Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 564

Forumkategorier

Användare Inlägg  
promenad - Ej medlem längre2011-03-08 21:47
Antal inlägg: 3995

tipi: ja precis! där kanske föräldrarna borde ha en roll

tipitina2011-03-08 21:49
Antal inlägg: 2687

Promenad- ja, det är väl självklart men det ena utesluter väl inte det andra? Även skolan kan väl tidigt gå in och prata om det?

promenad - Ej medlem längre2011-03-08 21:51

A jo, fast ja tycker kanske att 12 är tidigt. Ifs hade vi såna frågor då om mens och sådant och lite smått om inte samlag kanske men bara lite. Men kondom kanske du kände till iaf.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-03-08 21:57
Antal inlägg: 31064

Med tanke på att forskningen peka på hur präglad man blir av sin sexdebut så borde sexualkunskapen rimligtvis dyka upp innan folk debuterar. Högstadiet låter väl bra? Sjuan? Jag fick sexualundervisning i femman av en rolig rödbrusig tjockis som var en av mina favoritlärare. Han berättade bland annat att skulle han ha fått hår på händerna varje gång han onanerade hade han varit schimpans vid det här laget... Visade sig många år senare att han anklagats för att vara närgången mot elever och blivit avstängd.

tipitina2011-03-08 21:59
Antal inlägg: 2687

Visst kände jag till kondom men det var ju inte tack vare att jag blivit upplyst av skolan.
Min åsikt är iaf att det inte är för tidigt att ha det redan i femman eller liknande. Jag kan inte se varför man inte skulle kunna ha det?
Menar du att det skulle vara skadligt på något vis?

promenad - Ej medlem längre2011-03-08 22:01

Det tror jag det kan vara. Informera 11 åringar om sex? "använd kondom!" herregud
Forplantningskunskap har vi ju haft redan i 2an (andraklass) Så vad var det du inte visste tipi? Hur man säger nej?

Omega 3 - Ej medlem längre2011-03-08 22:02
Antal inlägg: 167

Det är väl snarare "tabut" som är skadligt isf? Människor är tidigt sexuella varelser och för att det ska bli så bra som möjligt bör även information ske tidigt. Med det inte sagt alla varianter, men väl mycket annat :)

promenad - Ej medlem längre2011-03-08 22:03

5an är nog ganska normalt då vi hade det men vi pratade inte SAMLAG utan mer mens och pubertet och typ: vad är hångel och säg nej om ni vill
samt : har ni övriga frågor/pojkvän kom och prata med skolsyster.

slånbär2011-03-08 22:16
Antal inlägg: 5539

Håller med tipitina-bättra att ha någon kunskap innan för efter kan det vara försent. Att starta sina tonår med abort eller barn är ingen höjdare tror jag så det kan inte vara fel med information. Jag var också tolv år och kan väl säga att jag tog ett snabbt kliv från barn till tonåring och vad gäller skydd så var det tur att killen tog sitt ansvar för jag hade inte en tanke på det. Jag fixade p piller när jag var fjorton men fram tills dess så var det killarna som stog för det ev skyddet. Detta var ju på sjuttitalet så det var före HIV så det fanns ju bara en anledning till att använda kondom på den tiden och efter p pillren så var det ju det enda skyddet. Jag minns inte om vi hade någon sexualkunskap i skolan men i så fall var det alldeles för sent ändå.
Det är betydligt skadligare att bli med barn vid fjorton än att få sexualundervisning i femman. Dom som tycker att det är onödigt att ha det bara för att ett fåtal barn är brådmogna och att det kan ge idéer som ungarna annars aldrig hade tänkt på vet ju inte mycket om hur ungarna är idag. Det ska vara väldigt väldigt överbeskyddade barn som inte vet saker och ting om sex när dom går i femman-det lär inte komma som en överraskning direkt men en unge på väg lär definitivt göra det.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-03-08 22:55
Antal inlägg: 4050

"Det ska vara väldigt väldigt överbeskyddade barn som inte vet saker och ting om sex när dom går i femman-det lär inte komma som en överraskning direkt men en unge på väg lär definitivt göra det."

