Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 19 244 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Voldemort78 | 2010-04-02 12:14 | |
![]() | Sägs att godis o skräpmat är lika beroendeframkallande som knark o alkohol.. GLAD PÅSK!:) | |
| wildcard | 2010-04-02 12:31 | |
![]() | Voldemort78: Isf är det skitenkelt att sluta knarka och dricka, bara att inte inta andra substanser som innehåller knark eller alkohol? Då försvinner det beroendet oxå av sig själv? | |
| malgomaj | 2010-04-02 12:40 | |
![]() | Försök dra ner så mycket som möjligt på kolhydrater! Ät dig mätt på fett, proteiner och ovan-jord-grönsaker. Ingen frukt, inget bröd, inte ris, ingen pasta, ingen potatis, inte mjöl. Aldrig socker, inte ens frukt (som är späckat m socker!. Bär är ok. Då ska du se att du håller dig mätt och belåten och blodsockret swungar inte hit och dit o gör dig sugen på sött. Efter ett tag äcklar du t om sött. Lycka till! | |
| Bitte - Administratör | 2010-04-02 12:45 | |
![]() | Det finns ingen forskning som visar på att det finns ett sockerberoende och det kan INTE likställas med andra droger, däremot kan man överkonsumera och äta fel, en sak som jag vet efter många år som överviktig och sedan med det jag gjort med mitt liv,, äter man frukost, lunch och middag samt bra mellanmål så finns inte sötsuget,. äter man för lite och för sällan så har man behovet av snabb energi och det blir ofta sötsaker, Sedan så kan vi aldrig vara helt utan kolhydrater för hjärnan behöver "socker" för att fungera,, så mitt råd är vanlig hederlig mat på bestämda tider Bitte | |
| kajix | 2010-04-02 12:53 | |
![]() | hjärnan och viss annan kroppsfunktion behöver glukos. men inte speciellt mycket. och om vi inte äter några som helst kolhydrater kommer kroppen ändå att ordna så att glukoshalten i blodet är tillräcklig för detta. | |
| malgomaj | 2010-04-02 12:54 | |
![]() | Hjärnan klarar sig fint på ketonerna | |
| Hey Baberiba - Ej medlem längre | 2010-04-02 13:46 | |
![]() | Men Bitte - så kan man väl ändå inte säga?? "äter man frukost, lunch och middag samt bra mellanmål så finns inte sötsuget" Har du bestämt det eller vadå? Jag blir grymt sötsugen t ex när jag ätit pasta. Och även om jag äter bra så blir jag ofta jättegodissugen på kvällen. Är det bara "fel" på mig alltså? :S | |
| malgomaj | 2010-04-02 13:56 | |
![]() | Pasta innehåller kolhydrater främst och triggar därför insulinproduktionen för att få undan "sockret" ur blodbanan. När jobbet är gjort finns där en massa insulin i blodet som ger sötsug och cirkeln sluts. Om man skippar kolhydrater så långt man förmår så får man ett mycket stabilare blodsocker och slipper därmed suget. | |
| Ritter | 2010-04-12 18:41 | |
![]() | Testa att ta bort snabba kolhydrater. En slags mix mellan GI och LCHF har funkat bra för mig och flera jag känner. Du kan också läsa Martin Ingvars bok "Hjärnkoll på vikten". Den handlar om hur hjärnan fungerar och varför man vill äta sötsaker. Lycka till! | |
| Kotilda | 2010-04-12 18:49 | |
![]() | Har hört många som har användt akupunktur för att få bort sockersug, och det har tydligen hjälpt. | |
| stefanf | 2010-04-12 19:07 | |
![]() | Har precis börjat läsa Martin Ingvar och tror att det ligger väldigt mycket i det han säger. Svaren finns i hjärnans belöningscentrum, det köper jag rakt av. Sen är frågan hur man kan använda kunskapen om detta för att få bukt med sina impulser men jag antar att man måste läsa hela boken först.. :) | |
| Smultronet81 - Ej medlem längre | 2010-04-12 20:54 | |
