Spelrum
| Giraffen | 0 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 1 |
Mobilspel
| Pågående | 19 894 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bj-olle | 2010-10-12 10:45 | |
![]() | blir inte resultatet av det resonemanget att om man vill ha en korrekt kausal historieskrivning så måste alla människor som någonsin levat tas med, och allt de gjort i sina liv? | |
| Minta | 2010-10-12 11:04 | |
![]() | Jo, det är svårt att exakt veta vad och vem som format utvecklingen. Det finns ju en historiebok som tar upp inte så mycket personer utan annat. | |
| Minta | 2010-10-12 11:04 | |
![]() | Minns inte vad den heter. | |
| Guldplate | 2010-10-12 11:14 | |
![]() | Du får förlåta mig Gnill men jag tycker du börjar gå in på att vi ska skapa en utopisk värld. Vilket jag många gånger är problemet med såna här diskussioner. För det blir på något sätt viktigare att ta fram jämställdheten än att se det realistiska i situationen. Visst kan halva världens befolkning få plats i historieböckerna men att klämma in dessa i historielektionerna är en omöjlighet. Så vad historieskrivarna gör är att vi sållar mellan vilka som anses ha satt stora spår i historien och de som anses ha satt mindre spår i hur världen ser ut idag. (sen kan jag erkänna att det lite jobbigt att undvika alla ord som kan tolkas fram att jag bara skriver ur en mans synvinkel. Ord som t.ex. "man", "vi", "ni", "oss" eller nämna någon vid namn så länge det inte är ett könsneutralt namn. ;-) ) | |
| Guldplate | 2010-10-12 11:15 | |
![]() | Och det första jag ser är att jag, trots en extra genomgång av texten missade att ta bort ett "vi". =) | |
| bj-olle | 2010-10-12 11:33 | |
![]() | guldis, jag tror hon menar att när historieskrivarna sållar, så är maskorna mer aviga än jämna. | |
| gnill | 2010-10-12 11:47 | |
![]() | thanx bjolle | |
| Guldplate | 2010-10-12 12:56 | |
![]() | Jag förnekar inte att det säkert finns en och annan kvinna som inte fått sin plats i historieböckerna. Samtidigt så finns det en och annan man som inte heller har fått det. Fortfarande tror jag att det är som du, bj-olle, formulerade det. "är det inte helt naturligt att om vi i historien haft ett patriarkaliskt samhälle så borde de flesta viktigaste representanterna för det samhället vara män?" Jag tror inte på att vi måste börja göra om historieböckerna för att få kvinnorna att ta mer plats i samhället. Vissa saker ser ut som dom gör och det går att acceptera dom och ändå gå vidare. Se istället till att få fram fler kvinnor för framtida historieskrivare att skriva om. Fast allt för ofta så ska man börja peta i det gamla för att framhäva varför man är undantryckt idag. Allt för sällan hör man diskussionen om vad man gör idag och vart man siktar och hur man tar sig dit. Jag brukar tänka på ett stort antal döva människor jag har träffat. Deras historia är egentligen väldigt tragisk men det är inte många av dom som jag träffat som tar fram och pekar på olika faktorer ur den som gör att deras situation ser ut som den gör idag. Istället har jag sett flera av dom bara siktat rakt framåt. Något som jag tror förbättrat deras situation betydligt snabbare än om de blickat bakåt. | |
| bj-olle | 2010-10-12 13:06 | |
![]() | bara för att vara på allas sida vill jag säga såhär: ska vi gå tillbaka till EH och hennes skojiga frilla nu? | |
| Guldplate | 2010-10-12 13:26 | |
![]() | Och avgöra hur stor del hon har i ozonhålets tillväxt? =) | |
| sejmårr | 2010-10-12 13:30 | |
![]() | Det roliga med hennes frisyr är att hon verkade helt omedveten om dess rätt uppseendeväckande storlek. Hon var med i ett humorprogram för några år sedan (kommer förstås inte ihåg vad det hette). Deltagarna fick skojpriser i form av gamla vinylskivor med passande grupp eller titel. EH fick Hair och såg HEEEEELT frågande ut. Det var ytterligare en pinsam stund framför TV:n tillsammans med henne. | |
| sejmårr | 2010-10-12 13:35 | |
![]() | Däremot tycker jag att hon var duktig i Lets dance! Och snygg! När de hade hjälpt henne att få frisyren att ligga plats... :) Det som var pinsamt där var Tony Irvings elaka kommentarer mot henne där man hade känslan av att han reagerade som många homosexuella män gör på äldre kvinnor. (Jag menar att han spädde på en av mina omhuldade fördomar!) Den värsta stunden var när han sa till EH att hennes pattar hamnat snett.... UUUUUUuuuuuH.... | |
| hetsy betsy | 2010-10-12 14:09 | |
![]() | Flera intressanta diskussioner i samma tråd! Jag är inte så intresserad av EH eller hennes bok. Hon har varit en halvhyfsad reporter men kanske inte riktigt så bra som hon själv anser eller skulle önskat att hon var. Hennes desperata utfall de sista åren är lite patetiska (i mina ögon) men jag önskar henne lycka till. Håller med Gnill om att det finns en systematisk sexism i samhället och den är nog särskilt stor inom medievärlden, i synnerhet i TV. Det är utseendefixerat i mycket stor utsträckning och det är nästan omöjligt idag att slå igenom utan att vara snygg. Undantaget är väl en eller annan extremt håglös och alldaglig (läs: ful & utan hållning) metrolog. Att kvinnor inte finns med i historieböckerna beror dock inte (bara) på sållning i efterhand utan främst på att historien speglar händelser som omfattar viktiga beslut och förändringsprocesser. Där har sällan eller aldrig kvinnor deltagit. Man kanske iofs kan tycka att historieberättelserna kunde handlat lite mer om vardagliga skeenden och "små" berättelser. Där har kvinnor givetvis en mycket större roll. | |
| hetsy betsy | 2010-10-12 14:14 | |
![]() | Ang. att TV måste förnya (och därför sålla bort äldre). Gäller inte det män? Är Christer Ulfbåge ett under av progressiv mediautveckling? Claes Elfsberg? m fl. m fl. Det är helt klart olika "regler" som gäller för män resp. kvinnor då de bedöms vara uttjänta i rutan. Tror tyvärr inte det bara är mäns fel utan även som kvinna så stör man sig mer på gamla fula kvinnor i TV än gamla fula män.. Vet inte varför men de argaste kommentarerna (om hår, kläder, kropp etc.) hör jag oftast från tjejer/kvinnor. | |
| ordvägraren - Ej medlem längre | 2010-10-12 16:36 | |
![]() | Elisabet Höglund är nog den tecknade figur jag gillar bäst förutom Beatrice Ask. | |