Spelrum
Giraffen25
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade38
Mobilspel
Pågående19 384

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tompas syrra - Ej medlem längre2010-10-05 17:38
Antal inlägg: 181

Det ÄR vår skyldighet att vara solidariska, humana, medmänskliga, toleranta och hjälpande mot dom få PROMILLEN av alla världens nödställda som söker sig hit, knackar på och behöver hjälp.

Och SLUTA UPP med att hela tiden ställa flyktingar mot en massa ovidkommande och orimliga aspekter så som t.ex ekonomin här i landet mm.

OCH våra nordiska grannländer HAR hittills varit mer rasistiska än vi - Finland av tradition och ohejdad j**vvla (o)vana, i dom övriga har rasismen ökat med åren.
OCH nu är även vi där.
Kul va?

anträffbar - Ej medlem längre2010-10-05 17:44
Antal inlägg: 285

Varför pratar man om rasism på 2010- talet fast den avskaffades för länge sedan. Människan är en ras bland andra raser av däggdjur. Jag kan köpa ordet "folkslag" men inte "ras" gällande människan. Vi är alla människor. Människan delas inte till rase. Vad skulle i så fall känneteckna dem.

anträffbar - Ej medlem längre2010-10-05 17:45
Antal inlägg: 285

"Människan delas inte till raseR. Vad skulle i så fall känneteckna dem." ska det stå.

(mitt tangentbord funkar illa.)

Tompas syrra - Ej medlem längre2010-10-05 17:48
Antal inlägg: 181

Håller med dig fullständigt, anträffbar.
Vi är alla av samma ras, människan, men vi kan ha våra ursprung i olika folkslag. Visst är det precis så.

_abc_2010-10-05 17:59
Antal inlägg: 2200

anträffbar och tompas syrra: Länka gärna till källor som styrker era PÅSTÅENDEN. Eller är det fakta detta påstår ni? I så fall kräver jag massor med källor.

"Varför pratar man om rasism på 2010- talet fast den avskaffades för länge sedan."
FÖr att hur mycket man än vill märka ord/paragrafrytta, benämns främlingsfientlighet som rasism i dagsläget. Javisst, byt ut ordet för det om du vill det. Kalla det för främlingsfientlighet istället om du så vill. Men det handlar iaf om främlingsfientlighet när pöbeln häcklar och hetsar Jehovas i en tråd riktad mot denna minoritet Jehovas. Det är främlingsfientlighet när röster gör sig hörda i invandrarfrågor där det på samma sätt som kring Jehovas blir rätt läskig stämning på sina håll ibland.

lightningpaw2010-10-05 18:02
Antal inlägg: 380

Men man måste väl ändå hålla isär kritik mot jehovas och andra mer eller mindre knasiga religioner, och det vi kallar rasism?

_abc_2010-10-05 18:06

lightningpaw: Det tycker jag inte när det kommer till på VILKET SÄTT minoritetsgruppen kritiseras. Det räcker med att läsa Jehovastråden och byta ut Jehovas vittnen mot invandrare, så förstår du hur främlingsfientliga åsikter som framfördes där. Och i alla andra minoritetstrådar.

Det är inte religion kontra ras som gör det väsentligt att tala om främlingsfientlighet/rasi sm. Det är kring SÄTTET det talas om.

_abc_2010-10-05 18:11

Ni som pratar om solidaritet och vissa som angriper yamahajet för att inte ha det. Kan ni inte komma med era tankar i tråden "människans vilja att rädda ALLA" där ni skulel vara on topic istället för off topic som här.

krill_master - Ej medlem längre2010-10-05 18:59
Antal inlägg: 1576

folk blir lätt upprörda och motargumenterar med tomma ord utan verklighetsförankring märker jag. är det verkligen realistiskt att på fullaste allvar tro att vi har råd att fortsätta ta emot flyktingar och invandrare på det sätt vi gjort och att vi dessutom gynnas av det?

