Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 752 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-23 14:13 | |
![]() | Hittade en bra sida som besvarar många frågor kring alkoholism. Där står att barn till alkoholister i vissa fall löper 50% större chans att utveckla alkoholism. web4health.info/sv/a...er ited.htm | |
| Satyra | 2010-03-23 15:12 | |
![]() | Dricker man överhuvudtaget alkohol i annat syfte än ATT få någon form av ruseffekt av det? Om det så bara är ett glas vin så ger det ju ändå en viss lugnande effekt, menar jag. Annars skulle väl alkoholfria alternativ gå lika bra, om det bara var smaken man var ute efter? Alkohol i sig smakar väl inget? Frågar detta därför att det är så jag själv tycker/känner men inte många har någonsin hållit med mig så jag vet inte - mitt smaksinne kanske är dåligt (som den rökare jag är ... ;-)) men för mig har inte alkohol som sådan någon egen smak alls. En brännande känsla, ja, men smak, nix. | |
| lailala | 2010-03-23 15:16 | |
![]() | Största anledningen till alkoholism är antagligen socialt arv och miljö.Det som jag tycker är konstigt är att den som tackar nej till alkohol ses som konstig.Är du månne nykter alkoholist?Eller ska du hålla moralpredikningar för oss festprissar hela kvällen?Man kommer sällan undan med ett enkelt -Nej tack .själv är jag barn till alkpoholister och festade friskt som ung.Sen 10 år tillbaka vill jag helt enkelt inte ha,tycker inte om det eller hur det påverkar folk | |
| skrabban | 2010-03-23 15:16 | |
![]() | Det är större risk att bli alkolist om det ligger i generna. Hamnar en som har det i generna i en sådan miljö där det finns alkohol och missbruk så är ännu lättare att den personen trillar dit. Så det beror på båda två. | |
| skrabban | 2010-03-23 15:17 | |
![]() | Men det är inte alls säkert att man trillar dit fast man har det i generna. | |
| Satyra | 2010-03-23 15:22 | |
![]() | "Det som jag tycker är konstigt är att den som tackar nej till alkohol ses som konstig." Håller med lailala. Får så gott som alltid försvara/förklara mig inför omgivningen, när det vankas alkohol, om varför jag inte vill dricka. Rätt sjukt faktiskt. | |
| MaadMaxx | 2010-03-23 15:23 | |
![]() | Hmm... Kan bara inte låta bli. ;) Det finns väl ingen anledning att bli akoholist, att någon blir det kan dock ha många anledningar. Där tror jag att miljö och arv spelar samman. | |
| lailala | 2010-03-23 15:25 | |
![]() | Ja, i synnerhet som de flesta inte vill bli ifrågasatte om varför de väljer att tacka ja till alkohol | |
| apbur | 2010-03-23 15:26 | |
![]() | Satyra, man kan dricka vin för att man tycker att drycken är god och för att det inte finns något jämförbart alkoholfritt alternativ. Alkoholhaltiga drycker får ju ofta sin karaktäristiska smak just för att drycken bryggts eller jästs så alkohol bildats. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-23 15:26 | |
![]() | Satyra jag anser verkligen att alkohol smakar. Ta en lättöl kontra starköl så smakar lättölen ingenting jämförelse med starkölen. Så alkoholen har stor inverkan på smaken. Jag är oftast ute efter lugnet, släppa lite hämningar och slappna av men ibland är det bara den goda smaken av t.ex. en öl eller ett glas rödvin jag är ute efter. Hade det då funnits ett alkoholfritt alternativ som gett mej samma smakupplevelse hade jag gärna tagit det. Men jag har inte lyckats att hitta det. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-23 15:31 | |
![]() | Folk som inte gillar alkohol har ibland ifrågasatt mej om jag verkligen gillar det där sura vinet. Vill du inte hellre dricka cocacola till maten och diverse dumma frågor. De kan inte fatta att jag verkligen älskar smaken av vin och tycker att ett gott glas rödvin förhöjer smakupplevelsen på en god middag. Dricka cola till en god middag är vidrigt enligt mina smaklökar och förstör middagen. | |
| apbur | 2010-03-23 15:32 | |
![]() | Jag kan tycka att absolutister är lite väl radikala. Lite stela. Men det är inte socialt accepterat att håna absolutister som det är att exempelvis håna veganer. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-23 15:34 | |
![]() | En anledning kunde vara att självmedicinera. Inte så lyckat, men väl en anledning. "Kort sagt; ta varje inbjudan till alkohol som en förolämpning så sprider man ringarna på vattnet/etanolen vidare som en kulturell påverkan!" Haha, håller med! Eftersom alkohol är så vanligt närmar sig människor inte den med respekt. Det handlar inte om någon medfödd svaghet eller dumhet utan man har svaga och dumma i sin omgivning som inte har respekt för alkohol. Det är inte precis så att alkoholen behandlas med samma försiktighet som kokain. Lite svårt att säga att det är en viss typ som trillar dit när förhållningssättet överlag är så hjärndött som det är idag. | |
| Satyra | 2010-03-23 15:35 | |
![]() | apbur och BS - Ok, måste vara så då att jag inte har just den smaklök som krävs för att känna smaken alkohol. Det gör mig inget i och för sig. ;-) | |
| lailala | 2010-03-23 15:37 | |
![]() | Ja,det finns säkert nykterister som undrar om folk verkligen vill dricka alkohol.Tror dock att det är vi som INTE dricker som blir mest ifrågasatta.Det är egentligen bara om man kör som man slipper alla frågor om varför. | |
| apbur | 2010-03-23 15:38 | |
![]() | Larvbrud, vi har ju faktiskt massvis med människor som brukar alkohol. Frågan är om man kan säga att det är dåligt då. Det är väl ändå först vid ett missbruk man kan tala om att det är destruktivt. En person som dricker med måtta utsätter sig nog inte för några större hälsomässiga risker. Det skulle vara det grumlade omdömet just när man är berusad. Det är ju samma sak med kokain. Det är ju egentligen en ganska ofarlig drog om man brukar den med måtta. Finns massvis med människor som tar kokain men aldrig blir missbrukare. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-23 15:39 | |
![]() | Jag förstår inte vitsen med att vara så öppen med att man dricker och helt hysteriskt alltid göra något socialt av det, bjuda osv. Kan man inte bara ha lite god smak och hålla det för sig själv eller inom den kretsen man festar eller har middagar med. Som pundare gör. | |
| lailala | 2010-03-23 15:43 | |
![]() | Apbur.Är det inte så att det inte funnits så många veganer förut medans absolutister funnits sen 1800talet?Menar att allt "nytt"oftast leder till reaktioner | |
| Satyra | 2010-03-23 15:43 | |
![]() | Är man gravid går det också bra att säga nej tack till alkohol utan att någon höjer ögonbrynen och tycker att man är torr och trist. Tyvärr har jag ju passerat den ålder där man är gravid så den kan jag inte "köra" med för att slippa vidare trugande och diskussion. ;-) | |
| lailala | 2010-03-23 15:45 | |
![]() | Hahaha,du är rolig larvbrud! | |