Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 31 |
Mobilspel
| Pågående | 18 621 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Andi E - Ej medlem längre | 2006-08-19 07:42 | |
![]() | Angående Dennis Lehane behövs ett tillrättaläggande. Hans författarskap kan tydligt delas i två. Dels de välskrivna, smarta och psykolgiskt intressanta Rött regn och Patient 67. Sedan har han skrivit en handfull skitdeckare (som, det ska medges, jag har läst. Men annars hade jag inte kunnat göra det här expertutlåtandet). | |
| -Fuji- | 2006-08-19 12:39 | |
![]() | Jag tycker att ALLA Dennis LeHanes böcker är skitbra. Välskrivna med stort underhållningsvärde, även om Patient 67 och Rött regn står i en klass för sej. | |
| jssfrk | 2006-08-19 12:58 | |
![]() | Åååh, jag stör mig fortfarande på den här trådens namn... kan ni inte starta en ny tråd. Annars kan jag tipsa om Willy Kyrklunds "Polyfem förvandlad", riktigt bra och "unsettling" prosasjok fullt av omtagningar, förskjutningar och teman som återkommer utan koppling till varandra. Pretto så det förslår! | |
| Dyslekso | 2006-08-19 13:08 | |
![]() | Skäms över att jag inte läst Kyrklund, så många pratar så gott om hans böcker. | |
| emeli_ | 2006-08-19 13:40 | |
![]() | magdalena graafs bok, det ska bli ett sant nöje att döda dej. hur bra som helst. | |
| oeronbarn - Ej medlem längre | 2006-08-19 13:53 | |
![]() | hmm. kyrklund eller graaf. nu har ni satt mig i ett svårt dilemma. men tack för tipsen. | |
| jssfrk | 2006-08-19 13:54 | |
![]() | LOL | |
| -Fuji- | 2006-08-19 14:08 | |
![]() | Tio böcker jag gillar skarpt: Kavalier & Clays fantastiska äventyr- Michael Chabon Tärningspelaren- Luke Rhinehart Ellinor Rigby- Douglas Coupland Den hemliga historien- Donna Tartt Berättelsen om Pi- Yann Martel Garp och hans värld- John Irving Capote- Gerald Clarke Expediton L- Erlend Loe Dårskaper i Brooklyn- Paul Auster Bara solen sjunkit- Johanna Sinisalo | |
| -Fuji- | 2006-08-20 22:57 | |
![]() | var tvungen att skriva nåt här för det är så tråkigt om den här tråden inte ligger på första sidan tycker jag efter som jag tycker om böcker mycket ungefär kan man säga hejdå | |
| -Fuji- | 2006-08-20 23:06 | |
![]() | eftersom | |
| Ouck - Ej medlem längre | 2006-08-21 17:58 | |
![]() | Finns en ny bok jag vill ha - Den siste tempelriddaren. Är den bra? Någon som läst den? | |
| Dicea - Ej medlem längre | 2006-08-21 18:04 | |
![]() | Just nu läser jag "Dresden - tisdag den 13 februari 1945" av Frederick Taylor. Den kan jag rekommendera till alla historieintresserade. | |
| Ouck - Ej medlem längre | 2006-08-21 18:08 | |
![]() | Det skriver jag upp Dicea :) | |
| Olsmon | 2006-11-03 10:50 | |
![]() | .......... | |
| Mick E - Ej medlem längre | 2006-11-03 12:44 | |
![]() | Dennis Lehane må vara hyllad som få, men känner mig ändå kompellerad att sticka ut ett varningens finger när det gäller hans författarskap. Han har skrivit mästerverk, såsom patient 67, men också blandat med lågvattenmärken som : gone, baby gone. I mina hökligt granskande ögon tangerar han kioskdeckaren i all dess motbjudande former och bjuder oss däremellan på små stunder av högkvalitativ litteratur. För övrigt känner jag att jag måste rekommendera "american psycho", skriven av en långt mer driven författare än pengatjänaren Lehane.. | |
| fyllskalle | 2006-11-03 15:03 | |
