Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 411

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-14 18:52
Antal inlägg: 4050

"Personer som har kött som den främsta proteinkällan har nästan tre sånger så hög risk att få demens som vegetarianer, har studier visat. Det beror bland annat på att kött ökar nivån av ett farligt ämne, homocystein, i kroppen."

Är de korkade i friskkulturerna?

www.halsa.se/artikla...ik elid=123

apbur2010-04-14 19:01
Antal inlägg: 9699

Det finns hur som helst inget mer effektivt sätt att behålla hälsan på än att hela tiden hålla sig på svältgränsen och vara relativt inaktiv.

Billigt är det också. Och fräscht.

Mitch Ryder - Ej medlem längre2010-04-14 19:03
Antal inlägg: 631

Veganer lever nog inte så länge att de hinner utveckla någon demens...

Stenknäck2010-04-14 19:20
Antal inlägg: 430

LCHF-diet sk Atkins-dieten är helt suverän. Har du problem med höga kolestrolvärden så blir de skitbra med denna metod plus att du äter gott och mår bra. Den första veckan kan du känna dig lite trött och yr men det är absolut ingen fara. Efter ett tag mår du som en prins/prinsessa (med undantag för prinsessan Madeleine för den stackarn mår nog nu inte så bra....men av annan anledning). Du tappar snabbt i vikt och ät kött och fisk och fågel och rejält med riktigt smör och grädde och till frukost äter jag omelett med lite ost och bacon ibland och så några tomater ovanpå omeletten sen mår du bra och är mätt hela förmiddagen. Jag lovar - helt kanonbra. Har ju även visat sig att det rent vetenskapligt är bra för en diabetiker t ex att äta denna kost för de blir bättre och tappar fort i vikt om de är överviktiga. Lycka till.

besika2010-04-14 19:32
Antal inlägg: 23

Vi är tre stycken som käkat LCHF i TRE år nu. Inte för att vi behövde gå ned i vikt, utan för hälsans skull. Och vi mår jättebra. Har jättebra värden, inklusive kolesterol. Vi är 67, 66 och 38 år gamla.
Har hjälpt måååånga att äta så här och de är lyckliga över en naturlig kost som de mår bra på.

dixunis2010-04-14 19:32
Antal inlägg: 192

Tycker det är roligt att du först nu har hört talas om LCHF. Den där Annika Dahlqvist, a.k.a. Fettdoktorn, lär väl ha huserat i massmedia i närmare 5 år med sin dietpredikan.

För övrigt tror jag på en varierad kost i lagom mängder och mycket motion. Energi ut>Energi in, om man nu vill gå ner i vikt. Inget jävla humbug.

wildcard2010-04-15 07:58
Antal inlägg: 1966

Idag ska jag äta middag hos min far och hans fru. Två av oss som ska dit äter LCHF, tanten är jätteduktig på att göra middagar men hon använder socker som smakförstärkare vilket kanske gör det godare för de flesta men lite för klibbigt för mig, även om det är liten mängd. Jag är en snäll människa, jag äter det jag kan och kommer att berömma henne för att det är gott...

I vår familj åt vi tacos till middag för någon dag sedan. De andra åt skal och bröd som vanligt (gubben äter bröd men mindre mängd än förut) och jag gjorde egna "skal" av vitkål.
Jag doppade vitkålshuvudet i kokhett vatten, "bråkade" av några blad och skalade bort den tjockaste delen av det som bladen sitter fast i stocken med. Bladen blir som små skålar som man kan fylla med god köttfärs, hemgjord guacamole, tsatsiki, ost och grönsaker. Minst lika gott och garanterat LCHF!

dixunis: Jag skulle vilja fråga hur du menar men jag antar att det är så dumt att jag egentligen inte vill veta!

nova32010-04-15 08:37
Antal inlägg: 21

Kolla länken blogg.passagen.se/da...is tannika/
på högra sidan finns rubriken: hälsovinster med LCHF. Där skriver folk
sina erfarenheter av kosten.

Drejo2010-04-15 09:29
Antal inlägg: 134

Människokroppen har förändrats oerhört lite under de tusentals år vi existerat. Och människan har alltid ätit betydligt mer kolhydrater än protein och fett.
Att "plocka-bort-en-näringskä lla"-dieterna ändå fungerar kortsiktigt för en del beror på att de flesta som följer dem samtidigt automatiskt sätter i sig färre kalorier, eftersom de i praktiken inte kompenserar bortvalet med samma mängd kalorier från andra näringskällor. Det spelar ingen roll om man väljer bort protein och äter kolhydrater, eller om man gör tvärtom. Äter man mindre än vad man gör av med så går man ner i vikt, punkt slut.

Du kan gå ner i vikt om du sitter orörlig framför TV:n och bara äter godis, så länge du sammanlagt äter färre kalorier än kroppen gör av med, men det är knappast hälsosamt.

nova32010-04-15 09:44
Antal inlägg: 21

www.kostdoktorn.se/l...lc hf#teori

Karodjur2010-04-15 09:53
Antal inlägg: 42

" Och människan har alltid ätit betydligt mer kolhydrater än protein och fett."

vilken form av kolhydrater har varit vanligast att människan ätit?

