Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade5
Mobilspel
Pågående18 983

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Satyra2010-09-03 23:20
Antal inlägg: 4561

ramsay - "sat o g e samma person ju. därför blir det konstigt"

Måste tyvärr meddela dig om att du har helt fel i den tron. Fortfarande.

le-lou2010-09-03 23:38
Antal inlägg: 17500

Men - om som jag, klippte bort det slitna sist, och frisören sa åt mig att ha i fukt i skallen, stack till mig den här hårinpackningen. Varför ska jag ha hårinpackning om det inte hjälper?

morsans syrr2010-09-03 23:46
Antal inlägg: 2311

Känner du ingen skillnad alls?
När du gjort en inpackning på håret ( som öppnar srået lite) så ska du använda balsam efteråt som försluter fjällskiktet på hårstået för en total effekt!
Prova!

Satyra2010-09-03 23:49

le-lou - Ja det kan man fråga sig. ;-) Allvarligt talat så ÄR det så att hårinpackningar inte har annan funktion än att fejka fram en snyggare, till synes friskare, hårstruktur. Hår är, precis som naglar, död materia - stråna kan INTE tillgodogöra sig något av "helande" art, för det finns inget av liv att hela. Man kan bara klistra ihop/plåstra igen så att det tillfälligt ser bättre ut.

Möjligen kan en hårinpackning hjälpa om man låter den sitta i hela dagarna, så att stråna så att säga får en konstant skyddande hinna av smeten, men så vill man nog inte gå omkring kanske?!? ... ;-)

le-lou2010-09-03 23:49

jo, det är ju det jag gör. Känner skillnad alltså. Tänkte mest på vad satyra skrev, att jag inte kan göra att håret mår bra med hjälp av produkter.

Sen ur en frisörs synpunkt - hur är Tresemme? Jag har alltid innan köpt mina schampon hos frisören innan, men sen hörde jag så mkt gott om Tresemme att jag började med det, och jag är skitnöjd med dem.

le-lou2010-09-03 23:51

hehe nej. jag förstår nu. Är inte alls fasader egentligen? Vi döljer ju precis allt känns det som.

En annan fråga som jag har. Jag borstar extremt sällan mitt hår. Är det nyttigt att borsta eller klarar man sig om man struntar i det ? (reder ut det med fingrarna när det torkat)

Satyra2010-09-04 00:00

Ja, visst är det så, le-lou. ;-)

Blir dock lite trött och ibland till och med upprörd av att vi - frisörer och andra som borde veta bättre - prånglar på våra kunder produkter genom rena lögner. Igen - man kan INTE reparera ett trasigt hår!! Det är stört omöjligt!! Man kan bara fuska fram (fylla ut och klistra ihop tillfälligt) ett friskare utseende. Hårstrån är inte mottagliga för diverse vitamintillskott och annat dravel som påstås hela det, eftersom det är död materia!!

Behöver jag säga att jag nog alltid varit världens sämsta produktförsäljare under mina år som frisör ... ;-) KAN helt enkelt inte sälja något jag vet inte fungerar som det påstås göra.

Och ja - det bästa är att göra som du gör - dvs. reda ut det med fingarna bara! :-)

Satyra2010-09-04 00:03

Ps. Ett tillägg till ovanstående jag skrev - menar tillskott UTIFRÅN. Däremot kan man stärka hår/naglar inifrån, genom att leva så sunt man förmår och må allmänt bra. Det syns väldigt väl på hår och naglar om man mår skit invärtes! Och tvärtom. :-)

le-lou2010-09-04 00:04

tack för svaren :)

Satyra2010-09-04 00:05

:-)

lycopersicon2010-09-04 00:31
Antal inlägg: 355

Är intressant det där att frisörer så stenhårt tror det bästa för håret är de produkter man köper på salong. Jag trodde också det under 15 års tid och har lagt en förmögenhet på shampo, balsam och mousse inköpt hos min frisör. Problemet var att när jag plötsligt upptäckte att mitt annars så tjocka och fylliga hår började glesna och man kunde se mer och mer av hårbotten sökte jag mig till en laserklinik. Där tog man foto i hårbotten med en mikroskopkamera som förstorade så att varje hårstrå såg ut som en daggmask. Man kunde tydligt se hur varje hårstrå var omslutet av ett tjockt fettlager. Även hårsäckarna var täckta med fett. Detta gör att det nya hårstrået har svårt att växa igenom. De produkter som säljs på salong är säkert jättebra för att håret ska se snyggt ut men de torkar ut hårbotten som i sin tur producerar ännu mer fett. Jag blev rekommenderad att använda mildaste möjliga shampo såsom barnshampo. Dessutom slutade jag använda balsam. Efter tre månader syntes stor skillnad. Detta i kombination med laserbehandling har gjort att jag tappar betydligt mindre hår plus att jag har fått ett mycket friskare hår. Mitt hår har blivit mycket tjockare och fylligare igen och man ser inte längre hårbotten. Nu kör jag enbart Natusan barnshampo.

