Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 19 530 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-10 01:39 | |
![]() | cm: "...därför bör vi ta konsekvensen av detta och inse att alla har rätt." Detdär _låter_ ju alldeles underbart i teorin, men i praktiken skulle jag inte kunna få det att stämma... | |
| apbur | 2010-01-10 01:43 | |
![]() | Så det är riktigt att gräset är rött eftersom färgblinda Olle tycker det? | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-10 01:47 | |
![]() | Hm...Minta och Satyra...skulle det kunna vara så att det också skiljer sig från person till person? - Och bara för att jag nu hävdar att _jag_ inte skulle kunna bli förälskad i "vem-som-helst" så kommer jag säkert att få äta opp detta snarast (skickar kanske PM och rapporterar om/när det inträffat haha :) Ja, det var den kroppsegna doften jag också syftade på Satyra. - Däremot det sista du berättar var ny info för mig (att de kemiska dofterna förvirrar oss), intressant. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-01-10 01:49 | |
![]() | apbur - om gräset är rött för olle är det ju det för olle. om du tycker att det är varmt och jag tycker att det är kallt, har du eller jag rätt då, eller bägge? beskriv färgen röd för mig. | |
| TomasLeonard | 2010-01-10 01:53 | |
![]() | Satyra: Relevant språkbruk: att vara MEDVETEN om sina begränsningar. Felaktigt språkbruk: att FÖRSTÅ sina begränsningar. Skillnaden är det vi tjatat om de sista femtioelva inläggen. | |
| TomasLeonard | 2010-01-10 01:54 | |
![]() | Man är endast i viss mån medveten om sina begränsningar och sitt oförstånd. | |
| Satyra | 2010-01-10 01:57 | |
![]() | Miss Yoco - ja, vissa är väl mer sofistikerade än andra kanske och då blir det väl skillnad från person till person, men en sådan primitiv varelse som jag själv (hahaha) skulle säkert kunna bli förälskad i vem fan som helst - om bara rätt tid/läge/lust infann sig att bli förälskad. ;-) Och ja tack - om det inträffar vill jag hemskt gärna få ta del av att du fick äta upp ditt uttalande, hehe. Angående det där med doften så påstods det till och med att det var en förklaring till varför så många - fullt fungerande/fertila - par inte kan få barn ihop. De passar helt enkelt inte ihop och skulle därför inte få en bra gensammansättning i avkommor, påstods det. Och sådana missar skulle då tydligen röjas undan om folk gav fan i syntetiska dofter och doftade bara människa. Detta är alltså inte någon egen åsikt utan något jag läst. | |
| Satyra | 2010-01-10 02:03 | |
![]() | TomasL - Med förstå menade jag nu i och för sig inte att man förstår vad man inte förstår - utan ATT man förstår att man fungerar på ett visst sätt som människa - vilket ju är att vara medveten om det. Tycker inte att jag skrev det så oförståbart men om du uppfattade det så luddigt pga ordvalet så ber jag om ursäkt för att jag inte kunde förstå vad det var du inte förstod i min beskrivning. ;-) ... | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-10 02:09 | |
![]() | "Miss Yoco - ja, vissa är väl mer sofistikerade än andra kanske och då blir det väl skillnad från person till person, men en sådan primitiv varelse som jag själv (hahaha) skulle säkert kunna bli förälskad i vem fan som helst - om bara rätt tid/läge/lust infann sig att bli förälskad. ;-)" Åmeeeh! ;D Nu börjar jag nästan önska _att_ det inträffade. ;)) (som sagt, rapporterar isåfall :)) Fast...attans också, då vet jag hur framtiden förmodligen kommer att se ut...älskar ju parfymer - och tänker inte avstå från mina goda dofter... Så rapporteringen lär dröja...länge... :/ hahha | |
| Satyra | 2010-01-10 02:09 | |
