Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade7
Mobilspel
Pågående19 112

Forumkategorier

Användare Inlägg  
linaomax2010-07-10 14:37
Antal inlägg: 18

Jag tror att en del ligger i att vi idag har samhällen som upplever problem med en rådande invandringspolitiken. Om vi tar Malmö som ett exempel så är tycker nog inte majoriteten av befolkningen där att invandringspolitiken varit särskilt lyckad. Nära femtio procent av befolknigen under 17 år är alltså utländsk och en betydande del av dem från länder med en betydande skillnad i kultur. Idag föds barn i vissa stadsdelar som kommer växa upp utan vårt språk, utan kunskap om vår kultur och risken är då stor att kriminalitet breder ut sig i än högre grad. Människor är inte mer eller mindre värda beroende på ursprung men att påstå att situationen i t.ex Malmö är out of hands är ingen överdrift. Självklart ska man respektera olikheter i kulturer men min erfarenhet säger att de svenska värderingarna inte alltid är så populära i dessa områden. Jag har ingen lust att uppfostra mina barn i ett samhälle där jag inte själv känner igen kulturen och där en gangsterkultur växt fram bland vår tids invandrarungar. Om du är på väg hem från malmöfestivalen o stöter på fyra brats som frågar om du har en tändare så börjar du inte skaka direkt. Kommer det ett gäng libanesiska tonårskillar så kommer nog de flesta bli lite mer nervösa. Och dom som påstår något annat är nog inte helt ärliga vilket gör oss alla till möjliga rasister. Att ens blanda in rasistiska och nazistiska ideologier i invandringsfrågan är fel. Du kan vara emot sättet sverige valt att förhålla sig till invandring utan att du för den sakens skull stödjer tysklands brott under 30 och 40-talet eller tycker mörkhyade är mindre värda. Sunt förnuft säger att vi kommer bita oss själva i röven med vårt politiskt korrekta moraltjaffs alla är välkomna... Det finns gott om folk i sverige som redan är utanför samhället och arbetsmarknaden varför är det så självklart att vi ska göra den gruppen större?

af81 - Ej medlem längre2010-07-10 15:00
Antal inlägg: 313

Det är en skam att man startar en sådan här tråd för att smutskasta, det sänker bara en till samma låga nivå.

le-lou2010-07-10 15:01
Antal inlägg: 17500

Jag tycker såklart att allmän rösträtt är bra, men jag skulle gärna vilja se att varje individ förtjänar sin rösträtt .. dvs att man iaf tar sig tiden att läsa på lite så man ser vad partier står för, vad de vill och vad de har för recept för att göra det. och sen - välja vilket parti man nu vill rösta på. Det är nästan så att man borde införa ett politiskt utbildningsprogram för gemene man som man bara måste gå igenom för att kunna bruka sin rätt att rösta.

Som jag ser det, så missbrukar en hel del folk sin rösträtt... Inte genom att de går och röstar på "fel parti" enligt mig då hehe - utan mer att de faktiskt inte har en susning om vad partierna verkligen står för.
Den som gillar natur går automatiskt och stoppa en valsedel för Miljöpartiet, man tror att det är det enda partiet som "värnar för miljön", för tusan de heter ju Miljöpartiet ändå?
Den som har en mamma och pappa som alltid röstar Moderaterna el Sossarna el vad det nu kan vara - går alltför ofta och lägger rösten dit, utan att ta reda på hur det här partiet ser ut IDAG.."öh jamen morsan o farsan har alltid röstat så, och de är inga idioter".
Nej de är de säkert inte, men tiderna förändras och jag tycker det minsta man kan göra för demokratin är att faktiskt läsa på lite inför val.
Och inte bara stirra sig blind på hjärtefrågorna utan ta en titt på helheten.

SD:s väljare ÄR lågutbildade, det är ingen myt eller ett påhopp, det är statistiska fakta. SD har fattat grejen - de har hittat sin nisch och de känner sin målgrupp skulle jag vilja säga.

MaadMaxx2010-07-10 16:35
Antal inlägg: 349

Jag tycker inte att det är en skam att SD finns och är påväg att växa sig starka i vårt demokratiska samhälle. Jag tycker däremot att det är en skam att de redan etablerade partierna inte tar detta på allvar och ser över varför detta parti växer sig starkare.
Jag TROR (jag är nämligen ingen statsvetare) och tycker mig ana, utifrån de politiska diskussioner jag haft de senaste året, att många som kommer att välja att lägga sin röst på SD gör det utifrån ett missnöje och ett politiker förakt inför de redan etablerade partierna.
SD är inte dumma, de som leder partiet är högutblidade och dessutom "streetsmarta", de har läst på och analyserat den grupp väljare de riktar sig till. De "plockar ner" det politiska språket till ett klart och tydligt budskap (om än något förenklat), som tilltalar deras målgrupp.

