Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 194

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2009-10-29 00:16
Antal inlägg: 17500

miljonären - nu får du dämpa dig lite och sluta vara så ytlig - det passar sig inte som vegetarian ju.
Och jag tror visst att du är lite intresserad av David. Men nog om det nu.

falafelibröd2009-10-29 08:33
Antal inlägg: 782

Jag har inte läst hela tråden, men jag kan svara lite på ursprungsfrågan.
Vad gäller vegetarisk snabbmat. Jag är vegetarian, och när jag känner mig slö och inte orkar laga något vettigt så blir det ofta att jag t ex öppnar en burk med färdigkokta bönor (ca 6kr) och blandar dessa med pasta och pesto. Inte så dyrt.
Eller så gör jag en snabb tomatsås på en burk krossade tomater (ca 4kr), lök, vitlök och lite kryddor. Äter detta med pasta. Inte heller så dyrt. Den senare rätten kanske inte är så proteinrik direkt, men tar inte till den så ofta.
Eller så gör jag en carbonara med zucchini istället för bacon.

Nikonisten2009-10-29 08:54
Antal inlägg: 51

Jag tycker att jag äter mindre av quorn och sojaprodukter än kött, så det blir nog jämt skägg där gällande ekonomi, visst är quorn dyrare än kött (I alla fall billigt kött) men det går åt en del mindre. Sedan är ju quorn och sojagrejer generellt mycket nyttigare än kött, jag äter både kött och icke kött!

Nikonisten2009-10-29 08:55
Antal inlägg: 51

Falafel i bröd: det finns ju numera bitar av soja (Tror det är soaj) som ska fejka bacon som du kan ha i carbonaran. De är rätt goda faktiskt.

miljonären - Ej medlem längre2009-10-29 09:02
Antal inlägg: 1133

lelou: nej det är jag inte
han hade en fin bild
och jag är kär i min egen man tack så mycket

falafelibröd2009-10-29 09:04
Antal inlägg: 782

Niko: Jo jag vet, har testat och tycker också det är gott. Men dom blir också lite dyra i längden, och jag försöker undvika halvfabrikat så gott jag kan.

le-lou2009-10-29 10:33

Vad gäller quorn och hur hälsosamt det är - det tvistar de lärde om tydligen. i USA så har de gått ut med varningar om just quorn, och när man tittar på vad det är gjort av så vete tusan om det är så hälsosamt egentligen.
Och åter igen, visst är kanske en burk bönor också snabbmat, men det var inte riktigt det jag menade med snabbmat. Jag menar mer de här färdigproducerade maträtterna.

miljonären - ja ok. .. din bild gör dig inte heller rättvisa, men det kanske du visste om?

miljonären - Ej medlem längre2009-10-29 13:54
Antal inlägg: 1133

man ser inte mina pengar menar du?

wildcard2009-10-29 13:56
Antal inlägg: 1966

Oj, jag visste inte att Quorn innehåller äggvita? Då är det inget för allergiker eller veganer? Det innehåller rätt mycket Zink också, jämfört med andra produkter, verkar det som...

Ja, man lär så länge man lever.

Lionnea2009-10-29 14:02
Antal inlägg: 40

Jag vet inte om någon kommenterat detta redan, har inte läst allt. Men iaf, att jämföra quorn och köttfärs kilopris är inte helt rättvist m tanke på att köttfärs innehåller mycket vatten och quorn nästan inget vatten alls. Så frågan är hur stor skillnad det eg blir i pris då köttfärsen är stekt och allt vatten är borta?

Annars kan jag hålla med om att veg.halvfabrikat är dyra.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-10-29 14:04
Antal inlägg: 7605

Nej, är man allergiker är det alltid bäst att lusläsa innehållsdeklarationer.
Många vegetarianer ratar quorn pga av ägginnehållet.
Qourn är gott men inte så mättande. Jämför man quornpytt och fryst pyttipanna med kött i, är ju den med kött betydligt billigare och definitivt mer mättande/100 gram.

Men varför ska det gnabbas om utseende etc i så många trådar? Starta en egen tråd och bedöm folks bilder eller nåt.

le-lou2009-10-29 14:22

Quorn tillverkas av svampmögel, så det känns spontant sådär hälsosamt faktiskt.

hjertrude - Ej medlem längre2009-10-29 15:46
Antal inlägg: 3

inte svampmögel, svampmycel. inte samma sak.

hjertrude - Ej medlem längre2009-10-29 15:54
Antal inlägg: 3

men spontant vill jag, som varit vegetarian hela livet, säga att det alldeles säkert är billigare att äta kött än att äta vegetariska halvfabrikat. om man däremot baserar sin matlagning på vegetariska råvaror blir det garanterat billigare.

Szechuana2009-10-29 16:22
Antal inlägg: 116

Om man nu köper tex Quornfärs för 100 kr/kg så är det ju också vad den tillagade produkten sedan kostar kilot. Quorn tappar ju inte mycket vikt vid tillagning alls. Vissa köttprodukter är säkert billigare att inhandla om man kollar på kilopriset i olagat tillstånd, men knappast när man tillagat och all vätska försvunnit.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-10-29 17:32
Antal inlägg: 1005

Tror det är så att man använder en mögelsvamp vid framställningen av quorn men att själva produkten är svampprotein. Det man varnade för i USA var att allergiska reaktioner hade inträffat, inte något om innehållet i sig vad jag vet. (Kan ha fel.)

Är man skeptisk till det som är industriellt framställt i största allmänhet ska man nog se upp med mycket av den färdigmat som finns, inkl quorn.

Vad för slags process sojan i de färdiga rätterna har genomgått kan man också fundera över.

Har sett att det finns andra alternativ att beställa hem från vegosidor på nätet. "Seitan" är gluten och kan fungera som protein i färser med mera eftersom det håller ihop väldigt bra.
Är det någon som testat får ni gärna skriva...

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?