Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 605

Forumkategorier

Användare Inlägg  
broccolisaur - Ej medlem längre2010-05-09 21:43
Antal inlägg: 233

Larvbrud: Nja, veganismen skapades eftersom vissa vegetarianer ville ta avstånd från alla animaliska produkter. Så vegetarianismen var väl först egentligen men vegetarianism och veganism har funnits i olika former och namn i tusentals år.

Vissa vegetarianer sätter sig på lite väl höga hästar, men jag tror det är något som de flesta kommer över efter ett tag. Det är i princip omöjligt att leva helt veganskt i vårt samhälle överhuvudtaget. Men jag tycker inte man kan anklaga någon för att vara dubbelmoralisk bara för den inte tar avstånd från precis allt animaliskt, personen gör ju något iallafall.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-05-09 21:52
Antal inlägg: 4050

broccoliasaur: Det är möjligt att det var så.

sv.wikipedia.org/wik...et arianism

Det är klart att det är väldigt svårt att vara konsekvent. Jag förstår dock inte hur man ska komma till bukt med elitism genom att låta allting förflackas.
Det är däremot inte omöjligt att säga att "man inte äter rött kött" eller "bara fisk".

Jag har träffat väldigt viktiga personer som ätit fisk och älgkött och kravkött och kallat sig vegetarianer. De har pusslat ihop en egen filosofi som passar dem, vilket är helt bra men det blir väldigt fånigt att kalla det vegetarianism.

13359912010-05-09 22:07
Antal inlägg: 376

Pannacotta är absolut INTE en vegisefterätt,
detta pga gelatinen=(geleringsmedel som utvinns ur
kollagen vilket är det huvudsakliga proteinet hos däggdjur./från wiki).

Det finns dock en veg.version av gelatin och den säljs
främst i asiatiska livsmedelsaffärer.

Men håller med,om man nu kallar sig för vegetarian tkr inte jag
att man ska/kan käka både fisk & fågel.
Är man vegis pga protest mot djurhållningen,
men ändå äter fisk,fågel & ägg,bör man nog tänka sig för......

apbur2010-05-09 22:27
Antal inlägg: 9699

Dubbelmoral blir det ju först när man försöker rättfärdiga det ena men fördöma det andra.
Jag har träffat väldigt få, eller kan faktiskt inte komma på någon, vegetarian eller halvvegetarian som gjort det. De brukar snarare förklara att de vill göra någonting än ingenting. Det kan aldrig kallas dubbelmoral.

Jag kan fortfarande säga att djurindustrin är vidrig samtidigt som jag spottar ut broskbiten från ett kycklingben. Jag behöver inte vara det minsta dubbelmoralisk för det. Enbart lat.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-05-09 22:55

Apbur: Väldigt många som äter fisk rättfärdigar detta med att fiskarna lever fritt, att de inte lider osv osv.
Hur kommer det sig att så många väljer att äta just fisk? Förmodligen för att man tror att de har mindre utvecklad känsel.

apbur2010-05-09 23:01

Alltså, tror man verkligen det så är det ju inte dubbelmoral.
Anser man att det är ok så länge djuren fått leva fritt borde man ju också äta vilt.

le-lou2010-05-09 23:52
Antal inlägg: 17500

det håller.
fiskarna är mindre djur än djur om man säger så, det tycker väldigt många.

vi dödar hellre en geting eller mygga än en kattunge.

anneli72 - Ej medlem längre2010-05-09 23:58
Antal inlägg: 11612

Checka "Bullens korv"!

den innehåller hjärta enligt innehållsförteckningen.

där går gränsen för mig.

strömavbrott2010-05-10 00:00
Antal inlägg: 316

Människan är allätare och mår bra av att äta kött. Men man behöver ju inte plåga djuren innan man dödar dem och äter dem. Det behöver inte vara fel att vara vegetarian, men man ska akta sig för att bli sekteristisk - se världen i svartvitt - vi goda, de onda.

clullanc2010-05-10 00:13
Antal inlägg: 180

Skulle aldrig ge upp kött. :)

broccolisaur - Ej medlem längre2010-05-10 00:46
Antal inlägg: 233

Larvbrud: Ja, äter man någon form av kött ofta så är det givetvis konstigt att kalla sig vegetarian, men däremot kan jag köpa att någon som använder sig av köttindustrins restprodukter kallar sig vegetarian. Eller till och med nån som kan äta några köttbullar i undantagsfall.

