Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 57 |
Mobilspel
| Pågående | 19 877 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-09 17:37 | |
![]() | Om föräldrar själva fick betala hela dagisavgiften undrar jag inte om det plötsligt skulle verka lättare att gå ut i parken och bekanta sig med andra som har barn... Visst, är man totalt socialt utslagen är det kanske svårt, men kom igen... fler skulle kunna. | |
| slånbär | 2010-10-09 17:43 | |
![]() | Le lou-du har en poäng där förstås. . Det är ju svårt att ställa krav på att dom som skaffar barn ska ha en viss kunskapsnivå och ha empati och en pedagogisk förmåga men det kravet borde man ju kunna ha på förskolepersonal dock är det faktiskt rätt otroligt hur många fullständiga idioter jag har träffat på under dom här åren och då är dom flesta ändå högskoleutbildade. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-09 17:51 | |
![]() | Pedagoger hit och pedagoger dit. Det finns ju olika slags pedagogik. Om man inte själv vet nåt om pedagogik, hur kan man då ta ställning till att den på ens barns dagis är så himla bra? | |
| Tess 08 | 2010-10-09 18:52 | |
![]() | Är diskussionen i denna tråd också aningen-eller?? Antingen dagis (och då menar man oftast lååååånga dagar) eller hemma?? Vad hände med korta dagar på dagis? Träffa kompisar några timmar och sedan vara hemma?? Mycket beror på barnets personlighet osv. Sen beror det på föräldrarnas ekonomi om man kan vara hemma till de börjar skolan. Sen är ju frågan hur många föräldrar som VILL vara hemma i 6 r med barn... | |
| Tess 08 | 2010-10-09 19:04 | |
![]() | Den som pratar skit om dagis och tycker att dagispersonal är dålig, skol/dagismaten är kass osv har INTE varit på min dotters dagis!!! Helt kommunalt, underbar personal och egen kock :) | |
| asalom | 2010-10-09 19:04 | |
![]() | En förskola skall vara ett komplement till hemmet...Alltså kan man inte svara rakt av på din fråga. Jag har arbetat som pedagog på småbarnsavdelning i 15 år, och jag tycker att det beror mycket på vistelsetiden. Ett litet barn som är på förskolan 7-17 varje dag missar ju så mycket av sin kontakt med sina föräldrar. Den lilla tid man har hemma innan läggdags, med middagslagning, handling av mat osv kan få vem som helst stressad.Men om man har möjlighet att gå ner lite i tid de första åren, så mår nog alla gott av det! | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-09 19:54 | |
![]() | Smittorisken, den är helt ointressant eller? Det är nånting sjukt över att söka sig till stora grupper, framförallt med de allra yngsta barnen. Vad är det för fel på att leka med en handfull barn i lekparken? Utomhus. Måste man slicka på samma byggklossar som tjugo andra smittbärande barn för att det ska räknas som social träning? | |
| Cover Me | 2010-10-09 20:14 | |
![]() | Ett lagom mellanting, lite som asalom är inne på. Men är man hemma med småsyskon tycker jag faktiskt att det är väldigt konstigt att man öht VILL lämna de/t äldre på förskolan. Så varken tråkigt eller svårt är det inte att stimulera en tre-fyraåring. Det är riktigt enkelt! Det räcker liksom att bara vara och umgås om man säger. Been there, done that. Det gick som bekant alldeles utmärkt "förr". Även om man inte hade 25 ungar i granngårdarna och deras mammor att umgås med. Jag mådde inte ett dugg dåligt av det iaf. Minns inte ens att jag hade just några lekkamrater förrän jag var runt 5 då jag började gå på lekis tre timmar/dag. | |
| Cover Me | 2010-10-09 20:16 | |
![]() | Med det sagt att kamrater inte är det primära före man är fyra-fem år gammal. | |
| sus50 | 2010-10-09 20:59 | |
![]() | Svar till Larvbrud Du menar alltså att dom som är tvungna att lämna barnen på dagis för att försörja sig, istället ska tvingas vara hemma och leva på socialbidrag, då dom inte har råd med dagisavgiften? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-09 21:18 | |
