Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 23 |
Mobilspel
| Pågående | 19 167 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2010-05-31 19:37 | |
![]() | * de som* - skall det stå | |
| af81 - Ej medlem längre | 2010-05-31 19:49 | |
![]() | Jag har inget ställningstagande i denna fråga utan läser runt på nätet och försöker bilda mig en uppfattning. Enligt mitt tycke är man lite snabb att anklaga Israel innan man vet vad som egentligen hänt. Hittade blogg jag tycker är intressant. blogg.svansbo.se/201...p- to-gaza/ Om det skulle visa sig att det fanns personer med ett syfte att utöva våld på båten så är det ju inte bra att man fördömer detta på förhand. | |
| YamahaJet | 2010-05-31 19:49 | |
![]() | Jag skulle iaktta försiktighet med att benämna israelerna som våldsamma medan motståndarna i konflikten skulle vara oskyldiga offer. Såvida man inte befunnit sig på plats och engagerat sig i konflikten under flera år så är det nog en omöjlighet att förstå komplexiteten i hela sakfrågan, och än mindre enkelt att avgöra vem som brukar övervåld. Med det sagt, så är det ändå min övertygelse att israelerna drabbas av mångfalt mer våld än vad de utsätter oskyldiga araber för. Anledningen till min skeptiska syn mot det man fått lära sig om konflikten är min egen bakgrund i fd Jugoslavien, där media likaledes valt att förmedla en svartvit version av förövare och offer, som mycket litet överensstämmer med vad som egentligen skedde och historiska aspekter av konflikten. Ska man se på respektive konflikt ur ett etniskt perspektiv så är det varken de "våldsamma" judarna eller serberna som drar runt i gäng i västvärlden och ägnar sig åt oprovocerad våldskriminalitet, vilket däremot i mångt och mycket är vad deras motparter i konflikterna ägnar sig åt internationellt. Judar är ett fruktansvärt intelligent folk som trots sitt ringa antal står bakom mycket av vår civilisations framgång, medan deras grannar i Mellanöstern ännu inte kommit längre än att konsekvent spränga sig själva i luften och stena kvinnor. | |
| lyyydia12 | 2010-05-31 19:50 | |
![]() | Folk som skriver här och lägger all skuld på Israel förtränger tydligen att Israel inte hade existerat om de inte försvarat sig. Hamas vill utplåna Israel och skjuter raketer mot civila mål i Israel. Jag tycker det är naivt att tro att israeler inte skulle vilja ha fred om det varit möjligt. Det är inte som I Sverige där vi kan leva i lugn och ro och våra grannar inte hotar att utplåna oss, riktar raketer mot oss, eller är beredda att skicka självmordsbombare (bara det hade gått). Nej, det är pompöst att sitta tryggt och säkert i Sverige och peka finger åt ett land som kämpar för sin överlevnad. | |
| Mårten | 2010-05-31 19:52 | |
![]() | Israel är ockupanter som kämpar för sin ockupations fortsättning, det är en "viss" moralisk skillnad | |
| DennisPlz | 2010-05-31 19:56 | |
![]() | Om nu nån dog, hoppas jag deras anhöriga tycker det var värt blodspillan för endast några veckors rubriker. Något annat kommer inte påverkas. | |
| Järnröret | 2010-05-31 19:57 | |
![]() | Ett skepp kommer lastat med Henning Mankell och ett antal potentiella självmordsbombare. | |
| magnusito | 2010-05-31 20:00 | |
![]() | Yamahayet Jag hoppas att du förstår vilket raseri du sätter igång med ditt inlägg. Det räcker att här ifrågasätta burka eller spottande folkmassor mot en konstnär för att man ska anses som rasistisk. | |
| lyyydia12 | 2010-05-31 20:01 | |
![]() | Nej, Mårten, de kämpar för sitt land, deras grannar vill driva bort dem och har velat det sedan 1948. Dessutom undrar jag hur okunnig du är om vad som har hänt i världen när du skriver att Israel är värst. Ska bara dra några exempel, Darfur, Somalia, Sovjet, Kina, Tibet, Turkiet, Indien.... | |
| Mårten | 2010-05-31 20:02 | |
![]() | Israel är värst | |
| micro113 | 2010-05-31 20:07 | |
![]() | YamahaJet Du kanske skall ta och se över det här med dödssiffror och våldshandlingar från respektive sida innan du uttalar dig. Sen att du ständigt måste framhålla att du fostrats att se serber som oskyldiga offer det tillför knappast något i denna diskussion. | |
