Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 481

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-17 17:46
Antal inlägg: 4050

Man kan ju gå till sig själv. Varför slår man inte varenda person som provocerar en? Jo, för att man inte anser sig stå över lagen.

Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-17 17:47

Att jag slår mina släktingar ibland beror på att de inte skulle ha hjärta att anmäla mig :)

micro1132009-12-17 17:50
Antal inlägg: 17542

Det är en tolvårig pojke som var ute med sina kompisar -- knappast någon förhärdad brottsling.

Dessutom går versionerna om vad som hände isär.

www.jnytt.se/nyhet/2...or -orfilen

Det tycks inte heller vara just denna pojke som trakasserat herrn, utan "några" pojkar - enligt ett radioinslag -- men nu blev det nog.

Är det samhället vi skall ha -- att när man får nog, då har man rätt att klappa till någon, och då skall man slippa ta ansvar för att man själv helt plötsligt inte klarar att hålla sig till reglerna?

Vem avgör när reglerna skall följas??
När provokationen är stor nog? Våldet är rätt portionerat?

Pojken upplevde det uppenbarligen inte stå i proportion till vad han behövde ta emot -- och agerade i enlighet med det - med rätta.

För vems känslor är det som skall gälla?

Kewla2009-12-17 17:51
Antal inlägg: 195

OM det nu skulle stämma att ungdomar är sämre uppfostrade så är det ju ert fel? ni som är äldre? Någonstans på vägen har ju dom äldre generationerna alltså misslyckats?
Om jag skulle varit dåligt uppfostrad så skulle det ju vara min mammas fel? Och om det är hon som uppfostrat mig fel så borde ju hennes föräldrar isåfall misslyckats med att visa hur man ska uppfostra sina barn. Eller?

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-12-17 17:58
Antal inlägg: 1821

Det är ju intressant att en gubbe som slår en unge för att han blivit trakasserad. Vid den åldern borde man väl ha lärt sig både ett och annat om livet, så som t.ex. hur man löser problem. Att sedan komma med någon slags förklaring att man blivit provocerad... skulle PRO sympatisera med det resonemanget om det varit tvärt om, en ungdom som örfilat en pensionär för att han kallats "snorunge"?

Klart att gubben får ta sitt straff, han vet vad som gäller och har han inte utvecklat "coping strategies" för det faktum att barnaga varit förbudet i 30 år så borde domstolen nästan ha dömt honom till psykriatisk vård.

apbur2009-12-17 18:00
Antal inlägg: 9699

Larvbrud, ja, det är två olika frågor huruvida det är ok att örfila någon enligt lagen eller enligt ens inre moral.

Lagen säger nej. För vissa tycks den inre moralen följa Sverige rikes lag.

Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-17 18:00

Som samhällsmedborgare är det väl viktigare och mer lämpligt att lära ungdomar lagen, än att försöka fostra dem. Har föräldrarna misslyckats med fostran kommer barnen och ungdomarna att möta samhället och lagen, inte ställföreträdande mammor och pappor.
Blir man trakasserad får man väl anmäla det eller eller ta kontakt med föräldrarna. Allt annat är att föregå med dåligt exempel och göra ungen en otjänst.

apbur2009-12-17 18:05

Ungdomar känner mycket väl till lagen, speciellt hur man ska kringgå den :)

Satyra2009-12-17 18:07
Antal inlägg: 4561

Utan att ha läst artikeln tycker jag att det aldrig är ok att genom fysisk våld tillrättavisa någon!

Däremot är det helt klart så att barn/ungdomar idag generellt lider stor brist på uppfostran/respekt och precis som Kewla påpekar så beror det såklart på oss vuxna.

Har under mina år som förälder (mitt äldsta barn är 26 nu) MÅNGA gånger förundrats över hur extremt ointresserade föräldrar verkar vara av sina barn. :-O

Om man inte har tid/ork/lust att lära känna sina barn, umgås med dem, prata med dem på allvar och om man av ren trötthet, (lättja ...) inte orkar vara konsekvent i sin uppfostran ja .. då blir det som det blir.

Vuxna verkar dessutom vara livrädda för att vara just vuxna och väljer hellre att, om något, vara kompisar med sina barn, känner jag. Överhuvudtaget verkar det vara brist på vuxna människor som vågar/vill/orkar engagera sig och barn som inte känner sig viktiga, till nytta och glädje, blir inte trevliga.

carlmartin - Ej medlem längre2009-12-17 18:07
Antal inlägg: 4590

apbur - "carlmartin, som jag tolkade det så tyckte du det bästa hade varit att inte låta sig provoceras av någon annans elakheter. Hur ska man lyckas med det då menar du?
Om man inte provoceras, hur ska den andra förstå att det som gjordes inte var rätt?
Eller vänta nu, om den trakasserade inte känner sig trakasserad så har ju inget fel begåtts."

