Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 641 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2010-02-03 19:05 | |
![]() | Bergarn, jo, men folk kan ju som bekant ljuga. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-02-03 19:13 | |
![]() | Hur seriös är man om man säljer sina husdjur på blocket? Ärlig fråga alltså, jag har inte gjort det själv. Det känns lite skumt. VI hamnar i knepigt läge här, onekligen. Föreslår att någon upprättar en mall för hur man skall göra en "kosher" fösäljning av djur. Bör innehålla: Accepterat bruk av djur Köparens förpliktelser gentemot tredje part (vore ju dumt om man kunde kringgå avtal om att "inte äta djuret" genom att låta en tredje part göra det) Levnadsförhållanden Försäkringsvillkor Efterdödenhantering (såsom medgivande att låta djuret ätas efter döden t.ex.) osv. | |
| Kirgizistan | 2010-02-03 19:16 | |
![]() | I mitt tycke är det fullständigt acceptabelt så länge djuret inte led på något vis. | |
| apbur | 2010-02-03 19:18 | |
![]() | Jag tror man kan vara ganska seriös. Bra sätt att få ett stort urval av köpare. Lättare att hitta en bra köpare om man har 500 att välja mellan än om man har tre. Nu finns det ju flera personer som tar sig an omplaceringsdjur och försöker hitta nya ägare. Jag tycker dock det är mer oseriöst att överlåta det till nån annan som ska göra bedömningen om den nya ägaren är bra. | |
| apbur | 2010-02-03 19:23 | |
![]() | Jag tycker hur som helst att Larvbruds reflektion är viktig. "Jag tror ytterst få djur som är friska går och hoppas på ett avslut." Lite likt den princip jag försökte beskriva här innan. Kan man tänka att djurets önskan är att fortsätta leva är det omoraliskt att ta dennes liv. Det är ungefär så vi resonerar själva när vi ska avliva sällskapsdjur. Samma princip verkar dock inte råda när det gäller andra djur. Där kan man snacka om dubbelmoral. | |
| micro113 | 2010-02-03 19:27 | |
![]() | apbur Det finns väl ingen som på fullt allvar tillskriver djur vilja och tankar när det gäller liv och död. Det var nog något av det tramsigaste jag hört. Det skulle ju innebära att vi tillskrev djur abstrakt tänkande, förmåga att planera framåt, kort sagt mänsklig intelligens. Djur är omedelbara och instinktsdrivna -- de lever i nuet, och har således knappast funderingar på om de vill leva eller dö imorgon eller nästa vecka. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-02-03 19:37 | |
![]() | Micro: Djur kan ha vilja rent kortsiktigt. Om de saknar livsvilja för att de inte kan se framåt i tiden som du påstår tål att diskuteras. De har i alla fall ingen uttalad vilja att dö. Inte ens för stunden. | |
| apbur | 2010-02-03 19:41 | |
![]() | micro, nej, abstrakt tänkande och vilja är inte alls samma sak. Varför vill vi själva leva? Är det en instinkt eller är det för att vi faktiskt tror att morgondagen kommer bli toppen, trots att alla dager dessförinnan varit halvtrista? Är det rationellt? Men vi vill leva, inte sant? Jag skulle passa mig att uttala mig om vilja till liv och död som något väldigt mänskligt då vi själva verkar oerhört instinktsstyrda där. Djur kan dö av hopplöshet, precis som en självmordskandidat bland människor. Skillnaden är att vi kan tänka ut ett sätt att ta våra liv på, det kan inte alla djur. Det är dock inte en avgörande faktor för viljan att leva. Att påstå att inga djur, oavsett art, kan föreställa sig någon slags framtid är för mig obegripligt trångsynt. | |
| micro113 | 2010-02-03 19:46 | |
![]() | apbur Abstrakt tänkande och vilja är inte samma sak. Men att vilja med livet kräver att man tänker framåt -- att tänka framåt är abstrakt tänkande -- alltså kräver planering framåt abstrakt tänkande. Kontentan är att djur planerar inte framåt, och har ingen vilja framåt med livet -- för djur besitter inte förmågan till abstrakt tänkande, de lever i nuet. | |
| apbur | 2010-02-03 19:47 | |
![]() | Hur vet du det? | |
| micro113 | 2010-02-03 19:49 | |
![]() | Larvbrud Djur har självbevarelsedrift och överlevnads instinkt, detta är dock skilt från vilja, då instinkter är omedvetna och vilja är medveten. | |
| micro113 | 2010-02-03 19:50 | |
![]() | apbur Att djur inte har abstrakt tänkande, det visar forskningen på. | |
| apbur | 2010-02-03 19:51 | |
![]() | Nä, men allt grundar sig på empiriska studier som vi, människan, tolkar utifrån vårt eget medvetande. Det är bara löjligt att uttala sig i absoluta termer. det är också dumt att klumpa ihop djur och skilja dem från människan på ett sådant svartvitt sätt. | |
| apbur | 2010-02-03 19:53 | |
![]() | micro, du blandar ihop den tänka fria viljan och vilja. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-02-03 19:54 | |
![]() | Micro113: Och vem bestämmer att man inte ska visa respekt för någons självbevarelsedrift? | |
| micro113 | 2010-02-03 19:55 | |
![]() | apbur Nej, det gör jag inte -- viljan är medveten, den fria viljan styr du, instinkt sker omedvetet. | |
| apbur | 2010-02-03 20:00 | |
![]() | Du kan inte skilja dem åt på det sättet. Du försöker göra dina egna bristfälliga tolkningar till någon objektiv sanning. Är vår livsvilja viljestyrd eller styrd av instinkter? | |
| Baphomet_ - Ej medlem längre | 2010-02-03 20:00 | |
![]() | tv-programmet börjar nu. sen kan vi diskutera mer.. | |
| micro113 | 2010-02-03 20:02 | |
![]() | Larvbrud Det har vi - människan - bestämt, vi slaktar grisar och kor, får och hästar, osv varje dag -- oaktat deras självbevarelsedrift, för att vi vill ha dem till mat. Vi avlivar katter, hundar, kaniner, och fan och hans moster till höger och vänster varje dag, för att vi är trötta på att hålla dem. Vi har bestämt att vi inte behöver respektera djurs självbevarelsedrift. | |
| apbur | 2010-02-03 20:05 | |
![]() | haha, och det gör det givet moraliskt riktigt? | |