morsans syrr2010-09-04 00:38

Satyra...
Nagel förstärkare finns ju, de som funkar o de som inte funkar, eller hur? ( Rekommenderar hänsynslösa TRIND) =)
Nagel= död
Hår = dött

Man kan hjälpa till att försegla fjällskiktet på hårstrået så blir det lenare , glansligare o känns friskare.

Självklart e hälsosamt liv o bla bla bla bättre men vem orkar??
Lev livet , packad o glad!

Förlåt, inpackad o glad!
;)

Satyra2010-09-04 00:58

lycopersicon - Vet inget om just Natusan barnschampo men Barnängens ligger på ett basiskt ph-värde, dvs. 7, som hudens - men hårbotten har bara 5-5,5 i ph-värde. Med andra ord är i alla fall Barnängens barnschampo alldeles för starkt för att tvätta håret med.

Däremot håller jag med dig om att ofantligt många schampon överhuvudtaget innehåller alltför många tillsatser som lägger sig som beläggningar på hår/hårbotten - därför rekommenderar jag personligen alltid schampon som är så "rena" som möjligt och det är oftast de som säger sig vända sig till "normalt hår".

morsans syrr - Ja, man kan klistra ihop, fylla ut, dra igen strån och naglar, MEN INTE reparera på så vis att det skulle bli helt och friskt igen på riktigt. Det går inte att HELA, så att säga, bara tillfälligt ytlaga så att det ser friskare/helare ut. Att säga något annat är ren lögn.

JAG blir i alla fall inte glad av att varken köpa eller sälja produkter som påstår sig utföra underverk som inte är möjliga och ännu mindre av att se folk i ögonen och själv påstå ATT det är möjligt. Ska jag köpa/sälja en ihopfejkande kittmassa så vill jag både veta ATT det är det jag köper och tala om ATT det är det jag säljer. ;-)

chuchford2010-09-04 08:51
Antal inlägg: 80

Jag har nästan midjelångt hår och har använt Joico shampoo+balsam(silk sensation tror jag den heter) i många år nu och det har funkat bra för mig. När jag var liten var mitt hår en plåga att kamma ur men nu får jag nästan aldrig några tovor.
Brukar använda deras inpackning Hydra-någonting-någonting också. Dyrt men drygt.

Satyra: Är det möjligt att blondera ett nästan svart hår och få ett hyfsat resultat? Jag har hört så olika från olika frisörer. Någon har sagt "Nej, det kommer gå av!", en annan "Nja, det kommer aldrig bli riktigt bra." och en tredje "Javisst!"

Johanna73 - Ej medlem längre2010-09-04 09:47
Antal inlägg: 614

Men om det nu är så slitet, tovigt kanske du bör klippa det några cm? Förstår inte varför vissa ska envisas med att ha ett långt slitet hår, det ser bara skabbigt ut, klipp topparna, oftast räcker det med det. :)

lansett2010-09-04 10:07
Antal inlägg: 88

Redken!!!!!!!!!!

Satyra2010-09-04 11:11

chuchford - Nästan svart till naturen eller färgat nästan svart? Det förstnämnda är enklare att blondera till en snygg nyans, men jag personligen tycker inte att en helblondering är snyggt på nästan någon/något hår. (Möjligen på riktigt korta hår.) Bättre i så fall att ljusfärga och sen göra riktigt ljusa slingor i det som en förhöjare av det blonda.
MEN - är det ett redan färgat mörkt hår, nästan midjelångt dessutom, så avråder jag bestämt från att göra en sådan behandling överhuvudtaget!

chuchford2010-09-04 16:37
Antal inlägg: 80

Det är färgat. Och egentligen tycker jag om färgen men jag känner att jag skulle vilja prova något annat. Något bra tips?

morsans syrr2010-09-04 17:12

Satyra!

Ska vi öppna en egen "fråga frisörentråd" ;)

Satyra2010-09-04 17:24

Hehe, ja morsans syrr - det har jag faktiskt funderat på tidigare. Varför inte?! ;-)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?