Spelrum
Giraffen46
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade82
Mobilspel
Pågående19 636

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Låftamannen2009-09-08 10:13
Antal inlägg: 120

Gränserna och avvägningarna drar vägverket som får anses vara de som har mest koll på trafiken på våra vägar.
Även fast du, Wildman, är en bra förare och klarar av att köra i 110 på en 90-väg betyder inte det att alla är det. Höjs hastighetsgränserna innebär det även att 18-åriga Jimmy och Ali får köra lika fort. Samma gäller för 85-åriga Svea. Risken att hamna i en olycka höjs såklart med hastigheten, men vad som är viktigare är att risken för att skadas allvarligt höjs med en ökad hastighet.

jaap_conrad - Ej medlem längre2009-09-08 10:15
Antal inlägg: 417

Wildman: "Sista sänkningen av vägverket sker där man sänker farten på 1600 mil väg för att rädda mellan 5-10 människoliv per år. En fin tanke, men frågan är ju om det verkligen är värt för alla miljontals männsikor som ska åka i slowmotion på dessa vägar för att rädda i sammanhanget ynkliga 10 liv. Bara omskyltningen av dessa vägar kostar mellan 50-60 miljoner kronor (och det kommer antagligen spräckas dessutom i verkligheten)."

Känns som om detta ligger i paritet med svininfluensavaccinets ambitioner... (3 miljarder för att rädda max 300 personer).

wildman2009-09-08 10:23
Antal inlägg: 3860

Låftamannen - Självklart har du rätt. Fast jag anser dock att man går för långt när man sänker farterna till vad väldigt många uppfattar som orimliga, det är därför jag protesterar. När det gäller att köra 90 istället för 80 så tror jag inte det inverkar särskilt menligt på någon, vare sig 18 årige kalle eller Olga 85. Olyckor sker sällan pga att någon kör för fort, utan oftare på annat schabbel. Jag är inte den som förnekar att lägre hastighet ger lägre konsekvenser. Vad jag menar här är att det är orealistiskt att genomföra detta relativt stora offer för såpass lite människoliv.

Jaap_conrad Jag kan hålla med, inte minst med tanke på att dödligheten i svininfluensan hittills faktiskt varit betydligt lägre än en normal influensa, vilket inte mycket media lyckats förmedla...

Epsil - Ej medlem längre2009-09-08 10:28
Antal inlägg: 134

Tjo, Behringer!

Ver inte Sveriges första fartkameror placerade mellan Hässleholm och Kristianstad, det påstår iaf mina skånska vänner - men det vet man ju hur dom uppfattar allt norr om Osby /:-)
F.ö., vi ögontjänare klarar oss utan fartbot om vi drar ner solskyddet ordentligt så det skymmer hårfästet och alltså försvårar identifikationen som kan göras ännu svårare om man sitter med vänster hand(OBS f. högerhänta) över munnen, inte över ögonen!! Även låter man med fördel, om man själv är reg. ägare av bilen, ngn omdömesgill anhörig/vän köra bilen för då stämmer ju inte fotot med körkortsregistret som används i sammanhanget - enbart Sverige(?) låter bilägaren slippa undan på det här sättet.
I sista hand kan man ju koncentrera sig stenhårt på att observera alla fartkameror, m.a.o. köra extremt lagligt vad beträffar skylthastigheter,, ofta så till den milda grad att man blir en förare som missar en del andra viktiga skylter - en faktor som inte tillräckligt tsgits i beaktande uti denna problematik. Se där en snabbkurs av uppviglande karaktär!

Goliath II - Ej medlem längre2009-09-08 12:57
Antal inlägg: 460

Oboymannen: ”Så mycket pinsamheter i tråden. Gå och lägg er!” och ”Hehe, alltid lika kul när kvinnor ger sig in i debatten om bilkörning.” Förklara gärna vad du menar! Just nu ser det bara lite lagom sandlådeprovokativt ut.

wildman2009-09-08 13:03
Antal inlägg: 3860

"för då stämmer ju inte fotot med körkortsregistret som används i sammanhanget - enbart Sverige(?)"

Resten av Norden har iaf samma system där man döms för sin handling och inte för att man råkar äga bilen.
Eftersom fortkörning är ett brott som man kan straffas för (teoretiskt kan du åka i finkan om du kör tillräckligt fort) skulle det bli väldigt konstigt om man införde ägaransvar i detta fallet.

Epsil - Ej medlem längre2009-09-08 14:05
Antal inlägg: 134

Ok, wildman för resten av Norden men iaf har man just ägaransvar i flera andra länder.

BiNo8 - Ej medlem längre2009-09-08 15:40
Antal inlägg: 3473

J a det är lustigt det där med fart. jag var nyss i Irland och på vissa ställen där är vägarna inte mycket bredare än 1,5 bil där har dom 80 km i timmen hehehehe. Hur som helst så anser jag om ALLA skulle ha bra bilvett skulle varken kameror eller hastighets skyltar behövas:)

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?