Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 783 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| caughtbock | 2010-03-30 12:54 | |
![]() | Det vet jag inget om, men hon använder inga djurprodukter alls... Det jag menade i det förra inlägget var att man inte behöver vara en miljökämpe för att vara vegan. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-03-30 12:58 | |
![]() | Jag tror läppstift innehåller valfett. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-03-30 12:58 | |
![]() | Men hon kanske inte använder sånt!? | |
| caughtbock | 2010-03-30 13:02 | |
![]() | Jag har faktiskt ingen aning, sist jag pratade med henne snackade vi om sex och killar. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-30 13:03 | |
![]() | Hehe. Nu är det väl ändå så att det är vanligt att veganer har någon form av miljömedvetande. Blir också lite lustigt när en vegan bär skinn eller päls. Såklart kan anledningarna till att man är vegan variera. Håller dock med Krill om att det oftast krävs någon form av genomtänkt ståndpunkt. Tänk veganen som skriker för att de andra i familjen konsumerar mjölk -och själv köper nya skinnskor. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-03-30 13:04 | |
![]() | Senast jag såg henne hade hon läppstift. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-30 13:05 | |
![]() | anneli72: Hon använder säkert dyrt ekosmink. | |
| Skatteverket | 2010-03-30 13:06 | |
![]() | En ko måste föda en kalv för att producera mjölk. Alltså insemineras korna konstant för att kalva och sedan producera mjölk. Kalven stannar förstås inte länge hos modern utan skeppas iväg till slakt. Tycka vad man vill om det. Att kornas juver skulle sprängas är nog det mest befängda jag hört. "Tur att korna har haft oss människor som mjölkat dom hela tiden" eller hur tänker du? Om kalven varit där hade den såklart druckit mjölken. | |
| LisaLong | 2010-03-30 13:06 | |
![]() | Krill det är väl kanske så också att veganer gör vad dom KAN få att på något sätt försöka påverka även om det inte kanske blir nåt resultat. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-03-30 13:06 | |
![]() | Ja,då är hon en bättre människa än jag. | |
| caughtbock | 2010-03-30 13:09 | |
![]() | Jag får fråga henne nästa gång vi ses om hon vet vad läppstiftet hon använder innehåller, men jag har svårt att tro att hon inte använder nån specialare. Hon är min gudinna, serru. Larvbrud: Det är säkert vanligt att veganer är miljömedvetna, det jag menar är att det inte behöver vara så. Man kan väl vara en bra vegan utan att sortera sina sojamjölkskartonger... Veganen som köper skinnskor har fet dubbelmoral, ja, men jag tror inte att det finns många veganer som gör det. Isf är man en sk hobbyvegan. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-03-30 13:12 | |
![]() | Min egen guru säger att jag ska sova nu. det är det enda jag behöver ta hänsyn till just nu.. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-30 13:14 | |
![]() | Skatteverket: Fast de raser som är avlade för att ge mycket mjölk kanske skulle behöva mjölkas även om de fick ha sina kalvar... Visserligen kunde de få annat foder. Men ändå... Inte dricker väl en kalv 50 liter om dan? | |
| raisingirl | 2010-03-30 13:21 | |
![]() | Men herregud, läppstift utan valfett finns väl på vilken Bodyshop som helst?!?! Och Larvbrud, jag vågar nog påstå att ingen ko skulle behöva mjölkas om det inte vore för att vi vill komma åt mjölken! | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-30 13:28 | |
![]() | Är det så? Jag vet inte. Tänkte bara på att vissa raser är hårt avlade för att ge mycket mjölk. Att det kunde ligga något i att deras juver kunde sprängas, så att säga. | |
| nenagamine | 2010-03-30 13:39 | |
![]() | Haha, Larvbrud känns som ett passande nick :) | |
| raisingirl | 2010-03-30 13:40 | |
![]() | Jo men så är det, att vissa raser är hårt avlade för att ge mycket mjölk. Men en kossa mjölkar liksom inte 50 liter om dan bara sådär, det krävs ganska mycket utifrån som tex rätt mat och att hon mjölkas regelbundet. Så att deras juver skulle sprängas om vi inte mjölkade så mycket, nej det ligger inget i det! | |
| L887 | 2010-03-30 14:46 | |
![]() | Att kornas juver skulle sprängas var det dummaste jag hört. Kor fungerar som människor, de producerar mjölk när de ska kalva. Fortsätter man mjölka dom fortsätter även mjölkproduktionen, slutar man mjölka slutar mjölkproduktionen. Likadant med människor, man kan välja att amma sitt barn så länge man vill. Vissa ammar ju 4 månader, andra i ett år eller mer. Det är ju inte så att tuttarna på en människa exploderar om hon inte ammar... | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-30 14:55 | |
![]() | Tror det är juverinflammation som åsyftas med "sprängas". Är inte så konstigt att undra hur det skulle gå med såna raser som finns, typ holstein. Raser som redan har problem med juverinflammation. Det kanske är som raisingirl säger att man kan styra det hela med foder. Förstår inte riktigt hur man kan veta att en ko inte behöver mjölkas ens pyttelite om kalven kanske dricker ca 15 liter om dagen och kon är av en ras som kan ge 40 liter. Ger den helt lagom till kalven så länge den får rätt foder alltså? | |
| krill_master - Ej medlem längre | 2010-03-30 15:12 | |
![]() | jo, jag tror ni som följde mitt resonemang förstod min poäng med helheten, objektiviteten, dubbelmoralen i många människors val av livsstil och kost. visst, vill någon vara vegan, vegetarian, veteran eller va fan som helst får de det. det jag tycker är lite märkligt är när vissa väldigt tydligt vill markera ståndpunkt och samtidigt indirekt bryter mot grundprincipen själva. jag hade en kul liten debatt på stan för några år sedan med ett gäng från syndikalisterna, 4 av dem var även veganer. sedan dess har jag då jag mött eller talat med tex en vegan varit väldigt observant på tex klädsel och övrig livsstil och intressen. de här figurerna jag mötte hade (tillsammans, inte alla samtidigt) allt från levis jeans, dr marten kängor, importerade schalar från HM / lindex, nitarmband i läder etc och påstod sig vara allt från veganer, anarkister och emot kapitalismen. men de täckte in hela det registret med perfektion genom det de bar på sig och deras stil. 90% av hela dem stöttade indirekt den livsstil de förnekade och var emot. så sen dess och den uppenbara luckan i ideologin som format deras livsstil tittar jag gärna lite djupare på sånt, kul, irriterande, skrattretande och ganska intressant att se hur folk egentligen resonerar. | |