Det skrämmer mig däremot att missnöjet och politikerföraktet är såpass utbrett att SD har möjlighet att växa sig såpass starkt som prognosen pekar åt. Jag hoppas däremot att det kommer att föra något gott med sig i slutändan, exempelvis att de etablerade politiska partierna kommer att "vakna" och ta sig en titt på verkligheten igen.

skogstorparn2010-07-10 17:27
Antal inlägg: 2287

bra skrivet! Maad tack!!.men varför detta tjat att bara bara lågutbildade sympatiserar med sd? som flera andra här har?

stefanpbb2010-07-10 19:31
Antal inlägg: 565

af81: Kan du förklara ved du menar med ditt inlägg ? Att ifrågasätta SD skulle vara detsamma som att sänka sig till deras nivå ? Är det du menar ? Eller ?

Träsmak2010-07-10 19:45
Antal inlägg: 882

Jag: "Varför vill folk rösta på SD? Jag skulle vilja veta mer om det. Kan inte ni som vill rösta på SD berätta mer för en som mig som har svårt att förstå?"

PussMun:
"Träsmak, kan du tala om för mig varför du inte vill rösta på SD?"

SD fastslår i sitt manifest att det mångkulturella samhället är ett hot mod demokratin. De vill "assimilera" alla invandrare. De vill att alla ska tala på samma sätt och bete sig på samma sätt, samt få bort allt i vårt samhälle som är inflytelser från andra kulturer.

För att hålla diskussionen på ett oinfekterat plan och i vänlig ton: Jag håller inte med om deras inställning. Jag tycker att man måste acceptera att vi lever i globalismens tidsålder där olika kulturer interagerar med varandra på ett mycket mer dynamiskt sätt än tidigare. Dessutom berikar andra kulture vår egen och vår nationella identitet snarare stärks av de tydligare gränserna och den ökade kunskapen om andra kulturer.

skogstorparn2010-07-10 19:45

"Jag tycker såklart att allmän rösträtt är bra, men jag skulle gärna vilja se att varje individ förtjänar sin rösträtt .. " aj aj..leulu..nu är du ute på väldigt tunn is,speciellt i en tråd där man ifrågasätter SD..

skogstorparn2010-07-10 19:49

jag blev fan mörkrädd av det du skrev!

skogstorparn2010-07-10 20:05

hur f-n kan du dömma folk på det viset,leulu.nåt mer inskränkt och bakåtsträvande har jag inte läst på länge!!

skogstorparn2010-07-10 20:19

"Jag tycker såklart att ALLMÄNN rösträtt är bra". det behövs inga MEN efter det..

le-lou2010-07-10 21:05

haha tycker du det ? INFÖR RÖSTKÖRKORT (som alla kan ta såklart - vad var det vi sa , allmän rösträtt va? )

Jag tycker det är skitbra och jag bara väntar på att det ska införas. De har väl nåt politik tjafs redan i skolan nu, för att ungdomar ska förberedas en smula inför val. Men det är många som skiter i det, och de är inte intresserade helt enkelt.

le-lou2010-07-10 21:08

och DET är skrämmande om nåt.
Inte bryr sig
Inte har läst på ett smack och bara röstar av gammal vana
Som inte vet vad 17 det är de röstar på

I en musiktävling vill man ju ha med folk i juryn som kan musik. Se hur det går i melodifestivalen bara....:D

stefanpbb2010-07-10 23:13

Den kultur som inte vill/törs aceptera andra kulturer är en begränsad och farlig kultur

mjf2010-07-10 23:17
Antal inlägg: 1094

Jag tycker det är skämmigt att SD växer. Vi är ett otroligt välmående land och vill man bekämpa orättvisor så finns det otroligt många fler behövande innan svenskarna och svenskheten kommer på fråga.

Scarpetta - Ej medlem längre2010-07-10 23:25
Antal inlägg: 1154

Högerextremismen ökar inte bara i Sverige, utan i hela Europa. Kolla på Holland. Verkligen hemskt, tycker jag. Därför tar jag min skyldighet på allvar & går & röstar.

moi_magnus2010-07-10 23:44
Antal inlägg: 8710

Jag tycker att det är intressant att många Sverigedemokrater kommer från tätbefolkade Skåne, , i Småland, i Värmland och Uppsala...

SD's politik gör mig illamående... Att marknadsföra sig med bilder på barn i 2-årsåldern på hemsidan är väldigt märkligt. Dessa barn har inte en susning om varför de är på hemsidan, och vad den står för - föräldrarnas förtjänst?
Allt blått och gult på sidan får en verkligen att tvivla på att SD utvecklats från något annat än en främlingsfientlighet som kanske kan ta oanade proportioner om den får blomma ut..

LisaLong2010-07-11 00:38
Antal inlägg: 2725

moi_magnus jag tycker det är i såfall att det är lika vidrigt när sossarna går i första maj tåget med en 2 åring på axlarna och har en knapp där det står sossarnas tecken.

ramsay - Ej medlem längre2010-07-11 01:33
Antal inlägg: 9204

bino ska inte rösta nej. det är en dålig idé.

stefanpbb2010-07-11 04:07

Lisalong: Nånstans tycker iallafal jag att det är skillnad på om barn går i sossarnas 1maj tåg eller visas upp i samband med Sds politik.Att Sd har sina rötter i nazismen är för mig betydelsefyllt.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?