Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 19 955 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2010-10-14 01:56 | |
![]() | Det handlar inte om att skapa idiotsäkra system utan om att inte skapa ett system - som dessutom genomfördes utan att utreda effekterna i förväg - som har ett inbyggt regelverk som gör att sådana fall som Annikas och många många andra inte är ovanliga. Då måste det ju vara något fel. Det fina talet om att "hjälpa" människor tillbaka blir istället ett system som tvingar människor till saker de inte kan och drar in deras försörjning eller minskar den drastiskt som t.ex. i Annikas fall. Det är så uppenbart att det handlar om att spara pengar i första hand. När det gäller fallet Annika så intygade flera läkare, inklusive försäkringskassans egna läkare att hon var för sjuk för att någonsin kunna arbeta igen. Hon fick inte heller någon rehabilitering därför att hon ansågs för sjuk av FK. Trots det utförsäkrades hon och fick nej till förtidspension. Hon skulle istället genomgå något program på arbetsförmedlingen för att utreda möjligheter till rehabilitering. Då får hon lägre ersättning. Men de måste ju komma fram till samma sak som alla de övriga instanserna, nämligena tt hon är för sjuk för att arbeta men FK har sparat pengar. | |
| Minta | 2010-10-14 01:58 | |
![]() | Det är också helt felaktigt att den gamla regeringen inte erböd rehabilitering, det gjorde den. Däremot har flera vittnat om alliansens så kallade rehabilitering eller hänvisning till samhall. | |
| le-lou | 2010-10-14 09:20 | |
![]() | Minta - du kan ta upp Annika och jag kan sitta och ta upp fall från sossetiden där jag personligen känner människor som åkte ur systemet utan ens så mycket om ett papper om nån rehabilitering. Men det blir en lång jobbig utveckling från stackars Ureks tråd som går ännu mer åt fel håll så jag låter bli. Det är alltid enkelt att åberopa en annan tid som så mycket bättre om man bara tittar åt ett håll. | |
| Snoosy | 2010-10-14 09:28 | |
![]() | Är det nya regler igen? Eller samma som det varit i några år?? Det måste vara hemskt jobbigt att ha ett arbete på försäkringskassan. Att dömma en annan person är säkert inte det lättaste och att sen inte veta om man gjort rätt eller fel. | |
| Tess 08 | 2010-10-14 10:17 | |
![]() | Senast jag var i kontakt med FK (liten skitsak för några dagar sedan) så säger hon på FK själv att det är så mycket hårdare nu att ÄVEN om jag följt det som stod på papperet jag fick så dög det inte. Nu handlar det endast om en dag, men hon jag pratade med sa själv att allt blivit så mycket hårdare. | |
| le-lou | 2010-10-14 10:28 | |
![]() | följt vad på pappret? tess, när du skriver så är det upplagt för oegentligheter eftersom vi inte kan veta ett dugg om vad ditt ärende gällde eller vad du missat/inte missat osv. Att det blivit hårdare som hon sa är säkert helt rätt, fk fått skärpning för att inte göra felaktiga utbetalningar (ändå gör de ju det). Grejen som man faktiskt ska tänka på är att FK betalar ut sådana oerhörda summor, jag tror att det är något i stil med att var tredje krona i omlopp i sverige är just från FK, och därför är det såklart viktigt att det ställs krav och blir rätt. Det är ju våra gemensamma skattepengar, är det inte bra att de skärper kraven? En sak är säker och det gäller alla myndigheter : man ska fylla i allt rätt och får inte missa en enda pyttesak för då får du backning. När de däremot gör fel kan du få sitta och vänta i evigheter. Men så är det ju alltid, oavsett vilken myndighet du har emot dig. | |
| Tess 08 | 2010-10-14 10:33 | |
![]() | Jag anmälde till FK att jag behövde TFP en dag och de skickar hem ett papper att fylla i samt info-papper. Det står också där vad som ska bifogas och även om jag bifogade det de begärt så dög det inte. Då ville de ha mer, vilket jag alltså inte ens visste från början då det inte fanns info om det.. | |
| le-lou | 2010-10-14 10:36 | |
![]() | vad ville de ha menar du? vet fortfarande inte vad du menar. | |
| Tess 08 | 2010-10-14 10:41 | |
