Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 605 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bitte - Administratör | 2010-05-12 09:37 | |
![]() | Där emot anser jag att det är skrämmande att "ta" den och förvanska den som Ultima Thule gjorde ,, det är att skända vår nationalsång Bitte | |
| apbur | 2010-05-12 09:56 | |
![]() | Jag minns också att vi inte fick sjunga nationalsången på skolavslutningen, detta på 90-talet och i Stockholm. Med förklaringen att det uppfattades som just rasistiskt. Det var nog så, iaf i stockholmsområdet och under en tid på 90-talet. Hur det är nu vet jag inte. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-05-12 09:56 | |
![]() | Bergarn, jag vet inte om jag direkt tycker att Ryssland och Norge manifisterar patrotism, så mycket som de manifesterar nationalism vilket jag inte ser som enbart positivt i och med vad nationalism mer eller mindre regelbundet lett till historiskt sett, åtminstone i Europa. För mig handlar inte om kärleken till sverige och det svenska om något slags behov att vifta flaggan eller sjunga nationalsången. Det är väl så att svenskar inte är särskilt patriotiska, och jag tycker det i sig själv är jävligt patriotiska. Vi vet vad vi har, vi vet vilka vi är. Flaggviftning ala 4th of July framstår för mig nästan som något slags nationelt självhävdelsebehov, som en tonåring som är osäker på vem han/hon är. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-05-12 10:02 | |
![]() | Apbur, har du reflekterar bakåt någon gång hur det var i stockholm i början på 1990-talet... jag får rysningar när jag tänker på hur jävla otäckt det var, och att jag själv var en del av det. I min gymnasieskola röstade 25% i skolvalet på Ny demokrati (på grund av invandringsfrågorna), lasermannen härjade i stan och sverige var i en djup identitetskris inte minst på grund av det politiska och ekonomiska läget. Sen undrar jag apbur vilken skola du gick i, och om det alltid hade varit tradition att sjunga nationalsången. Jag har aldrig sjungit den på en skolavslutning. I bland undrar jag om det inte var så att - i den "nationalistiska" stämning som pågick, att det var idén om att man skulle sjunga nationalsången som kom upp, och av många rektorer slogs ned. Det var alltså inte en tradition som avbröts (att sjunga nationalsången), utan en tradition som väcktes och att rektorer sa nej blev något slags uttryck för att man inte fick vara stolt över att vara svensk! | |
| apbur | 2010-05-12 10:29 | |
![]() | Jag skiter väl i förklaringen, säger bara att det var så eftersom några här ville förneka att det varit så. Om det nu var så att Sverige och svenskarna led av nån identitetskris som du säger var det knappast smart att spä på det genom att förbjuda nationalsången. Jag minns att många föräldrar till invandrarna i vår skola protesterade. De tyckte synd om oss och kände sig säkert indirekt skyldiga. Jag vet inte hur länge man sjungit nationalsången på skolavslutningar. Jag vet bara att det kändes trevligt och naturligt för mig eftersom jag ofta tillbringade hela somrarna i Dalarna, något som kändes väldigt svenskt och tryggt för mig. Jag visste inte vad rasism var förrän efter det. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-05-12 10:58 | |
![]() | Om du tolkade mitt inlägg som kritiskt mot dig, så ber jag om ursäkt apbur. Identitetskrisen handlade ju mycket om att sveriges ekonomiska situation ledde till ökad främlingsfientlighet, ökad segregation och så vidare. Det hade väl varit bra om rektorer på "nationalsångsskolor" stått på sig kanske. Fast jag undrar ju varför du talar om förbud mot nationalsången, det har väl aldrig förekommit. På de flesta skolor är det inte ens tradition skulle jag våga påstå, så jag har svårt att se vad det är så upprörande om man inte sjunger den i skolan. För MIG är det gåtfullt varför nationalsången över huvud taget skulle ha på skolavslutningen att göra. För mig är det "Den blomstertid", nationalsången på nationaldagen. | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-05-12 10:59 | |
![]() | bergarn, håller med dig. I Norge är det ju värsta grejen med 17 maj Där är man verkligen stolt för sitt land och tycker det är något att fira. | |
| Bitte - Administratör | 2010-05-12 11:01 | |
![]() | Ja och det är ju upp till var och en av oss att fira vår nationaldag på bästa sättet,, eller hur ?? Bitte | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-05-12 11:05 | |
![]() | Nej, det är allas ansvar. Det är svårt att ändra på en attityd som "äh 6juni är väl som en vanlig dag" till att göra det till en folkfest. Det tror jag du förstår. | |
| Dammen | 2010-05-12 11:08 | |
![]() | Har nu tragglat igenom hela tråden. Vilket dilemma, vilka problem? Oj,oj. Den enda vettiga person som prickade in 10:an är enligt min uppfattning Bergarn1. I Sverige lever Jante i högsta välmåga. Svensken är konflikträdd, skall vara neutral och inte ta ställning varken för eller emot. Trots att vi som nation har så mycket att vara stolta för t.ex. vår långa fred som vi kanske fått p gr av feghet? Eller? Som stockholmska har jag aldrig firat skolavslutning i någon kyrka, men om jag hade fått tillfälle göra det hade jag absolut inte mått illa, tvärsom. Om vi sjöng Nationalsången eller ej minns jag inte men däremot de älskade sommarpsalmerna som lovade ett långt sommarlov, glädje och många löften som dock inte alltid infriades. Detta är för mig en icke-fråga. | |