Jag menar inte att man ska komma till bukt med elitismen genom att inte vara så petnoga med att dieten, bara att folk inte ska komma med anklagelser när de inte tycker något är tillräckligt strikt.

strömavbrott: Jag är vegetarian och mår bra.
Och nej, du har helt rätt i att det inte behöver vara fel att vara vegetarian. Varför i hela friden skulle det överhuvudtaget vara fel ens en gång?
Sekteristisk ska man inte bli nej - det gäller allt.

apbur2010-05-10 00:46

le-lou, vad håller? Tycker inte du att det är skillnad på en räka och en hälleflundra som kan bli lika stor som en ko? Torsken och laxen borde väl kunna jämföras med en kanin eller kyckling.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-05-10 01:26

Broccolisaur: De som blir anklagade över att inte vara tillräckligt strikta är nog oftast de som utgivit sig för att vara strikta eller kallat sig något det är rätt uppenbart att de inte är.
Eller de som varit med i någon förening med andra snudd på tävlingsinriktade veganer.
Genom att hitta på ett antal nya varianter av veganism där man kan äta olika djur under olika förevändningar känns det faktiskt som att vegetarianer kommer få ännu mer konstiga frågor än vi redan får.

Hehe, "komma till bukt med". Jag är nästan stolt över den kontaminationen.

LisaLong2010-05-10 06:32
Antal inlägg: 2725

Jag tror många vegeterianer äter fisk pga att fiskarns hjärna är väldigt liten, med färre bindlingar, som gör att smärta inte uppfattas på samma sätt som tex hos en gris eller ko

gnagelram - Ej medlem längre2010-05-10 07:42
Antal inlägg: 1646

Jag äter inte kött och kyckling pga vidrig köttindustri och miljöpåverkan.

Jag äter dock fisk, ägg och mjölk trots vidrig djurindustri och miljöpåverkan helt enkelt eftersom jag tycker det är för jobbigt för mig att välja bort alla djurprodukter och att jag då bedömer det relativa lidandet och skadan som mindre. Jag vet flera som betraktar det som hyckleri och ett moraliskt mycket lägre beslut än att sluka allt. Detta beror antagligen på teorin att människor som väljer bort kött "gör sig till" och bara försöker vinna sociala fördelar.

Nu pratar jag iofs aldrig om vad jag äter och varför om ingen absolut måste veta.

Rent definitionsmässigt måste väl begreppet vegetarian ändå handla om vad man äter - skinnskor har inte så mycket med saken att göra.

apbur2010-05-10 08:32

Jag har börjat äta kött nu. Har aldrig fått så mycket positiv respons när det gäller min kosthållning som nu. Folk är verkligen glada för att jag börjar bidra till den äckliga industrin igen. Ingen som, genom sin blotta existens, påminner dem om deras dåliga moral.

Det var bara min mor som såg lite bekymrad ut när hon öppnade mitt kylskåp och hittade två paket blodpudding. Där det vanligtvis brukar ligga rotfrukter.

morsans syrr2010-05-10 09:11
Antal inlägg: 2311

Förstår att folk i din omgivning är lättade apbur. Nu är du som alla andra o "vanlig" i din kosthållning.
Tyvärr är jag inte lika medgörlig, tycker inte om kött, konsistensen, doften, fett...uh!!!
Fisk o ägg går bra, det har en annan konsistens.
Min stackars omgivning får stå ut med mej.
De kallar mej vegeterian o jag låter dem hållas för enkelhetens skull.
Har haft denna kosthållning i 30 år o vant mej vid kommentarer.
Lagar kötträtter till mina barn, tycker inte speciellt synd om djuren...eller....ja det är inte därför jag inte äter kött i alla fall!!!

Tommy 19792010-05-10 09:28
Antal inlägg: 1192

Kanske lite off topic, men varför kallar trådskaparen kvinnan i programmet för "kärring"?

WCstol - Ej medlem längre2010-05-10 12:05
Antal inlägg: 746

Gammal tant.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-05-10 12:13

Vegetarianer brukar kunna bära skinn medan veganer är mer noga med att inte göra det.

Om man skulle säga att man var vegan som bara åt ägg från frigående höns och andra mjölkprodukter som kom från ekologiska, närliggande gårdar, har man hittat något slags lösning på det djuretiska.

Ändå låter det dumt. Äter man ägg och mjölkprodukter (ofta) är man vegetarian.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?