![]() | "om gräset är rött för olle är det ju det för olle. om du tycker att det är varmt och jag tycker att det är kallt, har du eller jag rätt då, eller bägge? beskriv färgen röd för mig." carlmartin - nu låter du precis som min gamla filosofilärare, hehe. ;-) Och det finns ju en vedertagen norm för vad som ÄR rött/grönt och vad som ÄR kallt/varmt - framtaget från de flestas uppfattning om saken och mätningar hit och dit. Sen hur vi UPPLEVER färgerna eller temperaturen är en annan fråga. | |
| apbur | 2010-01-10 02:12 | |
![]() | carlmartin, du borde studera solipsismen. Hade passat dig som handen i handsken. Dårarnas teori. | |
| Satyra | 2010-01-10 02:13 | |
![]() | Miss Yoco - men du ... kunde det inte vara ett kul experiment, att EN gång i alla fall gå ut på vift utan parfym, bara för att se vad som händer? ;-) hehe | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-10 02:26 | |
![]() | Satyra, jo, tanken kittlar...:)) Samtidigt som...just nu känner jag faktiskt inte alls för några "händelser" som skulle kunna föranleda rapportering, men kanske framåt sommaren så....tsss :) | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-01-10 02:29 | |
![]() | apbur - "du kan kalla mig för idiot, det har jag ingenting emot" bob hund kanske borde läsa lite om dårskapen. utöver det hjälper ditt senaste inlägg mig inte så mycket... :) satyra - "Och det finns ju en vedertagen norm för vad som ÄR rött/grönt och vad som ÄR kallt/varmt - framtaget från de flestas uppfattning om saken och mätningar hit och dit. Sen hur vi UPPLEVER färgerna eller temperaturen är en annan fråga." eftersom det är upplevelsen vi använder oss av för att orientera oss vill jag påstå att det är den relevanta sidan av saken. | |
| Satyra | 2010-01-10 02:41 | |
![]() | carlmartin - tror nog att vi även använder oss av inlärda normer faktiskt, när det handlar om påtagliga och praktiska ting (vilket jag tycker färger/bokstäver/siffror/ temperaturer osv ingår i) och inte om känslo/upplevelseförnimme lser enbart. | |
| Evileyesan | 2010-01-10 02:44 | |
![]() | 1... 2... 3... *Hopp!* Tomasleonard, Det denna tråds syfte är att förstå/upplysa den mänskliga känslomässiga processen som uppstår individuellt när man som människa tar in en intryck via sina sinnen. Jag anar att folk håller på och jagar upp sig en kommunikationskonflikt här så jag ska försöka medla. Denna tråd upplyser ämnet om mänsklig projicering i detta fall beroende av personliga upplevelser (personlig livserfarenhet + sinnesintryck = personlig tolkning). För att exemplifiera att projicering existerar så har jag 2 exempel. Ex1. Du slänger en internationell fest och har av en helt okänd anledning bestämt dig för att hänga upp din rumskamrats helröda handduk på väggen. Framåt tolvslaget så örfilar BlondinBella sin grek-Leno pojkvän pga av att han flörtade med lolita-Benihime från japan (detta leder till ett högljutt fyllegräl). Följden av örfilen blir att Leno skvälper till med sin screwdriver och det blir gula fläckar på den fina röda handduken. Samtidingt skuttar kines-Chen in i rummet för han hörde BlondinBellas förargade skrik och eftersom hans sexualdrift resulterar i att han har the hots för Bella så hoppas han på ett angryfight-sex med Bella efter att hon har gått ifrån Leno, (alla är självklart väldigt berusade). Oturligt nog så kommer din rumskamrat in i rummet 2 minuter efter Chen, vilket leder till ett stort MEN VAD I HELVETE!? från din rumskamrat. Han har nämligen blivit skitsur eftersom det visar sig att du hade satt upp hans favorithandduk som han endast har handtvättat i 4 år pga det var hans sista present han fick av sin mormor innan hon dog i cancer. Din vän blir SKITSUR Samtidigt som din rumskamrat ryter till med sitt "vad i helvete" så vänder sig Chen om och ser den befläckade handduken. Han har fått i sig sin fair-share av alkohol för kvällen och han glömmer genast