Vadå? Barnen vet massor om sex men inte att en mamma och en pappa har skapat dem? Hur trodde t ex du att du blev till?

promenad - Ej medlem längre2011-03-09 07:45

Jag förstår slånbär. men jag kan oxå tycka att om man är FÖRÄLDER till en brådmogen unge, hur svårt är det att hålla lite koll?
Tror faktiskt att vår skolsyster valde ut de knoppande, hånglande 12åringarna på vår skola och hade allvarligt samtal. Dock inget som vi "barn" hade så mkt med att göra mer än om vi ville fråga nåt spec.

promenad - Ej medlem längre2011-03-09 07:47

Precis jag visste vad samlag var när jag var 6 år. Men det var inget jag ville ha, tanken "äcklade" mig då. Dessutom trodde jag att mannen bara skulle stoppa in den sen var det klart. Kanske pussades man lite oxå.

slånbär2011-03-09 08:07

Larvbrud- klart dom vet hur barn blir till men det gör ju inte att dom förstår hur viktigt det är med skydd både mot graviditet och sjukdomar. Det är ju en massa vuxna som inte klarar av detta så hur kan vi då tro att barn skulle kunna fixa det bättre. Vi måste åtminstone ge dom informationen om hur viktigt det är. Många skolor lär ju barnen att simma tex fast alla vet att man inta ska vara på djupt vatten om man inte kan det. Förstår du hur jag menar? Bara för att det för dig är självklart så är det väldigt många ungar som inte har vuxna omkring sig som tar detta ansvar utan dom är utlämnade till det dom snappar upp på tex nätet.
Promenad-som jag skriver ovan så är det alltför många barn som inte har föräldrar som är tillräckligt medvetna om vad deras barn gör och /eller helt enkelt inte bryr sig så mycket. Min mamma hade absolut ingen aning och jag skulle aldrig ha drömt om att gå till henne för råd. Hon frågade mig när jag var sjutton om jag hade tänkt på det med p piller - vilket skämt - vid sjutton hade jag säkert varit med 15-20 killar redan så hon var väldigt sent ute.

promenad - Ej medlem längre2011-03-09 08:20

självklart ska skola ta ansvar om de ser tecken jag kan bara säga att mina skolor verkar ha skött det där.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-03-09 11:51
Antal inlägg: 4050

Slånbär, givetvis skall man inte ta bort information om preventivmedel. Frågan är i vilken årskurs det är lämpligt att börja.
En del här verkar tycka att det aldrig kan bli för tidigt med sexualundervisning och det kan jag inte hålla med om.

Sexualundervisning i lågstadiet är jag t ex tveksam till även om det kanske kunde hjälpa vissa. Skolan är ju inte en extrafamilj även om en del barn kanske skulle behöva det. Jag tror alltid att det rör sig om en kompromiss mellan att fånga upp barn som har det svårt och att hålla en nivå som är dräglig för de andra.

bizzzy - Ej medlem längre2011-03-09 12:20
Antal inlägg: 3169

Egentligen tycker jag det är föräldrarnas ansvar att ta den diskussionen. Alla utvecklas olika fort. Vissa behöver information tidigare än andra.

ttiittii - Ej medlem längre2011-03-09 12:43
Antal inlägg: 37631

jag har talat 0m för min 8 åring och för min 10 åring,hur barn blir till och om mens och om hur kroppen fungerar,när jag själv frågade när jag var sju år ljög dom och sa :att om man sväljer ett frö från en björk så växer fröet i magen till en bebis,så när mina barn har sexualkunskap i skolan så kan dom det redan

slånbär2011-03-09 20:57

Bizzy-problemet är att många barn inte pratar om detta med sina föräldrar och dom som redan vid tolv tretton är aktiva så vet dom självklart också om att föräldrarna aldrig kommer att tycka det är ok så bara därför pratar dom inte om det. Själv skulle jag aldrig ha sagt ett ord om det till min mamma och hon kunde ju naturligtvis aldrig gissa att jag redan som tolvåring faktiskt var sexuellt aktiv. Det är nog inte många föräldrar som tror det om sina barn. Dock är det ett faktum att många fortfarande sexdebuterar i tidig ålder och då riskerar att bli gravida/göra en tjej gravid och/eller smittade av framförallt klamydia men i värsta fall HIV. Då är det väl klart att det är bra om det från skolans håll ges information om detta så ungarna får veta vart dom kan vända sig med sina frågor.

apajävel2011-03-09 21:18
Antal inlägg: 572

Sex är lika naturligt som att äta och skita. Förr i tiden bodde man alla i samma rum och då var det inte omöjligt att föräldrarna hade sex inför barnen (eller åtminstone i närheten). Mänsklig fortplantning borde ses som lika naturligt som när man ser det på naturprogram. De flesta barn har väl sett djur para sig redan som unga, och lär de sig att inte mörka med sina kroppar och frågor så tror jag iaf att det blir bättre.

slånbär2011-03-09 21:22

apajävel-underbar inställning och det vore ju fantastiskt om det var så i verkligheten men som du säkerligen vet så är det ju sällan det är så enkelt. Har du barn själv? Oavsett så håll kvar vid den tanken så kanske din tolvåriga dotter vågar komma till dig och berätta att hon har legat med sin artonårige kille-utan att du freakar ut och polisanmäler honom.....Det vetefan om jag hade klarat idag men så är jag ju evigt tacksam att jag har två killar.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?