Spelrum
| Giraffen | 48 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 524 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Pseudonymf | 2009-12-05 12:11 | |
![]() | Om man ska umgås med mina släktingar så lär man vara helt plakat. Helst ska man nog inte ens vara där... | |
| ANDERStG | 2009-12-05 12:12 | |
![]() | Äter han/hon det? Då är ni bara en samling sekulariserade hedonister, helt oberörda av julbockens lidanden. | |
| warnerve | 2009-12-05 12:12 | |
![]() | Alkohol hör ju hemma i alla svenska traditioner, så har det ju varit sen day one. sen kan man ju fråga sig varför, likväl som varför vi firar jul när vi inte vet vad det är vi egentligen firar. | |
| caughtbock | 2009-12-05 12:16 | |
![]() | Hahaha... Nej anders, jag tror de flesta är ganska avtända på griskött just nu. Jag ska hålla mig till de goda tillbehören så får vi se vad de andra äter. Muslimen ifråga är lika troende som jag, i princip. | |
| caughtbock | 2009-12-05 12:21 | |
![]() | Nu är jag iofs inte den vassaste kniven i lådan när det kommer till kristendom, men firar vi inte jul för att jesus föddes? | |
| ANDERStG | 2009-12-05 12:25 | |
![]() | cb: NEEEEEEEEJJ. Det här är väl allmänt känt: "Jul (engelska yule) är benämning på den nordiska förkristna midvinterfesten julblot, fornnordiska jólablót eller "midvinterblot". Julblot eller midvinterblot firades vid midvintern då dagarna är som kortast och nätterna som längst, det vill säga kring vintersolståndet. Man tror att firandet av denna dag var en dyrkan av denna egenskap hos dygnet, då det tolkades som ett återuppvaknande av naturen. Julens speciella gud var Jólner, som är ett av Odens många namn." Skulle vi fira Jesus födelse så skulle vi givetvis kalla det Kristusmässa. | |
| warnerve | 2009-12-05 12:25 | |
![]() | Jag menar bara på att det är ingen som firar det längre. det är presenter och middagar, fram och tillbaka. Hur många svenskar sitter på julafton och firar i stilla ro vår guds sons bemärkelsedag? | |
| caughtbock | 2009-12-05 12:28 | |
![]() | Haha jaja anders, jag kan också kolla på wikipedia. Jag är iofs inte kristen, men jag är ännu mindre asatroende (heter det så?:P) så det där känns inte så relevant alls. :D Och warnerve, jag förstår inte om du skojar eller inte. :P | |
| mrperfect | 2009-12-05 12:30 | |
![]() | Om man är ute efter yrseln så är det illa, men dessa drycker är ju oftast framtagna för smakens skull och om man tar lite av varje som krydda till maten och kafet så är det väl inget fel i det? Jag är ju absolutist själv men alla mina kompisar uppskattar vin och whiskey av bättre sort. Det enda man märker är att några blir mer pratsamma än vanligt. Något missbruk är inte att tänka på. | |
| ANDERStG | 2009-12-05 12:30 | |
![]() | cb: Så varför framhäva kristendomen en bit över asatron om du nu är så himla sekulariserad? | |
| caughtbock | 2009-12-05 12:35 | |
![]() | Jag har alltid gått till kyrkan med skolan på julavslutningen, firat lucia, haft julkrubba osv. Även om jag inte är troende tycker jag kristendomen många gånger kan vara väldigt mysig. Om asatron är något att ha vet jag inte, men jag letar inte efter någon ny tro heller så bryr mig inte så mycket om det. :P | |
| mrperfect | 2009-12-05 12:38 | |
![]() | Nä Kristendomen är botten sedan man tog bort det allra roligaste: Stening av oliktänkande. | |
| ANDERStG | 2009-12-05 12:38 | |
![]() | Men du kan inte låta mig blöda grisen i fred och offra åt Oden, du din hycklande kvasi-kristen? :) | |
| caughtbock | 2009-12-05 12:40 | |
![]() | Hahaha du är väl för go... Offra hur mycket du vill åt Oden, jag tror på religionsfrihet. :D | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-12-05 12:40 | |
![]() | jaap - "Mitt liv är förmodligen näst intill perfekt i era ögon, med era tunnlaster av psykologiska problem, negativa familjeförhållanden och tragiska barnminnen. " hur är ditt liv i dina egna ögon? "Därför har jag och i princip alla jag känner både ett psykiskt och moraliskt utrymme att skita i alla pekpinnar som alltombarn.se, bröllopstorget.se och betapet.se tillhandahåller." irriterar det dig att andra tycker annorlunda? | |
| ANDERStG | 2009-12-05 12:50 | |
![]() | Är jaap samma jaap som tidigare eller har nån registrerat liknande nick? | |
| ruffse | 2009-12-05 12:51 | |
![]() | Vad har denna tråd med kristendom att göra tyckte det var om man skulle vara full eller inte det handlade om och det tycker jag inte att man skall men en liten kan man ju ta eller två........ | |
| caughtbock | 2009-12-05 13:03 | |
![]() | Folk menar kanske på att man inte ska dricka alkohol eftersom det inte har något med kristendomen att göra. Eller jesu födelse iaf. Men då kanske man skulle ta bort tomten, granen och klapparna också... | |
| Alvas pappa | 2009-12-05 13:39 | |
![]() | Full kan man vara på julafton tycker jag.....av fokus på barnen! Ingen alkohol på jul,det kan vänta en vecka.... | |
| Liftactiv | 2009-12-05 13:57 | |
![]() | Full måste man väl aldrig vara?? Har svårt att förstå att just julafton skulle vara en fylledag öht. Dock blir det både glögg, snaps och öl här. | |