Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 19 593 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mirr | 2009-09-05 23:59 | |
![]() | Jag tänker på det, därför behöver man ju definitivt inte ge dem mera. Min 4,5 åring äter numera godis ibland, det kommer med åren. Man behöver inte börja, läsk gillar inte min men även saft innehåller socker. Håller med tidigare talare, ibland men inte överdrivet. | |
| Tess 08 | 2009-09-06 00:15 | |
![]() | Jag försöker tänka på det. Jag bakar eget bröd ibland, saft dricks sällan här hemma men jag försöker köpa lite nyttigare när jag köper saft. Inte så mycket halvfabrikat utan lagad mat (köper dock korv osv).. Tyvärr har inte dygnet fler timmar och är man heltidsstuderande med tre barn så finn inte alltid tiden till.. När barnen var små köpte vi någon barnmatsburk i nödfall... annars åt de samma mat som oss, i princip. Nu försöker vi balansera maten (och också tänka på vad de äter då de INTE är hemma) och drycken... | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-06 00:22 | |
![]() | Hemma hos oss tar vi hellre bland annat russin än choklad, om vi vill ha något sött. Russin ( och osvavlade aprikoser mm ) är i allafall en ren naturprodukt, jämfört med choklad som innehåller både raffinerat socker och fett - fel sort fetter dessutom. Borsta tänderna kan man göra efteråt, om man så vill, så slipper man tänka på kariesrisken. | |
| TPP | 2009-09-06 00:24 | |
![]() | De skulle vara minst ett år sa BVC i fredags.....innan det var dax för socker och salt för njuranas skull.... | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-09-06 00:42 | |
![]() | TPP, det låter bra. När mina barn var små, fick vi råd och recept av bl a Marit Paulsen. Hon förordade hemkokta krämer till efterrätt och mellanmål mm mm till barn från 8 mån ålder. Det där retar jag mig lite på nu och det tragikomiska var att MP själv fick diabetes. Torkad frukt är gott. Det mättar också i och med fibrerna. Första barnet kan man låta vänta med godis så länge det går. Då blir turerna i snabbköpet lite lindrigare också. Med äldre syskon eller en generös farmor blir det ju genast kinkigare. Lördagsgodis är ingen dum vana och skippa saft/läsk så mycket det går. Smörgås/frukt är bättre än fikabröd. Det går ganska smärtfritt att byta ut sötad yoghurt, marmelad, kaviar, bostongurka och ketchup, som innehåller mycket socker. Klassiker till festgodis är ju popcorn och hemgjorda chokladbollar. Roligt att göra, mindre tillsatser, billigt och en hel del nyttigt i. Rulla inte i pärlsocker, utan i kokos, havregryn eller kakao. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-09-06 00:44 | |
![]() | För den som vill alltså. Mina bekanta häromkring avskyr tandhygienistens predikningar :P | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-06 01:00 | |
![]() | Vi brukar göra festgodis av mandlar, sesamfrön, solrosfrön och pumpakärnor mm, som vi först mixar till mjöl. Sen kör vi till exempel russin, osvavlade aprikoser, plommon, citronsaft ( och vad man nu vill mer ) i matberedaren till en fin massa, blandar ihop med lagom mycket av de ovan nämnda mjölsorterna, rullar små bollar och vänder dom i kokosflingor. Jättegott. | |
| Malinkan | 2009-09-06 01:07 | |
![]() | Jag skulle gärna läsa källorna till påståendet att socker är gift. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-06 01:09 | |
![]() | Börja med och googla, Malinka. Jag tror du kan hitta en hel del där. | |
| Malinkan | 2009-09-06 01:12 | |
![]() | Du har alltså inga källor? | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-06 01:24 | |
![]() | Visst har jag det - i mina böcker - men som jag nämnde tidigare i tråden så har jag inte alla mina böcker tillgängliga för tillfället. De ligger nedpackade, ska flytta - dock inte till Förenade Arabemiraten ( skämt från en annan tråd ). :) Är det något särskilt du tänker på? | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-09-06 01:24 | |
![]() | MY:s ypperliga länk: www.utbildningscente...so cker.pdf | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-06 01:27 | |
![]() | Ja, där kan man få reda på något iaf, men det finns mycket mer som inte nämns där. Tack mommes. | |
| ___Tania___ | 2009-09-06 01:30 | |
![]() | 2009-09-06 01:00 Vi brukar göra festgodis av mandlar, sesamfrön, solrosfrön och pumpakärnor mm, som vi först mixar till mjöl. Yummy!!!!!!!!!!!!!!!! Det där ska jag göra i veckan. Tack, Miss Yoco! :) | |
| Candee | 2009-09-06 01:44 | |
![]() | Min son har fått lördagsgodis när han velat, dock väljer han ibland bort det för nåt annat snacks. Jag vet att socker inte är nyttigt men jag själv är heller inte den supernyttige som många verkar vara i den här tråden. Dock har inte min son haft ett endaste hål hittills även om han ibland till helgen dricker cola eller äter nåt onyttigt. Vad det gäller maten så lagar jag från grund och väljer bort halvfabrikat. Ketchup är det väldigt sällan vi äter..möjligtvis till köttfärssås men inget annat så vi är väl ganska nyttiga för övrigt. Under veckorna blir det inget sött förutom frukt isf. Jag tror ändå att äter man lagom med onyttiga saker och begränsar det till helgen så är det bra. Är man ännu nyttigare så skadar det ju inte. Kan även tillägga att sonen inte åt godis när han var liten. Däremot var det inget jag valde bort medvetet utan det var naturligt eftersom jag själv heller inte äter sött så ofta. Så jag tror nog på att våra vanor som föräldrar återspeglas i barnen. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-06 01:55 | |
![]() | Berätta gärna sen vad du tyckte Tania. - Och med plommon menar jag katrinplommon. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2009-09-06 02:26 | |
![]() | Var kommer alla dessa präktiga russinföräldrar ifrån? | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2009-09-06 02:30 | |
![]() | "Vi brukar göra festgodis av mandlar, sesamfrön, solrosfrön och pumpakärnor mm, som vi först mixar till mjöl. Sen kör vi till exempel russin, osvavlade aprikoser, plommon, citronsaft ( och vad man nu vill mer ) i matberedaren till en fin massa, blandar ihop med lagom mycket av de ovan nämnda mjölsorterna, rullar små bollar och vänder dom i kokosflingor. Jättegott. " När det blir dags för den första klassfesten, så kommer alla barn att kräva att Miss Yoco fixar snacksen. | |
| le-lou | 2009-09-06 03:34 | |
![]() | Vi äter halvfabrikat rätt ofta här hemma, av bekvämlighet och tidsbrist. Godis är inte enbart för helgerna hos oss, utan vi kan köpa godis mitt i veckan också. Dricka med. Min dotter har fått äta glass och godis sedan hon var liten. Inte konstant, men visst har hon käkat sött. Jag ammade henne tex redan som spädbarn :), hon är i princip uppvuxen på socker. Och ja, hon har tänder i väldigt gott skick faktiskt, vi borstar tänderna också. | |
| Junkgirl - Ej medlem längre | 2009-09-06 05:25 | |
![]() | Jag hade då önskat att mina föräldrar varit mer "präktiga russinföräldrar". Sockerindustrin är en mäktig kraft. svt.se/svt/jsp/Cross...p; a=356843 | |