Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade31
Mobilspel
Pågående18 499

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Dyslekso2010-05-06 11:47
Antal inlägg: 8945

Jag menar, ju mer man lär sig och ju visare man blir, desto mindre plågsamt borde det väl bli att leva? Så man blir bättre och bättre på att leva, och när man är som bäst så tas det ifrån en. Hur tänker ni om det?

BrokenString - Ej medlem längre2010-05-06 11:49
Antal inlägg: 1682

"Jag kan inte riktigt se meningen, vad som motiverar en. Varför ska man sträva efter att göra gott i detta livet om man inte ens kommer vara medveten om det i det kommande livet? Du kommer ju inte få någon utdelning"

Det t.ex. apbur är enligt mej inte ett syfte att jag måste ha bekräftelse på att jag gör rätt. Jag har inte det behovet. Det är ytterligare en sak med att man är en gammal själ.

alex6662010-05-06 11:50
Antal inlägg: 49

Efterfest i Hades ffs. ACDC spelar...

apbur2010-05-06 11:52
Antal inlägg: 9699

Aha, så att du inte känner nåt behov av bekräftelse är ett bevis på att du har en gammal själ. Som i sig är en bekräftelse på att du levt ett gott liv och lärt dig dina "läxor".
Hade du inte haft behov av bekräftelse hade du heller gått runt och letat efter tecken på att du bär på en gammal själ.

Dyslekso2010-05-06 11:53

Nä, snarare Nirvana och Soul II Soul. :)

Evil Angel2010-05-06 11:54
Antal inlägg: 118

"Varför ska man sträva efter att göra gott i detta livet om man inte ens kommer vara medveten om det i det kommande livet?"

Du är ju medveten om det i ditt nästa liv. Har du t.ex lärt dig att inte vara dömmande så kommer du inte vara de i nästa liv, eller om du lärt dig att vara förlåtande så kommer du att vara det i nästa liv utan att behöva lära dig att vara de.

apbur2010-05-06 12:00

Evil Angel, passande nick förresten, om jag ber dig att göra mig en tjänst och säger att du kommer få en tårta som betalning men att jag kommer ge dig ett magiskt piller som gör att du är omedveten under tiden du njuter av tårtan. Kommer du då känna dig motiverad att hjälpa mig?

BrokenString - Ej medlem längre2010-05-06 12:01
Antal inlägg: 1682

"Jag menar, ju mer man lär sig och ju visare man blir, desto mindre plågsamt borde det väl bli att leva? Så man blir bättre och bättre på att leva, och när man är som bäst så tas det ifrån en. Hur tänker ni om det?"

När det är som bäst?
Hänger inte riktigt med vad du menar. Alla liv innebär lycka, svårigheter, sorg, glädje osv. Att gå igenom ett liv i lyckorus skrämmer mej mycket. Jag tror inte livet är ämnat för det.

Kan dra ett exempel när mina barn var små och vi var på semester så kunde de bli så ledsna när resan var slut och riktigt sörja. Jag försökte förklara att om vi levde i denna resa hela tiden och låg på stranden så skulle inte det heller vara kul efter ett tag. Man måste ha både jobbiga och lyckliga stunder och även stunder som är intetsägande och bara rullar på för att kunna uppskatta topparna som kommer i livet av ren och skär lycka.

Så alltså ett lyckligt liv för mej innebär alla känslor och upplevelser. Så inget liv är bättre eller mer värdefullt.

Dyslekso2010-05-06 12:02

Evil Angel: vad menar du med att "lära sig" på ett sätt som förs vidare? Handlar det om en känslomässig insikt, att man inser att det är dumt att slåss, t.ex.?

Varför verkar en sådan enkel läxa som det ovanstående inte läras av folk då? Antalet människor som slåss verkar ju inte gå ner med tiden. Vi har ju haft massor med generationer på oss att lära oss det.

Dyslekso2010-05-06 12:06

BrokenString: jag menade inte ett lyckorus, jag menade ett tillstånd av stor vishet. Är det inte det du också menar att "gamla själar" har?

Är det inte tråkigt att man ska behöva dö för evigt när man nått så mycket vishet att man skulle kunna hjälpa andra i många nästkommande liv?

Evil Angel2010-05-06 12:07

apbur: För det första så hjälper jag gärna människor så gott det går. Skulle du komma och be mig om en tjänst som jag inte tycker känns bra för mig så gör jag det inte. Tycker absolut inte att man ska kräva eller förmoda att man ska få nåt tillbaka bara för att man hjälper någon.

Dyslekso: Nu menar jag inte sånna saker som att inte slåss osv, utan mera att du har läxor att lära dig om dig själv. Visst att inte slåss hör självklart dit, men har du inte lärt dig de i det här livet så får du med dig den läxan i nästa liv osv osv tills du har lärt dig (karma). Beteer du dig illa på något sätt i det här livet så blir du själv utsatt för det i nästa liv.

apbur2010-05-06 12:08

Broken, så du menar att en riktigt vis gammal själ som inte känner de här dåliga känslorna inte är lycklig då? Jag trodde man brukade säga precis tvärtom.

apbur2010-05-06 12:08

Evil, du missade helt min poäng.

Dyslekso2010-05-06 12:12

Evil Angel: så om en olycka drabbar dig beror det på att du gjort något motsvarande illa mot någon i ett tidigare liv? Alla har sitt eget beteende i tidigare liv att skylla om de har miserabla liv, kan man säga så?

Evil Angel2010-05-06 12:13

apbur: Varför skulle jag överhuvudtaget bli motiverad av att hjälpa dig för att du erbjuder en tårta? :S
Förstår inte riktigt vad du vill komma fram till..

apbur2010-05-06 12:13

Är det inte väldigt opedagogiskt att straffa den som är oskyldig?

Evil Angel2010-05-06 12:15

Dyslekso: Precis. Det livet man lever har men medvetet/omedvetet valt själv genom sina handlingar i tidigare liv.

Minta2010-05-06 12:15
Antal inlägg: 20042

Eftersom antalet människor på jorden ökar måste det ju tillkomma nya "själar" hela tiden. Det kanske är de som slåss.

Evil Angel2010-05-06 12:16

Finns det ens någon som är helt oskyldig?

Linders - Ej medlem längre2010-05-06 12:17
Antal inlägg: 1943

Vad är meningen med plötslig spädbarnsdöd? Har man betett sig illa i livet innan? Varför födas alls då? Lär man sig läxan genom att leva omedvetet i någon månad? Eller när man föds gravt mentalt handikappad, vad är det för mening? När man tex inte har mer självmedvetenhet än en hund. Kan man verkligen lära sig något av leva ett sånt liv?

Vad gjorde vi innan dom första människorna kom? Levde våra själar i apor? Har dagens apor också själar? Kan man bli en gorilla i nästa liv då? Om djur har själar, vad fr fasansfullt gjorde dinosaurierna för att bli helt utplånade?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?