Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade34
Mobilspel
Pågående19 358

Forumkategorier

Användare Inlägg  
stefanpb - Ej medlem längre2009-12-07 15:52
Antal inlägg: 36

"psykologisk hänförd företeelse " ?

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-12-07 16:11
Antal inlägg: 2521

...och en dag - visserligen lååångt, lååångt in i framtiden, men dock - kommer dendär farbrorn att få sig en sån perfect överraskning så det slår gnistor och stjärnor om den...

Vi ses nog där - sen. ;D

- Och fnaa vad jag ska reta honom då. ;P

PS; "Om man tror att man har en själ som kan flytta sig till någon annan så är man ute och cyklar. Varifrån kommer till exempel alla själar till de som ökar befolkningen på jorden?"

Det kommer sig av att det är KÖ där uppe. Själarna är såå många fler än mänskorna på jorden. Och alla vill hit ner, för det är här vi skolas och kan förbättra oss.
Med andra ord, så är det ett privilegium att få komma hit ner och få vara här, och därför så ska vi - på alla sätt - försöka att göra det bästa av tillvaron här, såväl för oss själva, som för alla de som vi på olika sätt kommer i kontakt med.... DS.

Så, är månne betaforumets kvot för flum nu fylld till bredden för denna dagen? :P

mrperfect2009-12-07 16:30
Antal inlägg: 11437

För flera sekel...

meimse - Ej medlem längre2009-12-07 16:30
Antal inlägg: 733

Sannerligen sannerligen beder jag eder: Måtte betabets forums kvot för flum vara lika oändlig som kvoten för flum varit sedan tidernas begynnelse nämligen; i evighet, amen.

monew2009-12-07 16:42
Antal inlägg: 823

även idag ja
I've got soul but I'm not a soldier

Minta2009-12-07 16:53
Antal inlägg: 20042

Är det någon som tycker att det är trösterikt att/om vi aldrig dör utan ska fortsätta spöka?

monew2009-12-07 16:59
Antal inlägg: 823

a vi kan ju välja själv

Zmrzlina2009-12-07 17:49
Antal inlägg: 344

carlmartin: Ja, det torde väl te sig ganska uppenbart att jag inte är troende, ifall det var din poäng.

DennisPlz2009-12-07 18:06
Antal inlägg: 4031

Självklart finns själen. Likaså vättar, troll, varulvar, spöken, gengångare, pegaser, drakar, näcken, skogsråer och vittror.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-12-07 19:00

Hm...så många själlösa det verkar finnas. Var har de gjort av med den tro? :(

carlmartin - Ej medlem längre2009-12-07 19:01
Antal inlägg: 4590

Zmrz - det var en fråga. inte rörande om du var "troende" eller inte... för att utveckla den - tror du på att tro kan ha positiva effekter på t.ex hälsa, mental sundhet, produktivitet osv. ?

carlmartin - Ej medlem längre2009-12-07 19:17

jag tror att det är bra att tro på något. och tro förutsätter att man inte vet. en ödmjuk position. tror att det är sunt att lägga det överordnade ansvaret för hur våra insatser i livet faller ut någon annanstans än hos oss själva. sanningen är ju att ingen är herre över framtiden. man gör vad man kan och hoppas på det bästa. tror man på det man gör har man större chans att lyckas. jag tror att det är lättare att tro om man lär sig att leva med den totala osäkerhet som framtiden i sin essens per definition innebär. tro gör mig starkare, modigare, mera närvarande för mig själv och mina medmänniskor. osäkerheten jag hela tiden bär med mig när jag bara litar på mig själv blir lättare med tro.

att tro gör mig inte passiv som man skulle kunna tro - jag vågar handla. tro`t om du vill...!

trikå_thomas2009-12-08 04:46
Antal inlägg: 4

Atman=brahman för mig

Zmrzlina2009-12-08 10:54
Antal inlägg: 344

carlmartin: Ok, då förstår jag. Antar att vi gick om varandra lite grann där. Mitt svar blir hur som helst ett solklart nja. Jag kan absolut erkänna placeboeffektens verkan och attitydens betydelse för prestation. Jag tycker dock inte att religiös eller övernaturlig tro på något sätt är ett nödvändigt inslag i det hela. (Och jag är medveten om att du nödvändigtvis inte menar religiös tro.)

Jag skulle dock inte hålla med dig; för mig finns det en basal sundhet och rättfärdighet i att kritiskt söka sanningen, bejaka nyfikenheten och växa som människa. Att acceptera tro framför vetande är därför en för mig ganska farlig ståndpunkt, eftersom den lär oss att förminska oss själva som de fantastiska varelser vi är och vara nöjda med att inte förstå.

