Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 298

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Emollas2010-08-24 01:11
Antal inlägg: 1082

ja kvinnor snackar om att föda barn ni ska bara vet hur det är när en man har en rejäl förkylning. Ni lever ju också oftast längre:)

Tokstollan2010-08-24 01:11
Antal inlägg: 110

Det är inte bra om du går omkring och känner dig otrygg inför förlossningen eftersom man vet att kvinnor som känner förtröstan och tillit upplever sina förlossningar som lättare. Kanske kan du börja där? Vem ska vara med dig? Har du och den personen talat igenom vad som kan och kommer att hända?

Varje förlossning är unik och på ett sätt går det alltså inte att förbereda sig till fullo. Själv hade jag läst allt som fanns i tryck. Jag "visste" allt och hade väldigt klart för mig vilka krav jag ställde på hur det skulle se ut runt omkring mig: vilken smärtlindring jag ville ha, vad jag ville respektive inte ville att personalen skulle göra.

Sedan kom värkarna. Det gick på cirka tre timmar, från första värken tills sonen var född. Profylax? Andas rätt? Jag var glad att jag ALLS kom ihåg att andas! Och om personalen inte varit så superproffsig vet jag inte vad jag hade gjort. Samt, just, att jag hade pappan med mig och han gjorde det ändå något mindre jävligt.

När barnet sedan är fött så vet du hur du tar hand om det. Det bara är så - det har årtusenden lärt oss. En sak bara: minns alltid att det är DU och pappan som vet barnets bästa. Det finns så många som vill ge "goda råd" till den som just blivit förälder. Tacka vänligt för intresset - och gör sedan som du själv finner bäst!

Lycka till!

LisaLong2010-08-24 06:16
Antal inlägg: 2725

Epidural men gäller att säga till direkt du kommer in, i mitt fall var det försent

slånbär2010-08-24 08:07
Antal inlägg: 5539

Ta reda på lite saker innan det är dags , speciellt vad som kan hända om något går snett. Te vad för saker dom vill ge dig som petidin och annat och vad det innebär men sugklocka eller akutsnitt. Vad som händer om barnets hjärverksamhet går ner tes. När man väl ligger där så är det jättesvårt att ta in information och ta beslut om saker man inte riktigt är insatt i. För dom allra flesta går det problemfritt och det räcker gott med lustgas och olika ställningar men OM det inte går på räls så är det jättebra att veta vad det är dom vill göra med en och barnet.

Yamma2010-08-24 08:08
Antal inlägg: 2285

Min första är planerad om två veckor. Jag kan berätta hur det var efteråt! =)
Är själv inte alls rädd, mest för att jag förlikat mig med tanken på att jag ändå inte kan göra något åt saken.
Ska inte använda epidural då min barnmorska säger att det oftast går fortare utan, eftersom den kan få värkarna att avstanna.

Det tips jag klänger fast vid är att röra sig mycket när man har värkar, och att lära sig när de kommer så att man kan andas lustgas precis innan värken!

niala222010-08-24 08:09
Antal inlägg: 796

lägg av, det är lugnt
inget svårt
du kommer inse att det är mest magiskt och att livet inte är som vi tror alltid

det går bra, men din föreställningsvärld kommer att förändras
inse att det går bättre ju mer positivt du tänker, dessutom finns morfin om du har ont.
hej lycka till

niala222010-08-24 08:15
Antal inlägg: 796

jag visste inte att le-lou hade barn, grattis!

Nilli - Ej medlem längre2010-08-24 08:49
Antal inlägg: 496

Vet du, jag var livrädd för förlossningen under hela graviditeten men när det väl var dags så var jag inte alls rädd och jag kände mig mer redo än någonsin, för allting. Och jag gick över tiden ca 2 veckor. Jag var så arg över att gå över tiden så jag skulle kunna skjuta ut bebisen nästan.
Jag var även livrädd för sprutor men väl på sjukhuset tog jag all ryggmärgsbedövning och syrgas. Det hjälpte och helt ärligt, även fast jag minns att det gjorde ont så har jag glömt det nu.

OCH, ryggmärgsbedövningen tog bort nästan all smärta. På slutet fick dom stänga av all bedövning för jag kände inte värkarna, och faktiskt så visar det på hur bra bedövningen faktiskt är.

Folk har skämt upp folk i alla tider men jag lovar, bara man får bedövning så är det uthärdligt och när lilla barnet väl kommit ut så kommer du vara redo för allt som mammalivet innebär. Jag lovar!

Nilli - Ej medlem längre2010-08-24 08:50
Antal inlägg: 496

Skrämt upp*

Bim19642010-08-24 08:50
Antal inlägg: 1854

På något vis föds det barn över hela vår jord. Vissa med bedövningar vissa med lustgas, vissa utan någonting alls.

När det väl är dax för dig att föda ert barn, kommer allt att lösa sig till det bästa för dig.
Försök att inte oroa dej inte i förväg, visst jag förstår dina tankar och funderingar. Barnmorskorna är jättebra att prata med, tala om när du kommer in hur du känner inför din förlossning, så lotsar hon dej igenom den galant.
Du kan redan nu tala med din barnmorska du har nu, om dina tankar och funderingar på mödravårdscentralen.