![]() | har inte läst allt här, men, för mig hjälper det att leva ett aktivt liv. då äter jag också nyttigare o vill inte "förstöra" min träning genom att äta något onyttigt. Alltså har mitt sockerberoende minskat sen jag på allvar tog tag i min träning igen. Och ja, man kan få hjälp av dietist av sjukvården har jag hört, men jag vet inte om man måste ligga på högre BMI än precis på gränsen för att få göra det. någon annan som vet? | |
| 1stclassriot | 2010-04-12 21:00 | |
![]() | jag överkonsumerade godis, i fredags tror jag det var och jag tror fan att det hjälpte! :D nu är jag bara äcklad av tanken på det, var och handlade idag och kände inget sug alls! har inte känt något sug sen i fredags så det kanske tar sig? gjorde en smoothie på naturell lättyoghurt, frysta jordgubbar och färsk banan och det är lika gott som alltid! | |
| multiadvice - Ej medlem längre | 2010-04-12 21:03 | |
![]() | tips: frys bananen innan så blir konsistensen ännu bättre, gräddigare och mer glassig | |
| 1stclassriot | 2010-04-12 21:05 | |
![]() | sen tror jag också i.o.m att jag varit arbetslös ett tag nu så har det blivit att man köpt godis och suttit o käkat och kollat på tv eller film på dator av ren tristess och brist på andra aktiviteter. visst jag tränar basket två gånger i veckan, men det är allt... nu ska jag börja jobba så det behovet försvinner förhoppningsvis :) | |
| tilltrasslad | 2010-04-12 23:10 | |
![]() | Den bästa lösningen på sockersug är att äta ordentligt. Ät fem mål om dagen, tre ordentliga och två små. Efter ca sex veckor ska du se att suget är borta. När man är arbetslös/ensam är det väldigt svårt att hålla såna måltidstider. Vilket ofta resulterar i sockersug. Enligt egen erfarenhet. Hoppas det går bra för dig vad du än provar för metod! =) | |
| Mouche - Administratör | 2010-08-02 23:03 | |
![]() | Jag och några vänner har just haft en diskussion om socker och det beroende som det oundvikligen framkallar. (enligt mig alltså) Ett par av de andra ansåg att man inte blir beroende av något så vanligt som socker och att det hela bara är trams. Jag i min tur hävdar efter att ha läst en hel del om socker den senaste tiden att man _visst_ blir beroende av eländet och att tillverkarna av föda smyger i socker i nära nog allt som går att köpa. Jag har därför lagt om mina matvanor, matinköp och lägger nu lite mer tid i köket, trots brist på tid oftast, så jag kan laga maten från grunden och använda mig av så lite halv/helfabrikat som möjligt. Osökt får hela sockerdiskussionen mig att tänka på er som har barn. Hur gör ni? Lagar ni maten helt och hållet själva? Hur är skolmaten nu för tiden? Välsockrad eller hälsosam? Vad gör allt detta socker för barnens, och vår, hälsa vad gällande vikt, diabetes etc? Mouche | |
| Ässät | 2010-08-02 23:09 | |
![]() | Maten i skolorna har nog inte mycket till näring längre eftersom allt handlar om ekonomi. Bättre var det när en annan gick i skolan tror jag. Och det är klart att det finns sockerberoende. Jag är det nog och äter ofta godis men har slutat med cola sen ca 1 år tbx. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-08-02 23:13 | |
![]() | Helt och hållet själv. jag har blykoll på maten. | |
| Tess 08 | 2010-08-02 23:25 | |
![]() | Jag lagar den mesta maten själv. Mest för att jag inte gillar färdigmat, men också för att vi är fem i familjen och det kostar rätt mycket om alla ska bli mätta. Jag är dålig på att ha socker i maten. Är inte van det. Skulle vilja att vi var mer hälsosamma i allt vi äter, men just nu är det sommar och semester och då slarvar vi rätt bra... När barnen går i skolan och rutinerna är bra är vi duktiga på sånt :) Min minstings skola har egen kock och lagar bra mat från grunden. Mellantjejens skola har något sämre mat, men inte lika bra... Sonen börjar ny skola i höst så vi får väl se, men han ska läsa restaurangprogrammet så han får la laga maten :D | |