Givetvis kan ingen veta med hundra procents säkerhet vad som kommer hända i framtiden, men med det resonemanget kan man ju lika gärna sluta planera över huvud taget. Jag vill mena att världen inte är så pass svartvit att det går att basera ett resonemang på den uppfattningen du framför. Vi kan inte veta med överdriven säkerhet, men vi kan komma fram till att det är mycket sannolikt att något ska inträffa eller inte. Det är t ex mycket sannolikt att det är en ny dag imorgon, att jorden inte kommer implodera och att mitt hus står kvar ikväll när jag kommer hem från plugget.

I övrigt håller jag med dig om att man måste lära sig leva med den osäkerhet som råder. Inte så pass att man hela tiden bör förbereda sig på den, men att man måste vara medveten om att allt inte går som man tänkt.

Min vägran att nöja mig med enkel tro gör mig inte passiv, inaktiv eller osäker. Den är drivkraften jag lever för.

carlmartin - Ej medlem längre2009-12-08 13:33

zmrz- "Att acceptera tro framför vetande är därför en för mig ganska farlig ståndpunkt, eftersom den lär oss att förminska oss själva som de fantastiska varelser vi är och vara nöjda med att inte förstå."

så som jag tänker finns det plats för både tro och kritiskt tänkande i den moderna människans liv. de två behöver inte stå i motsats till varandra , men däremot komplettera där den ena inte räcker till.
jag är på inget sätt motståndare till vetenskap, planering, kvalificerade prognoser osv

fördelen med att välja att tro på att det finns en själ som förbinder oss med allt i universum skulle kunna vara att vi får lättare att respektera och acceptera natur, medmänniskor, motgångar osv. om vi känner att vi är en del av något större kan det vara lättare att hantera existensiella val, integrera dödstanken i vårt liv och i vissa tillfällen kanske det kan hjälpa oss att se att materiell trygghet inte är det enda som är värt att sträva efter (konsumtionen som samhällsystem har ju sina problem).

läste mitt föregående inlägg igen och lade märke till att det var en rätt ensidig lovsång till trons fördelar. hoppas jag har balanserat det lite nu :)

OMGCarlFilip - Ej medlem längre2009-12-08 13:59
Antal inlägg: 33

Men carlmartin, vilken religion ska man välja då?
Jag hittade till exempel på en egen religion imorse när jag hade tråkigt. Den går ut på att jag är Gud, jag har skapat allt och jag står över alla andra varelser och ting.
Först tyckte jag det verkade lite fånigt, men ju mer jag tänkte på det, desto bättre kändes det. Jag, JAg, JAG!
Känner att jag börjar tro, och min religion får mig att må så fint.

Vi summerar: Är det inte självbedrägeri att plocka nån religion ur gottepåsen?

PS. Händerna på täcket. DS.

Myspruppen - Ej medlem längre2009-12-08 14:03
Antal inlägg: 5000

jag säger inte emot ngn här,alla tror på de man vill...
men jag är glad för att jag tror på själen & andevärlden...det underlättar en del då man är i sorg
nu är min mormor sjuk & hon har lovat mej att komma å titta till mej ibl då hon är borta...jag tror vi kommer ses igen,det här är inte sista gången,men de kommer bli otroligt tufft att vara kvar så länge utan henne den tid jag själv har kvar här på jorden,men det är inget jag kan göra ngt åt....

Mercedes2009-12-08 14:15
Antal inlägg: 728

Själen finns i hjärnan.

Myspruppen - Ej medlem längre2009-12-08 14:16
Antal inlägg: 5000

undrar om de är min morbrors hjärna som varit hos mej å härjat då;)

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-12-08 14:25

"fördelen med att välja att tro på att det finns en själ som förbinder oss med allt i universum skulle kunna vara att vi får lättare att respektera och acceptera natur, medmänniskor, motgångar osv. om vi känner att vi är en del av något större kan det vara lättare att hantera existensiella val, integrera dödstanken i vårt liv och i vissa tillfällen kanske det kan hjälpa oss att se att materiell trygghet inte är det enda som är värt att sträva efter (konsumtionen som samhällsystem har ju sina problem)."

Hm...nu blev jag sådär småkär i ord igen.... (händer lite då och då)

Både den filosofiska materialismen såväl som det ivrigt konsumerande samhället är rätt svårsmälta företeelser jämfört med en del annat i värdeskalan.
Materiella ting kan aldrig (menar då för mig personligen) ge någon trygghet, men däremot en viss tillfredställelse ibland - som en kanal till något kreativt exempelvis...

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?