Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 319

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nettan232010-06-09 18:44
Antal inlägg: 4086

Okej nu hänger jag med sturz :) Tack för förklaringen!

LisaLong2010-06-09 18:56
Antal inlägg: 2725

apbur det är inte frågan om acceptera eller förstå, jag förstår och accepterar din synpunkt, men jag märker också på ditt sätt att uttrycka dig att du inte vet mycket om antidepp med.

Och det är inte frågan om att läkare har nån hemlig formell, mer att antidepp med omfattar mer än en alvedon eller liknande.

LisaLong2010-06-09 19:04

einsturz jag känner verkligen igen det där med tröttheten när det gäller Efexor.

apbur2010-06-09 19:05
Antal inlägg: 9699

LisaLong, du har ungefär ingenting att lära mig om mediciner. Du slösar din energi.

nettan232010-06-09 19:13

Instämmer.....JÄMT trött :O

LisaLong2010-06-09 19:15

apbur jo då det tror jag jag har men orkar inte dividera mer med dig.

apbur2010-06-09 19:16

Mmm, säger hon som påstod att vi inte visste vad för sorts mediciner TS tar trots att det står i rubriken.

Jaja....

LisaLong2010-06-09 19:17

einsturz tycker du din nuvarande medicin har samma effekt som Efexor, om inte vad tycker du det är för skillnad?

LisaLong2010-06-09 19:19

apbur ge dig nu, det står att det är antidepp med men inte vilken SORTS medicin

Algazoth2010-06-09 20:02
Antal inlägg: 200

"Vid ögonrörelser/huvudrörelse r känns det som man får en kortslutning i skallen, det blixtrar till och känns asmysko någon kort sekund." -Satyra

Detta var den jobbigaste biverkningen för mig också. Som om någon slår en med en gummiklubba i huvudet ungefär. Tar ett litet tag att få ordning på vad som är upp och ned igen, om man säger så. Enligt det jag hört gäller detta endast SSRI (dvs Zoloft, etc.). Sitter i ungefär två veckor.

Men sen är det en helt annan fråga hur man mår helt utan medicinen, efter utsättningsymptomen avklingat.

calle342010-06-09 20:18
Antal inlägg: 403

Det ska kännas jätte bra. allt ska stämma runt dig. lysna på din läkare om ni är överäns då vet du..en som vet

nettan232010-06-09 20:52

calle kan du utveckla det där lite? :)

snorklan2010-06-10 10:57
Antal inlägg: 1686

Algazoth.. nejdå, jag hade just det bekymret med SNRI (Efexor). Men man vänjer sig vid det efter ett par dagar iaf, även om det sitter i ett par veckor. Dag ett ramlade jag tom ett par gånger..

LisaLong.. varför tjafsa? du vet inte vad apbur har för kunskaper så varför säga emot. Känns lite väl ot för tråden så lägg ner är du snäll.

LisaLong2010-06-10 11:32

snorklan jag tjafsar inte alls, men när en person säger att det är okej att sluta med antidepp medicin utan samråd med läkare reagerar jag givetvis. Och sen påstå att (jag och andra som tycker man ska minska med läkarens samråd) tror att läkare har nån hemlig formell när det gäller antidepp med. Grejen är ju att läkare givetvis är mer kunniga än dom flesta patienter. Hon svarade inte heller på om hon själv ätit sådana mediciner utan bara kommer med påpekande, därför tror jag att hon inte har några direkta kunskaper om just denna slags medicinen. Mycket möjligt om andra mediciner. Och påstår att jag ej kan lära henne om vissa medidicner..vem tjafsar då? Hon vet inte heller mina kunskaper:)

Nog om det det är nettan vi ska bry oss om:) Och hoppas allt går bra för henne

LisaLong2010-06-10 11:33

Så...hur går det nettan?:)

MatsJoel2010-06-10 14:04
Antal inlägg: 686

"när en person säger att det är okej att sluta med antidepp medicin utan samråd med läkare reagerar jag givetvis"

"Givetvis" har inte i den meningen att göra.

"Grejen är ju att läkare givetvis är mer kunniga än dom flesta patienter."
Sant. Men det ändrar inte att det ändå är "patienten" själv som måste ta beslutet om att trappa ner eller inte, oavsett om hen får rådgivning av en läkare eller inte. Och riskerna/bieffekterna av att trappa ner försvinner inte för att man pratat med en läkare.
Läkaren kan bidra med erfarenhet från tidigare fall och en plan/rekommenderad dosering vid nedtrappningen (vilket man dock även kan läsa sig till på egen hand). Men i slutändan är det bara rådgivning det handlar om. Det är vettigt att gå till en läkare, men inte strikt nödvändigt.

"Hon svarade inte heller på om hon själv ätit sådana mediciner utan bara kommer med påpekande, därför tror jag att hon inte har några direkta kunskaper om just denna slags medicinen. "
Sjukt meningsfullt i att spekulera i.

LisaLong2010-06-10 16:30

Mats Joel jo jag "reagerar givetvis" du jag har över 20 års erfarenheter av dessa mediciner.

Självklart känner man ju själv om man vill minska ner medicinen men beroende på hur man mår och på vilket sätt är det alltid viktigt att ta upp det med läkaren. Sen är det inte alla patienter som klarar av att ta rätt beslut, orkar inte förklara djupare men tror du förstår hur jag menar.

Nej jag tycker inte det var så stort fel att fråga om det...då hon uttryckte sig som om hon hade stor erfarenhet av dessa slags mediciner. Man kan inte jämföra antidepp och annan psykofarmica med en värktablett. Men som jag skrev innan nog om det, det är fortfarande nettan vi ska inrikta oss på:)

nettan232010-06-10 16:37

Det e lugnt...diskutera ni på :)

Lisalong: Tack för omtanken ;) Det går bra, jag har fått lite illamående och ont i huvudet, men ingen ångest eller ökad oro än så länge, verkar gå bra att vara ute bland folk med :) Det är ändå min största oro, ångest klarar jag av, men om min sociala fobi (som jag har) sätter in igen så får jag nog tyvärr öka dosen igen.

Konstigt det där med social fobi, hur kan det drabba mig, som är världens teaterapa egentligen :S

apbur2010-06-10 17:01

LisaLong, du vill skydda de patienter som uppenbarligen inte kan ta förnuftiga beslut. Hur tänker du dig att de ska vara förnuftiga nog att förstå att de är oförnuftiga och kontakta en läkare innan de avslutar sin behandling?

Ordentligt sjuka människor bör ha regelbunden kontakt med sjukvården just för att undvika att de slarvar med sin behandling. Det är ett problem.
Var det detta jag uttalade mig om?
Vilken patientgrupp var det jag uttalade mig om?

Du anser inte att man kan ha medicinsk kunskap utan att själv ha knaprat alla piller?
Låter lite riskabelt.

MatsJoel2010-06-10 17:11
Antal inlägg: 686

"Sen är det inte alla patienter som klarar av att ta rätt beslut"

Nej, inte alla, men vissa gör det. Råd från läkare är bra, men inte nödvändigtvis ett måste var det jag försökte få fram. 20 års personlig erfarenhet ändrar inte på det faktum att vissa faktiskt klarar av att ta det beslutet på egen hand.
(Att börja trappa ned på egen hand behöver ju inte heller betyda att man inte avbryter nedtrappningen eller kontaktar läkare igen om man känner att det var fel.)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?