Spelrum
Giraffen40
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade67
Mobilspel
Pågående18 812

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Leopardhonan2010-10-13 01:06
Antal inlägg: 556

Nä vem vet.. Sant! Dom kanske är här i form av nånting vi inte uppfattar.. ännu.. men som är ett annat liv... Ja du hajjar vad jag menar :=)

Snoosy2010-10-13 01:07
Antal inlägg: 4273

Ja, precis så. Och förhoppningsvis är dom snälla =)

Leopardhonan2010-10-13 01:09
Antal inlägg: 556

En sak provade jag själv också.. Min faster dog i cancer i december, bara 51 år gammal.. Jag satt och "pratade med henne" här i min lägenhet efter att jag tänt ljus för henne och tagit fram en tavla hon gjorde till mig för några år sen. Sen satte jag en liten glasängel bredvid tavlan och ska på skoj att hon skulle flytta den om hon på något sätt får kontakt med mig och "hör" mig..

Dagen efter kollade jag och ängeln var förflyttad 3cm ifrån tavlan...

Tro´t eller ej. Men jag vet ju vad jag såg, och finns ingenting i min lägenhet som skulle kunnat flytta den.. Hmm.. =)

UltraVires2010-10-13 01:10
Antal inlägg: 11

Anneli - om du läser en gång till kommer du att upptäck att jag trollat fram två ord till; "allra minst" tre dimensioner. Jag hoppas att detta löser konflikten.

Snoosy - dunsar i golvet kan om du bor i hyreshus förklaras av ett ohyggligt antal olika saker, och om du bor mitt ute i skogen ensam i ett hus, så kan jag nog komma på minst 3-5 olika orsaker. Dessutom är det så att om ingen av mina förklaringar duger, så ÄR det ändå något där, oavsett om du kan se det eller inte. Jag tror hellre på spöken än att golvet dunsar av sig själv utan anledning.
PS. Min analys förutsätter att du inte inbillar dig.

UltraVires2010-10-13 01:14

Golvet kan ju teoretiskt sett "dunsa" av sig själv antar jag, men jag är inte helt insatt i de termodynamiska effekterna på olika material.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-13 01:20
Antal inlägg: 4050

Får för mig att gengångare har ganska hög status efter vad jag läst i forumet.
Vad säger ni om vättar och troll och andra oknytt?
Om er granne säger att hon sett troll i sitt uthus, tror ni på det? Troll är dessutom inte alltid så snälla så man bör vidta åtgärder som att lägga silverpengar i hörnen och så. Skulle ni göra det eller skulle ni tänka att trollen bara kommer till grannen för att det var grannen som såg dem?

En far har ingen anledning att gå runt till alla i byn utan han går hem till sina barn. Ett troll inbillar jag mig kan gå mellan gårdarna och ställa till det.

MONANOM2010-10-13 01:26
Antal inlägg: 47

Miljontals berättelser om andar, spöken, ufos, sjöodjur mm finns. Men har det någonsin kommit fram ett enda bevis om att något av dessa förekommer? Svar: Nej. Ändå vill dessa stollar att det är skeptikerna som ska bevisa motsasten. Märkligt tycker jag

UltraVires2010-10-13 01:28

Larvbrud - anledningen att gengångare, andar och annat skit man inte kan se fortfarande har "hög" halt troende är att det är svårare att bevisa än en teoretisk hustomte. En hustomte (av vad jag kan minnas) är inte direkt osynlig eller immateriell, vilket gör att bristen på bevis över de senaste 2-300 åren är avsevärd. Det är nu allmänt accepterat att folk som tror att de har tomtar i uthuset också har tomtar på loftet.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-13 01:36
Antal inlägg: 4050

Det skulle kunna vara ett reellt problem att man en dag kommer till jobbet och en tant säger att det är en pyssling i städskrubben. Hur långt ska man spela med i detta och när får man dra sig ur åtgärdsprogram mot oknyttet? Är det fräckt att komma med alternativa teorier om råttor?
Hur beter man sig för att inte vara dryg?

_abc_2010-10-13 01:50
Antal inlägg: 2200

Om detta och som en personlig kritik till religion av Bill Mayer om människor som påstår att de vet vad som händer efter döden (i religiösa sammanhang):
"To anyone who says they know what happens after you die, I promise you, you don't. How can I be so sure? Because I don't know. And you don't possess mental powers that I don't."

Samma uttryck passar väl utmärkt in här också.

Tingli2010-10-13 02:04
Antal inlägg: 53

UltraVires

Jag tycker inte om att definera världen eller människor i ont och gott.
Tycker tt det blir en bekväm och slarvig förenkling som raderar nyanser, orsaker, själva samhället och gör världen svart-vit.
En förenkling som jag tror är livsfarlig, men politiskt enkel, simpel och smidig att ta till.

"If you are not with us - you are against us"
"We are the good guys - they are the bad guys"

Vad min mamma menade - (att det inte fihnns några onda människor) är egentligen ganska enkelt.
Det bor människor även i brutala mördare.
Att det finns riktiga människor även innuti mobbare, psykopater, bedragare, och våldtäktsmän.
Men på ett eller annat sätt, har deras kärlek inte fått en chans. Deras självkänsla aldrig fått växa- De har på olika sätt varit rädda hela sin barndom. Kanske mobbade, kränkta, utstötta. Ensamma.
Det är så ser "den ondes CV" ser ut:

"Litet ensamt barn"

Ensam är rädd. Rädd är farlig.
Rädda människor begår onda saker

Därför anser jag fortfarande att det inte finns onda människor
- bara rädda, ensamma människor som begår onda handlingar.