| bove | 2010-05-31 20:07 | |
![]() | lydia: Pompöst? Det finns inget skäl i världen att hålla en hel befolkning fängslad och förnedrad medan man undan för undan stjäl mer och mer av deras mark. Fred är helt enkelt inte av någon hög prioritet för den israeliska statsledningen. Varför tror du att Hamas vann valet sist? För att palestinierna älskar våld, död och fortsatt förtryck? Eller för att de har insett att oavsett hur många vapenvilor och fredsförhandlingar man än har så tänker den starkare makten inte ge någonting av värde överhuvudtaget? Vad har det palestinska folket för hopp? Med en överlägsen militärmakt mot en utblottad liten befolkning, och USA:s villkorslösa stöd i ryggen så behöver Israel inte visa någon hänsyn överhuvudtaget. Och det gör de inte heller. | |
| Crazy Monday | 2010-05-31 20:08 | |
![]() | Tyvärr är det nog så att det inte blir nån kovändning, vilket man gott kunde tro, ja för många år sen. Men Gazakriget trodde man ju ändå skulle få världen, eller politikerna, för gemene man är nog ganska klara med sitt ställningstagande, utom vissa idioter, som går på Israels stackars oss mässa. Jag tror nog att det är lite större hälsorisker på den palestinska sidan av muren. Nu kommer det fördömanden och protester, men blockaden kommer inte att upphöra. Skadade relationer kan man överleva om man är Israel. Men inte om man är Palestinier. Det är skillnaden. Dom inte bara tror att dom kan göra som dom vill, dom gör som dom vill. Men jag hoppas av hela mitt hjärta, att de som offrat sig för den goda saken, inte gjort det förgäves. | |
| Defrob | 2010-05-31 20:14 | |
![]() | Men fortfarande är Israel en ockupationsmakt på Västbanken och Gaza, folkrätten ger människor där rätten att slåss för sin frihet medans Israel ska garantera deras rättigheter som rättstat. OM jag nu inte fattat folkrätt fel då. Klart jag är ingen expert. Tyvärr är människan korkad som varelse i grupp därav alla idiotiska konflikter som bara föder mer våld och hat. | |
| YamahaJet | 2010-05-31 20:21 | |
![]() | Mmm Bove, araberna är fredsälskande medan israelerna är blodtörstiga. Det ska väldigt, väldigt, mycket till för att övertyga mig om detta. Hela Mellanöstern är en smältdegel av krig, primitivitet och religiös fanatism, och har varit det i tusentals år, och om Israelerna är anledningen till detta i sin egen region, så undrar jag vilken förklarning som går att finna i Irak, Iran, Turkiet och andra området som domineras av dessa fridfulla islamister. | |
| YamahaJet | 2010-05-31 20:23 | |
![]() | ...eller annars på platser utanför Mellanöstern där dessa fridfulla människor och deras sydösteuropeiska religionsfränder etablerat sig. Såsom Södertälje, Landskrona, Rosengård. | |
| Defrob | 2010-05-31 20:24 | |
![]() | Bra Yamahajet du har fattat det här... | |
| stefanpbb | 2010-05-31 20:27 | |
![]() | Änn så länge är det oklart vad som hänt .Naturligtsvis har våra kära "experter" här dömt Israel som ensam skyldigt redan .Fakta behövs inte närman domen redan är klar.Israel skickade ochså uppmaningar till skeppen att angöra en annan hamn .Men det hadde ju inte varit lika provokativt ................. | |
| YamahaJet | 2010-05-31 20:30 | |
![]() | Undrar varför det är ok att säga att israeler är aggressiva, men fäller man samma påstående om araber så är man rasist, nazist och riskerar även fängelse. Trots att det ena påståendet med lätthet kan betraktas vara mer korrekt än det andra. | |
| bj-olle | 2010-05-31 20:31 | |
![]() | det är väl ingen som inte förstår att det är otroligt komplicerat? det finns inga oskyldiga kvar. du som har en uppväxt i forna jugoslavien kände säkert igen det i daniel tanovic's "ingenmansland" där bosniaken och bosnienserben tjafsar om vem som startade kriget (sjukt bra film). men det här handlar inte om det. det handlar om ett väldigt allvarligt brott mot internationell lag som hände nu. vi pratar inte ens om båtarna från cypern 2008. | |