vi har ett stort behov av att öka standarden och förbättra servicen inom sjukvården, äldreomsorgen, skolan och vårt sjukkassesystem tex.

har våra invandrartäta förorter utvecklats till en stadsbild i harmoni och trygghet som fungerar bra? hur ser vår arbetsmarknad ut, integrationspolitiken, hur har vår kriminalstatestik påverkats, fördelningen på häkten och anstalter samt alla statliga och kommunala kostnader i rättssytemet etc.... är det väl investerade pengar?

och är priset samhällsbilden fått betala rimligt?

man kan inte hjälpa någon om man inte är stark nog själv, och vi har under lång tid sakta dränerat oss själva på kapital, förmåga och resurser att på ett bra fungerande sätt ta emot folk. man är inte per automatik rasist och främlingsfientlig för att man vill prioritera om och se över vad man värderar högst med den budget och samhällskapacitet som finns att tillgå.

ska min son få en ny lärobok nästa år eller ska ahmed få en platt TV? är i många ögon en jämförelse som väcker anstöt.
men den är sann, för det är direkt eller indirekt min förvärvsskatt som betalar för bägge, och då är det min förbannade rättighet att få tala om vad jag tycker är viktigast och bäst för landet.

det gör jag genom att rösta tex. och väldigt många av dem som röstat utefter personliga prioriteringar och värderingar förtjänar inte att bli kallade för saker som nasse, rasist etc av andra som tror sig vara så mycket finare och klokare.

_abc_2010-10-05 19:11

I det här håller jag med dig krill_master. Däremot skulle jag hellre se att ett annat parti än just SD fick möjlighet att uttrycka sin vilja till förbättring inom detta. Denna hårt vinklade inställning till SD gör bara att de andra partierna mer och mer håller käft. JAg kan inte se att något parti någonsin förrän den här SD-stormen är över kommer kunna uttrycka något som helst som antyder minskad invandring eller språktester o dylikt.

Hetsen mot SD är helt destruktiv i mina ögon. SDs väljare kommer bara att öka tills de andra partierna gör får utrymme och mod att själva uttrycka sig kring invandrarfrågan, främst om det innebär minskning av den. I nuläget går indet det. Man tappar ju väljare direkt för att folk tror att man är en rasist.

Det förekommer mer främlingsfientlighet i en "oskyldig" tråd om Jehovas vittnen än i SDs finrum enligt mig. Det är ju ett missnöjesparti, att vara missnöjd över invandirngen är inte detsamma som att vara främlingsfientlig. Att däremot raljera, sprida skeva falskheter om Jehovas, DET är främlingsfientlighet.

lightningpaw2010-10-05 19:21

_abc_: att ställa upp jämförelsen "ska min son få en ny lärobok eller ska Ahmed få en platt-tv", är inte det att raljera och sprida falska skevheter? Jag fattar inte din agenda riktigt.

krill_master - Ej medlem längre2010-10-05 19:53

lightning.... vad är falskt när det väl kommer till kritan kring plattTVn och läroboken?

vem betalar dem, och varför är det tabu att tycka man har rätt till att ifrågasätta investeringen?

för när det väl kommer till kritan handlar det om ekonomiska prioriteringar, vad köper du helst?
låtsas att stadskassan är din lön, hur mycket skulle du ge bort till något som då direkt kommer att orsaka dig en löpande ökande kostnad på nästa, nästa och nästa lön och hur motiverar du denna gåva då du vet att du har andra saker att betala som du länge åsidosatt och försökt få ner kostnaden på med resultatet att kvaliten blivit väldigt låg.

det är inte att raljera, det är att prioritera och se det för vad det är.
en platt TV eller en lärobok, vad har du råd med och vad är viktigast om du inte har råd med bägge tii bra kvalitet, eller nöjer du dig med bägge delarna även om TVn är kass och boken gammal.

