Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 34 |
Mobilspel
| Pågående | 19 358 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| monew | 2009-12-02 18:56 | |
![]() | självdö* | |
| nettan23 | 2009-12-02 18:57 | |
![]() | Monew: nee precis det som är problemet, s har ju inte fokuserat på att skapa nya jobb när de har fått bestämma. Som sagt pest eller kolera. | |
| Minta | 2009-12-02 18:59 | |
![]() | Det är jättebra om människor vill och orkar arbeta trots en allvarlig sjukdom. Det är de som inte gör det, sjukförsäkringen är till för. Det kan ju inga mallar avgöra, det måste patienten själv och dennas läkare göra. | |
| monew | 2009-12-02 19:00 | |
![]() | nettan: hur skapar man nya jobb tycker du? gräver en grop och fyller igen den? | |
| Festina | 2009-12-02 19:00 | |
![]() | Cancersjuk är inte lika med arbetsoförmögen | |
| monew | 2009-12-02 19:00 | |
![]() | snarare bra om folk får vara sjuka så att jobben kan fyllas med glada arbetsföra människor | |
| sophistry - Ej medlem längre | 2009-12-02 19:00 | |
![]() | Där ser man. Majtös mår bra av att jobba. Någon annan kanske inte klarar av det. Även samma sjukdom kan drabba olika personer olika illa. Så är det kanske inte alltid samma sak att jobba och söka jobb. Sjukdomen i sig kan vara mer deprimerande för en arbetslös en för en person som är väl integrerad i arbetslivet med trygg social nätverk mm. En gång till: man kan inte dra alla genom samma kam. Blir man sjuk så bör man ha rätt till sjukpenning- eller pension, om krafterna inte räcker till att arbeta. Orkar man arbeta, så mår man säkert bra av det. Bäst vore väl om alla var självförsörjande med egen buffert för de dagar, då man inte är arbetsför. Men nu har ju de flesta genom åren betalat sin skatt in i den gemensamma bufferten, så man kan inte plötsligt börja dra ner sjukpenningar och - pensioner. Jag brukar tänka så, att det spelar ingen roll om vi har röd eller blå regering - bara de gör ett gott jobb. Det handlar hela tiden om knappa resurser. Ändå beror det inte på dålig eller bra regering om det vissa år går bättre och vissa sämre. Det är så mycket som spelar in både inom landet och utanför. Ekonomin är aldrig konstant. Ibland är det si och ibland så. Man får göra det bästa av varje situation. Man får lära sig att tänka positivt även på dåliga tider! | |
| monew | 2009-12-02 19:04 | |
![]() | sant sophi | |
| nettan23 | 2009-12-02 19:04 | |
![]() | Monew: Så det är bättre att inte göra någonting och leva på bidrag resten av livet? Nee hellre m som gör något iaf, om man måste välja. | |
| Minta | 2009-12-02 19:06 | |
![]() | Om man är svårt cancersjuk, kanske man inte orkar arbeta varken fysiskt eller psykiskt. Allt är ju individuellt. Alla cancerdiagnoser innebär naturligtvis inte att man är arbetsoförmögen, det handlar väl om svårt cancersjuka som tvingas arbeta heltid. | |
| Minta | 2009-12-02 19:07 | |
![]() | Det är ju inga problem om man orkar och kan, utan om man INTE gör det. Det är väl inte särskilt etiskt att inte ta hänsyn till att en människa är dödssjuk när man bedömer rätt till sjukskrivning? | |
| monew | 2009-12-02 19:07 | |
![]() | men nettan: jag vill gärna göra allt men det finns inte jobb? ska jag jobba gratis? hade jag haft pengar hade jag gjort det | |
| monew | 2009-12-02 19:08 | |
![]() | som det är nu tvingas jag tacka nej till jobb om det är under 20h /vecka. är det vettigt? | |
| monew | 2009-12-02 19:09 | |
![]() | och det är vad man uppmanas göra med. tjänar jag MINDER en vecka på jobb, har jag rätt att tacka nej än att stämpla, jag VILL jobba och har ibland jobbat iaf, men insett att det är ohållbart att få ut 4500/månad än att stämpla för det dubbla | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-02 19:09 | |
![]() | Det är klart att det finns vissa cancersjuka som kan jobba. Det beror väl på hur sjuk man är givetvis. Men det mest skrämmande är att försäkringskassan inte kollar fall till fall utan har listor som säger tex: Cancer-2 veckor Bihåleinflamation-2 d Bypassoperation-2 veckor Obervera att det är exempel som jag tar upp, har inte en aning om exakta tider för olika operationer men vet att det är sådana regler som FSK har att jobba med. Lite sjukt tycker jag eftersom sjukdomar slår helt olika från person till person. Sen är det så också att många som blir utförsäkrade nu kan efter tre månader bli sjukskrivna igen för samma åkomma. Det gör att många under denna tremånadersperiod kanske kommer försättas i många ekonomiska svåra situationer eftersom det kommer vara långa väntetider på pengar när man går över till a-kassa istället. Det bollas bara runt med de sjukskrivna för att det ska se bra ut i statistiken. Men i slutändan kommer det ändå se likadant ut. Folk blir inte friskare av denna behandling och oro som de utsätts för utan tvärtom kommer många säkert bli sämre. Förjävligt helt enkelt!! | |
| monew | 2009-12-02 19:11 | |
![]() | detta är moderaternas förslag vettigt eller? | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2009-12-02 19:19 | |
![]() | Låtsassjukdomar?! Kanske är det så att man själv måste varit/är sjuk för att sätta sig in i andra människors känslor. Lite trist att det ska behövas. Varför döma? Försök att förstå i stället. Tycker att det är märkligt att man ska straffas när man är sjuk. Känsla och upplevelse är individuellt. Jag tycker att det är märkligt att sätta en regel som gäller för alla. För tillfället är den nya rehabkedjan att du inte får arbetsträna mer än tre månader. | |
| zagg - Ej medlem längre | 2009-12-02 19:20 | |
![]() | Oavsett politiskt parti - Sverige har anpassat lagen så den ligger närmare det som gäller i övriga Europa, d.v.s. satt en gräns för hur många dagar man kan vara sjuk med sjukpenning. | |
| Minta | 2009-12-02 19:41 | |
![]() | Tycker du att lagen är korrekt för dödssjuka människor? Även om det är så lagen ser ut. | |
| zagg - Ej medlem längre | 2009-12-02 19:47 | |
![]() | Jag tycker att det är rätt att begränsa för att det finns inte pengar till det som vi hittills har beviljat. Om det blevpå rätt sätt vet jag inte. Är man dödsjuk har man möjlighet att begära en annan form av ersätting. | |