om ingen känner sig trakasserad eller provocerad är det väl inget problem? förutom för den som försöker trakassera förstås. bad vibes inside. not good. inre dialog kan också vara våldsam eller präglad av våld. då sänder man ut subtila signaler av vrede eller missnöje som andra blir påverkade av, omedvetet eller medvetet. goes without saying att man själv mår mest dåligt av det.

men. om alla har det bra är allting bra.

i exemplet med glåporden - om hon menar vad hon säger - och är medveten nog att bedömma sin egen psykiska hälsa på ett "bra" sätt så låter det inte helt fel. har dock svårt att se mig själv i samma situation utan att bli arg, rädd och ledsen.

jag själv sänder ofta ut omedvetna signaler som mottas som fientliga. det har jag fått höra. inte min mening att provocera, ändå uppfattas det så. tror att även du blivit överraskad någon gång över att du verkat provocerande? jag skriver detta som ett försök på att bredda diskussionen lite, kanske är för luddigt.

boffertomte2009-12-17 18:08
Antal inlägg: 1128

Den här ungens föräldrar är kanske inte riktigt så djupt och genuint intresserade av sitt barns förehavanden som man skulle önska.

magnusito2009-12-17 18:09
Antal inlägg: 5006

Steve nu är du så där förståndig igen. Naturligtvis får han inte slå grabben, men jag kan föreställa mig en både knäckt och väldigt rädd äldre människa som tillslut går över gränsen efter att ha blivit trakasserad länge. Inget försvar, men en förklaring. Hade han reagerat rationellt hade han gjort på ett annat sätt, men det rationella sätts lätt ur spel när man känner sig hotad.

apbur2009-12-17 18:16

carlmartin, vi är inte överens. Jag anser att en handling är omoralisk beroende på uppsåtet hos den som utför handlingen, inte hur mottagaren uppfattar det.

Jag tycker det är lite psykopatvarning om man ideligen blir trakasserad och provocerad men inte känner sig trakasserad och provocerad.
Vill du ha en värld med fler psykopater carlmartin?

Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-17 18:17

apbur: :) Jo, men det är ändå bättre att de får möta lagen de känner till, än någon som tror sig vara alla barnens stränga morfar. Nu ska barn faktiskt vara beredda på att de kan möta folk som blir provocerade och klipper till. Det här kan ju vara en annan slags lärdom för pojken. Alla vuxna är inte balanserade. Man kan råka provocera någon som är full eller någon som är galen.

Comeon - Ej medlem längre2009-12-17 18:17
Antal inlägg: 456

Larvbrud säger att han var lättkränkt?!

Men om man ska lita på det som står i tidningen så var det ju inte en enstaka gång som det hänt utan en längre tids trakasserier och vandalisering som utlöste det. Det kan man ju inte kalla lättkränkt direkt.

Minta2009-12-17 18:18
Antal inlägg: 20042

En krönikör i aftonbladet förstår att måttet kan bli rågat, men förespråkar inte att man slår barn. Kasta bajs på dem istället och de kommer inte tillbaka.

carlmartin - Ej medlem längre2009-12-17 18:18

"Hade han reagerat rationellt hade han gjort på ett annat sätt, men det rationella sätts lätt ur spel när man känner sig hotad."

därför är det viktigt att lära sig att hantera sina känslor.
seriöst så menar jag att detta är pudelns kärna när det gäller nästan varenda problem man kan föreställa sig.

som det ser ut i det inre, ser det ut i det yttre.

kolla in en diskussion här på beta - det räcker med att man _känner_ sig påhoppad så "är" man ju det.

översätt sedan scenariot till valfri kriminellt förfarande eller övergrepp.

carlmartin - Ej medlem längre2009-12-17 18:20

med "hantera" menar jag inte "undertrycka" eller "hålla tillbaka".

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-12-17 18:20

Ja, jag är förståndig, och självklart kan man förstå att det kokade över för mannen. Lagen är lika trist och rationell som jag agerar med mina förståndiga svar. Aldrig hade vi väl haft en liknande situation där man sympatiserade med en ungdom som slagit en gamling för att gamlingen trakasserat honom eller henne?!

Det vore ju intressant om domstolen gjort ett undantag för att en äldre man slår en 12-åring, med förklaringen att han blivit provocerad? Vilket härlig vägledning för framtida domar!!! Hur gammal måste man vara för att få slå en 12-åring som provocerar, hur mycket provokation krävs för att det är okej att ge en örfil... osv!?

Förklaringar finns det naturligtvis gott om. Och det förefaller lite absurt att man börjar prata om oförskämda 12-åringar, när en 70-åring saknar vett att hantera en situation med ett barn.

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-12-17 18:22

Jag har större ursäkt för en 12-årings omogenhet än en 70-årings, men det är ju tacksammare att ge sig på barn iofs.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?