är då standardsänkningen motiverad och vad leder den till för kostnad vid nästa lön?

lightningpaw2010-10-05 20:10

k_m: Man kan ju ställa frågan om Ahmeds son ska ha en lärobok eller om någon med relativt hög inkomst behöver en ny och större platt-tv. Jag tycker du överdriver kostnaderna för flyktingmottagande, ger en skev bild helt enkelt. Självklart kostar det, men jag köper inte att flyktingmottagandet leder till påtagliga standardsänkningar. Dessutom sitter inte flyktingarna och lyfter bidrag för all framtid. Flertalet kommer så småningom i arbete, betalar skatt och bidrar till nya läroböcker i skolan och flyktingmottagande t ex. En hel del återvänder. Det är onödigt att ställa svaga grupper mot varandra, vi frågar ju inte om gamla senila hulda ska slippa sitta inlåst i sen egen avföring eller om det ska finnas schyssta skolböcker, vi löser båda problemen. Det har vi råd med.

_abc_2010-10-05 20:22

lightningpaw: Citerar du mig? Jag har inte sagt det där. Väntar på svar.
Och behöver jag nämna att du bara pratar off topic nu? Gå till SD-trådar om du vill prata om det här. Min agenda är att egentligen hålla politik utanför den här tråden. Jag angriper inte flyktingfrågor i den här tråden, utan främlingsfientlighet som INTE har med just invandrare att göra!

krill_master - Ej medlem längre2010-10-05 20:24

jag håller inte med, ahmeds son ska ha en ny lärobok om ahmeds son går i svensk skola. det är var elevs rätt och vår skyldighet.
och om personen med hög inkomst köper sig en ny tv är det bra för då omsätter personen kapital i handeln som gynnar staten och näringslivet.

men jag anser inte att vi har råd med allt, inte till en bra kvalitet. det finns stora brister och stora områden inom offentlig, statlig/kommunal sektor som är i ett mycket starkare behov av tillskottskapital om än litet än det faktum att vi måste döva vårt medmänskliga samvete och hjälpa andra till det indirekta priset av tex vår samhällsbild och samhällsutveckling.

reson - Ej medlem längre2010-10-05 20:30
Antal inlägg: 408

Är det ett "kallt" Sverige vi vill ha??

Måns_E2010-10-05 20:46
Antal inlägg: 12028

Och som sagt Sveriges BNP är högre än både Finlands och Danmarks trots deras restriktivare flyktingpolitik.

För övrigt så har jag sett både två och tre rena främlingsfientliga uttalanden i tråden vilket i a f enligt forumreglerna borde leda till såväl redigering och varning.

lightningpaw2010-10-05 20:56

_abc_: det var krill_masters inlägg 18:59 jag citerade, som du höll med om.

_abc_2010-10-05 21:07

reson: Sådan retorik är inte ovanlig. Det är ju det jag tar upp främst i den andra tråden jag startade parallellt med denna. Du vill väl, men kan du inte istället debattera istället för att komma med sådana retoriska återvändsgränder i diskussioner rent allmänt? Hela den frågan är off topic för den här tråden, måste jag säga det till alla hela tiden?

Måns_E: Om det är en kritik till tråden, personerna bakom kommentarerna eller dylikt kan jag komma med påståendet att Jehovas-tråden hade kanske 30 ggr fler främlingsfientliga uttalanden.

lightningpaw: Nu förstår jag vad du citerar till. Och jag kan rätta mig med att säga att jag inte håller med om allt Krill_master säger, jag kan hålla med om att det lät något raljerande.

Men som sagt, detta är för mig helt ointressant att diskutera i den här tråden, det är off topic och finns redan utmärkta andra trådar för flyktingfrågor, invandrarfrågor och SD mm.

lightningpaw2010-10-05 21:10

_abc_: jag tycker personligen att kalla folk som dissar eller hetsar mot Jehovas för främlingsfientliga bara skapar begreppsförvirring, jag förstår vart du vill komma, men det rör väl sig snarast om en hets mot oliktänkande isåfall.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?