Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 334 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2010-09-15 02:41 | |
![]() | En del av hennes "underbara kattillvaro" bestod i att dra hem möss och ormar något hon slutade med när hon inte fick vederbörligt beröm. | |
| apbur | 2010-09-15 02:41 | |
![]() | Nej, en katt i sele är ingen bra idé. Liksom det inte går att ha hunden i koppel när den ska jaga. Jag är ute med mina katter. Jag har aldrig vant dem vid att vara ute själva. Tror inte ett ögonblick på att de skulle vara mindre lyckliga av att inte ha mig i hasorna, ropandes efter dem. Min ena katt försöker jämt sticka ifrån mig, han vill vara ute själv och filura. Tyvärr har jag inte tid att krypa runt i buskar i fem timmar. Eftersom katterna är mina så bestämmer jag över dem och jag har bestämt att de inte får vara ute själva för då oroar jag mig. Jag anser att kattägaren som vågar släppa sin katt är mindre egoistiska än vad jag är. | |
| Deadwing | 2010-09-15 02:57 | |
![]() | Minte - Jag menar inte att få dig att låta okunnig, men antalet katter man har/haft har ingenting med kunskapen om djuren att göra. Jag kan skryta allt jag orkar om att jag är uppfödare, känner en mängd andra uppfödare som jag träffar med jämna mellanrum, att jag läsar alla de senaste forskningarna och rönen, att jag tillverkar mitt eget kattfoder för att jag inte anser att de som finns i butik är bra nog osv., men det är ganska ointressant egentligen. Jag känner folk som nyss har skaffat sin första katt men som ändå kan mer än folk som hunnit med 30 katter genom livet. Det handlar om ett genuint intresse att hela tiden lära sig om djurets behov, både fysiska och psykiska. Min ena katt kommer också släpandes med byten. Särskilt en liten plyschfisk som hon drar under soffan och sedan ropar på mig så jag får komma och titta hur duktig hon varit. :) Min hane älskar att käka insekter, och när jag ropar på honom för att ta en spindel som springer över golvet så kommer han springandes, nosar på krypet, slår till den med tassen så den blir skadad och inte kan röra sig så fort, och sedan tittar han nöjt på mig och efter att jag berömt honom och petat lite på krypet så slukar han det. När vi är ute i sele så både klättrar och jagar mina katter, en katt som har lärt sig gå i sele är inte hindrad av denna. Ibland kan jag även spänna av själva kopplet när vi leker, för att de inte ska trassla in sig när de hoppar. Precis samma beteende som i "det vilda", bortsett från att jag som sagt inte riskerat livet på katterna medans de jagar. För behovet av MAT har jag ju redan skrivit att det är redan tillgodosett, det är bara själva jaktinstinkten som ska tillgodoses. Och det kan den visst göra, bara man som ägare är villig att lägga ner det engagemanget som krävs. Minta - Om du försten har gården inhängnad (som i att katten inte tar sig ut av egen kraft) så ÄR det ju kontrollerad utevistelse. PRECIS det jag pratar om och förespråkar! Du har kontrollerat området ditt djur får röra sig på. :) | |
| Minta | 2010-09-15 03:11 | |
![]() | Den är inhägnad med ganska högt staket runtomking, som hon skulle kunna ta sig över men det gör hon inte. Hon går aldrig ut på gatan, det skulle inte kännas bra. Men jag är imponerad av alla katter i området som tycks klara trafiken bra, med både bilar och spårvagnar. Det händer säkert olyckor förstås. | |
| Deadwing | 2010-09-15 04:00 | |
![]() | Minta - Okej :) Apropå trafikolyckor så toppar det Agrias statistik över dödsorsak hos katt. Ca 48,1% av de dödsfall som kommer in (observera kommer in, antalet som dör på olycksplatsen eller av annan anledning aldrig kommer till veterinären är oerhört stort) beror på trafikolyckor. På andraplats kommer FIP med 39,6%. (Siffrorna komemr från perioden -95-99, men tror inte att trafikolyckorna minskat, snarare tvärt om eftersom både antalet katter och bilar ökat. Enbart året -99 låg siffran på nästan 57%) Tittar man sedan på vägverkets siffror om antal döda djur i trafiken så innebär det att man uppskattar att det dör 44 katter i trafiken VARJE DAG. Är det bara jag som tycker det är fruktansvärt? Jämför det med tex. 7 hundar/dag eller 27 igelkottar. När folk ser det här som självklara siffror, rycker på axlarna och fortsätter släppa ut sina katter och påstår att "min katt håller sig borta från vägarna" så blir jag mörkrädd på riktigt. | |
| apbur | 2010-09-15 12:25 | |
![]() | För vem är det en tragedi att katten dör i trafiken? Är det för katten själv eller för kattägaren? Naturligtvis kattägaren. Det är därför det måste vara upp till varje kattägare att bestämma om de vill ta den risken eller inte. Alla är nog ganska överens om att katten själv inte lider ett dugg av att få vara ute. Den vill det. Punkt slut. Jag skulle kunna köpa ditt resonemang om det var kattägaren du ville skydda från lidande. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-09-15 14:24 | |
