Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 36 |
| Inloggade | 80 |
Mobilspel
| Pågående | 19 533 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-15 19:27 | |
![]() | Ey yo,,,då hade jag fått slagits dygnet runt,,,jobbar i Gottsunda och står vakt på krogar i Uppsala | |
| Pollifaxen | 2008-04-19 03:24 | |
![]() | Men väktare får i alla fall ordningsvaktsbefogenheter om den agerar på ordningsvaktens uppmaning och ansvar. Hur blir det då om man är ställd som entrevärd fast med väktarbakgrund? Slutar ovan nämnd rättighet gälla för du inte har auktorisation som väktare på stället du står entrevärd? Det borde den ju iof. Tjänstemannaskyddet ryker det också. Life sucks! Även skrivna "klädkoder" kan ju vara tveksamma och i vissa fall kunna tolkas som diskriminering. Spec där det handlar om klädesplagg som kan ha etnisk anknytning. Bara folk blir tillräckligt upprörda så kan det mesta ges en egen tolkning. | |
| WordTour2008 - Ej medlem längre | 2008-04-19 08:19 | |
![]() | Knevert är väl inte särskilt provokativ på detta forum? Kan det månne vara så att dörrvakter är ett särskilt känsligt släkte utan humor? | |
| y not | 2008-04-19 09:00 | |
![]() | WordTour, tror du kommit på något :) en empirisk undersökning jag gjort talar i alla fall för det. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-04-19 09:09 | |
![]() | Intressant observation, WT. Har en vän som arbetat som OV i flera år men som till slut inte pallade och utbildade sig till fritidsledare i stället. Han motiverar det med att han inte orkade med sina kollegors "pantade fördomar och överkänslighet". Huruvida OV:s i majoritet verkligen är sådana eller inte vet väl egentligen bara de själva. Personligen har jag aldrig blivit nekad eller illa behandlad, trots att jag är blatte, osminkad och otrendig. I och för sig är jag alltid nykter... | |
| le-lou | 2008-04-19 09:16 | |
![]() | I vår stad är vakterna bedrövliga och maktmissbruk är väl bara förnamnet. Var ute med två kompisar, den ena blev nekad i dörren. Skäl? Fanns inte. Hon frågade, vaktjäveln ignonerade henne. "Acceptera vad jag säger och gå härifrån bara" sa han. Jag frågade också varför, varpå jag också blev portad. (?) Vi fattade ingenting. Den 3:e kompisen fick dock komma in. Eftersom jag redan var i onåd fortsatte jag min fråga. Det slutade med att vi blev BORTFÖSTA från gatan haha. Två vakter tog tag i oss och skuffade oss som två möbler :). Vi började skratta under bortskuffande, så patetiskt var det. 2 tjejer i 50-kg klassen blir bortfösta av två biffar på ben. Ska förtydliga att vi inte var direkt fulla, jag hade knappt druckit ett glas vin (dricker väldigt sällan och väldigt lite) och de två andra var max salongsberusade. Det var heelt vansinnigt. En annan gång skulle jag ta med mig min kära sambo ut, för att han för första gången skulle få se nattlivet i denna bejublade lilla håla. När vi hade varit inne en stund, skulle vi ut och lufta oss. Gick ut, vakterna stod där ensamma....sen, in igen...min kille tog ett skutt över kedjorna utanför...det var folktomt, kedjorna var uppsatta in case of kö. Det var ingen kö....inte en människa i sikte... han hoppade över, jag böjde mig under. Nähäpp se man på..det fick man inte! Man skulle gååå hela vägen runt. Heeeela vägen. En vakt kom fram knallröd i nyllet, och började gapa oss rakt i ansiktet. Vi blev nästan rädda för den där karln. Han verkade inte alls må bra. Tusen andra galna historier finns om vakterna i denna stad. Här är de stora, starka och har skyltar fastsatta på deras tajta tröjor där det står VAKT på. Tuffa killar som tyvärr ger sina arbetsplatser dåliga rykten. Hade vår stad haft fler ställen att välja på, så hade de förmodligen inte varit så korkade. Men som nu, så tvingas folk gå dit likt förbannat, finns inte så mkt mer att välja på... (jag vägrar iofs, har slutat gå ut i den här staden). | |
| OneW | 2008-04-19 09:22 | |
![]() | Blev utsläng från Patrica för ett par veckor sedan. Tog ett luftsteg i trappan när jag gick och pratade med mina vänner som gick bakom mig, då sög vakten tack i mig och sa att det var nog för i dag. Ställde mig i kön igen och då blev jag nästan insläppt. Hans kollega ansåg inte att jag för onykter i alla fall | |
| y not | 2008-04-19 09:44 | |
