Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 286

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 14:41
Antal inlägg: 496

Bove, och vad har du för rätt att kalla mig omogen och i princip dålig förälder för att jag inte ammar?

malman2010-08-25 14:47
Antal inlägg: 1457

när det gäller amning så vill jag amma det känns på någe sätt naturligt för mig. jag och min kille har pratat om det och han kommer hjälpa till på kvällar och nätter, så min tanke är att pumpa ur på dagen så han kan mata nätter,

jag vill göra det som känns naturligt, har aldrig sätt ett får värma mjölkersättning i mikron ;) (skämt)

men jag lägger mig inte i hur andra väljer att göra, det är som att lägga sig i andras uppfostran, jag gör inte det om det inte finns en jävligt bra anledning.

bove2010-08-25 14:50
Antal inlägg: 1333

Nilli: Det var dina skäl att inte amma som jag kallade omogna. Vill man inte höra andras åsikter behöver man inte skapa trådar på forum.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 14:53

Bove; ."...kan man ju undra varför man skaffade barn från första början"
det är den meningen jag har problem med.

Om du tycker att man inte ska bli mamma om man inte vill amma så tycker jag att det är en idiotisk åsikt. Precis som du tycker att det är konstigt att man blir mamma om man inte vill amma. Helt sinnessjukt i min värld iaf.

bove2010-08-25 15:02

Som sagt tyckte jag att dina skäl var omogna. De tyder på en omogenhet man borde ha passerat innan man bestämmer sig för att skaffa barn.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 15:04

Jag skulle aldrig skaffa barn med någon som tycker att man måste ha en godkänd anledning till att inte amma, eller någon som i princip tycker att man ska tvinga kvinnor att amma.

Yamma2010-08-25 15:04
Antal inlägg: 2285

Nilli, varför bryr du dig om vad han tycker?

Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 15:05

Fattar inte varför man ska behöva lida för att man skaffar barn, man ska tydligen göra det om man är en mogen förälder.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 15:05

Yamma, jag vet inte, för att det är såna som han som förtrycker kvinnor och deras rätt till självbestämmande.

anna-792010-08-25 15:12
Antal inlägg: 24

vad händer om man inte kan amma då? Jag har 2 barn,och det första barnet ammade jag 2 dagar på bb,sedan fick jag både mjölkstockning och inflammation i brösten,och barnmorskorna på avdelningen tyckte att jag skulle avbryta och börja ge ersättning...vilket jag gjorde någon vecka tills att svullnaden lagt sig och mjölkstockningen blivit bra,sedan provade jag att ta upp ammningen igen,men mjölkstockningen kom tillbaka och bvc sköterskan tyckte att jag bara skulle ge modersmjölkersättning vilket jag gjorde! Och min tjej är 8 år nu,och varken allergisk eller mer sjuk än andra ungar!Andra barnet hade jag redan innan bestämt att jag skulle prova att amma,men han var så liten min kille när han föddes och varenda gång vi kom in till bvc för vägning så hade han gått upp på tok förlite,jag hade ingen koll alls på hur mycket han fick i sig,och det gjorde mig bara orolig ....så jag tappade mjölken!Och sedan dess har han också fått ersättning!och jag visste precis hur mycket han hade ätit vid varje mål,och jag slapp vara en orolig och osäker mamma!och han gick upp i vikt och har följt sin kurva sedan dess! Han är 2,5 år nu! =) Man gör väl det som känns rätt för barnet och sig själv? Sedan tycker JAG att dom på bvc har alldeles för mycket skrämselpropaganda i det dom säger,och det funkar ju för dom som får sitt första barn,man är ju så rädd att göra fel!

Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 15:16

anna-79 håller verkligen med dig.

Barnmorskorna försökte tvinga mig till amning och blev typ förbannade när jag sa att jag slutat...Det tycker jag är helt sjukt. Jag förstår att dom måste förespråka amning, men att i princip förbjuda någon och skrämma någon så att man inte ska ge ersättning är riktigt sjukt.

Och jag håller verkligen med om att man ska göra precis som man själv vill, oavsett anledning!