bort Blondinbella och blir aldelles rörd av Handduken. Hans bröst blir varmt och han upplever en känsla av välbehag och trygghet inför handduken. Det visar sig nämligen senare att Chen upplever en nostalgi när han tolkar den befläckade handduken som en avbild av den kinesiska flaggan vilket leder till glada minnesbilder från hans barndom. Chen blir LYCKLIG Ex2. John Smith skriver en skriftlig inlämningsuppgift om vietnamkriget med hjälp av sin gammelfarfar som är en stolt härdad krigsveteran i hopp om att få ett större perspektiv. Efter att han har sammanfattat sin text så går han med sin gammelfarfar mot datorn och Google för att hämta en lämplig bild till sin framsida. John väljer en bild på en gammal amerikansk soldathjälm som sitter uppspikat på ett kors av trä. Reaktionerna blir i detta exempel följande. Gammelfarfarn fylls av en varm och stolt känsla av välbehag eftersom han relaterar till sin erfarenhet av kriget där han turligt nog lyckades få hem hela sin grupp oskadd efter roteringen av trupper. (och det var tamejfan en bragd i vietnam) John fylls av upphetsning eftersom han relaterar till sin förra helg när han hälsade på den av onämnd anledning nyblivna singeln BlondinBella som ville ha ett one night utan förbindelser. Varför? jo han relaterade nämligen till fetish temat när hon klädde ut sig till vietnam guerilla och han fick spela skadad samt sexuellt utnyttjad soldat. Är det svårt att förstå sambandet? Denna tråds syfte att diskutera, förklara och informera angående processen som varenda människa genomgår när man bildar sina egna tolkningar av sinnesintryck med hjälp av personlig livserfarenhet. Jag antar att du är lagt åt det mer matematisk-logiska hållet så jag tänker försöka beskriva med termer som jag antar skulle göra informationen enklare för dig att tolka. Detta beteende kan beskrivas med en projiceringsformel. Personlig livserfarenhet + Sinnesintryck = Personlig tolkning I Chens fall Uppväxt i Kina + Bilden av den röda handduken = Nostalgi I din väns fall Värdering av föremål + Den smutsade handduken = Vrede I Gammelfarfarns fall Erfarenhet av ett specifikt krig + Bilden på hjälmen = Glädje/Stolthet I Johns fall Förra helgens minnen med Bella + Bilden på hjälmen = Sexuell frustation Självklart går det att följa denna process baklänges också. Ta t.ex. Johns fall Sexuell frustrering - bilden på hjälmen = förra helgens minnen Denna situation skulle t.ex. kunna vara att gammelfarfarn går ut ur rummet och John upptäcker att han har råbånge i brallan utan att veta varför, han tar ännu en titt på bilden och går baklänges med den (för det är det minuset står för i ett tidsspektra att reflektera bakåt i tiden) för att sedan komma ihåg förra helgens lek och tänka "ja juste fan! Bella! hehe..." Den här PROJEKTIONEN som Carlmartin pratar om är PROCESSEN som ALLA människor genomgår, vare sig den är medveten eller inte genom att handla/reagera baserat på individuell livserfarenhet. Min personliga anledning till att jag intresserat mig för detta är att jag anser att när man uppnår medvetenhet om sina egna omedvetna tankemönster/tankeprocess er så kommer man en gnutta närmare självkontroll. Fasen, jag var lite sen. men hoppas det är till nytta för någon iaf :/ //Possunt Nec, Posse Videntur. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-10 02:53 | |
![]() | :)) Nu lyckades du just med konststycket att få tråden tyst av häpnad. :) | |
| Evileyesan | 2010-01-10 02:58 | |
![]() | PS. Jag ber om ursäkt ifall någon skulle tolka min text som stötande eller vulgär det är verkligen INTE min mening med föregående Inlägg. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-01-10 03:03 | |
![]() | hahaha - applåder! | |
| Evileyesan | 2010-01-10 03:05 | |
![]() | Erhm :$ Tack? :D | |