Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade55
Mobilspel
Pågående18 639

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-11-30 22:05
Antal inlägg: 1377

LisaLong 2010-11-30 18:08
"ang akupunktur...har en fråga...vadå riskerar att punktera vitala orgon, vitala organ sitter väl inte så ytligt:) "

Njurarna.

Heol592010-11-30 22:14
Antal inlägg: 2

Tänk att någon fortfarande beaktar något som står i Aftonblaskan. Det trodde jag faktiskt inte.

Heol592010-11-30 22:19
Antal inlägg: 2

Angående fler som "får" ADHD idag. ADHD är inget man "får" det föds man med och precis som med mycket annat man föds med typ allergier och annat så kan det bli bättre med åren. Och ja, det är först de senaste 25 - 30 åren som diagnoserna blivit erkända och de drabbade fått lite människovärde och stöttning i samhället.

Delicious - Ej medlem längre2010-11-30 22:27
Antal inlägg: 11661

Får diagnosen skulle det stå.

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-11-30 22:31

Emellertid 2010-11-30 18:13
"Som sagt, läs boken. Lite lönlöst att diskutera annars."

Jag har väl ingen större lust egentligen att lägga ner tid på en sån bok, men inser att jag borde väl ändå - men i så fall bara om jag kan få tag i den på biblan.

"Det jag har blivit övertygad om är att a. den alternativa medicin som faktiskt har en verklig klinisk effekt har i stor utsträckning inkorporerats i den traditionella medicinen (som till exempel acetylsalicylsyra mot huvudvärk)"

Javisst. Och se vilka effekterna har blivit i vissa fall.
Just akupunktur exempelvis. Den har ju i någon mån inkorporerats i skolmedicinen menar de väl själva och jag menar att den akupunkturen som ges såväl av en del läkare som av sjukgymnaster är ett stort skämt och ska inte kallas för akupunktur heller. De kan ju inte ens pulsdiagnosticera och effekten av det blir i lindrigaste fall en behandling utan effekt och i värsta fall skador/oönskade effekter. Det är som att famla i blindo om man inte kan pulsdiagnostiken.

"och b. att mycket av den alternativa medicinen faktiskt bara har placeboeffekt – vilket dock är en verklig effekt som inte ska underskattas."

Bara? Hur har du kommit fram till dina slutsatser? Endast genom denna enda bok?

"Jag är också helt övertygad om att handeln med alternativa preparat inbringar ofantliga summor – och i många fall är det som säljs inte bara utan verkan, det är också väldigt billigt att röra ihop."

Ja, iofs, men detsamma kan man säga om läkemedelsindustrin. Om det är några som tjänar stora pengar så är det ju dom. Och om det är några som ofta handlar samvetslöst så är det också dom. Tänk bara vilka skitmediciner de dumpar i u-länderna.

Men jag kan verkligen inte påstå att jag alla gånger skulle gilla industrin för alternativa preparat heller. Och det jag tycker också är fel är att folk många ggr tycks helt utan betänkligheter stoppa i sig det ena preparatet efter det andra. Inte ens vitaminer ska man äta så aningslöst.

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-11-30 22:36

Emellertid 2010-11-30 18:22

Mm...precis så dumt kan det bli när folk inte tänker själva utan låter sig matas och ledas av andra.

LisaLong2010-11-30 23:39
Antal inlägg: 2725

del när du pratar om ADHD tror jag faktiskt det fanns lika mycket förr bara att det inte var diagnotiserat.

Fler feta tror jag beror på personliga dåliga matvanor pga Mc Donalds etc

LisaLong2010-11-30 23:43

lillsyrran_dom sitter intill bakre bukväggen. Och delen på nålen du sticker in är inte många mm

Delicious - Ej medlem längre2010-12-01 00:12

Lisa, Kan vara så.

Förut, eller ganska nyligen, var adhd diagnosen oftast något som pojkar fick dock. Det är ju inte så att bara pojkar har det. Om det beror på att pojkar "tillåts" vara stökigare vet jag inte, det är min spekulation. Och att flickor "dampar inåt" (mot sig själva) mer än pojkar för att dom inte får ta lite mkt plats.
Även massa socker i det mesta som barn äter och snabba kolhydrater som inte direkt gör att de sitter mer stilla.
Är ganska intresserad av diagnoser som adhd, speciellt eftersom att jag känner minst 3 personer som fått diagnosen och det känns som att "alla" känner någon som har det.

Jag känner ibland att adhd (men även annat) ställs lite för lättvindigt ibland för att det är en "modediagnos". Jag hade en del kontakt med ett barn som i princip bara fick snabbmakaroner, färdigmat, godis, läsk med mera och detta barn hade fått diagnosen adhd. Barnet var 6 år.
Hade man gett barnet lite bättre mat tror jag det hade lugnat sig mycket, för mellan varven var det inte alls "dampigt" och svårt. Men när sockret fylldes på blev det liv i luckan. Speciellt när det varit lite extra krångligt mellan föräldrarna..