![]() | Svar på vadå? | |
| Em78 | 2010-10-09 22:19 | |
![]() | Det första jag undrar när jag läser alla inlägg är: FINNS det några föräldrar i denna tråd? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-09 22:30 | |
![]() | Titttii har elva barn. | |
| slånbär | 2010-10-09 22:41 | |
![]() | Em- hur tänker du då? Vad grundar du din undran på? Själv talar jag enbart av egen erfarenhet dels från min egen roll som förälder och dels från över tjugo år inom barnomsorgen. | |
| Em78 | 2010-10-09 23:01 | |
![]() | Hmmm... Jag slummade igenom tråden. Sorry om jag trampade ngn på tårna.Inte min mening=) Det är bara det att... alla tycker så mycket när det gäller detta och jag FÖRSTÅÅÅÅR inte varför många envisas med att just DE har rätt och att alla som inte gör som dem är inkompetenta/opedagogiska /sjuka/mm mm. Mina barn har trivts/ trivs på dagis och det är ju upp till MIG som förälder och MITT barn att tillsammans med berörd personal avgöra om det är det rätta för oss. Intresserar man sig sen för personalen och tar reda på deras värderingar, pedagogik mm mm så är det ju ännu lättare att se till att det blir rätt... och det gör man ju så klart som förälder... eller hur? Intresserar sig, menar jag=) Det samma tänker jag som arbetande inom barnomsorgen. HAR man den lyxiga möjligheten att vara hemma med barnen och om man VILL det själv så är det säkert helt underbart och bra för barnen det med. Vill man träffa en massa andra barn och föräldrar även om man inte känner så många så finns ju "öppna förskolan". | |
| slånbär | 2010-10-09 23:23 | |
![]() | Em-det är jättebra att det fins dagis och för dom allra flesta barn funkar det alldeles utmärkt. Förhoppningsvis kommer även familjedaghemmen finnas kvar så att även dom barnen som har behov av mindre grupp kan få det. Det finns alldeles fantastisk personal men tyvärr finns det också en massa som inte borde jobba med barn överhuvudtaget. Tyvärr har det även blivit mer och mer så att tiden som förskolärarna har går åt till att dokumentera, sitta vid datorn, gå på språkmöten, kulturmöten, genusgrupper, likavärdesgrupper, mattegrupper och jag vet inte allt. Det är barns skötarna som spenderar den mesta tiden med barnen och sköter själva omsorgen men dom blir färre och färre. Där jag jobbar finns det åtminstone ett par tre stycken av förskolärarna som jag aldrig skulle anförtro mina barn åt helt enkelt för att dom inte är där för barnens skull utan för själva jobbet. | |
| Dino78 | 2010-10-09 23:27 | |
![]() | Min dotter älskar sitt dagis, hon blir arg när vi kommer för att hämta henne. Mina arbetstider gör att hon inte är på dagis mer än 2-3 dagar i veckan och hon längtar verkligen dit. Jag har inte många vänner med barn i samma ålder och sen när jag väl är ledig är jag så trött att jag inte riktigt orkar ge mig ut och vara social så hon får leka (dessutom så jobbar ju andra dagtid även fast jag är ledig). Kvällstid är det ju handling, matlagning och ätning som tar upp tiden. Som nån skrev här på förstasidan att man skaffar barn för att ta hand om dem och inte lämna på dagis, konstig kommentar. Jag vill jobba, jag har andra roller utöver mammarollen. Dessutom skulle vi inte få det att gå runt ekonomiskt om jag bara satt hemma med barn. :-) | |
| Cover Me | 2010-10-09 23:31 | |
![]() | Hm, man orkar inte vara med sitt/sina barn..? Skrämmande verklighet. | |
| Mammaoxå | 2010-10-10 16:11 | |
![]() | Dagis är bra om barnen inte behöver vara där för länge. Barn behöver vila och kramas om mycket. Små barn tyr sig till den som de tillbringar mest tid med och det borde ju vara föräldrarna. | |
| Em78 | 2010-10-10 19:56 | |
![]() | Cover me: "Hm, man orkar inte vara med sitt/sina barn..? Skrämmande verklighet." SÅ var det väl ingen som sa? | |