Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 57 |
Mobilspel
| Pågående | 20 057 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| storråda | 2010-11-13 15:33 | |
![]() | Linnea06: Som många redan skrivit har arbetsgivaren ganska stort utrymme att säga upp med hänvisning till arbetsbrist. Du har rätt till återanställning om arbetsbristen upphör, men BARA om du informerar arbetsgivaren att du vill detta. Undantag kan göras från turordningsreglerna bl.a.beroende på arbetsplatsens storlek och att man vill behålla viss kompetens. Men det kan ju vara något att titta på. Lycka till! | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-11-13 17:18 | |
![]() | Linnea06 Har inte läst igenom tråden, så jag vet inte om någon här redan påpekat detta. Jag skulle vilja råda dig till att ha all (och då menar jag verkligen all) kommunikation med din arbetsgivare per skrift. Antingen via mail, eller vanliga brev. Det är viktigt att du ser till att inte hamna i en situation där ord kan stå mot ord. Och om/när du nu skriver till honom, så ska du i brevet också upprepa allt det han hittills har sagt till dig per telefon. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-11-13 19:33 | |
![]() | och yamahayet är som det brukar ute och cycklar,självklart ska man vara med i facket och akassan ,om man blir arbetslös så får man ersättning och slipper leva på det sociala myndigheterna på existensminimum en stark fackförening är alltid bra, var tror ni lönerna varit om inte facket bildats,vem skulle förhandla då | |
| YamahaJet | 2010-11-13 19:42 | |
![]() | "var tror ni lönerna varit om inte facket bildats,vem skulle förhandla då" Som i USA, Kanada, Australien, Schweiz osv...dvs högre? | |
| Träsmak | 2010-11-13 19:44 | |
![]() | Visste han att du pendlade innan? I såna fall kan du stämma skiten av honom. | |
| linnea06 | 2010-11-13 20:06 | |
![]() | tack alla för era svar och råd ska ikväll läsa igenom varenda inlägg ordentligt... | |
| missli | 2010-11-13 21:23 | |
![]() | Jag undrar om inte du kan tjäna en liten slant på detta....har du ett bra fackligt ombud kanske han, eller hon, kan få saken prövad. Får du rätt så kan det vara så att det du kan sätta en prislapp på arbetsgivarens dumheter. Pröva! | |
| linnea06 | 2010-11-13 23:13 | |
![]() | ja ni gott folk det har varit jätte intressant att läsa allt ni har skriit här.. Jag ska snarast gå med i facket och Akassa... ska kanske berätt lite mer ingående hur det hela gått till.. Jag jobbar då som personlig assistent genom företaget xxx har varit anställd sedan 08 har inte varit ngra problem och jag vet att mannen jag jobbar år har varit nöjd med mig.. Och nu e det inte så att jag ofta har kommit försent men det har hänt men inte ofta, morgon passet har jag ngn enstaka gång kommit försent till, och ngn mer gång till kvällspasset, men som sagt det har verkligen inte varit så ofta som en del verkar tro.. jaja skit samma, aldrig ngn varken mannen el övrig personal el ngn högre chef som nånsin sagt ngt till mig om det.. jobbade sista dagen jan detta år och e nu som sagt hemma och e mamma ledig.. i fredags ringde vår "ledare" bland personalstyrkan och gav mig beskedet. Jag vart otroligt ställd och sa inte så mkt.. Har inte fått ngt brev eller samtal från " bolaget" dit ska jag ringa på måndag... Mannens förklaring va att låta mig gå för att han inte visste hur tågen skulle gå när jag skulle börja jobba i mars igen, det va den ända förklaringen.. om det va så att jag inte va en bra personal eller gjort ngt fel så skulle väll han säga det el?? vad vet han har inte ens kollat om jag kanske tom tagit körkort under tiden jag varit hemma eller ngt sådant... och det e inte för mkt personal hos honom, precis så många som behövs så jag har inte varit överflödig.. men tack åter igen alla för era kommentarer och inlägg..... | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-11-13 23:16 | |
![]() | Det känns som om personlig assistent är ett yrke där det är väldigt viktigt att man passar tiderna ... | |
| Klas2k | 2010-11-14 16:45 | |
![]() | @YamahaJet: Det finns olika åsikter även inom facket -facket är inte alltid "helrött". Jag har jobbat i England, och jobbar på ett amerikanskt bolag - det är inte bättre utan fack - varken för anställde ELLER företaget tycker jag. Företaget har framförallt det mkt lättare vid förhandlingar då man inte behöver gå till varje enskild utan kan göra en förhandling med facket. Den anglosaxiska modellen, med eller utan fack, ger också en mkt större otrygghet på jobbet vilket innebär att de som vill göra karriär skall se till att se ut som om dom gör ett bra jobb - att göra ett bra jobb har tyvärr i många fall inte mkt med det att göra. Dessutom är det otroligt svårt att få ngn att ta ansvar och kliva fram och faktiskt riskera ngt för att lösa ett problem - det bli mest sidomail eller telefonsamtal till närmaste chef. Man tjänar nämligen oftast inte ngt på att engagera sig i tex ett problematiskt projekt där man i slutändan kan riskera att få sparken för att man enligt ngn chef gjort ngt fel. Då är det mkt bättre att safea och bara cc chefen, som ju trots allt är ansvarig - och sen att det inte händer ngt kan ju inte skyllas på ngn eller hur !?? När det gäller lönerna så tror jag inte facket spelar en större roll - iaf inte för tjänstemän eller högutbildade som ofta har ne rätt stark position på arbetsmarknaden. För mer lågutbildade kan det göra en skillnad dock- och lågutbildades löner är INTE högre i tex Usa /K | |
| Aurora Aurum | 2010-11-14 16:56 | |
![]() | enligt lagen får man inte säga upp någon som är föräldraledig, oavsett anledning det är det första felet företaget har gjort som du jobbar hos har du fast anställning måste de förhandla med facket även om du inte är medlem många företag gör många gånger fel på formalia när det gäller uppsägnngar, oftast kan du inte själva ta ditt ärende till arb domstolen utan det måste facket göra, annars måste du stämma din arb givare och ta det till allmän domstol men prata med facket om det är intresserade av att hjälpa dig, låt det inte gå någon tid utan agera nu och självklart ska du 'bråka' om du har blivit felbehandlat, det är din rätt, precis som det är arb givarens rätt att säga upp dig pga arb brist stå på dig tjejen | |
| Zsu1955 | 2010-11-14 19:26 | |
![]() | Visst går det säga upp föräldralediga. Det handlar inte om vilken "tillstånd" arbetstagaren har utan vad är orsaken till uppsägningen. Arbetsgivaren vinner nästan aldrig mot arbetstagaren i Sverige. Men oavsett det, svårt att tro att man blir uppsagd enbart för att man kommer för sent och orsaken är sådana att man inte kan avhjälpa det själv. Om det så, klart att du kan vända dig till facket. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2010-11-14 19:46 | |
![]() | Jag har nog en väldigt krass syn på verkligheten, men det är ju faktiskt så att en arbetsgivare sällan är intresserad av att ge någon ett jobb bara för att vara snäll. | |
| Lillstölla | 2010-11-14 20:56 | |
![]() | "var tror ni lönerna varit om inte facket bildats,vem skulle förhandla då" Som i USA, Kanada, Australien, Schweiz osv...dvs högre? Du råkar inte hört talas om minimilön nån gång?? Vilket är vad merparten av amerikanerna tjänar. Är även så att många yrkesgrupper förlitar sig på julbonusar, dricks osv för att kunna leva drägligt och har inte samma rättigheter som vi har i Sverige. | |