Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade37
Mobilspel
Pågående19 718

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2009-09-01 00:02
Antal inlägg: 20042

Man kanske måste älta, eller bearbeta med ett bättre ord.

___Tania___2009-09-01 00:16
Antal inlägg: 1158

Kanske, men det vore bättre om man aktivt engagerar sig i andra människor också.
Jag läser också alla nyheter. Jag förstår bara inte varför det ska bearbetas så emotionellt, om det inte leder till annat än fasa. Vad gör man sen? Väntar på nästa nyhet?

Minta2009-09-01 00:31

När det gäller barn som misshandlas och far illa, ska det förhoppningsvis leda till att man reagerar i tid. Då leder det inte bara till fasa. Det som ger mig en känsla av fasa är hur dolt det kan ske.

apbur2009-09-01 00:32
Antal inlägg: 9699

Det är nog svårt för folk att erkänna att de gottar sig i andras tragik. Jag gör det själv ibland men har så mycket förstånd att jag inte visar det då det är en egenskap man bör skämmas för med all rätt. Speciellt när man tror att den egenskapen vittnar om godhet, då är det riktigt illa.

Minta2009-09-01 00:37

När det gäller barn som misshandlas och dödas tror jag inte att jag gottar mig i det. Jag blir djupt bedrövad över att ens höra talas om fall. Men annars har jag en förkärlek för Crime Night och sådana program. Jag vet inte vad det är som 'r så lockande för egentligen är det ju fruktansvärda saker folk råkar ut för där och fruktansvärda saker som folk gör med andra, jag kanske är glad att det inte är jag och så känns tryggheten i ens lugna hemmiljö ännu tryggare.

micro1132009-09-01 11:09
Antal inlägg: 17542

Om man inte uppmärksammar och skriver om -- kalla det gärna ältar -- fall av barnmisshandel, så förblir folk omedvetna om att det förekommer i deras i närhet.

Anledningen till att lagstiftningen i sverige idag kommit så pass långt som den ändå gjort gällande barn och kvinnomisshandel är just att dessa former av våld fått massmedial uppmärksamhet och att folk blivit medvetna om i vilken i utsträckning och under vilka grova former detta våld faktiskt tar sig uttryck.

Genom att blunda kommer vi ingentans.

Minta2009-09-01 12:30

Instämmer helt.

apbur2009-09-01 12:55

Jag ser det snarare som ett stort problem när media överdriver, framkallar mobb som i sin tur tvingar lagstiftningen i fel riktning. Jag tycker det är riktigt otäckt.
Inte sagt att lagstiftningen beträffande kvinnomisshandel och barnmisshandel är fel men ett exempel är ju våldtäktslagen som kammaråklagare Rolf Hillegren uttalade sig om. Enligt mig har han alldeles rätt men media blossade upp allting och Hillegren blev som väntat lynchad av PK-mobben som inte har några som helst moraliska betänkligheter när det gäller att offra andra för att de själva ska framstå som hederliga i massans ögon.
Ungefär som här på forumet.

lusdrama - Ej medlem längre2009-09-01 14:55
Antal inlägg: 481

jag tycker inte heller om pkmobben. den inte bara tvingar lagstiftningen i fel riktning utan resonerar på utifrån helt ovidkommande skäl. hillgrens uttalden gillar jag för den skullen inte heller. så här säger han i sv:

"att inte ha samlag mot någons vilja är en utmärkt umgängesregel som dock passar bättre i etikettböcker än i lagböcker."

hillgren får nu inte heller dömma i brott som faller in under brottsbalkens 6 kapitel.

lusdrama - Ej medlem längre2009-09-01 15:00

aj aj slarvigt. han är åklagare och får inte väcka åtal så klart.

micro1132009-09-01 15:14
Antal inlägg: 17542

Hillgrens uttalande går inte att diskutera ryckt ur sitt sammanhang, anser jag ..... eftersom det Hillgren talar om är bedömningen av brott i utredningsskedet.

Jag har också låg förståelse för hur man kan påstå att det är värre när någon genomför samlag efter ett nej -- men där inget motstånd förekommer och parterna känner varandra -- kontra en överfalls våldtäkt av okänd gärningsman -- om man nu promt skall jämföra alls.

Däremot anser jag att man klart kan se en stor skillnad i svårigheten med bevisning i ett fall mellan två partner, där inget våld förekommit och det handlar om ord mot ord - kontra en överfalls våldtäkt där själva våldtäkten aldrig ens behöver ifrågasättas.

Jag har också svårt att förstå dem som inte kan se grader i själva våldtäktsbegreppet. För mig är det självklart att en överfallsvåldtäkt i de allra flesta fall innehåller en mycket hög grad av skräck, våld och dödsångest -- det är inte fullt lika självklart när våldtäkten begås av partner, vän eller nära anhörig.

lusdrama - Ej medlem längre2009-09-01 15:37

han talar om lagens tillämpning likväl och i den har vi en mängd grader som det ser ut idag. men visst, det blir inte bra med urklippta citat. gillar inte hans ställning hsh.

lusdrama - Ej medlem längre2009-09-01 15:40

hans ställning... som kammaråklagare:) jag menar hållning. har läst för mkt juridik idag, ska sova lite tror jag.

apbur2009-09-01 16:40

Det var inte meningen att totalt förflytta fokus från trådens ämne, vad nu det var, men hur man valt att möta åklagarens uttalande i media är bara äckligt. Våldtäktslagen och hur den ska utformas bör diskuteras av människor som är kvalificerade för sådana frågor. Det är horribelt att ha en lag som inte gör skillnad på en "socialt bruten lag" och ett regelrätt övergrepp.
Det är oroväckande när vanligt folk utan den kunskap som krävs ska uttala sig om lagarnas utformning helt baserat på känslor och att deras åsikter sen faktiskt vägs in när beslut tas allt för att tillfredsställa den stora massan och på bekostnad av det som fungerar bäst.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?