![]() | Sitter och bläddrar förstrött i Loes "Volvo lastvagnar". Det är småbra och småroligt men ändå inte riktigt så där att man blir till sig. Utan att han vet om det själv så är han inne och tassar på Slasmarker. Jag gillar granskog och gamla kärringar. Loes avflagnade stugor och excentriska karaktärer når dock inte riktigt till Slasnivå. Läs "Gonatt fröken Ann" istället. En helt ypperlig bok är Grå själar av Philip? Claude. Fransk by belägen strax bredvid skyttegravskriget. De flesta karaktärer väcker avsmak på ett eller annat sätt, men, de är ändå precis så mänskliga som bara vi människor kan vara. Det finns också en liten twist på slutet som får läsaren att fundera på sin egen mänsklighet. För 250 lucidorer kan man på en bokhandel inhandla Claes Hylingers "Hotel Erfarenheten". Det blir lite drygt en krona per sida. Eftersom Claes Hylinger bäst läses långsamt samt att man gärna stannar kvar på sidan man nyss läste så får man väldigt mycket för pengarna. Mvh | |
| Miss_jk | 2006-11-03 15:13 | |
![]() | Lasermannen av Gellert Tamas. Mycket bra bok om den verklige lasermannen som härjade i sthlm. | |
| vulcan | 2006-11-03 15:36 | |
![]() | apropå det sistnämnda så skulle jag vilja slå ett slag för tunna böcker. Det har ju länge varit en trend med "tegelstenar" inom snart sagt allra genrer och många säger sig älska dessa tjocka böcker. Visst - det finns bokverk där man med glädje efter 150 sidor konstaterat att man har 10 gånger mer kvar att plöja igenom. Mobergs utvandrarsvit, Sagan om Ringen eller en av mina senaste och på många sätt mäktigaste läsupplevelser: Väinö Linnas "Under polstjärnan"-trilogi. Men de flesta tjockisar som fyller bokhandelsdiskarna idag har tyvärr inte de kvaliteterna. Det är snarare en slags litteraturens elefantiasis. Eller som Frans G. Bengtsson uttrycker saken i en av sina essäer (om ordrika författare) "De faller aldrig för frestelsen att att med tre ord uttrycka vad som lika lätt kan sägas med trettio". Innehållet i en genomsnittlig Mankelldeckare är inte större än i en Sjövall-Wahlöö. Ända är den förstnämnda runt tre gånger så tjock. Men Sjövall-Wahlöö är tre gånger bättre. För att travestera fyllskalle så kan man säkert uppehålla sig tre gånger så länge på varje sida också om man vill och därmed få tidsmässigt lika stort utbyte som av Mankells mångordiga utvikningar och pladdrigheter. Jag är själv tillräckligt dålig på att skriva kort för att inse vilken oändligt mycket större och svårare konst det är att få fram det väsentliga på ett mer begränsat utrymme. Och hur mycket mer njutbart resultatet ofta blir om man lyckas... Så släpp tegelstenarna nästa gång och pröva något i ett mindre men bättre format, t ex: - Mannen utan öde (nobelpristagaren Imre Kertesz bok om en tonårig judisk pojke som upplever ockupation och senare deportation till koncentrationsläger) - Bödeln (Pär Lagerkvist - nobelpristagare. Ett verk från 1933 om ondskans tidlöshet och människans glorifiering av våldet av en man som genomskådade de totalitära ideologierna långt före de flesta andra samtida intellektuella - och tyvärr även senare tiders) - Mannen från K-pax (Gene Brewer. Filmen med Kevin Spacey är bra - boken är mycket bättre) | |
| Nemi | 2006-11-03 15:47 | |
![]() | Mark Haddon - The curious incident of the dog in the night-time Den finns på svenska med. Fantastisk historia. Rörande och spännande. Speciell. Charmig. Bra. :) | |
| vulcan | 2006-11-03 15:55 | |
![]() | Jaa!!! Jag har ju en son med delvis såna här drag och har läst ganska mycket om det. Det är skildrat så på pricken och med sån enorm insiktsfullhet, humor och medkänsla i kombination att jag är 100% övertygad om att författaren måste ha kommit i nära kontakt med det själv i verkligheten. Nästan en måste-bok faktiskt. | |