Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 518

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vindsus862009-10-07 22:20
Antal inlägg: 3785

jag vet redan vem som skall ha dem så lämna in till katthem känns inte aktuellt. han som skall ha dem har dock inte heller råd att lägga ut flera tusen sådär.

men nu tänker jag som sagt avvakta. om någon av dem verkar sjuk får jag försöka komma på något.

tack alla för stöd.

Frajtan2009-10-07 22:59
Antal inlägg: 85

Priset hade varit med allting, och det är ju samma priser vare sig ett djur är försäkrat eller ej, eftersom det är försäkringsbolagen som sen har sina självrisker och ersättningar, det är jag inte det minsta involverad i då vi ej direktreglerar. Men hur som så är det ju mest logiskt ändå att avvakta. Det som är bra med att kunna testa är om man har uppfödning/katteri för att kunna hitta de katter som bär på smittan och få bort dem för att minska risken att det sprider sig, så avvakta hade jag själv gjort i din situation.

vindsus862009-10-07 23:09

men det man testar för i ett katteri är väl i så fall FCoV, inte FIP.

priser är väl inte desamma med som utan försäkring. det är därför man skall försäkra. så sade veterinären jag pratade med i alla fall, att det blir dyrt om djuret inte är försäkrat.

vindsus862009-10-11 23:29

nu har jag fått lite lugnande uppgifter från statens veterinärmedicinska anstalt att om det varit pga vätska min kattunge varit svullen om magen så hade hon förmodligen blivit dålig på andra sätt också vid det här laget. hon är dock precis lika frisk och lekfull som vanligt, så jag hoppas på det bästa.

sedan till frajtan: att ett veterinärsbesök+blodprov går på 1500 kronor är mindre relevant eftersom FIP inte kan diagnostiseras baserat på blodprov.

rokkiee2009-10-18 00:03
Antal inlägg: 1

Vi fick avliva vår knappt 6-månaders lilla birmaunge och efter obduktionen fick vi besked om att det troligtvis varit FIP. Började ungefär som en kattsnuva, sen blev katten tröttare och tröttare. Det tog ca 2 veckor från det att nysningarna började innan vår lilla misse fick åka till himlen. Under den tiden hade han minskat ordentligt i vikt, ville inte röra sig och det var inget annat att göra än att säga god natt.

Vid första besöket hos veterinären så trodde man på kattsnuva och så tog man ett blodprov som inte alls såg bra ut. Vi skulle helt enkelt vänta ett par dagar, men det blev bara sämre och sämre. Man röntgade katten och tog ultraljud. Vår misse hade någon konstig variant av FIP, mest åt det torra hållet men inslag från den våta också. Men att det verkligen var FIP fick vi som sagt var inte besked om förrän efter obduktion. Vi hade en livförsäkring på katten samt en försäkring från uppfödare som slog in.

cokki2009-10-18 00:41
Antal inlägg: 290

Har inte heller orkat läsa alla inlägg.
Men har aldrig någonsin hört talas om det här. smittar det på samma sätt som på människor? Eftersom det talas om hiv...
Men å andra sidan säger ni att det går att bota?

vindsus862009-10-18 01:26

cokki, om du läst allting hade du sett att FIP inte är kattmotsvarigheten till HIV, utan det är FIV... felint immunosuppressivt virus (HIV=human immunosuppresivt virus)... FIP har så vitt jag läst inte med immunförsvaret att göra, vilket FIV/HIV väl har.

FIV smittar genom blod och saliv.

FIP är en mutering av en FCoV-smitta som sprids med något coronavirus. Så vitt jag läst är FCoV-smittan relativt vanlig och väldigt smittsam. Den sprids via avföring och då i FCoV-form, inte FIP. det muteras till FIP i ungefär 10% eller färre av fallen.

FIP går inte att bota. katter med FIP dör. FIV har jag inte läst så mycket om, men jag gissar att de dör, som människor gör. det verkar dock kunna ta flera år på sig att utvecklas ordentligt medan en katt med FIP dör snabbare.

rokkie: låter jobbigt. har läst att torr-/våtkombination förekommer.

har hört det, att det oftast bara går att avgöra om en katt har FIP eller ej först efter att den dött. eftersom de prover som finns som testar efter virus bara upptäcker själva grundviruset som leder till FCoV, som ju inte är dödligt. förvirrande sjukdom, FIP. hoppas er katt fick en fin begravning.

vindsus862009-10-22 01:20

nu har kattungen med svullen mage fått öronproblem också.

någon som vill bidra med 595 kronor till veterinärsbesök både för att kolla upp magen och öronen? :) snälla?

vindsus862009-10-22 01:20

mammamu och mouche? :)

Plumspapper - Ej medlem längre2009-10-22 01:28
Antal inlägg: 1005

Fy fan vad hemskt :(

Brukar du åka till djursjukhus? Tar man distriktsveterinären brukar man få faktura så man har tid att skrapa ihop pengar.

vindsus862009-10-22 01:31

jag brukar gå till frölunda djurklinik. tycker de är bra.

att få faktura hjälper inte eftersom jag förmodligen inte har mer pengar inom de närmsta månaderna heller. sedan skall ju en annan ha katterna, men jag vill inte ge bort sjuka katter.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-10-22 01:33

Okej, jag tänkte en liten tidsfrist om du skulle starta en insamling... Har för mig att en del djursjukhus tar betalt direkt.

vindsus862009-10-22 01:35

ja, de tar betalt direkt. men om folk nappar typ imorgon så kan jag ju gå på fredag. :)

vindsus862009-10-22 01:37

nu googlade jag på distriktsveterinären och så vitt jag kan hitta så finns det inte någon i göteborg.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-10-22 01:38

Oj, vad kasst av götet :( Annars hade det ju varit bra om du behövde in akut och kunde ta fakturan...

vindsus862009-10-22 01:40

mja fast jag kan ändå inte gå om jag inte vet att jag har pengar till det. vågar inte ta det på faktura, då kan det ju hamna hos kronofogden sen.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-10-22 01:41

Jo, det förstås. Men det är ju där betapetarna kommer in :)

vindsus862009-10-22 01:42

ja, men jag vågar inte gå till veterinären om jag inte vet att någon känner för att skänka pengar. :) tänk om ingen vill, liksom. det blir ju jobbigt.

Zuzette2009-10-22 02:25
Antal inlägg: 11

Är inte katten försäkrad???????????

Plumspapper - Ej medlem längre2009-10-22 02:27

Hoppas det kommer nån som känner sig rik och snäll. Jag känner mig enbart snäll just nu tyvärr.
Blir det så att flera donerar en mindre summa är jag med på alla bäckar små så pm:a kontonr isf.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?