Tja, det var väl typ poängen...
:-)

dracena2010-10-13 03:02
Antal inlägg: 459

Qualia Soup rules! Speciellt till er som tror på det övernaturliga.

www.youtube.com/watc...69 TOuqaqXI

www.youtube.com/watc...Pq erbz8KDc

www.youtube.com/watc...15 PNrk94kg

dracena2010-10-13 03:09
Antal inlägg: 459

Skeptikern James Randi kommer att betala 1 miljon dollar till den som kan bevisa under observerbara förhållanden att något övernaturligt eller ockult krafter eller händelse existerar.
Hittills har ingen klarat det preliminära testet.

The Foundation is committed to providing reliable information about paranormal claims. It both supports and conducts original research into such claims.

At JREF, we offer a one-million-dollar prize to anyone who can show, under proper observing conditions, evidence of any paranormal, supernatural, or occult power or event. The JREF does not involve itself in the testing procedure, other than helping to design the protocol and approving the conditions under which a test will take place. All tests are designed with the participation and approval of the applicant. In most cases, the applicant will be asked to perform a relatively simple preliminary test of the claim, which if successful, will be followed by the formal test. Preliminary tests are usually conducted by associates of the JREF at the site where the applicant lives. Upon success in the preliminary testing process, the "applicant" becomes a "claimant."

To date, no one has passed the preliminary tests.
www.randi.org/site/i...le nge.html

Mindymoo2010-10-13 05:26
Antal inlägg: 1743

Gillar Randi!
Sakupplysning: djur avlider inte, de dör.

mishizaki2010-10-13 06:46
Antal inlägg: 2533

poltergeistfenomen, som att man ser skuggaktiga gestalter i rummet, kommer sig av petits mals, små nästan omärkbara epileptiska anfall som vederbörande inte känner till om sig själv. Minns elever som berättat om sådana upplevelser och senare fått diagnos. vet inte hur vanlig det är, men att hjärnan är elektriskt laddad vet vi ju.

__1__ - Ej medlem längre2010-10-13 07:15
Antal inlägg: 1103

Jag säger bara girl power...

Bim19642010-10-13 09:43
Antal inlägg: 1854

Förra veckan kom min son hem och berättade, att ett par kompisar till han hade vart och gymmat.
På gymmet var en som dom kände där, plötsligt ramlade han ihop och folk försökte få igång honom.
Men tyvärr var det för sent att rädda hans liv.

Så nu i dag möter jag en som jag känner vi språkades vid ett tag så berättade hon följande.

Förra veckan hade hon och hennes man vart hos dottern och hälsat på. De satt i köket och pratade om livet efter detta, märkligt nog.
Helt plötsligt säger hon att hon kände hur det drog kallt runt ryggen på henne. Precis som om dörren i hallen hade öppnats och kall luft drogs in. Och jag kände mig konstig sa min bekant.
Jag tänkte att jag kanske var på väg att bli förkyld, så vi åkte hem.

Men de han knappt komma hem då dottern ringer och säger att hennes man har ramlat ihop och är förd till sjukhus. Så de hämtar upp dottern och åker till sjukhuset.

När det kommer dit får de veta att han avlidit.Tidpunkten när han avled var densamma, som när de satt i köket och min bekant kände att det drog kallt.

Nu hör det till saken att min bekants andra dotter har en lite grabb på 6-7 år. Han var hemma hos sin moster med mormor. Min bekant satt ensam i köket och läste tidningen när grabben kommer in. Han tvärnitar i dörröppning och säger men mormor varför sitter Kalle där. Min bekant var inte riktigt beredd på det han sa. När hon frågade vad sa du till grabben, sa han att nej jag såg fel det var inget.
Lite senare hände samma sak igen i köket, moster och mormor står i köket, när grabben kommer in och tvärnitar igen och frågar samma sak vad gör Kalle här.
De frågar han är Kalle här och han säger att nä jag så fel det är ju bara ni här.
Till saken hör att hemma hos grabben, händer det massa oförklarliga saker. Dörrar som öppnas och stängs radio och tv apparater som sätts på. Och de har inte stått i stand-by läge.
Grabben vägrar att vara inne på sitt rum ensam han är rädd säger han.

Min bekant har känt att det står någon straxt bakom henne, när hon är i köket hos sin dotter. Inget obehagligt utan bara en närvaro. Först trodde hon att det var dottern men hon var på andra våningen.

Så visst finns det något efter livet helt klart säger min bekant. Jag tvivlar inte en sekund.

le-lou2010-10-13 11:36
Antal inlägg: 17500

"Jag tror det är så här:

De som upplevt - VET - och behöver egenligen inga mer svar.
Sen kan andra säga vad de vill."

Fel. Jag har "upplevt" och det var då jag verkligen ville ha svar kan jag säga. Och det har jag fått. Nej, det var inga spöken. Jag är inte "mottaglig" som det heter på det där språket som alla unika och öppna människor är, de som är mottagliga för den andra sidan....så att säga. Jag är som en stängd låda som kräver logiska förklaringar och det har jej fått.

le-lou2010-10-13 11:39
Antal inlägg: 17500

terry ewans ... dont get me started. En fet bluffmakare av värsta sorten.

Snoosy2010-10-13 14:07
Antal inlägg: 4273

le-lou, det kan ju inte varit en vålnad du sett, för isf hade du fått svar genom att ha sett. Punkt slut!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?