-Butterfly- - Ej medlem längre2010-04-15 10:01
Antal inlägg: 219

dixunis:
Är inte "först nu" som du uttryckte dej som jag hört talas om det...men...som jag sa så har jag nyligen hört OCH läst om det...vilket för mej innebär att jag varit på några föreläsningar samt läst några böcker i ämnet....Så du behöver verkligen inte göra dej så lustig över det...
Nu ville jag gärna höra kommentarer av andra på ett enkelt sätt som ju detta forum är! Bortsett från såna irrelevanta inlägg som dina...även om såna tyvärr alltid dyker upp av någon underlig anledning i alla trådar här..men...som alltid så finns det ju vissa som måste ha bekräftelse på sin egen person och gärna synas ändå...

Tack alla ni som delgett av era erfarenheter...både bra och dåliga :)

Drejo2010-04-15 10:05

Karodjur, vad menar du? Syftar du på "långsamma" och "snabba" kolhydrater, eller frågar du om typer av livsmedel?

EpsilonNoll - Ej medlem längre2010-04-15 10:36
Antal inlägg: 493

Om LCHF vore farligt så skulle inte eskimåerna/inuiterna finnas kvar som folkgrupp! Den som vill gå ner i vikt ska helt enkelt sluta med kolhydraterna under den tiden och sen vara mkt måttlig med dem. Anledningen i några enkla steg: !. Kolhydratintag höjer blodsockerhalten. 2. Då höjs insulinhalten. 3. Insulinet blockerar effektivt fettförbränningen. 4.Fettet lagras.
5. Kolhydraterna omvandlas till fett.
Jfr en björn som ska gå i ide - äter bär och rötter med kolhydrater som gör att björnen snabbt ökar i vikt. Detta lever björnen på under vintern. Människans problem är att vi fortsätter att äta under "vintern". Historiens dom över "dietismen" kommer att bli hård - sen 70-80talen då fett blev så farligt har vi gått upp i vikt, inte ner! Troligen ligger kolhydratkonsumtionen bakom det mesta av välfärdssjukdomarna och inte fettet. Man kan alltså vänja kroppen att bränna fett i.st.f. socker. Efter ngn vecka försvinner sockersuget och sen går det rel. lätt. Dessutom är kolesterol kroppseget och farligheten är synnerligen omdiskuterad.

apbur2010-04-15 10:56

Är det inte just eskimåerna som har oerhört dålig hälsa med diabetes och hjärt-kärlsjukdomar?

Karodjur2010-04-15 11:09
Antal inlägg: 42

Drejo:

Jag menar vad de åt? Vete, majs, blad, löv, bark?

Drejo2010-04-15 11:39

Tja, blandat förstås! Först vad man kunde få tag på (samlarfolk), sedan vad man kunde odla (spannmål och majs framförallt). Det är först i modern tid som folk har haft råd och möjlighet att äta såpass mycket kött och fett som vi gör, och det gäller dessutom mest i-länderna.
Men för just vikt-diskussionen spelar det egentligen ingen roll, för det intressanta i den aspekten är inte vilket livsmedel man äter utan vilket näringsvärde det har.

apbur2010-04-15 12:07

Jag tycker det är ganska intressant att man ser tillbaka och försöker komma fram till vad människan åt i begynnelsen och sen använder det som ett argument för vad vi bör äta nu. Det ska helst likna den kost vi åt då. Men visst, vi åt ostar och fett i överflöd. Frossade i lyxvaror. Det är det som är så skönt med LCHF, man får fortfarande äta för mycket och helt ignorera det faktum att människan är anpassad för dålig tillgång på föda. Inget jäkla överflöd.

Hur man än vänder och vrider på det kvarstår fortfarande det största problemet. Vi äter för mycket, vare sig det är gåslever eller pasta.

Jag håller alltså i stort med Drejo.
Jag kan heller inte förstå varför folk faktiskt frivilligt vill höja sina matkostnader och frossa i lyxvaror istället för att helt enkelt handla mindre mat och sänka sina kostnader. Hur dum får man vara?

Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-15 12:22
Antal inlägg: 4050

Det här med att äta lite måste vara rätt riskfyllt om man inte kan sköta det på ett bra sätt. Det som kan hända när man tillför mindre mat är väl att kroppen ändrar ämnesomsättningen så att man inte förbränner lika mycket som innan. Jag tycker faktiskt att överviktiga personer ofta äter förvånansvärt lite. Tror alltså inte att bantning funkar så bra.
Själv tror jag på att äta relativt stora mängder så att magen tvingas hålla igång trots att man inte rör sig ;) Jag har fördomar om folk som bajsar för sällan.

apbur2010-04-15 12:30

Larvbrud, man ska inte äta så lite att kroppen går in i svält. Det dröjer faktiskt ett tag innan den gör det.

Bantning funkar garanterat, dvs, man äter inte mer än man gör av med och bantar man håller man sig lite lägre. Man behöver inte ens röra på sig, man kan ligga still men ändå rasa i vikt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?