spridning?.?

kermis2010-01-25 21:33
Antal inlägg: 1323

Känner ingen som blivit sjuk i svininfluensan, däremot flera som blev drabbade av vaccinet.

Tog inget vaccin eftersom jag tyckte att risken var för stor att bli sjuk av den. Klarade mig från influensan också... Så det var helt klart rätt beslut. :)

Tigera2010-01-25 21:37
Antal inlägg: 545

Jag vet med säkerhet att jag träffat minst en person precis när han hade svininfluensan. Han var inlagd på sjukhus någon vecka och blev testad. Han var rejält sjuk men inte döende.
Jag blev inte sjuk och har inte vaccinerat mig.
Har troligtvis träffat fler som haft svinan men de har inte varit konstaterade fall, dock har alla symtom stämt.

Satyra2010-01-25 21:39

Tigera - Fast symptommässigt stämmer ju svininfluensan in på "vanliga" influensor också. Enda skillnaden var/är ju att vissa blir extremt mycket sjukare av just svinviruset.

Tanten M - Ej medlem längre2010-01-25 21:44

Tanten M 2010-01-25 21:14
Sonen åkte på svinisen....

Satyra om jag skriver att det var det han hade så var det så.

Förstår inte ditt ifrågasättande med ett stort VET du.

Tigera2010-01-25 21:45
Antal inlägg: 545

Satyra: Okej, men med längre och intensivare förlopp då.

Och vad det gäller åsikt, som Fissenpinnen frågade efter, så tycker jag att det blev en masshysteri där de som egentligen inte ville ta vaccinet men inte kunde stå emot, försökte spela på att om man inte tog sprutan så var man egoistisk och illojal, vilket jag anser är rent skitsnack eftersom vaccinerade tydligen kan sprida influensan utan att själva bli sjuka. (Oj vilken lång mening det blev!)

Satyra2010-01-25 21:54

Tanten M - Vad jag menade var att många tror att de haft den, eftersom symptomen stämt överens, men inte testat om det verkligen var den. Därför undrade jag om det var ett konstaterat fall för din del.
Det verkar ju som att de konstaterade fallen inte är särdeles många - i förhållande till vad man befarade.
Det var inte meningen att trampa dig på tårna, ursäkta.

lycopersicon2010-01-25 21:57
Antal inlägg: 355

Har inte vaccinerat mig, känner ingen som fått influensan däremot en del som fick vara hemma några dagar med feber efter vaccinet. I den andra tråden var det några förespråkare som var väldigt övertygade om att det enda rätta var att vaccinera sig, skulle vara intressant att höra vad ni har att säga. Är ni fortfarande lika övertygade?

Tanten M - Ej medlem längre2010-01-25 22:05

Jag blir alltid skeptisk när det dyker upp "vaccin" för en ny flunsa, som ska kallas livsfarlig. Får lite försökskanin-känsla av det hela.

caughtbock2010-01-25 22:08
Antal inlägg: 7699

I min familj vaccinerade sig syrran, mamma och pappa. Jag och brorsan tyckte det var fjanterier alltihop. :P Jag lever än och hoppas på att få minst 70 år till.
Känner ingen som har haft den.

regression2010-01-25 22:10
Antal inlägg: 1563

''Är ni fortfarande lika övertygade?''

Ja.

-Torskmacka2010-01-25 22:10
Antal inlägg: 1623

cb döljer grisöronen snyggt... bakom mössa.

caughtbock2010-01-25 22:11
Antal inlägg: 7699

Hahaha, du kom på mig!

-Torskmacka2010-01-25 22:12
Antal inlägg: 1623

du menar oink? :)

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?