Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade48
Mobilspel
Pågående18 783

Forumkategorier

Användare Inlägg  
gnupp2010-04-15 23:57
Antal inlägg: 11

Det finns många ynkliga människor... en del av dem blir poliser.

Maximerat - Ej medlem längre2010-04-16 00:05
Antal inlägg: 40

(Till slut mister ordet "hatar" sin styrka)

Nu går jag också lite OT..Men något som jag tycker borde införas är att varje polisförhör med såväl misstänkt som målsäganden ska bandas.
Som det är nu är många förhör skrivna i referatform (alltså inte alltid ens i dialogform) vilket innebär att man inte kan veta hur frågan är ställd, i vilket tonfall, när personen tvekat, hur och när den ändrat sig, om det förekommit direkt eller indirekta hot och så vidare.

Det var ju för väl att förhören med Tommy Karim bandades så att folk får höra hur det kan gå till -- och det även sedan polisen visste att blodet som återfunnits INTE matchade honom.

ElectricEye - Ej medlem längre2010-04-16 00:05
Antal inlägg: 3604

Ärligt talat, vi får bara höra TS' version och så sitter pöbeln och öser dynga över poliserna som fick i uppdrag att åka ut på det här pojkstrecket. KAMMA TILL ER FÖR FAN! Använd energin till att säga åt ungarna att inte göra om det. Ingen av ungarna (oavsett om de kastade sten eller inte) hade något att göra vid den nedlagda industribyggnaden. Punkt slut.

Sote2010-04-16 13:07
Antal inlägg: 3557

Micro- som förälder så ska jag självklart att ha koll på mina ungar även efter sex års åler men ju älder dom blir desto mer frihet under ansvar får dom. Att säga som du att man borde mista vårdnaden om man som jag anser att det är viktigt att veta vad mina barn håller på med och var dom håller hus och med vem var det konstigaste jag har läst på länge. Så i din värld är en förälder som tar ansvar för sina barn ,ställer upp, vet vilka kompisar dom har och känner till deras föräldrar, tycker det är viktigt att dom inte dricker eller röker (eller annat) inte knullar runt oskyddat, jävlas med folk ute på stan, bråkar och slåss,skolkar m.m -en sån förälder ska förlora vårdnaden?
Mina barn har aldrig blivit mobbade för att dom har en förälder som finns till för dom i alla väder tvärtom - dom har en massa kompisar och har en ungefär likadan fritid som andra bara med vissa regler kring vad dom får och inte får göra. Så länge mina barn bor hemma hos mig(vilket säkert blir i ett par år efter myndig ålder) så får dom respektera vad som gäller hemma hos oss. Självklart kommer jag inte stoppa dom från att gå ut och festa när dom är myndiga men innan dess är det nolltolerens som gäller och det har funkat hittills.
Jag tror att alla gör så gott dom kan och om du tycker det är ok att inte ha koll på ungarna så blir det säkert folk av dom också till slut-jag anser inte att du ska förlora vårdnaden för det men sen är inte jag den fördömande typen heller utan tror att var och en gör det dom tror är rätt men att det jag gör är bäst för oss.

micro1132010-04-16 13:15
Antal inlägg: 17540

Sote
Att utöva stenkoll och alltid veta allt om vad barnet företar sig, och därmed kunna säga exakt vad som förevarit och som innebär att du alltid kan förhindra bus och olyckor -- kräver att du aldrig släpper ditt barn med blicken.

Det är i så fall en sjuk kontroll över barnet som inte medger att barnet utvecklas.

Att däremot ha utöva tillsyn, ha kontakt och kommunikation -- och att HANTERA de situationer av bus, olyckor o dyl som uppstår - det är något annat.

Men enda sättet för en förälder att förhindra att någonting skall kunna ske någonsin (har du ingen koll på ditt barn) är att utöva sådan kontroll att man förhindrar sitt barn ett normalt liv. Förstår du inte skillnaden.

Även om du vet var kompisen bor och heter - så kan du inte förhindra bus om du inte följer med och bevakar ditt barn på vägen dit och under den tid barnen leker. På vägen till och från skolan, samt på lektioner osv osv -- för så fort du släpper barnet med blicken finns tillfälle för bus.

micro1132010-04-16 13:35

Jag kan tillägga att jag nog inte ses som särskilt slapp av mina barn - utan tvärtom en ganska sträng förälder i så motto att mina regler gäller, och jag kräver kunskap om deras görande och låtande så länge de bor hemma - oavsett om de är myndiga eller inte.

Det är dock skilt ifrån att mina barn aldrig begår/begått misstag eller hittat på bus. I de lägena känner jag mig inte heller som en misslyckad föräldrar, utan konstaterar att mina barn - liksom mig - är mänskliga och att tyngdpunkten då ligger på att ta ansvar för det man gjort och att försöka ställa saker till rätta.

