Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 420 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-05-25 19:07 | |
![]() | det ska räknas av enligt 6 kap 1 § Ärvdabalken. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-05-25 19:09 | |
![]() | och blod ÄR tjockare än vatten. | |
| elak kanin - Ej medlem längre | 2010-05-25 19:15 | |
![]() | Frågar du någon som blivit påsatt, slagen eller lämnad ensam varje dag av sin mamma, bror eller pappa så har han/hon säkert en annan åsikt. Släktskap innebär inte att man måste älska varann, däremot att man måste behandla varann med respekt och kärlek(och då faller det sig naturligt att man älskar och förlåter varann för snedsteg som att man kallar varann för saker när man är arg, eller bråkar om arv). | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-05-25 19:18 | |
![]() | det "tror" jag inte att "denne" har. blod är tjockare än vatten och ofta det kan vara fruktansvärt grymt. | |
| llloyden | 2010-05-25 19:53 | |
![]() | Kan man inte anse att pengarna som din bror fick är ett s.k. förtida arv som ska räknas av nu när din far dött. | |
| Bitte - Administratör | 2010-05-25 20:06 | |
![]() | Om mina föräldrar valt att lånat pengar till något av mina syskon är det en affär dom mellan och inget som ska påverka hur man delar arvet efter deras död.. Och som Mouche skriver man ska vara rädd de närmast för allt kan ändras så snabbt,,bättre att förlåta och vara vänner Bitte | |
| proktolog | 2010-05-25 20:13 | |
![]() | Det är just så vi vill se det llloyden. Men vår bror tycker inte detsamma tyvärr. Bitte har du läst allt jag skrivit i tråden? Det var inte en affär mellan min far och min bror utan en överenkommelse mellan min far, mej och mina bröder den dagen min pappa fick ut pengar efter min mamma. Vi valde tillsammans att min ena bror skulle få 10000 extra som ett lån för att lösa sina skulder. Det har gått över tio år sen han fick de pengarna och han har inte betalt av en enda krona på det lånet. Sen förstå jag mycket väl känslan ni förmedlar med att försöka vara vänner, blod är tjockare än vatten osv. Men det måste få finnas en gräns för hur mycket man kan förvänta sig att andra ska ställa upp på en och lösa ens slarviga leverne, och det trots blodsband eller ej. | |
| Bitte - Administratör | 2010-05-25 20:16 | |
![]() | Jag tänkte mera allmänt på det hela Bitte | |
| Sote | 2010-05-25 21:40 | |
![]() | Ond Kanin-vi är inne på samma linje. Människor som hävdar att blod är tjockare än vatten och att kärleken till familjen alltid måste vara det viktigaste har nog vuxit upp i ganska normala familjer. Har man däremot vuxit upp i en dysfunktionell familj med svek ,misshandel, fylla övergrepp m.m så är det faktiskt väldigt kränkande att få höra att man måste glömma och förlåta för det är ju trots allt familjen. Barn som tar sig igenom en sådan uppväxt och kommer ut på andra sidan någorlunda ok och klarar sig ska inte dessutom behöva dras med dåligt samvete för att dom väljer att bryta med en släkting och gå vidare. Nu handlar ju inte detta om ett så allvarligt svek kanske men jag vänder mig emot klyschan att blod skulle vara tjockare än vatten för det är faktiskt rent struntprat. Det krävs mycket mer än blodsband för att göra en familj. | |
| NoWay12 - Ej medlem längre | 2010-05-25 22:10 | |
![]() | och hur fan ska vi som inte blivit påsatta av föräldrar syskon släktingar och som inte har fått stryk som fan kunna veta att oj då Sote blir väldigt kränkt om jag säger att jag tycker si eller så? ska man alltså inte kunna säga att det bästa är om bröder blir sams utan att få en massa dravel uppkörd i fejset om saker man absolut inte kan veta? om en på kanske 100000 inte kan tänka sig att bli sams med sin släkt igen så är det deras sak och inget vi andra ska behöva tänka på innan vi uttalar oss eller hur? familjen är det viktigaste för nästan alla av oss tror jag i alla fall och att säga att uttrycket blod är tjockare än vatten är struntprat liknar mer avundsjuka än vettigt. man har det inte själv och missunnar andra att vara glada. | |
