Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 19 307 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-07-20 17:12 | |
![]() | det undrar jag också. | |
| caughtbock | 2010-07-20 17:15 | |
![]() | Kan ju inte annat än att älska att även denna tråd kom in på snusk. | |
| Lillstölla | 2010-07-20 17:20 | |
![]() | Haha, ja men det är ju så lätt hänt. | |
| No 5 | 2010-07-20 17:28 | |
![]() | Lätt eller lätt? Det är ju alltid samma som "lyckas". Då är det enbart banalt, ingen merit. Den som anser sig vara en dålig bilförare borde verkligen köra mer och bli bättre (gärna på någon parkering eller liknande till en början) eller inte alls. Det är dock (tror jag) bara kvinnor som skulle säga så om sig själva, knappast någon man skulle erkänna att han anser sig själv vara undermålig som bilförare. Även om det må vara sant. Fö. är det mycket vana som avgör. Vana vid att köra, vana vid fordonet, vana vid hur fordonet beter sig vid hastig inbromsning/undanmanöver osv. Det kan alla lära sig, gärna FÖRE en eventuell incident. Håller tempot (växla inte tempo för att du "halvsover"), håller koll i backspeglarna, ser långt framför sig (och givetvis då även åt sidorna) inte bara på närmast framförvarande bil eller några meter framför den egna, slickar inte framförvarande i häcken. Det är några tips på vad en god bilförare gör. | |
| Subutai | 2010-07-20 17:56 | |
![]() | Kvinnor i trafiken är som kvinnor med rösträtt. Samhällsfara. | |
| reson - Ej medlem längre | 2010-07-20 18:04 | |
![]() | Å, vilket snack Subutai!!! | |
| ErikSeger | 2010-07-20 18:30 | |
![]() | Jag är yrkesförare och kör cirka 12 000 mil per år, men det finns många som kör betydligt mer. Jag har kört snart fem år och aldrig varit med om en olycka, däremot har jag blivit påkörd några ggr av folk som backat utan att kolla, som kört ut ur p-ficka utan att kolla eller ens blinka. Alla har varit män. Några ggr har jag råkat ut för hormonstinna idioter som verkligen inte borde få behålla sina körkort. En gång har jag blivit misshandlad av en MANLIG förare som inte fattade att han "råkade" parkera sin bil precis mitt i utfarten där jag måste fram. Mina observationer är att * många kvinnor kör bil mer osäkert, men förmodligen mest beroende på mindre trafikträning, inte för att de är kvinnor. * många vansinnesomkörningar och idiotiska tradfikmanövrar görs av män, oftast 20-35-årsåldern. För mycket macho, för lite hänsyn. * många som kör SUV, stadsjeep, BMW, Audi och andra "högpresterande" bilar orsakar mycket oro i trafiken för att de enbart ser till sitt eget fordon och missar sammanhanget. För lite hänsyn, för mycket självgodhet. Om man skulle räkna olycksfrekvensen per körd kilometer och uppdelat på kön, ålder och sysselsättning så är jag personligen rätt övertygad om att kvinnliga och manliga yrkesförare ligger bra till. För fem år sen tyckte jag att jag var en hyfsat bra bilist, dvs körde som snittet. Idag måste jag säga att jag vida överskattade mig själv. Idag kör jag BRA, men det beror enbart på att jag bättre förstår var gränserna går. Jag kör inte snabbt, men jag kör säkert och visar bättre hänsyn mot andra trafikanter. | |
| ErikSeger | 2010-07-20 18:31 | |
![]() | Och självklart vill jag med föregående inlägg övertyga damerna om att jag är en jäkel i sängen! ;-) | |
| Reispower | 2010-07-20 18:36 | |