En pangad dora innebär alltså inte ett förkastligt barn och en undermålig förälder i mina ögon -- det innebär att det uppstått en situation där barnet hittat på bus och nu får göra rätt för sig, be om ursäkt och betala fönstret.

Sote2010-04-16 14:00

Visst förstår jag skillnaden så som du beskriver det. Vi har nog rätt lika förhållningssätt gentemot våra barn verkar det som med den skillnaden att hittills har faktiskt inte mina barn gjort några "bus" så som du beskriver det då dom så tydligt vet att det kommer till min kännedom och inte är värt det. Dom har tex aldrig skolkat under alla år i skolan för dom vet att det får dom inte. Dom har inga problem med att säga nej om deras kompisar nu skulle vilja dra iväg på något. Nu umgås dom ju mest med ungar som är ungefär likadana så det uppstår liksom ingen frestelse. Min sextonåring och hans kompisar kallar sig själva för nördar och tycker det är lite colt då dom vet att dom inte behöver bevisa något inför varandra eller andra. Sedan är han kompis med dom tuffa grabbarna också men av dom får han full respekt för att han inte är med på fredagsraggandet inne i stan.
Jag vet självklart att det kan komma en dag då nån av dom ändå hittar på något men änså länge har det räckt med att dom vet var som är rätt och fel och respekterar våra regler. Jag kan lugnt säga att mina ungar skulle aldrig komma på tanken att medvetet panga en ruta men det skulle kunna hända av misstag när dom tex spelar fotboll.

micro1132010-04-16 14:12

Sote
Ja, vi har nog ganska lika regler - och ganska lika barn.

Mina har dock hittat på lite småbus under uppväxten, dock har de också valt att gå hem när de kompisar hittat på riktigt dumma grejer.

De bus de har hittat på har de direkt erkänt och så har vi kunnat ställa saker till rätta - vilket innebär att de fått städa på en idrottsplats vid ett tillfälle, samt betala en flaggstång och städa vid ett tillfälle. Med fem barn tycker jag det är överkomligt.

Min ena son snattade förresten en guldnougat som sexåring också -- han fick gå tillbaka till butiken med pappret och be alla som jobbade om ursäkt, och betala för chockladen. Han grät så tårarna skvätte genom hela butiken -- och butikspersonalen spelade med och berättade att de minsann hade saknat chokladen och att det var tur att han kom tillbaka för de hade tänkt ringa polisen.
Han har aldrig snattat mer -- och hans syskon som bevittnade skådespelet med stora ögon har aldrig ens försökt snatta.

lailala2010-04-16 14:47
Antal inlägg: 236

Från en enkel mor till er andra mödrar.I alla lägen lyckas jag inte vara en bra mamma.I alla situationer orkar jag inte att vara konsekvent.Jag gör så gott jag kan och det brukar räcka.Men att döma poliser som haffar barn ute på bus är fel, liksom det är fel att bli arg på lärare som tar tag i elever.Det här är ingen tävlan i vem som är det bästa exemplaret i barnuppfostran.Jag gjorde si och jag gjorde så.Mina barn vet ,mina barn kan ...Tyvärr så finns det hur många föräldrar som helst som TROR att de vet exakt hur deras barn lever.Jag lovar er,ingen av oss vet eller känner till allt om våra barn.Man får bara hoppas att allt ska gå bra och att nåt av det man försökt lära dom finns kvar i deras minne.Jag var sjövild i mina tonår.Min mor släppte mig helt fri,utan några förmaningar alls.Hon vågade inte vara min mamma utan agerade hellre kompis.Trots det så blev jag ganska normal.Med det umgänget jag hade så kunde man inte tro att jag skulle klara mig .

micro1132010-04-16 15:00

lailala
Ingen lyckas vara en bra mamma i alla lägen - det är det som är min poäng. Det vi kan göra när saker händer är att försöka hjälpa barnen att ta ansvar och ställa till rätta efteråt.

Jag är helt med dig i att polis och lärare skall kunna säga till ett barn på platsen - jag tycker sådant agerande är bra. Däremot inte att fysiskt ta tag i ett barn, om inte det akuta läget kräver det för att stoppa ett angrepp på ett annat barn eller motsvarande. Där går gränsen - verbalt ja - fysiskt nej.

Jag var också fågelfri när jag var liten -- en uppfostran som jag absolut aldrig skulle utsätta ett barn för, och som jag inte på något vis kan se som okej.
Är man lite mer engagerad än så, så kan man faktiskt ha ganska god inblick i sina barns liv, deras kompisar och vad de gör och vad som händer kring dem -- därför att både barnen och deras kompisar kommunicerar med en. Man behöver inte vara en alien för att man är förälder och för att man har gränser.

