Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 178 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Midna79 | 2010-06-02 10:05 | |
![]() | Yamma, okej. Men det är viktigt för diskussionen eftersom Israel uppenbarligen anser ha rätt att angripa människor som vistas på internationellt vatten. | |
| Gautama | 2010-06-02 10:05 | |
![]() | Jag skulle kunna länka till 100tals länkar där högt uppsatta politiker och flera stora länder fördömer Israels agerande. Så att det gått till som media säger är det inte många som tvivlar på. Varför ska man ifrågasätta något som hela världen tar ställning emot? | |
| Yamma | 2010-06-02 10:07 | |
![]() | Midna, ja, jag håller med om att det var ett underligt beslut av Israel. Något annat, mycket underligt är att Israel - om de nu var rädda för en attack eller terrorister eller så - bordade en båt utan ordentliga vapen och blev fullkomligt överraskade när de attackerades. En beväpnad militär styrka ska väl inte kunna bli överrumplade sådär? Just på grund av dessa frågetecken ser jag det för troligt att vi inte har all information, och därför väntar jag med ett ställningstagande. | |
| Yamma | 2010-06-02 10:08 | |
![]() | Gautama, vad har media sagt som jag har sagt emot, då? Jag "fördömer" också Israels agerande på samma sätt som ledarna. Nämligen att det var fel att borda på internationellt vatten. Men det är verkligen inte det som är huvudfrågan, i mitt tycke. | |
| Minta | 2010-06-02 10:10 | |
![]() | Är det någon som har svar på varför de inte valde landvägen? De kanske hade genomsökt bilarna och beslagtagit materialet. De kanske inte hade fått föra in det de ville, Israel har kanske ett intresse av att Gazaborna endast har det allra nödvändigaste. De får inte växa sig starka. | |
| Yamma | 2010-06-02 10:12 | |
![]() | "De kanske hade genomsökt bilarna och beslagtagit materialet." - är väl samma argument som "de kanske hade attackerat oss om vi inte bordat dem". Är man fullkomligt fredlig och inte har annat uppsåt än att hjälpa, så bör man inte gå emot världens tredje största militärmakts önskemål med argumentet "kanske". Om Israel sagt att de själva skulle föra varorna från Ashdod till Gaza hade jag nog varit mer benägen att förstå det argumentet, men nu skulle de alltså själva, efter genomsökning av varorna, fått föra varorna till Gaza med eskort. | |
| Minta | 2010-06-02 10:15 | |
![]() | Skulle de fått det? | |
| Minta | 2010-06-02 10:15 | |
![]() | Ta bort kanske, de HADE genomsökt bilarna och beslagtagit materialet. Det kanske vara bara min fundering. | |
| Yamma | 2010-06-02 10:16 | |
![]() | Det får vi aldrig veta nu! | |
| Yamma | 2010-06-02 10:16 | |
![]() | Hur vet du att de hade beslagtagit materialet? | |
| SirMattBusby | 2010-06-02 10:19 | |
![]() | Faktum är ju att Israel själv för in mer förnödenheter på en vecka än vad den flottan hade med sig. Ändå präglades Freedom Flotilla av våld redan från starten i Istanbul, vilket kunde ses på Al-Jazeera den 30 maj. Det sjöngs antisemitiska stridssånger om tidigare slag mot judarna under islams första tid. Israel erbjöd Flotillan flera gånger att lasten kunde bogseras in till hamn i Israel för att varorna den vägen skulle komma Gaza-borna till godo. Man utfärdade varningar om att fortsätta in på vad man ser som israeliskt kontrollområde enligt Oslo-avtalet. De mindre fem båtarna i Freedom Flotilla bordades utan våld. De israeliska soldaterna verkar ha varit totalt oförberedda på det våld som aktivisterna på Marmara satte i gång med så fort den första israelen hissades ner från sin helikopter. Det syns klart och tydligt att de få soldaterna pucklades på rejält av en massa aktivister och att en av dem slängdes från övre däck till ett undre, en resa på sex meter som hade kunnat sluta i havet. Han fick svåra skallskador så det är lätt att förstå den panik som israelerna drabbades av och fick klartecken av sina befäl att använda sina handeldvapen, något som bara är tillåtet vid livsfara. Det som därefter hände är en tragedi för alla parter och jag beklagar djupt förlusten av människoliv. Men slutsatsen av allt som hänt är att Freedom Flotilla handlar inte om att förse Gaza-bor med förnödenheter utan att bryta Israels partiella blockad mot Gaza. Israel för in mer förnödenheter per vecka än vad dessa fartyg fraktade med sig... | |
| Minta | 2010-06-02 10:21 | |
![]() | Ship to Gaza var ett sätt att väcka opinion kring den kollektivbestraffning den israeliska blockaden innebär. Materialet var väl inte det primära. | |
| Minta | 2010-06-02 10:22 | |
![]() | Hur kan man veta att de bilderna är autentiska? | |
| SirMattBusby | 2010-06-02 10:22 | |
![]() | Ja, vill man så kan man ju vända allt för att finna en syndabock... | |
| Minta | 2010-06-02 10:26 | |
![]() | Ja, det går ju att ifrågasätta allt och båda sidor har sin propagandamaskin.... | |
| Yamma | 2010-06-02 10:26 | |
![]() | Just därför bör man vänta med drastiska aktioner pga sina ställningstaganden! | |
| SirMattBusby | 2010-06-02 10:26 | |
![]() | precis:) | |
| Minta | 2010-06-02 10:31 | |
![]() | Man måste väl försöka få till stånd en tvåstatslösning och det ska inte enbart Israel kunna styra över. | |
| Minta | 2010-06-02 10:32 | |
![]() | En lösning som båda kan acceptera och därmed få slut på våldsaktioner och ockupation. | |
| SirMattBusby | 2010-06-02 10:34 | |
![]() | Så länge inte Hamas accepterar staten Israel lär inte det ske... Det är den största rädslan hos Israel, att Hamas ska kunna ta in mängder med vapen för att starta ett regelrätt krig. | |