![]() | Beror väl på hur personen är som förare och inte på könet. Känner både tjejer och killar som suger på att köra bil... men om jag ska åka bil så åker jag gärna med syrran för hon är bäst på att köra! :-D | |
| reallynx | 2010-07-20 18:41 | |
![]() | Jag krockade första gången när jag haft körkort i 2 veckor sedan dess har jag krockat/kört av vägen med jämna mellanrum för att hålla försäkringspremierna så höga som möjligt. Jag har inget annat att lägga mina surt förvärvade pengar på. | |
| Gautama | 2010-07-20 18:52 | |
![]() | Det har inte ett dugg med kön att göra... Jag har haft körkort på bil och MC i över 20 år och aldrig nånsin krockat eller varit med om någon incident. Det måste väl innebära att jag är sjukt bra i sängen enligt ramsays teori:-)) Men måste tillägga peppar, peppar ta i trä. Är så vidskeplig och rädd för att klappa mej själv för bröstet:-) | |
| reallynx | 2010-07-20 18:58 | |
![]() | Jag krockar ofta,Broken(Gautama)har aldrig krockat så svaret får väl bli att män inte ska få köra bil. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-07-20 19:03 | |
![]() | jag har inte tillräcklig mkt empiriskt underlag för att presentera ngt tes ang kvinnors bilkörning. den får ngn annan stå för. | |
| Defrob | 2010-07-20 19:07 | |
![]() | Tveklöst kör kvinnor bättre än män även om ironiskt nog jag senast var med i en "olycka" så var det två kvinnor iblandade. :) Ingen skada skedd som tur var! Det är väl för övrigt så att runt 95% av alla brott begås av män så... | |
| limona | 2010-07-20 19:11 | |
![]() | Gautama; du har körkort.. men kör du något ?? :-) Försäkringsfråga till Wildman: Vid beräkning av premien tas ju hänsyn till många olika faktorer : ålder kön körsträcka/år var du parkerar bilen bostadsort. Är det så att varje försäkringstagare indelas i en "riskgrupp" utan personlig bedömning? Är det då inte en form av ålders-/könsdiskriminerin g? bara för att jag är kvinna i den och den åldern så bestäms risken till xx Jag har kört 16 år utan olyckor, men har invandrarbakgrund och folk brukar säga att jag inte kör bil , men rally. Susanne Gustafsson vid Statens Väg- transportforsknings inst. VTI samt T Falkmer vid Link. univ kom efter studier av olyckor fram att manliga invandrare var inblandade i dubbelt så många olyckor som män från svenskfödde föräldrar. ( gäller nog lika mkt. kvinnor, men stat.underlaget var nog för litet..) Så även om t. ex Gautama och jag på pappret ser ut att tillhöra samma riskgrupp, så är nog jag den som teoretiskt kan bli mest kostsamt för ett försäkringsbolag och borde betala en högre premie ! För det måste väl vara så att du betalar efter vilken risk du personligen är och inte för vad andra dårar i din grupp hittar på? | |
| Pseudonymf | 2010-07-20 19:12 | |
![]() | ➤Gautama 2010-07-20 18:52: “Det har inte ett dugg med kön att göra... Jag har haft körkort på bil och MC i över 20 år och aldrig nånsin krockat eller varit med om någon incident. Det måste väl innebära att jag är sjukt bra i sängen enligt ramsays teori:-)) Men måste tillägga peppar, peppar ta i trä. Är så vidskeplig och rädd för att klappa mej själv för bröstet:-)” Hennes teori gällde väl enbart män? | |
| Gautama | 2010-07-20 19:20 | |
![]() | Jo jag förstod det med nymf. Försökte skämta lite, men det gick kanske inte hem. Sorry. | |
| Pseudonymf | 2010-07-20 19:27 | |
![]() | Nej, detta är väl en könlös tråd... | |
| Gautama | 2010-07-20 19:28 | |
![]() | ? | |
| Örn-Björn - Ej medlem längre | 2010-07-20 19:29 | |
![]() | Min mamma är en mycket dålig bilförare. | |