Man kan inte på något sätt föreställa sig hur en förlossning är. Det är så olika för alla, vissa tycker det var ett rent helvete andra tycker det inte var så farligt.
En del föder normal andra får göra kejsarsnitt, men man får lön för sin möda i form av ett barn.
Då glömmer man all sin smärta och alla vedermödor när det är över.
För det är det största som finns att föda ett barn.

Pocaloca2010-08-24 09:07
Antal inlägg: 2156

Alla förlossningar är så lika....
alla förlossningar är så olika....
så upplever jag det. Har själv gett liv till 4 underbara barn och det var lite olika varje gång....med hur lång tid det tog.....krystvärkar...eft erarbetet med livmodern...ja, listan kan göras lång.
Men en sak är säker.
Du fixar detta galant!
Kram

jaapconrad_ - Ej medlem längre2010-08-24 09:28
Antal inlägg: 670

Det är lugnt. Det känns ingenting, om du inte är kvinnan förstås.

Ögonsten - Ej medlem längre2010-08-24 10:00
Antal inlägg: 281

Du kommer klara det jättebra!!!

Satyra2010-08-24 12:18
Antal inlägg: 4561

Jag hade precis som TS jordens förlossningsskräck under hela båda mina graviditeter. Det glömde jag dock bort när stunden sen väl var inne. ;-)
Under båda mina förlossningar (26 och 18 år sedan) så hade jag förlossningspersonal som inte sa åt mig ett smack mer än att bara göra som kroppen sa åt mig att göra - vilket jag gjorde och även om det gjorde ont som fan så fungerade det finfint. Under första förlossningen lurade dock en sköterska på mig en petidinspruta, vilket inte gjorde smärtan ett skit mindre men däremot blev jag helt groggy av den. Inget att rekommendera.

I övrigt använde jag inga bedövningar alls utan bet i kudden och svor som ett troll under värkarna. (Under första förlossningen bet jag även den blivande fadern i handen så det gick hål :-o ... Oups).

Hur som helst - när du väl är "där" så kommer du inte ha tid över i skallen till någon skräck. Förlossningen griper tag i hela din kropp, hela ditt väsen och det existerar ingenting utanför dig själv just då. Så var det för mig i alla fall.

Savi2010-08-24 12:34
Antal inlägg: 1176

Jag har fött 2 barn,ingen var den andra lik.Min första var seg 14 timmar tog det att få ut honom,tog bara ryggmärgsbedövning.Min andra son tog från att vattnet gick till att han var ute 1 timma totalt.Det gick väldigt fort & jag hann inte med några beövningar (hann knappt inte in till BB) & jag förstod inte vad som hände förräns han låg på min mage helt blå.
Hur man upplever smärta är så individuellt & vad för hjälpmedel är oxå olika.
Smärtan finns där,men när du har ditt barn i famnen har du glömt hur det kändes för 5 minuter sen att krysta ut den lille.

Du kommer lyckas bra & du kommer få den hjälp du behöver både före under & efteråt.
Själv har jag 4½ månad kvar till nummer 3 ska ut. =)

Lycka till.

ppi2010-08-24 13:36
Antal inlägg: 1173

Man vill gärna kontrollera det som ska hända,
men det går inte. Du har ingen aning om vilken slags smärta du kommer få uppleva, eller hur du ska hantera den. Men när det är dags så löser det sig ändå, ingen förlossning är den andra lik, men som sagts tidigare - kvinnor har fött barn i alla tider, och det går.

Jag var rädd för smärtan, men när den kom så lärde jag mig hantera den. Jag kämpade på i ett dygn, sen var det klart.. och jag har inte glömt, jag kommer vara lika rädd om 6mån då det är dags för nästa - men när det sätter igång så kommer jag in i det. Och det går över, och som belöning får du det vackraste du gjort i ditt liv, det är det viktigaste.

Trixxie2010-08-24 13:56
Antal inlägg: 80

Kvinnor har fött barn sen EVER... Och procentuellt så är det väldigt sällan det går åt helvete, så njut istället för att få panik.

Gautama2010-08-24 14:06
Antal inlägg: 6854

Tycker så synd om blivande mammor som upplever den skräck du pratar om:-(. Du ska snart få uppleva det största och häftigaste upplevelse som en kvinna kan gå igenom.
De som jobbar på BB är proffs, du behöver inte oroa dig. Om du vill kan du i princip föda i stort sätt smärtfritt med alla hjälpmedel som finns, om det är smärtan du är rädd för?

Du behöver höra bra och lyckade historier kring barnafödandet antar jag:-)
Jag har två barn på 21 och 17 år. Mina förlossningar var normala och gick hur bra som helst. Kroppen kommer leda dig igenom förlossningen.
All lycka till dej!!

Gautama2010-08-24 14:08
Antal inlägg: 6854

Kan tillägga att epidural fick mig att kräkas igenom min första förlossning. Så för mig var den inte bra. Men allt är idividuellt.

lolacola2010-08-24 14:53
Antal inlägg: 194

"Du ska snart få uppleva det största och häftigaste upplevelse som en kvinna kan gå igenom "

jag är kvinna och jag ser inget häftigt i det. Jag rår inte för det men jag tycker de är rätt äckligt och snuskigt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?