![]() | katten kanske har halsband eller är öronmärkt ,sätt uppen lapp med bild och fråga om någon rårom den | |
| Deadwing | 2010-09-15 17:13 | |
![]() | apbur - Det där du just skrev får mig verkligen i chock. Jag trodde det var självklart att man ville skydda de man älskar, oavsett djurart, från onödigt lidande. Synd att katten inte är värd det. | |
| apbur | 2010-09-15 19:10 | |
![]() | Skydda på bekostnad av vad? Du tycks inte vilja förstå att människor som låter sina katter springa ute om dagarna gör det för att de själva är helt övertygade om att det är för kattens bästa. Ditt problem verkar främst vara någon föreställning om att utekattsägare inte tycker om sina djur. Så bra att exempelvis Minta kom in här och berättade att hon faktiskt tycker om sin katt trots att hon släpper ut den. Borde inte det räcka för dig? Du har uppenbarligen blivit motbevisad. Fatta det. | |
| Deadwing | 2010-09-15 19:34 | |
![]() | Ja, jag tycker det är absurt att man inte är villig att skydda sina älskade mot faror. Jag låter inte mina barn leka med knivar, för det kan skada dem. Men jag hindrar de inte från att leka med andra ofarliga saker. Jag hindrar mina hästar från att skada sig genom att hägna in dom och kontrollera deras hagar. Jag använder inte taggtråd som stängsel och jag tar bort eventuella giftiga växter, jag gör vad som står i min makt för att skydda dem, samtidigt som jag ser till att deras behov blir tillgodosedda. Jag följer med min hund ut. Jag har den under kontroll, antingen kopplad eller att jag finns i närheten och övervakar. Jag låter den inte äta choklad eller mediciner för det är farligt. Jag tar omvägar över krossade glasflaskor för att inte riskera splitter i tassarna. Allt för att skydda min älskade hund från onödigt lidande. Vi har övergångsställen och gångbanor. Inte för att skydda bilarna från oss gångare, utan att skydda oss människor från bilarna. Överallt, hela tiden, handlar det om säkerhet, att inte riskera livet i onödan. Ett liv är ovärderligt, och vi tummar inte på säkerheten på bekostnad av någons liv. Förutom kattens. Vi ska skydda de vi älskar, men det betyder inte att vi hindrar dom från att leva ett lyckligt liv ändå. Och det gör vi inte heller. Min häst och hans hagkompisar skulle älska att få springa lösa på åkrarna, men nej, jag vill inte riskera deras liv och gör så gott jag kan under kontrollerade former. Ingen ifrågasätter att jag har min häst under kontroll. Min hund skulle älska att få sin egen flock med hundkompisar och springa runt i skogen på egen hand, men nej, jag vill inte riskera deras liv och gör därför så gott jag kan under kontrollerade former. Ingen ifrågasätter att jag har min hund under kontroll. Mina barn älskar att stoppa saker i munnen, men nej jag låter dom inte stoppa vad som helst i munnen, då det finns både gifter och saker som kan blockera luftvägarna, men jag gör så gott jag kan och ger dom speciella leksaker som de FÅR ha i munnen. Jag gör så gott jag kan under kontrollerade former. Ingen ifrågasätter att jag har mina barn under kontroll. Mina hamstrar skulle älska att få klara sig själv utomhus eller i lägenheten. Men nej, de är för små för att springa lösa och skulle kunna ta sig in överallt där faror finns, därför är de i en bur som är inredd för att ge dom stimulans ändå, och de får komma ut under min övervakning. Jag gör vad jag kan för att de ska få ett gott liv under kontrollerade former. Ingen ifrågasätter att jag har mina hamstrar under kontroll. Illrar, marsvin, fåglar, reptiler... nämn vilket djur du vill och det är SJÄLVKLART att de ska tas omhand på ett sätt där djuret får ett så lyckligt liv som möjligt, men utan att tumma på säkerheten. MEn det finns ett undantag - katten. Kontrollerar man katten blir man ifrågasatt, och frågar man varför någon inte tar hand om sin katt på samma kontrollerande sätt som sina andra djur så är det direkt taggarna ut. För katter SKA riskera livet. Det hör liksom till. Det är sorgligt. Fruktansvärt sorgligt. Nej, du har inte bevisat något annat än att det finns folk som gladeligen riskerar livet på sitt djur och ser det som något självklart. | |
| apbur | 2010-09-15 20:14 | |
