Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 717

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mollee - Ej medlem längre2010-04-12 18:51
Antal inlägg: 6087

rädsla heter det.

Betabäst2010-04-12 18:51
Antal inlägg: 7

Jag tycker att epitetet främlingsfientligt är rätt uttjatat nu......
Vad är det som är så fientligt med att man inte vill att ALLA som vill komma hit ska få det? Den som inte ser att det nuvarande systemet uttnyttjas felaktigt och inte följer varken FN:s konventioner och EU:s regelverk är ju fruktansvärt naiv borde skaffa ett par nya glasögon..
Om alla partier ska behandlas lika av media (som de borde i en demokrati) så borde sossarna isåfall kallas företagarfientliga centern stadsfientliga miljöpartiet transportfientliga, vänstern demokratifientliga kds homofientliga osv.

mollee - Ej medlem längre2010-04-12 18:52
Antal inlägg: 6087

på samma sätt som att sd har rädsla när det gäller invandringen, har en stor del av samhället rädsla gentemot SD. Två olika meningar = skillnad= Olikhet

Människan är rädd för det den inte vet nåt om ;)

krill_master - Ej medlem längre2010-04-12 18:53
Antal inlägg: 1576

mollee: du undrade varför just SD skulle ha lösningen på våran ekonomi och varför ge dem chansen?

det handlar mest om det demokratiska i en folkvald grupp ledare av olika partitillhörighet. där jag tycker det är fel av andra partier att alliera sig och ingå avtal sinsemellan redan innan man får lägga fram sitt förslag så ingen ens kan ta upp det till disskussion, eller låta det bli offentligt, ett alternativ eller en infallsvinkel man kan disskutera och ändra, ta bort, forma kring gemensamt.

jag påstår inte att SD har alla svar eller att de ens är bra, jag tycker att det är fel när en folkvald representant blir tystad och deras förslag inte ens tas upp till disskussion. ett gott exempel är förr förra valet då det stod att läsa om ett äldreomsorgsförslag och program som verkade väldigt genomarbetat och faktiskt vettigt. då fick de inte vara med i TV debatten ens och framföra det. 3 år och 9 månader senare hade FP ett näst intill identiskt förslag som togs emot med öppen famn.

båg och fulspel, samt utfrysning som inte har i en folkvald riksdag att göra.

men å andra sidan än idag är väl den mesta median, pressen etc stöttad av partier och partiknutna finanser, så vilken tidning vill gå ut öppet och riskera anslag och pressbidrag?

personligen önskar jag att SD hade lite seriösare och proffsigare, erfarnare politiker och talesmän som kunde föra ut deras program så folk fick lyssna och bilda sig en egen uppfattning baserad på opartiskt vinklad info precis som de andra partierna får.

SiriusMusta - Ej medlem längre2010-04-12 18:53
Antal inlägg: 3325

Ja, tydligen..

krill_master - Ej medlem längre2010-04-12 18:59

SD och invandringen handlar inte om att hata invandrare eller andra raser, det handlar om att i första hand prioritera en begränsad stadsbudget till bla sina egna gamla, vården och skolan,
i andra hand om att överflytta detta eller visst kapital till att hjälpa flyktingar på plats eller i dess närregion.
och sedan i tredje hand att ta emot som flykting som ett sista alternativ.
och pga detta är de numera i folkmun rasister, nazister och utfrusna ur media att deltaga på lika villkor som andra partier.

lågt.

karoshi2010-04-12 19:00
Antal inlägg: 1614

Betabäst, naiv eller inte, den som tror att alla som vill stanna får det, för ner diskussionen till en debil nivå...

SiriusMusta - Ej medlem längre2010-04-12 19:05

karoshi; de handlar faktiskt inte om att skicka tillbaka invandrare som bott här i flera år redan utan att begränsa invandringen ganska rejält i första hand.

karoshi2010-04-12 19:06
Antal inlägg: 1614

SD och invandringen handlar inte minst om att göra skillnad på folk och folk, och om att ställa grupper mot varandra. Att det dessutom är muslimer som är hotet mot svenskarnas välfärd har ju med all önskvärd tydlighet framgått.

krill_master - Ej medlem längre2010-04-12 19:20

det är skillnad på folk och folk, bla är det stor skillnad på att tro att man kan fortsätta ta emot inflyttningar och sponsra dessa obegränsat fast man gör detta år efter år på bekostnad av sina egna gamla, sjuka och barn men inte ser utvecklingen i standardsänkning, livskvalitet och vårdköer för dessa och på att faktiskt vara realistisk och inse att det inte fungerar hur länge som helst att belåna för att skänka.

det handlar inte om att sluta skänka, eller fota ut personer i kris, det handlar om att fortsättningsvis prioritera om för att öka tillväxten och möjligheten för alla oavsett om personen är nyligen inflyttad eller ej.

det är ingen lekstuga med pajkastning, det är vår riksdag och demokrati som ska fungera och låta röster höras utan utfrysning och uteslutning. detta ska respekters oavsett personlig åsik.