![]() | jag har varit med och arrangerat en festival några år och varit involverad i säkerheten. Det är ju lag på att man måste ha ordningsvakter, och i stort är det vaktbolag vi anlitar ganska schyssta vakter men med en del undantag, Så vi har alltid få ha lite extra koll påå vakterna så vi kunnat gå emellan när de startar bråk. Sen visst har vi också haft nytta av dem när det blivit stökigt och en uniform är det tydligaste språket. De allra bästa egna vakter vi har haft är i alla fall ARM:s, Nyktra motorcyklister som ser ut som värsta gangsters med alla utencilier från den kriminella MC-världen, som kläder och tatueringar och vilda utseenden, men som är världens varmaste och gulligaste. Och de har både humor och självdistans | |
| Pollifaxen | 2008-04-19 12:43 | |
![]() | Att som vakt neka utan förklaring kan även ha med droppen som får bägaren att... principen att göra. Tänk dig efter att ha förklarat för ett hundratal människor VARFÖR de inte får komma in. När den den 101 kommer finns inte orken att förklara ytterligare en gång. Kan även va enklast göra no questions versionen fr början för slippa många konflikter. Sen skadar ju aldrig ödmjukhet. Som när jag skolfotat. Efter ha svarat på frågan "varför får jag inte göra så här på fotot" hundrasjuttioelva gånger så spar man tid kraft och röst på att ge det korta svaret "för jag säger så" "för jag är äldre än dig" motsv. Dock med lite glimt i ögat för inte framstå som otrevlig. | |
| klark-cent - Ej medlem längre | 2008-04-19 12:49 | |
![]() | le-lou Ni som admin/forumvärdar/spelvär dar är också ett slags vakter, om någon skriver ett inlägg som inte passar i eran smak tar ni bort inlägget, fortsätter personen skriva idiotinlägg stänger ni av kontot. Betapet har vissa regler som måste följas och ni ser till att dom efterlevs precis som en vakt på en krog, ibland stryks/avvisas inlägg/person som det verkar godtyckligt och ibland om jag har förstått saken rätt genom att ansvariga på sidan/krogen diskuterar inlägget/personen. Om mitt inlägg blir struket nu eller någon annan gång och som jag tycker godtyckligt har jag då rätten att kalla dig le-lou VAKTJÄVEL utan att mitt inlägg åter stryks eller jag blir avstängd? Personligen tycker jag inte det. Cent: väktare inte vakt. | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-19 13:56 | |
![]() | De det flets inte förstår är att närapå alla Ordningsvakter har ett annat yrke förutom Ov som de har som extraknäck. Mina kompisar som jag jobbar så jobbar två som piloter ,en är jurist och tre av dem jobbar på behandlingshem. Två st är lärare . Några av dem jobbar på bevakningsbolag förstås men är vanliga killar och inga biffar på ben. Jag har ju själv sett några rötägg inom branchen på de år som jag har jobbat men de blir inte långvariga tack och lov. Att vakter inte skulle ha humor WT är ju en grym generallisering. Alla är ju olika individer så hur kan man säga så? Själv så använder jag huor i mitt arbete just för att avdramatiser många saker, När folk set att man inte är en biff på två ben och att man bara gör sitt jobb så går allt lättare. Men nästan alla blir skamsna när de blir nekade pga för hög berusningsgrad och ibland tar till alla sätt för att förnedra vakten pga det. | |
| Pollifaxen | 2008-04-19 14:02 | |
![]() | Jag tycker såna kollegor är otroligt tråkiga och ganska fel ute. Dvs de som jobbar utan humor utan kör ett korrekt och stelt race. Man måste bjuda på sig själv. Jag pratar om det mesta med våra kunder. Man märker att det uppskattas då man får samma bemötande tillbaka. | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-19 14:03 | |
![]() | Pollifaxen...även fast du har väktarutbildningen så står du där som en entrèvärd och då gäller inte din utbildning. Angående klädsel så blev två vakter i Uppsala av med sina förordnanden pga av att de nekade två zigenarkvinnor i full mundering att komma in,,,de tog ordern från krögaren som inte vill ha in dem och så ska man inte göra, Vi OV står där som tjänstemän och ska enbart se till att ordning sker på stället och inte som ett extra verktyg åt krögaren. | |
| E_Cantona | 2008-04-19 14:10 | |
![]() | Håller med Uffe, har under de år jag jobbat som OV sällan behövt använda annat än ett trevligt sätt för att få ut gästerna... Jag har ju ett ansvar för att gästen får ett positivt intryck så han/hon kommer tillbaka:) Fast som sagt...Ibland är det svårt men å andra sidan är det svårare att älska sina barn vissa dagar;) | |
