Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 10 |
Mobilspel
| Pågående | 19 483 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| hussar | 2010-01-20 09:34 | |
![]() | Att tilläggas, viss genetisk skärpa\oskärpa finns ju visserligen, men att barnen skall stimuleras så intelligensen växer stadigt fram är viktigt.. | |
| Satyra | 2010-01-20 10:41 | |
![]() | le-lou - Som jag redan skrivit på annat vis så är jag helt övertygad om att det har stor betydelse för ett barn - MED eller utan hög intelligens från grunden - hur pass stort egenvärde det får med sig från sin uppväxt, för att kunna ta för sig/våga tro och utvecklas än mer under livet. Därför är det relevant, tycker jag, att även ta in omvårdnad/fostran som en delaspekt i ämnet här. Jag tycker absolut att man har rätt att vara stolt över sina barn och även att man till dels - speciellt när barnen blivit äldre/vuxna och man faktiskt då kan se ATT de utvecklats till självgående, modiga, godhjärtade, grundtrygga personer - kan skryta en del också, för det HAR betydelse, den grund man lagt för sina barn! En medfödd hög intelligenskvot säger ingenting om hur du kommer att fungera som människa, ihop med andra människor. Den är heller ingen garanti för vare sig lycka eller förmåga/lust att utvecklas. Till det behövs stimulans och där kommer föräldrar/andra nära vuxna in. Miss Yoco - "Släng dig i väggen Jante! ;P " EXAKT, men du ... vi är ju inte ursprungssvenskar så därför kanske vi inte kan finna oss i Jante?!? ;-) | |
| le-lou | 2010-01-20 11:32 | |
![]() | Satyra - jag har aldrig stuckit under stol med att uppfostran inte har någon effekt för hur en människa blir som vuxen - tvärtom. Bara att tråden inriktar sig på intelligens här...och det är jag övertygad om är en medfödd gåva. Du har vad du har, och det är bara att göra det bästa av det man fått. Saker som social kompetens, förmåga att ta emot och ge kärlek, etik och moral och att bli peppad att studera tex - det är en helt annan sak. | |
| monew1 | 2010-01-20 11:55 | |
![]() | gravid le-lou? | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-20 12:27 | |
![]() | Satyra Jo, det var detdär med människors likheter och olikheter....visst är det fascinerande, och visst färgas vi av den/dom kulturen/tankesätten vi växt upp i, helt klart, och ganska så starkt dessutom, ränderna sitter i, stenhård ibland... - Och ändå var du "bara" 7 (väl?) när du flyttade hit, jag var kring 20... Å andra sidan så tror jag att vi även påverkas väldigt av det vi t.ex får med oss hemifrån, och det oavsett var vi kommer ifrån...oavsett vilken samhällskultur vi lever/har levt i.... ....... le-lou, ber om ursäkt redan i förväg, men monew1:s fråga var riktigt rolig. :) Härregud så gott jag fnittrade. :D | |
| Hillegnu | 2010-01-20 12:40 | |
![]() | A-barn= intellegentast, bäst o felfria:-) | |
| slånbär | 2010-01-20 12:45 | |
![]() | Självklart är det väl så att man som förälder tycker att ens egna barn är dom bästa i hela värden men jag skulle aldrig drömma om att framställa mina som "högintelligenta" eller liknande. Det är ju en sak om man faktiskt har fått sina barn testade i ett intelligenstest typ mensas om man misstänker att ens barn är högintelligent. Det är ju lika viktigt att faktiskt få det på papper som att få veta om ens barn har problem åt andra hållet. För det är ofta ett problem faktiskt för dessa barn då skolan och barnomsorgen har väldigt svårt att erbjuda dom det som behövs för att dom ska utvecklas. Det är lättare att få hjälp för barn med tex ADHD än för ett barn som är högintelligent. Dom missas tyvärr ofta och blir istället ofta allmänt stökiga och bråkiga av ren tristess. Det finns tom barn som har testats om dom har ADHD och det har visat sig att dom istället är högintelligenta. nu talar jag om mätbar IQ och inte alls om EQ,social kompetens,empati och uppfostran. Det är inte helt ovanligt att sk genier är väldigt socialt handikappade då dom liksom lever på en helt annan nivå än alla andra jämnåriga under uppväxten. Jag kan tänka mig att det helt enkelt är så att dom allra flesta ser sina egna som vackrast och smartast av alla ungar dom känner till medans andra inte alls skulle hålla med om det. Jag vet en tjej som beskrev sin son på fullaste allvar som vackraste barnet i värden men helt ärligt så var den ungen långt ifrån vacker (inte bara i mitt tycke då). Men vårt jobb som föräldrar är ju att älska våra barn i alla lägen och ge dom självkänsla och inre styrka att gå ut i värden. Men bara för det betyder ju inte det att dom betraktas som högintelligenta och vackrast i värden av alla andra. Mina egna är tack och lov fullständigt normala ,normalbegåvade,klarar skolan skötsamma,trevliga och ser ut som vilken unge som helst dvs i mina ögon jättefina men troligen rätt ordinära i andras ögon. Det är ju precis så det ska vara. | |
| Satyra | 2010-01-20 12:53 | |