![]() | De ville mer än det som framgick från början. Jag skickade in precis det som stod i informationen då, men fick sedan ett extra brev där det stod att det inte räckte. Enkelt! Det var iofs inte det som var poängen med mitt första inlägg utan mer att jag pratat med FKpersonal som själv tyckte det blivit hårdare. Hon förstod helt och fullt min sits och tyckte det var "surt" för oss (med en massa dokumentation som redan finns på FK) att det ska vara så omständigt. | |
| le-lou | 2010-10-14 10:50 | |
![]() | tja. tfp är rätt rörig och ibland kan det vara grejer som att man bytt jobb eller fått annan lön som inte blivit uppdaterat som kan göra att de vill ha mer info. Det mest störiga tycker jag är att det tar så lång tid att få informationen att något saknas. Ofta märker man det när man ringer in själv. Eller det vanliga - att folk inte skickar med sina intyg från dagis eller skola, själv missade jag det för jämnan. Ja, det är omständigt : FÖR omständigt. Men i ärlighetens namn så har det alltid varit omständigt och bökigt, det är ju inte så att fk:s regelbyråkrati ändrats bara för att alliansen kom och att innan gick det som smort. När min dotter var mindre så hade jag ständiga problem med fk, då satt inte alliansen vid makten. Det är tunga hjul som drivs framåt på fk..långsamt långsamt och ineffektivt så det föreslår. | |
| janne121212 | 2010-10-14 10:51 | |
![]() | klart att det blivit tuffare på FK. Säkert inte kul att kräva saker av människor som de sluppit innan, men som många sagt det är helt nödvändigt. Och för att återkomma till fusket. Det bevisade fusket som leder till återbetalningskrav och ev. fällande domar är kanske inte alarmerande, men det är ju bara toppen av ett isberg. Av alla jag har mött som trots att de är sjukskrivna/sjukpensionär er villigt ställer upp och jobbar för 200 kr/timme svart är det inte en enda som fällts. Bevisföringen är mycket svår i sådana fall. | |
| Tess 08 | 2010-10-14 10:57 | |
![]() | Jovisst, Le-lou... Har hållit på med det också (hela våren) så det var faktiskt helt rätt.. Det var intygen som inte dög. | |
| sus50 | 2010-10-14 12:11 | |
![]() | Att systemet behövde förändras är självklart. Detta borde dock inte betyda omänskliga beslut. Det gick fort att ändra till detta. Då borde det ju kunna gå lika fort att ändra till ett mänskligare regelverk. | |
| Urek | 2010-10-14 13:50 | |
![]() | Men le-lou: Är du partisekreterare åt alliansen eller? Det spelar väl ingen roll vem som sitter vid makten när det kommer till att behandla människor som skit? Menar du på fullt allvar att det är Ok att man sparkar ut cancerdödssjuka från fk bara för att alliansen sitter vid makten? Ta och väx upp. Skit är skit oavsett om det är höger eller vänster.... | |
| le-lou | 2010-10-14 15:21 | |
![]() | Urek. du läser precis som jag förväntade mig. Ta och läs istället för att komma med oförskämdheter. | |
| Urek | 2010-10-14 16:48 | |
![]() | Vad är det som är oförskämt? Säger du inte ungefär att det är ju mer eller mindre ok att människor far illa o kastas ut från fk för det var ju ännu värre på sossarnas tid? Eller läser jag så fel? | |
| marängtårta - Ej medlem längre | 2010-10-14 16:57 | |
![]() | Blev utförsäkrad. Varit sjuk i 13 år. Ingen a-kassa alltså och varför? Nu lever jag på efter skatt 3700:- + socialbidrag. Kravet för att få socialbidrag blev av nu är jag utan bil. Huset fick jag sälja och bor nu med 2 barn i en 2:a. Sverige 2010!!! Är inskriven på AF som inte vet vad de ska göra med mig. Nej..det vet inte FK heller. Får jag nu avslag på min nya ansökan om pension får jag inte ens 3700:-. Då faller jag mellan två stolar och blir utan ersättning. | |
| Cover Me | 2010-10-14 17:05 | |
![]() | Ta nu inte detta på fel sätt marängtårta - men vad betyder "sjuk" i ditt fall? | |
| le-lou | 2010-10-14 17:12 | |
![]() | Urek , jag tycker det är jättekul och klappar händerna av förtjusning. Men ja, du läser som fan läser bibeln. (snott från annan medlem men det stämmer). | |
| marängtårta - Ej medlem längre | 2010-10-14 17:14 | |
![]() | Hjärtfel, fibromyalgi, höft och bäckenfel vilket gör att jag sitter i en permobil för det mesta. Skulle kunna rada upp mer men det är mina "stora" bitar. | |