| Ond jävel - Ej medlem längre | 2008-04-19 14:10 | |
![]() | Men uffe... Du om någon vet väl hur det ser ut i vaktträsket? Iofs har branschen självsanerat ordentligt, men när jag jobbade i krogdörren så var vakterna värre än klientelet ofta. Har jobbat med kåkfarare och folk med namn som "tokerik", "knivdanne" och "mördarn"... På min tid så räckte det med att en person hade "bricka" och då hade alla andra samma befogenheter som han...Det är väl inte så längre antar jag.. | |
| Morristown - Ej medlem längre | 2008-04-19 14:12 | |
![]() | De flesta i väktarbranschen, och jajamen nu generaliserar jag, är rätt uppblåsta typer som har svårt med mänskliga relationer. Framförallt för att de är så grymt säkra på att de alltid har rätt, och för att de inte på något sätt kan göra undantag från sina regler. Det är säkert bra för själva yrket eftersom man alltid kan luta sig mot en oskriven regelbok och säga: Så här är det! Ett exempel: Jag sitter vid min arbetsplats på kvällen och vakten kommer gående på sin rond. Trots att han är där för tidigt och jag är kvar på ordinarie arbetstid kräver han att få se mitt leg. Jag bara skrattar och säger att då vill jag se hans. Snubben blir vansinnig och börjar anteckna i sitt block. Ursäkta mig, men vem är det som hyr in honom från hans arbetsgivare? | |
| Morristown - Ej medlem längre | 2008-04-19 14:15 | |
![]() | Får väl be om ursäkt för att jag skrev detta i en tråd som handlade om DÖRR-vakter! | |
| Pollifaxen | 2008-04-19 14:17 | |
![]() | Mm. Det där med zigenerskorna är ett exempel som tas upp på väktarutb. Däremot jobbar vi ju ofta i gränslandet. Som väktare får jag inte göra ett dugg. Jag får prata med folk. Oftast så kan man snacka de allra allra flesta människor till rätta. Jag passar mig till och med för att ens ta i i folk jag ber att gå. Är det fel person så kan det gå obra. Focuserar istället på kroppspråk osv. Många gånger känner man att man som väktare skulle vilja ha rätt att avvisa i högre grad och kanske tom i vissa fall avlägsna. Det är inte för inte man många gånger känner sig maktlös och polisen är ju alltid mer än telefonsamtalet bort plus faktumet att polisen troligen har viktigare saker för sig än att avvisa /avlägsna individer som ännu ej begått ngt brott. | |
| Pollifaxen | 2008-04-19 14:28 | |
![]() | @Morris Haha. Garanterat en ganska nybliven väktare som lärt sig på utbildningen att står det att man ska visa leg så ska man bannemej ta leg på varenda jäkel! Vägrar de ringer man k-man. Något jag opponerade mig mot på min senaste utbildning. (som jag dock fick mörka efter ett tag) Det funkar så här. Har jag gått ett objekt trehundrafemtielva gånger. Då vet jag hur normalbilden ser ut. Jag kan avgöra vad jag behöver ta leg på och inte. Ibland tar jag kanske bara namn. Allt har med när var hur vem och varför at göra. Som väktare är det min uppgift att svara för företaget jag rondars säkerhet. Jag har instruktioner som är min grund för vad jag utför på objektet. Skulle sedan en dörr vara olåst och jag ser att folk jobbar just där, varför ska jag låsa dörren så at någon får möjlighet att irritera sig på det + ändå låser upp den 1 min senare? Överjobbande människor säger man "hej hej, när får du gå hem då?" till. "okej men du låser och släcker efter dig?" "Kanon!". En enkel regel är: Brukar folk jobba över här. Känner jag igen personen? Om inte, passar personen in i miljön? Gör han det han borde göra? Det är inte så mycket svårare än så. Om man tycker man behöver tar man ett namn. Är det ett företag som man sällan möter på folk på efter arbetstid kanske man tom tar leg. Det handlar om att vara smidig, givetvis med bibehållen skärpa. Man utvecklar en känsla om vad som är rätt och fel på objekten. Vill man kan man jaga "bovar" hela nätterna. Men det är slöseri med potentiella raster ;) | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-19 14:35 | |
![]() | Morristown,,,det handlar inte heller om dörrvakter,,,men du är ursäktad,,haha,,,spela roll, kul att höra vad andra har upplevt....men hur får du det till att de flesta i väktarbranchen är så när detta hände en gång? | |