| Sote | 2010-05-25 22:37 | |
![]() | No way- du tog då väldigt mycket åt dig? Jag missunnar för det första ingen att vara glad och ha en trevlig liten familj . Det jag vänder mig emot är att om man väljer att ta avstånd från nån familjemedlem så blir man ofta väldigt missförstådd och får inte bara kämpa med sitt beslut som inte alls är särskilt lätt för dom allra flesta utan dessutom mot alla människor som inte kan förstå och som kommer dragande med samma gamla snack om familjeband och blod. Kan ju då kontra med att om man hör till dom glada och lyckliga som har vuxit upp i en trygg familj så kanske man ska tänka på att inte döma andra så fort för det är inte alla förunnat att göra det. Och du -det är många fler än du verkar tro som har en trasig familj. | |
| NoWay12 - Ej medlem längre | 2010-05-25 23:08 | |
![]() | det är detta ständiga gnällande om uppväxten med mera som alltid dras upp så fort det är nåt som jag reagerar på. killens brorsa är en skit som inte ens betalar tillbaka pengar han lånat. inte till farsan sin och inte till bröderna. sen vill han lika förbannat ha de stackars tusenlappar som blev kvar efter farsan. det är vad det handlar om och mitt i alltihopa så kommer dina grejer om din familj in i snacket. det var inte dig och din syrra det gällde. helt ointressant i den här tråden faktiskt. det finns en rubrik här som heter Varför spårar trådar ur, ta och kolla i den vet jag. varför inte ta och låta saker handla om det den som börjat tråden velat och ge fan i att dra upp sig själv i rampljuset som den mest lidande eller nåt sånt? till proktolog : mitt råd är att säg åt din brorsa att först be om ursäkt för att han var jävligt dum och att sen försöka få in i skallen att han är skyldig de där pengarna. köp dig nåt kul för dom istället. är han en bra brorsa så kommer han tillbaka när han coolat ner sig. | |
| Sote | 2010-05-25 23:17 | |
![]() | Inte riktigt sant faktiskt-det som låg till grunden för vår brytning var även det en arvstvist om än gällande lite mer pengar. Men dock en arvstvist som ledde till en brytning syskon emellan. Varför skulle det vara ett sidospår? Sedan ledde det in på pratet om att blod skulle vara tjockare än vatten men det är det rätt många som har haft med i sina inlägg. Men du kan helt enkelt hoppa över mina inlägg för så länge TS inte störs och tycker det är fel så är det ju inte ditt problem eller hur? I ett forum så går mycket ut på att dela med sig av erfarenheter och läsa om andras. Olika vinklingar kan många gånger vara bra. Jag tror proktolog sälv kan avgöra vilka inlägg som är till hjälp. | |
| NoWay12 - Ej medlem längre | 2010-05-25 23:29 | |
![]() | okey. då hoppas jag att din syrras och dina problem tillsammans med ditt svåra lidande och din tappra framtoning blir till hjälp för proktolog. fan vet hur det skulle kunna hjälpa honom men om du säger det så. ids inte slösa mer tid på gnäll och tycker att tråden ska återgå till det den skrevs för. | |
| Sote | 2010-05-26 07:55 | |
