Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade21
Mobilspel
Pågående19 004

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SkySpy_2010-10-06 00:03
Antal inlägg: 4418

Om vi återgår till anden i glaset så är jag varken för eller emot. Mera en väldigt bra kontakt mellan personerna som sitter runt glaset som är involverade. Alla förväntar sig något är spända och koncentrerade. Om det finns tankeöverföring så är det väl där om något det skulle fungera. Varje hand blir en förgrening av det psykologiska planet till det fysiska planet.
Vi kan inte läsa tankar medvetet men omedvetet tillsammans kanske.
Små krafter slås samman till en större vid glaset.
Tycker det är mera intressant ur en vetenskaplig synvinkel än en andlig.

Tompas syrra - Ej medlem längre2010-10-06 00:14
Antal inlägg: 181

kafountine 2010-10-05 23:46
"F I S T O . . . vem är du?"

Jag gissar på Dan Larhammar. ;)

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-10-06 00:18
Antal inlägg: 5801

Hehe, ja det känns ju så.

"aktiv skeptiker och styrelsemedlem och tidigare ordförande (1998-2004) i föreningen Vetenskap och Folkbildning"
sv.wikipedia.org/wik..._L arhammar

Irkko_Pirkko2010-10-06 00:20
Antal inlägg: 250

Det här är också något som skrämmer mig nåt fruktansvärt.... Vi körde anden i glaset när jag var yngre, det funkade inte alla gånger men jag minns en speciell gång då vi fick kontakt med anden. Han berättade om sitt liv, hur han dött o.s.v..... han var jätte trevlig tills han plötsligt började skriva konstiga saker och att vi måste sluta genast för nu kommer "han".. Det tog inte länge innan kontakten bröts och in kom någon som kallade sig lucifer......

Vi slutade genast "spela" det och har aldrig någonsin vågat eller tänkt tanken igen. Det är inget jag skulle rekommendera någon att göra, JA det funkar men jag vill inte någonsin ha kontakt med djävulen eller något liknande... och ja, jag vet att det här låter konstigt.... men nej.. usch. Nu ska jag gömma mig under täcket och försöka sova.

Tompas syrra - Ej medlem längre2010-10-06 00:23

F I S T O 2010-10-05 23:07
"Idén att skapa sin egen bild är bisarr...."

Men allvarligt F I S T O, det är väl det var och en av oss gör - hela tiden? Eller hur? Vad annat vi egentligen kan göra?
Vi skapar våra egna bilder av verkligheten inom och utom oss. Vi skapar våra egna sanningar av verkligheten osv.
Är det inte så det fungerar för oss alla?

Tompas syrra - Ej medlem längre2010-10-06 00:25

2010-10-06 00:18
Jo ;)

F I S T O - Ej medlem längre2010-10-06 00:28
Antal inlägg: 675

:)

Så ni håller på. Vuxna människor! Den roligaste hitintills är initiallanden. Så sjukt långsökt att det gör ont i båda mina hjärnhalvor.

Tompas syrra - Ej medlem längre2010-10-06 00:30

2010-10-06 00:20

Jag har skrivit det förut här i tråden och jag skriver det igen; anden i glaset är svart magi, och allt sådant ska man hålla sig väldigt långt ifrån.
Jag skulle ALDRIG utsätta mig för något sådant där.
Finns ju ingen anledning heller. Även OM det vore harmlöst (vilket det alltså inte är) så varför skulle man syssla med något sådant?

F I S T O - Ej medlem längre2010-10-06 00:31

Bokstavsinitialanden menar jag...

SkySpy_2010-10-06 00:34
Antal inlägg: 4418

Tompas syrra: Vad är svart magi egentligen?
Magi som är ond? Vad är i så fall ond magi?
Är motsvarigheten till svart magi vit magi?

Delicious - Ej medlem längre2010-10-06 00:38
Antal inlägg: 11661

Tompas syrra @ 2010-10-06 00:23, Jag väntar fortfarande på svar från FISTO, hmm..