Ursäkta min långa text. Jag har bara väldigt svårt för när jag tycker att man "ser" att man kan göra mer för främst barn så att dom slipper få en "dom" så tidigt (som i den tidiga åldern verkar vara mer till för föräldrarna). Jag är med på skolmedicinarnas sida för det mesta, men dom förbiser ganska mycket.
Både pga tidsbrist och att dom faktiskt ofta inte kan se till helheten.

Delicious - Ej medlem längre2010-12-01 00:15

Tittade lite på Efter Tio och såg att någon hade tagit håranalyser på Malou. Det var ganska bananas. Funkar det om man har väldigt färgat, slitet och preparerat hår som Malou antagligen har som sitter i rutan varje dag? ^^ Om det nu skulle funka öht.

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-01 00:17

LisaLong 2010-11-30 23:43
"lillsyrran_dom sitter intill bakre bukväggen. Och delen på nålen du sticker in är inte många mm"

Hur tänker du nu Lisa? Ge mig ett exempel på var du tänker att nålarna är placerade.

Delicious - Ej medlem längre2010-12-01 00:17

Visst, sen kan jag inte veta hur barnet levde den tiden jag inte såg det. Men att man öht ge så små barn sån mat är för mig ett mysterium.

Challe_B - Ej medlem längre2010-12-01 00:31
Antal inlägg: 5853

Om det är Aftonhoran som skrivet det så har dom ju fel. Vilket betyder att alla alternativa metoder fungerar! Woho!

LisaLong2010-12-01 06:06

lillsyrran_ var nålarna är placerade beror ju på vilket område man ska behandla. Många gånger sticks nålarna i enbart 1 mm, max 5 mm

__1__ - Ej medlem längre2010-12-01 08:04
Antal inlägg: 1103

Delicious

Dina kostargument för att förklara ADHD är konstiga. Att ett barn får ADHD på grund av vilken mat föräldrarna stoppar i dom är en orimligt enkel förklaring. En mer trovärdig förklaring till att ADHD är faktiskt att denna neuropsykiatriska krämpa faktiskt är ärftlig.

Om det faktiskt är som jag gissar, att föräldrarna har någon typ av odiagnostiserad koncentrationssvårighet, så är det inte så konstigt om de förstärker effekten i sina barn. Att skylla på skolmedicinen, Billys färdigpizzor eller Kungsörnens snabbmakaroner är i vilket fall rent trams.

Exemplet med 6-åringen som du tar upp är förstås rimligt på alla sätt. Det är självklart att ett ADHD-barn, och vilket barn som helst för den delen, lugnar ner sig om det får leva i en balanserad familj med ordnade rutiner som inbegriper vällagad mat på bestämda tider som äts i lugn och ro.

När det kommer till frågan MAT och allmän KVACKSALVERI är det som vanligt "katten på råttan, råttan på repet"-kvalitet på argumentationen.

__1__ - Ej medlem längre2010-12-01 08:14
Antal inlägg: 1103

Lillsyrran - för att "läkemedelsindustrin" ska få sälja sina preparat i Sverige så krävs det som bekant en hel del dokumenterad effekt, läs gärna på och läkemdelsverket Att läkemdelsindustrin i mångt och mycket försöker utveckla "block busters" säger egentligen inte speciellt mycket om kvaliten på själva medicinen, snarare tvärt om. Läs gärna på lite på myndighetens sida: www.lakemedelsverket.se/

För att "naturmedicinindustrin" ska kunna sälja sina preparat krävs istället något annat. Mytbildning, lögner och en stor portion blåögda konsumenter med inbillade krämpor som ingen medicin i världen biter på. Undantaget placebo förstås.

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-01 08:22

LisaLong 2010-12-01 06:06
"lillsyrran_ var nålarna är placerade beror ju på vilket område man ska behandla. Många gånger sticks nålarna i enbart 1 mm, max 5 mm"

Det var inte det jag menade när jag bad och få ett förtydligande av dig, utan jag menar att jag förstår inte alls utifrån vilka behandlingsområden du tänker. Ryggen eller magen?

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-01 08:27

Jajamen __1__, du har rätt - som vanligt. ;)

Jag ser fram emot ditt nästa inlägg - också. :)

Delicious - Ej medlem längre2010-12-01 12:28

1, Så du tror inte att barn med neuropsykiatriska diagnoser blir hjälpta av att äta bättre mat och leva ett liv som är mer harmoniskt?
Klart att ett adhd-barn ska få medicin om det behövs, inte det jag menar. Men är det inte ganska otroligt att man ger sitt barn skräpmat, speciellt om barnet har en diagnos som gör livet lite svårare för barnet?

Är det inte ganska intressant att vi tror att inget förändras, trots att vi lever bland massor av gifter.

Delicious - Ej medlem längre2010-12-01 12:29

Känner att det blir ganska OT, ber om ursäkt för det.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?