![]() | Folk som gladeligen riskerar livet på sina djur? Vänta nu, nu har det ändrats från att folk inte älskar sina djur till att de faktiskt njuter av att utsätta dem för fara. Du är övertygad om att katten mår lika bra av att gå i koppel eller vistas i en inhägnad som att fritt få spankulera ute. Utekattsägare är sannolikt övertygade om att de mår bättre av att fritt få ströva runt ute och komma och gå som de vill. De har med i beräkningen att katten faktiskt kan råka ut för en olycka, de tycker ändå att det är värt risken eftersom katten trivs med att vara ute. Du blir rasande över detta faktum och menar på att man inte kan tycka om sin katt om man resonerar så. Något ingen annan än kattägaren själv kan svara på. Det är inte upp till dig att avgöra. Nu är jag trött på dig. | |
| guni | 2010-09-15 20:24 | |
![]() | Headwing, har du haft hund och katt? Man riskerar inte livet på sin egen familjemedlem. Mina barn kan också bli påkörda men de får ändå gå själva till skolan. Är du helt galen som jämför en hund och en katt. De har helt olika sätt att tillfredställa sina behov. En hund är flockdjur och vill vara med flocken mest hela tiden. En katt gör vad den känner för. Det är kattens natur. Det känns som du bara gör bort dig. | |
| guni | 2010-09-15 20:25 | |
![]() | Gillar jag inte mina barn om jag låter dem gå till skolan själva. ... | |
| Minta | 2010-09-15 20:27 | |
![]() | Ju mer jag tänker på det ser jag hur olika hundar och katter är. Jag skulle absolut inte kunna gå på en lång promenad med katten i koppel två gånger om dagen. Att låta katten röra sig fritt - som är dess natur för det mesta - är att bry sig om katten, liksom det är att bry sig om hunden att gå på långa promenader med den och låta den springa i naturen ibland. Skulle jag släppa min katt i skogen skulle jag inte få tillbaka den. | |
| Deadwing | 2010-09-15 20:30 | |
![]() | Nej, ingenting har ändrats. Och jag har aldrig påstått att någon njuter, det är du som läser in. Ja, jag är övertygad om att katter får ett fullgott liv under kontrollerade former. Varför skulle de inte få det? Hittills har ingen kunnat ge mig ett vettigt svar till varför katter inte förtjänar samma tillsyn som resten av de djur vi älskar. Att katten trivs ute är inget argument. Som sagt, varför släpper vi i så fall inte ut hundar, hästar och illrar på samma sätt? Det skulle garanterat vara superglada! Jag förnekar inte att en utekatt mår bra. Det gör de garanterat. Det jag ifrågasätter är samhällets syn på att det inte är värt att skydda sin katts liv. För det erkänner du ju själv att man har med i beräkningen att riskera förgiftning, trafikskador, instängning, svält, förblödning, misshandel, rovdjur, skador från andra katter osv. Att man faktiskt är fullt villig att dagligen utsätta den man älskar för det här går över mitt förstånd. Är det någon annan än katten som man inte tvekar att utsätta för samma sak? | |
| Minta | 2010-09-15 20:35 | |
![]() | Det är inte tillåtet att släppa ut hundar fritt. Människor kan bli rädda för dem och ägarna har skyldighet att locka upp deras bajs. En sådan skyldighet har inte kattägare och de anses inte vara en sanitär olägenhet. AV hänsyn till deras natur att vilja röra sig fritt, har kattägarna ingen skyldighet att förhindra att en katt bajsar i rabatter, på annans tomt eller hoppar in genom någons fönster. För hundar gäller strikt ägaransvar. | |
| Deadwing | 2010-09-15 20:36 | |
![]() | guni - självklart har hund och katt olika behov. Du har uppenbarligen inte läst vad jag skrivit. Det handlar inte om att ge de samma behandling, de handlar om att tillgodose varje individs behov på ett kontrollerat sätt. Ja, barn kan bli överkörda. Men släpper du ut dom utan att först lära dom vad man får och inte får göra, utan att lära dom hur övergångsställen fungerar osv.? Troligen inte. Minta - Jag har mina katter i koppel, och det handlar inte om att jag tar de på en promenad som jag gör med hundar. Hundar följer mig, jag är deras ledare. Katter är inget flockdjur och har således inte mig som deras ledare, och jag går ut på deras villkor. Vill de sitta i gräset en timme, ja då sitter jag där med dom. Vill de klättra upp i ett träd, ja då stannar jag nedanför. Vill de springa springer jag med. Det beror på dig som människa hur mycket du hindrar katten från att få sina behov tillfredsställda. Poängen är att jag är där. Jag är DÄR. Jag sitter inte hemma och HOPPAS att katten kommer hem igen. | |
| Minta | 2010-09-15 20:40 | |
![]() | Hur ska du göra med dina barn? | |
| Deadwing | 2010-09-15 20:45 | |
![]() | Minta - Frågar du mig? Jag ska inte ha några :) Men hade jag skaffat så hade jag skyddat dom från onödigt lidande. För deras liv är värdefulla. Jag hade inte låtit de gå ut på egen hand innan jag anser att de är mogna att ta vettiga beslut och förstå konsekvenser av sina handlingar. | |
| Gautama | 2010-09-15 20:48 | |
![]() | "Jag hade inte låtit de gå ut på egen hand innan jag anser att de är mogna att ta vettiga beslut och förstå konsekvenser av sina handlingar." Då kan de bli inlåsta i många, många år...:-) | |