Betabäst2010-04-12 19:22

karoshi - Debil nivå nja svälj kameler och sila mygg om du vill.

Fakta är ju:

Ja vi tar ju in ca 100.000 per år som får stanna och de som får avslag överklagar 2 gånger och stannar alltså ett par år till och efter det så är det ju a piece of cake att stanna kvar illegalt då vi ju i motsats till många andra länder inte har någon dedikerad immigrationspolis.

Vad är det för mening med ett system som inte upprätthåller lagen?

Dessutom så finns det starka humanistiska skäl till att hjälpa folk på plats istället. Men det talas det tyst om.
Vi är ett litet land och har ju faktiskt begränsade resurer.
Varje bidragsmiljard i Sverige skulle kunna rädda betydligt fler liv på plats i t.ex. Afrika genom AIDS medicinering Läkargrupper ut till byarna. Utbilda lärare. Hjälp med att fixa brunnar. Lära ut hur man ökar jordbruksproduktionen osv. Inte genom att ge bistånd rätt in i de korrumperade regeringarnas fickor som sker idag.

LisaLong2010-04-12 19:27
Antal inlägg: 2725

molee sorry läste lite fel:)

LisaLong2010-04-12 19:29

mollee en liten fråga bara..du anser inte att det finns flera parti som agerat svinigt?

LisaLong2010-04-12 19:32

mollee kan vi inte sluta med det där skitsnacket att det beror på rädsla. Då skulle jag kunna säga att om 1 person hatar sossarna är det pga av rädsla heheh

Måns_E2010-04-12 19:37
Antal inlägg: 12049

Problemet är väl att folk som röstar på SD i själva verket inte har en aning om vad SD står för, och ej heller vad andra partier har för invandrarpolitik.

Man bör ju inte glömma bort att SD bildades ur BSS som i sin tur i högsta grad var en rasistisk organisation med gott om nazister, sedan när SD blev lite för "folkkära" och då också tonade ner de mest uppenbara rasistiska argumenten så bröt sig en fraktion ur och bildade ND.

Man kan ju fråga sig varför SD valde att städa ur de allra värsta elementen istället för att bilda ett nytt parti. Att tro att SD bara är ett parti som för en lite hårdare flyktinglinje är dock att vara naiv om något.

Liftactiv2010-04-12 19:46
Antal inlägg: 783

Snälla Måns_E - berätta då exakt vad SD står för! Jag är aningen osäker nämligen.....

Betabäst2010-04-12 19:55

Måns_E
Kolla upp de numera etablerade partiernas historia lite mer.
Centern= gamla bondeförbundet=nazistiska under 30-40 talet.
Vänstern=Var tidigare kommunister som ville göra revolution och ta makten med våld och införa folkets diktatur.
Moderaterna=Sa nej till allmän rösträtt och kvinnlig rösträtt.
Socialdemokraterna=Hade medlemmar som öppet stödde Pol Pots och de röda khmerernas massmord i Kambodja på 70 talet osv.....

Självklart kommer det finnas ett antal nötter och tokstollar i ett parti som växer så mycket som SD. Det är ju liksom alla nya partiers dilemma.
Men SD kommer inte göra som mest nytta på egna meriter utan pga att deras närvaro kommer att få de andra likriktade partierna att på ett bättre sätt fånga upp den mycket stora option som anser att den nuvarande politiken är fel. Precis så är det tänkt att en demokrati ska fungera.
Inte som en del här inne verkar tro att "vissa åsikter" ska förbjudas.
Det är då vi verkligen har förlorat demokratins grundide.

Jumanjia2010-04-12 19:57
Antal inlägg: 539

--------> SiriusMusta: <------------

ja då har du missuppfattat mig min fråga var vad det var som skilde dem åt.. det står ganska klart och tydligt, jag frågade inte vilken som var bättre och jag skrev också att jag blev rädd när jag läste om deras partier.. I mina ögon är det som att välja mellan Pest eller kolera...

Jag pratade om en tyst demonstration.. Då kastar man inte ägg.. inte heller tårtor.. Man skriker inte åt dem....

SiriusMusta - Ej medlem längre2010-04-12 19:58

Haha de var det dummaste jag hört, måns_e! Så du menar att SDs anhängare inte tycker som dom gör, inte röstar på dom för att dom också tycker som SD gör?

Och att man inte skulle ha koll på andra partiers invandrarpolitik? Det är ju just det man har, i allra högsta grad!

SiriusMusta - Ej medlem längre2010-04-12 19:59

Jumanjia, okej. Och jag sa inte att du hade kastat eller tänkte kasta ägg utan jag menade demostrationer i allmänhet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?