DennisPlz2010-08-25 15:18
Antal inlägg: 4031

Bara för att man skaffar barn betyder det inte att man måste amma, älska eller ens behålla det. Det finns alternativ även där i form av adoption och/eller övertyga soc om att omhänderta den ovälkomna lilla påträngande parasiten som förhindrar djupdykningen i egocentrismen.

Priset som den mest fördömmande i tråden går till TS själv.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 15:19

DennisPlz, jag förstår inte hur jag kan vara den mest fördömmande när jag skriver i princip varje inlägg att alla har rätt att göra precis som dom vill?

bove2010-08-25 15:20

Jo jag vill förtrycka kvinnor och att de ska lida. Självklart...

Det är väl tidens tecken antar jag, att föräldraskap handlar i första hand om att inte behöva känna sig som ett gående kylskåp (en typ av lidande jag inte hört talas om förut i alla fall), och i andra hand om barnet.

Jag förespråkar definitivt inte att man ska tvinga någon att amma om du nu trodde det, men om du startar en tråd i ett forum får du tåla mothugg.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 15:23

Bove, det låter som det när du tycker att kvinnor ska vara tvingade till att amma för att man får barn.

Och jag har inte i ett endaste inlägg sagt att någon inte får tycka vad dom vill, jag skriver konstant att amma eller inte amma är upp till var och en. Fortfarande så är det jag stört mig på att folk verkar tro att deras åsikt och sätt är rätt för alla, vilket inte är fallet eftersom att olika saker passar olika människor.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 15:24

Bove och jag sa inte att det var ett lidande att "Känna mig som ett gående kylskåp" jag gillade det helt enkelt bara inte, och jag vet att barn inte lider av att inte bli ammade, därför lät jag bli. Hade barn lidit eller kunnat dö av att inte bli ammade så hade jag ammat. Men nu är det faktiskt så att man kan välja bort amning och det gjorde jag. Ja visst, av egoistiska skäl vilket inte gör mig till en sämre mamma eller människa.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-08-25 15:33
Antal inlägg: 4050

Min mamma är adopterad och flaskbarn och hon är bitter eftersom hon tror att hon hade varit smalare om hon blivit ammad :) Hon säger att hon är ett glupskt flaskbarn.

bove2010-08-25 15:37

Jag tror inte att barn far direkt illa av att inte bli ammade, men bröstmjölk är ju givetvis genom evolutionen utprövat till att vara den optimala födan för små barn. Då tycker jag att det är lite väl självcentrerat att inte amma bara av anledningen att man inte känner för det.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 15:41

Bove om du hade känt mig så hade du vetat att jag inte enbart gjorde det för att jag inte hade lust. Men jag fungerar inte som människa om jag inte får sova, därför har min sambo tagit stort ansvar på nätterna, matat vår dotter etc etc, och vi hade bestämt redan innan att det skulle bli så. Däremot så tar jag de andra anledningarna som att tex inte ha lust till en anledning också eftersom att jag hade kunnat ha lust men då hade min familj varit sämre pga mitt mående och humör.

Det finns många aspekter och jag har ingenting emot att folk tycker att man ska amma, jag har ingenting emot att folk väljer bort amning, jag har ingenting emot någonting av det, jag är för varje människas rätt till självbestämande utan att behöva bli dömd av samhället på det viset att man ses som en sämre mamma eller människa pga något som i själva verket inte skadar någon alls.

Pocaloca2010-08-25 15:47
Antal inlägg: 2156

Jag tycker definitivt att man kan "offra" sig för det nyfödda barnets skull...då pratar jag om dom första veckorna, där man faktiskt bygger upp barnets immunförsvar med just den mjölken.
Klarar man inte det...fine....men man kan ju pumpa också.
För, varför skulle man inte vilja sitt eget barns bästa????
Snacket om "min kropp och jag bestämmer"....känns fel här.....den blir ju MER påverkad av dessa nio månader än av amningen.
Dessutom är det så, att för varje gång du ammar, drar livmodern ihop sig t.ex.....allt hänger liksom ihop. =)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?