| apbur | 2010-05-12 11:16 | |
![]() | Steve, nej, jag tolkade inte ditt inlägg som kritik mot mig som person. På vår skola blev det förbjudet att sjunga nationalsången på avslutningen, ja. Det kan hända att det är ologiskt att sjunga nationalsången på skolavslutningen. Jag känner inte till när det är ok att sjunga nationalsången. En nationalsång är väl en nationalsång. Den kan säkert användas i fel syften. När man erkänner själva sången som rasistisk så innebär ju det att man hade rasistiska motiv när man började sjunga sången på skolavslutningen. Det hade jag tyckt varit pinsamt att erkänna som rektor. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-05-12 11:32 | |
![]() | Det är väl okej att sjunga nationalsången när man vill antar jag. Lite väl tillåtet kanske, eftersom som oftast när man hör den skränas den på fyllan ;) Sveriges nationalsång är naturligtvis inte rasistisk. Däremot har den ju missbrukats av rasister, och ultima thule t.ex. spelade in sin rock-version av den. Det bästa receptet mot nationalisternas missbruk av svenska symboler (thorshammaren, nationalsången, flaggan) är naturligtvis att ta dem tillbaka. Så, jag kan tycka det är lite lamt att inte sjunga nationalsången av rädsla för att framstå som rasistisk, om det nu är så viktigt att sjunga den på skolavslutningen. | |
| granit69 | 2010-05-12 12:14 | |
![]() | Kommer ihåg när vi sjöng nationalsången i skolan,alla tyckte den var tråkig och seg. Numera när mina barn har skolavslutnigar så sjungs den aldrig,jag tror ingen saknar den heller. Väldigt vad folk började älska den när detta rykte om att den "är förbjuden"började florera. | |
| Satyra | 2010-05-12 12:28 | |
![]() | Om det hade varit så att man alltid i Sverige stolt flaggat och skrålat "Du gamla Du fria" vid speciella högtider (annat än i idrottsliga sammanhang) så skulle ju frågan inte på något sätt någonsin setts/ses som något som har med rasism att göra, men så ÄR det ju inte. Den lusten verkar ju mer ha fötts ur behovet av att "markera" ... Jag har aldrig varit med om, på någon skola jag eller mina barn gått i, att man sjungit nationalsången på skolavslutningar. Hörde aldrig talas om att man INTE sjöng den pga att man inte fick dock. Däremot minns jag att det plötsligt, i början av 90-talet, blev högmode för varje svensk att ha svenska flaggan hängande på balkongen i ur och skur, som en liten markering om att HÄR bor en svensk minsann, uppfattade jag det. (Vem fan som nu kan kalla sig ursvensk egentligen? Själv är jag, som den finne jag är, säkert mer svensk än många av er svenskar, eftersom min morfars rötter var så ursvenska de kan bli ;-)) | |
| Satyra | 2010-05-12 12:39 | |
![]() | Bergarn1 - "Nej, jag tycker att vi svenskar ska skärpa oss och vara stolta över vårat land." Då är det just den där ryggradslösheten du beskriver svenskar ska vara stolta över, för det är väl främst genom den oviljan att "stöta sig med någon" som gjort att landet levt i fred under så lång tid. (jämfört med t.ex Finland där det är lite mer "sisu" i folkådrorna. ;-)) _________________________ ___ Hur som helst, i grund och botten tycker jag inte alls att det är rasistiskt på något vis i sig att vid högtidliga tillfällen flagga och sjunga nationalsången. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-05-12 13:30 | |
![]() | Ibland känns det som att vara fördomsfri ses som en motsats till patriot mot sitt land. Jag anser att det ena inte utesluter det andra. Jag älskar mitt modersland och är stolt svensk. Att invandrare skulle se det som rasistiskt tror jag det är vi svenskar som inbillar oss. Tror nog de respekterar oss mer om vi står upp för vårat land än att mesa oss. | |
| apbur | 2010-05-12 13:38 | |
![]() | Det ligger nog lite sanning i att föraktet vissa invandrare känner gentemot Sverige har svenskarna själva lärt dem. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-05-12 13:39 | |
![]() | Det håller jag verkligen med dej om apbur. Vi bygger själva upp föraktet många gånger. Vem respekterar en människa utan ryggrad och som bara vill vända kappan efter vinden? | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-05-12 13:43 | |
![]() | Det tror jag också apbur. Det är väl en form av integration rent av, när man börjar förakta sverige... vi är ju själva ganska bra på det. Fast det slår mig, i linje kanske med bs inlägg, att för mig handlar svensk "patriotism" om en tyst kärlek för landet. Kanske på grund av neutralitet, fred, (relativ) jämlikhet och rikedom så har vårt "självhävdelsebehov" blivit litet. Jag tycker själv att flaggviftande och folk som sjunger kungssången och sätter handen på hjärtat (som en sann amerikansk patriot!?) när nationalsången sjungs är ganska vämjeligt. Men det är klart, att vår tysta outgrundliga "patriotism" kan te sig förvirrande för invandrare som kanske är vana med lite mer extrema nationalistiska yttringar. Svensken framstår kanske rent av som nonschalant vad gäller sitt lands storhet och historia. vad vet jag. | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2010-05-12 13:51 | |
![]() | Världens,äldsta,beklämand e! Svårt,att,tro,att,trådska paren,befinner,sig,i,såda n,spärreld. nej.man,är,inte,rascist,o m,man,sjunger. Är,det,verkligen,det,du,v ille,höra? Har,vänner,med,samma,påst åenden,men,då,har,det,ald rig,bara,med,sången,att,g öra!!! | |