![]() | Men no way-det är ju du som hoppar på mig och går igång. Jag riktar mig till TS för att ge en vinkling som jag kan av det som hänt just mig för att visa på att man faktiskt kan komma till så allvarliga svårigheter syskon emellan att det leder till en brytning,tillfällig eller för alltd, och det behöver inte vara fel att det blir så och framförallt behöver det inte vara Proktolog som gör fel. Och du läser in alldeles för mycket i mina inlägg för jag har bara beskrivit det som hände i just mitt fall och inte alls något om att jag upplevt svårt lidande eller att jag skulle vara särskilt tapper. Vet inte var du läste det i mina inlägg men du verkar vara rejält upprörd så du kanske inte ska hålla på med sånt här för det verkar inte vara bra för dig. Proktolog-jag hoppas självklart att det löser sig för dig och din familj men jag tycker fortfarande att ni två gör helt rätt för ert tredje syskon kommer ändå inte ändra sig innan han är mogen för det och det är ingenting ni kan påverka. Kommer han om några år och har fattat att hans betende var fel så är ju det jättebra men gör han det inte så kan ni säkert klara er ändå. Detta att det är små summor det handlar om tycker jag är helt ointressant för det handlar mer om ett svekfullt beteende från hans sida och det verkar vara på tiden att ni sätter ner foten och visar att det får vara nog nu. Jag sa till min syster sista gången jag såg henne att jag inte kunde acceptera det hon gjorde och att jag inte ville träffa henne igen men jag sa också att om hon någon gång skulle behöva mig eller om hon kommer till insikt om vad hon har gjort så finns jag där. Detta har hon inte gjort och då utgår jag från att även hon är helt nöjd med situationen. Det var trots allt hon som startade det hela och även avslutade det. | |
| zöder | 2010-05-26 08:11 | |
![]() | Det handlar om den stora oärlighet som råder liksom i samhäälet i övrigt.Finns dt inget skrivet kan man nog inte göra mycket, men det är klart att om alla vet hur det ligger till så är det utomordentligt illa av detta syskon.Men när det handlar om den enda parameter som finns,nämligen pengar,så kan folk bete sig hur illa som helst.Om man vet med sig själv att man fått låna av arvet och sen ändå hävdar sin rätt att alltså få sin del en gång till,dessutom mot sina egna syskon. ja vad säger man.Oavsett summans storlek så är det givetvis otroligt illa,men som sagt inte mycket att göra åt om inga papper finns. | |
| Margana | 2010-05-26 09:27 | |
![]() | Finns det inga papper skrivna så är ni tyvärr tvungna att dela lika enligt lagen, om brodern inte väljer att avstår sitt arv. | |
| proktolog | 2010-05-26 09:32 | |
![]() | Margana jag tror inte du läst allt. Det handlar inte om ett renodlat arv. Det fanns inget värde i dödsboet. Men han hade en ägodel som står på min andra bror som vi sålt och tänkte dela på två istället för tre. Men just nu vet jag varken ut eller in. Vår bror är galen och skitarg. Vet knappt vad han är kapabel till. Säger att vi ska glömma den uppgörelsen som gjordes när mamma dog. Spelar ingen roll känns det som vad jag gör. Även om jag ger honom pengarna så är vår kontakt slut. Han har visat vilket svin han är så han kan få sina 4000 och försvinna ur mitt liv. | |
| Margana | 2010-05-26 09:34 | |
![]() | Okej då är jag med, finns där inga papper heller så gör du och brorsan som ni vill och har samvete till. ;-) | |
| Sote | 2010-05-26 09:48 | |
![]() | Proktolog-eftersom han beter sig som han gör och ägodelen som har sålts ändå stog skriven på din andra bror så har han ju iallafall ingen laglig rätt till någonting. Fråga honom även om han tänker vara med och betala för era föräldrars gravskötsel? I mitt fall så har jag ensam fått stå för båda våra föräldrars gravskötselkostnader. Dom var skilda så dom ligger i olika städer och jag bor 50 mil från båda så jag måste ha det på kyrkogårdsförvaltningen att sköta skötseln. Det är inte alls billigt men det struntade hon bara i trots att hon fick alla pengarna. Så när det fula rätta jaget kommer fram då får man ibland stälsätta sig och visa att man inte ger sig för det verkar som den här brodern har allvarliga problem. Ni är två tillsammans och han har ingenting lagligt att komma med. Jag tycker du gör helt rätt som går emot honom. Kanske han en dag fattar det kanske inte. | |