Delicious - Ej medlem längre2010-10-06 00:39
Antal inlägg: 11661

Angående att bilda sin egen uppfattning

lightningpaw2010-10-06 00:45
Antal inlägg: 380

Intressant upplevelse irkko_p när vi körde det när jag var yngre använde vi alltid ett fat (tror jag sa det redan i ett tidigare inlägg) istället för glas, så som min mamma lärt mig, sessionen började alltid med att man frågade "vem för fatet?" och svaret var "satan" om det var en "lyckad" kväll, ibland var det bara obegripliga bokstäver, vissa kvällar hände absolut ingenting och det var bara att ge upp. Jag har ingen aning om hur det fungerar, nån slags grupp-suggestion eller vad, men det kunde hursomhelst bli väldigt obehagligt ibland, när bokstäverna kom i rasande fart och man knappt hängde med. Jag tycker det är intressantare med olika traditioner och människors upplevelser av det än att diskutera varför det funkar. Förresten kallade vi det för att "spiritista" då, och anden i glaset hade jag då aldrig hört talas om. Än mindre Ouija Board.

Tompas syrra - Ej medlem längre2010-10-06 00:58

SkySpy, nu börjar vi tassa runt på riktigt knepiga marker.

Uppriktigt, jag vet faktiskt inte om jag kan svara dig utan att den här diskussionen börjar spreta hur mycket som helst.

Men allmänt sett - och förfärligt förenklad; det som är uppbyggande, positivt och lämnar en bra känsla inom människan är väl åtminstone oftare vit magi, än något sådant som skrämmer och känns obehagligt. Eller?
Jag gissar väl att inte du håller med mig... Jag antar att du har haft trevliga erfarenheter av "anden i glaset"?

Hehhe, det börjar helt klart bli spök-varning på den här tråden nu. :)

Guldplate2010-10-06 01:57
Antal inlägg: 1212

Tänk så många saker som vetenskapsmännen har sagt vara rena idiotier, fram till att det bevisades vara sant eller att det fungerade.

Fast så är det ju lättare att ta död på alla möjligheter till en konstruktiv diskussion genom att kalla det andra tror på för idioti. Något som ibland är vetenskapens största problem. För de vi inte förstår eller i dagsläget kan bevisa slipper vi befatta oss med genom att dumförklara de som tror på det.

Jag är skeptiker men är inte dummare än att jag kan acceptera att det finns en del saker som vetenskapen troligtvis aldrig kommer att kunna förklara. Dessa saker blir inte mindre sanna för det...

lightningpaw2010-10-06 02:07
Antal inlägg: 380

Guldplate: Jo det är väl så. Vi gjorde en del verifierbara experiment när vi "spiritistade", bl.a. genom att ställa frågor tyst, d.v.s. bara tänka frågorna och ta fingret från fatet och bara låta de andra deltagarna "föra" fatet, och fick fullkomligt adekvata svar. Man kan ju i vissa lägen inte göra annat än att tro på vad man ser, hur skeptisk man än skulle vilja vara. Hade jag inte varit med om dessa upplevelser hade jag antagligen hållit mig till f i s t o:s linje.

axelty2010-10-06 05:03
Antal inlägg: 2

Man ska inte leka med sånt där, dels för att man inte vet och för att din hjärna/psyke kan börja spöka med dig

nina822010-10-06 06:01
Antal inlägg: 426

Tompas syrra håller med dig, och sen tycker inte jag efter egen erfarenhet, att man ska inte starta upp något man inte är säker på att kunna avsluta. man ska aldrig "leka" med elden, även vuxna kan då få brända fingrar.

F I S T O - Ej medlem längre2010-10-06 06:36

Som vetenskapen aldrig kommer bry sig om att förklara ytterligare, eftersom vi redan har ett tillfredställande svar i frågan. Det vill säga den idemotoriska effekten, ett fenomen som retts ut för över hundra år sedan. Det är bra att om vetenskapen ägnas åt aktuella frågor och problem, inte åt trams.

Det är däremot märkligt och mycket mystiskt att människor med fullgjorda gymnasiestudier inte begriper att "sitt eget exempel" i det här fallet anden i glaset är nerlusat med felkällor och feltolkningar.

Beror det på att man tycker världen är tråkig som den är och behöver endimensionella svar, brist på egen spirituell karaktär, eller helt enkelt låg IQ.

gnill2010-10-06 06:38
Antal inlägg: 1942

Människor söker mönster, vi är "programmerade" på det. Michael Shermer har skrivit en bok "Why people beleive weird things" där han argumenterar att det finns förklaringar till varför vi människor vill se mönster i det vi ser och upplever. Här är ett litet smakprov www.ted.com/talks/mi...hi ngs.html

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?