![]() | le-lou - "Du har vad du har, och det är bara att göra det bästa av det man fått." Och för att kunna göra det bästa av det man fått tror jag fortfarande ATT man behöver stimulans - få "rätt" knappar tryckta på, så att säga - för att man ska kunna bruka sin intelligens maximalt. Så därför kan man inte enbart gå efter IQ-kvot när man talar om intelligens. Det säger ingenting i princip, mer än att du har lätt för att räkna/tänka ut saker logiskt. Känner ett flertal personer som har extremt högt IQ men som knappt fungerar i sociala sammanhang. Därför tycker jag att tex EQ även bör räknas med i intelligensen. För MIG gör det det. Annars får IQ:et ingen mening överhuvudtaget. (Om man inte vill sitta som en eremit och bara räkna ut avancerade ekvationer livet ut vill säga ;-)) Jag jämför intelligens med talanger av olika slag - du kan t.ex vara oerhört musikalisk men ändå aldrig spela ett instrument eller på annat vis bruka den talangen. Någon/något måste oftast trigga igång den. Och här spelar alltså då uppväxt/fostran stor roll - tror jag. Miss Yoco - Ja, jag var visserligen bara knappa 7 år när jag kom till Sverige men: 1) Det sägs att en människas grund skapas från 0-5 år ålder. 2) Jag är fortfarande fostrad av finska föräldrar med finska värderingar, även om vi flyttade till Sverige. ;-) Eftersom man från start "lär sig livet" genom sina närmaste - dem som sörjer för ens överlevnad när man är liten, så kan man ju egentligen inte formas av samhället i stort förrän man är så pass stor att man börjar vistas i det. Och då har man ju redan en grund - hur mycket man sen väljer/förmår omforma den är ju väldigt olika. | |
| Vimla - Ej medlem längre | 2010-01-20 13:19 | |
![]() | Se på föräldrarna | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-20 13:51 | |
![]() | Nu ska jag lägga allt fnitter åt sidan, och _bara_ var seriös... slånbär, kloka tankar och åsikter av dig, ligger väldigt mycket i det du skriver... Jag kan förstå att många högintelligenta barn kan hamna snett om inte skolan/föräldrarna hänger med, och delvis så har väl vi/våra barn också fått smaka av avigsidorna till en del, men i det stora hela har det gått rätt bra... Sonen min t.ex, han fick väldigt tidigt börja med extra matteuppgifter eftersom den vanliga takten var helt otillräcklig för honom, så han har under åren hållit sig till sina matteböcker och den övriga klassen har mer följt den vanliga läroplanen osv. Så har det rullat på, dock inte riktigt helt friktionsfritt alla ggr, utan nog har han till och från tyckt att skolan har varit tråkig...(och rätt så mycket hyss har han hittat på under åren, men jag/vi har aldrig sett det som någon "katastrof", och med facit i hand, så har det aldrig blivit några sådana heller). Och sen det om barns utseende... Helt ovidkommande aspekt såklart - om vi ska vara allvarliga - och helt klart så tycker alla föräldrar (och med all rätta) att ens egna barn är dom finaste, vackraste, sötaste. Vore rätt så makabert om någon tyckte att dennes egna barn var fula. :/ Men nu är det bara så, att mina barn är vackra även i andras ögon, och det har de ibland fått höra till leda. Det, att jag nu nämnde det här i tråden var mer i skämtsam ton än något annat, jag fick bara sån lust att spetsa till det hela lite grand, för hela denhär tråden är rätt lustig, _men_ jag gjorde det inte utan att det är helt sanningsenligt. Sen måste jag nog för ordningens skull tillägga, att _det_ jag är riktigt tacksam över, är att inget av mina barn är utseendefixerat, de lägger (så gott som) _noll_ betydelse för utseendet både för sina egna och andras del.... Och nu är jag rätt så "mätt" på denhär tråden, så tack för mig. ps. Satyra, ja så sant! | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-01-20 13:57 | |
![]() | Intelligens är något man kan träna upp (eller låta bli att träna upp). Det är nonsens "Du har vad du har", som le-lou påstår. Att folk sedan har olika förutsättningar (och det gäller ju även bollsinne, musikalitet osv.) är en annan femma ... | |
| sebgra | 2010-01-20 14:00 | |
![]() | Mina barn är jättesmarta och kommer bli typ sån här stadmynister eller vad det heter!!!! | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2010-01-20 14:11 | |
![]() | Jag har hellre ett barn som har social kompetens än ett snille spekulerar:-) Nu säger jag inte att det är omöjligt att sitta inne med båda men tycker mej ha sett tendenser att social kompetens inte alltid går hand i hand med överinteligenta människor. | |
| Summer Wine - Ej medlem längre | 2010-01-20 14:56 | |
![]() | Visste ni, att ett barn ärver sin intelligens från moderns sida? | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2010-01-20 14:57 | |
![]() | Kan inte stämma, min son är hundra gånger smartare än mej:-)) | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-01-20 14:58 | |
![]() | Är inte social kompetens en form av intelligens? | |
| Summer Wine - Ej medlem längre | 2010-01-20 14:58 | |
![]() | Du är kanske smartare än vad du tror. | |
| Pingiskillen - Ej medlem längre | 2010-01-20 14:59 | |
![]() | Ännu ett skäl för homofober att förbjuda adoption för bögar. -Men, öh haja va korkade bögungar skulle bli ba! | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-01-20 15:05 | |
![]() | För att? | |
| Summer Wine - Ej medlem längre | 2010-01-20 15:16 | |
![]() | " Du är kanske smartare än vad du tror." var menad som svar till Comeon. | |