Sote2010-04-16 15:01

Micro-Underbar historia-det är på det sättet dom lär sig vad som är rätt och fel eller hur?
Lailala-håller med dig helt och fullt. Nu är jag ju en av dom som hävdar att jag vet vad mina barn pysslar med men självklart vet jag inte allt om dom ,dock kan jag med säkerhet säga att dom faktiskt inte har gjort något av det jag skrev i mitt inlägg vilket inte betyder att dom kommer att klara sig i framtiden. Jag själv var som du sjövild trots att jag hade en jättesträng morsa som dock var lättlurad och blåögd(eller med skygglappar). Att jag överlevde mina tonår är ett under och det har väl gjort att jag kan alla kryphål och ser alla tecken på sånt som är riskabelt. Detta vet mina barn och dom vet också att jag inte vill att dom ska behöva ha en så hård och tuff barn/ungdomstid där bara dom starkaste klarar sig. Dom vet att jag alltid oavsett tid finns till för dom något som jag aldrig hade. Dom kan falla för jag tar emot dom medans jag själv alltid stog med ena foten i tomrummet och fick ta emot smällarna själv när jag föll.

Midna792010-04-16 15:12
Antal inlägg: 1117

Electric Eye - eller hur?

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-16 15:31
Antal inlägg: 1682

Nu vet jag inte hur det är i just detta fallet men en sak är säker och det är att både poliser och andra yrken med maktposition drar till sig idioter som gillar att förnedra andra människor.

Jag har tyvärr sett prov på det när min son anklagades för att ha klottrat i en tunnel när han var yngre. Jag visste till 100% att det inte kunde vara han för han satt hemma och åt den tiden sen åkte vi iväg på teaterträning så han hade tillbringat tiden med mej.

Ändå kliver polisen in i vårat hem och frågar ut honom och han får visa sin jacka och händer för att de skulle leta efter färg på den.
De trodde inte på mej när jag sa att han varit hemma.

Det uppdagades efter flera år vem det var som hade gjort det men ärret i min lilla son som bara var tio år då sitter kvar.

lailala2010-04-16 15:36

Jag blir trött på alla föräldrar som inte tål att deras barn blir tillsagda av andra vuxna Många gånger har jag hört mammor som minsann ska ringa skolverket,eller anmäla nån stackare för kränkning.Jag sitter och funderar på hur jag reagerade som barn när jag blev oskyldigt anklagad.Först med häpnad,sen med att envist hävda min oskuld.Efter det ilska,när jag ändå inte blev trodd så grät jag både av ilska och sorg.Nu finns det ju vittnen på att lillakia:s son inte kastat nån sten men jag tror inte nåt av mina barn(eller jag själv som liten) skulle erkänna nåt de inte gjort,möjligtvis under tortyr.Nu är vi ju synnerligen envisa alla fyra också,jag och mina tre arvingar.

lailala2010-04-16 15:38

OBS,inte riktat till dig BrokenString.

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-16 15:43
Antal inlägg: 1682

Nej det förstod jag lailala, tänkte precis skriva att jag höll med dej i ditt inlägg.
Jag har jobbat på skola hela mitt vuxna liv med problembarn och jag anser att vi vuxna har ett samhällsansvar att reagera och bry oss om våra barn och ungdomar. Jag säger ofta till om jag ser saker som inte är bra, både på gott och ont ibland. Men sådan är jag, kan inte hålla mun:-)

Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-16 15:53
Antal inlägg: 4050

Micro: Ska man verkligen ange släktingar för småsaker? Härligt! Jag älskar Sovjets historia :)

micro1132010-04-16 16:04

Larvbrud
Ska man lära barnen att göra rätt för sig - absolut.

Fördelen med att göra det medan de är barn är ju dessutom att de då inte är straffmyndiga -- när de når straffmyndig ålder har de då förhoppningsvis lärt sig att skilja på rätt och fel, mitt och ditt, och håller sig på rätt sida lagen -- och behöver därför inte hamna i klammeri med rättvisan.

lailala2010-04-16 16:05

Precis,det verkar som en del tar det som personlig kritik om deras barn får bassning.Det kan det ju visserligen vara i en del fall,men att man misslyckats med vissa delar i fostran behöver inte betyda att loppet är kört.Tvärtom kan det bara bli bättre om vi lär oss att ta och ge konstruktiv kritik.Mitt tips(och jag har många gånger fått kritik)är att lyssna in den som framför klagomålen,kolla vad ditt barn har att säga om saken,gärna upprepade gånger.Akta dig för att prata skit om läraren eller grannen eller för den delen polisen inför ditt barn.SEN kan du gå vidare med vad som behöver göras.

Midna792010-04-16 16:21
Antal inlägg: 1117

Utan tvekan finns det många poliser som valt fel yrke, precis som det finns föräldrar som inte borde skaffat barn.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?