Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 393 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Stubin | 2009-11-27 13:17 | |
![]() | Ja hon måste berätta. Hon ringde och frågade på a-kassan vad som gäller och då sa dom att det även finns en ruta i det papper som hon fyller i om detta. Hon förstod det också som att dom kollar upp om man söker skola så även om hon inte säger nåt så verkar det som att hon blir återbetalningsskyldig och det vill hon ju inte. | |
| -Butterfly- - Ej medlem längre | 2009-11-27 13:21 | |
![]() | Om det nu är så här så beror det säkert på att man INTE "står till arbetsmarknadens förfogande" som det heter....att stämplingen bara uppfattas som ett sätt att få en inkomst tills man börjar plugga igen. | |
| micro113 | 2009-11-27 13:23 | |
![]() | Stubin Det verkar ju sjukt, för om man går på A-kassa så uppmuntrar de ju att man söker skola, och då förlorar man ju inte ersättningen förrän man börjar skolan. | |
| micro113 | 2009-11-27 13:25 | |
![]() | Butterfly- Fast man står ju till arbetsmarknadens förfogande under de månader man inte pluggar -- förutsatt att man är beredd att jobba då förstås. Andra säsongsarbetare har ju rätt till A-kassa. | |
| Krollspell - Ej medlem längre | 2009-11-27 13:33 | |
![]() | Det här är ytterligare ett tecken på bortskämt det svenska folket är. Varför i hela friden ska staten betala ut pengar till en person som ska plugga om ett par månader? Alla människor är ansvariga för sina beslut, och får därmed ta konsekvenserna av dem. Det är helt sjukt att påstå att staten ska ta hänsyn till varje individs personliga anledningar till sina handlingar. | |
| Stubin | 2009-11-27 13:34 | |
![]() | Tack micro! Precis min mening. Hon har ju kollat hos tidigare arbetsgivare men dom har inget jobb åt henne just nu. Så det är ju inte så att hon inte vill jobba. Jag blev också brydd när dom dessutom sänker a-kassan efter ett visst antal dagar för att få folk att börja jobba eller söka skola. Men hon har en kompis som råkat ut för samma sak så därför ringde hon för att kolla hur det låg till. | |
| Stubin | 2009-11-27 13:36 | |
![]() | Krollspell: Hon vet ju inte om hon kommer in på utbildningen!!! Läs tidigare inlägg....Om hon inte gör det så måste hon vänta till nästa höst! Hon har läst upp sina betyg och jobbat samtidigt fram till nu. Utbilningen börjar ju nästa termin OM hon kommer in. | |
| nettan23 | 2009-11-27 14:31 | |
![]() | Varför inte bara ringa A-kassan o höra om hon får det retroaktivt? Eller var det själva grejen som du ville diskutera TS? | |
| YamahaJet | 2009-11-27 16:59 | |
![]() | Fast som jag förstått det så sa hon väl själv upp sig för att plugga? A-kassa utgår väl endast om man blivit uppsagd? Det är väl snarare detta det faller på än huruvida man kommer eller inte kommer stå till arbetsmarknadens förfogande. Är det sjuksköterska hon ska studera till? | |
| Stubin | 2009-11-27 19:59 | |
![]() | YamahaJet:Jag har aldrig sagt att hon har sagt upp sig. Hon hade ett vikariat som tog slut och därefter började hon läsa upp sina betyg för att därefter söka högskola. Och därmed så är hon inte en slapp, oansvarig 3-barns mor som bara vill leva på bidrag som du verkar tycka.... Nettan23: Det var både och. Om en arbetslös har funderingar på att söka jobb så har ju även dom "planer för framtiden". Det var mest deras sätt att uttrycka sig som gjorde mig upprörd. | |
| zagg - Ej medlem längre | 2009-11-28 21:55 | |
![]() | Jag brukar inte stödja Yamahas hårdnackade inställning, men han har viss poäng i början av tråden. Vi är vana att alltid ha någon slags försörjning som mer eller mindre garanteras av staten, men det är slut med det. Tidigare fick man A-kassa under sommarlov, inte längre! Så en trolig konsekvens kan bli att låginkomsttagare inte har samma möjlighet att utbilda sig, vilket välfärdssamhället månade om en gång i tiden, alltså högre utbildning även för dem från hem som har det sämre ställt. Tiderna har förändrats helt enkelt. | |
| Stubin | 2009-11-28 23:42 | |
![]() | Ja och med tanke på hur mycket sämre denna försäkring har blivit så kanske det är dags att sluta betala för den..... | |
| Stubin | 2009-11-28 23:45 | |
![]() | Det betyder ju å andra sidan att det blir dyrare för dom som väljer att fortsätta vara med och det blir ännu hårdare krav för att få nyttja den när man blir arbetslös. | |
| Bitte - Administratör | 2009-11-29 08:41 | |
![]() | Men du atubin, du har inte ännu svarat på frågan om hon uppfyller de krav som ställs för att få stämpla A-kassa, har hon jobbat de antal dagar som krävs mm,mm, Det handlar ju inte bara om att betala utan det finns villkor som man ska uppfylla också,,hur är det med dom ?? Bitte | |
| monew | 2009-11-29 10:08 | |
![]() | hehe, ja, hur är det med dom egentligen? | |
| Stubin | 2009-11-29 10:43 | |
![]() | Ja hon uppfyller kraven. Förutom att hon då har planer på att plugga. Vilket ju gör att hon inte uppfyller kraven. Och det har jag svarat på tidigare! | |
| monew | 2009-11-29 11:28 | |
![]() | som jag vet så ska man inte säga att man planerar att studera, man vet ju faktiskt inte om man kommer in. Däremot om man tex går en flerårig utbildning, har man inte rätt till akassa på tex sommarlov. | |
| monew | 2009-11-29 11:35 | |
![]() | as in: har du ett antagningsbesked får du ingen akassa, men om du "planerar i huvudet" är ju inget att redovisa | |
| Bitte - Administratör | 2009-11-29 11:37 | |
![]() | Arbetsvillkor För att uppfylla ett arbetsvillkor ska den sökande ha arbetat i 6 månader. Enligt huvudregeln ska en månad i fortsättningen innehålla minst 80 timmars arbete för att få räknas i ett arbetsvillkor (tidigare krävdes 70 timmars arbete per månad). Enligt det alternativa arbetsvillkoret ska arbete ha utförts minst 480 timmar under 6 sammanhängande månader. Varje månad måste i fortsättningen innehålla minst 50 timmars arbete (tidigare krävdes sammanlagt 450 timmar och minst 45 timmars arbete per månad). Om du söker arbetslöshetsersättning mellan två terminer Om du har för avsikt att fortsätta med dina studier ses du i första hand som studerande och inte som arbetssökande. Därmed är du inte berättigad till ersättning under ett ferieuppehåll eller ett ofrivilligt studieuppehåll. Om du har avbrutit eller avslutat dina studier Du har rätt till arbetslöshetsersättning när du definitivt har avbrutit eller avslutat dina studier och inte har sökt någon annan utbildning, om du uppfyller övriga villkor för rätt till arbetslöshetsersättning Från mitt fackshemsida Bitte | |
| zagg - Ej medlem längre | 2009-11-29 17:50 | |
![]() | Tack Bitte, svar påtal med: "Om du har för avsikt att fortsätta med dina studier ses du i första hand som studerande och inte som arbetssökande. Därmed är du inte berättigad till ersättning under ett ferieuppehåll eller ett ofrivilligt studieuppehåll." | |