Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 18 742 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2011-03-15 23:56 | |
![]() | Dyslekso När du kommer upp i min ålder - då lovar jag dig att kommer att lära dig att tänka dig för, eller att strunta i blickarna runt dig. Det är inte helt enkelt att fortfarande tycka om att hålla handen och att pussas och kramas offentligt då - i alla fall inte i vardagen. :) | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-03-15 23:57 | |
![]() | Jag håller med om det mesta, micro, speciellt det du skriver om mobbing. Vet bara inte om jag tycker att det är bra att orden används. Om man t.ex. skulle börja använda "the n-word" (heh, jag tycker att det är jobbigt att skriva ut det om jag ska vara ärlig) i lika stor utsträckning som andra skällsord skulle väl inte det ha nån speciellt positiv effekt? Sen skulle jag personligen kunna ta illa upp om jag blev kallad "blatte" men det blir jag inte. Det är, som du säger, bara nåt man "är" för mig. Men det finns ju andra som tar illa upp, och detsamma måste ju gälla ordet "bög". Meeen men, ska inte tjata om ord nu. | |
| Dyslekso | 2011-03-15 23:58 | |
![]() | Nä visst - men två fel är ett dubbelfel, väl? | |
| Dyslekso | 2011-03-15 23:58 | |
![]() | till micro | |
| micro113 | 2011-03-16 00:00 | |
![]() | Gautama Nej, man bör inte acceptera skällsord i skolan om de sägs för att kränka. Men man bör inte heller förbjuda ord, eftersom ord i kommunikation inte alls behöver vara kränkande beroende på hur de sägs. Svensson går inte på stan och knackar "bög" för att det är roligt - kan vi inte vara överens om det. | |
| apbur | 2011-03-16 00:00 | |
![]() | Men vad är det man tänker sig ska förändras när man fortsätter uppmärksamma homosexuella i media i tid och otid? Är det för att man vill minska på hatbrotten eller är det för att man vill underlätta för hångelsugna homopar? Man tillhör ju trots allt en minoritet om man är homosexuell, dvärgväxt eller rullstolsburen. Visst har det avdramatiserats men frågan är om det inte alltid kommer dra lite mer uppmärksamhet till sig än om man är heterosexuell, normallång och uppegående. | |
| Gautama | 2011-03-16 00:02 | |
![]() | Jag vet faktiskt inte Micro vem det är som knackar bög, om det är svensson eller karlsson. Hur ska man veta vilka som besitter sådant hat mot dem så att de känner sig tvingade att slå ner dem? Det kan nog vara precis vem som. | |
| apbur | 2011-03-16 00:07 | |
![]() | Ok, HBT-rörelsen är alltså måna om att svenssons inte ska gå ut och misshandla första bästa bög? | |
| Gautama | 2011-03-16 00:08 | |
![]() | Som jag har sagt förut så måste man så länge hatbrotten finns fortsätta kämpa givetvis. Upplysning ger tolerans! Det enda som är säkert är att om vi är tysta så händer ingenting. Vi hade inte varit där vi är idag om vi hade varit tysta. I många andra länder ser det inte ut som i sverige. Och eftersom vi har många utomlandsfödda människor i vårat land så är det också en ide med att fortsätta kampen. Inte ens svenskar som torde vara upplysta är tillfreds med homosexuella, ännu mindre de som kommer från en kultur där det fördöms att vara homosexuell. Tror ni på fullaste allvar att kvinnor t.ex. hade haft rösträtt och mer lika rättigheter med männen om vi inte hade de som höjer rösten och kämpar för det? Det är ju en kamp som fortgått i hundra år och fortsätter än. Inget kommer utav sig självt. Upplysning är A och O. | |
| Gautama | 2011-03-16 00:09 | |
![]() | Orkar tyvärr inte möta upp dina inlägg apbur. "HBT-rörelsen är alltså måna om att svenssons inte ska gå ut och misshandla första bästa bög?" Skojar du eller? | |
| Dyslekso | 2011-03-16 00:15 | |
![]() | apbur, man får (enligt mig iaf) förstås ha åsikter om homosexualitet ska normaliseras, och i vilken takt det ska ske - men det är ju förstås en process. Det var svårare att vara bög på 70-talet än idag. Innebär det att situationen är den bästa idag för det? Knappast. Ser inte att vi som är hetero har speciellt mycket att förlora på den normaliseringsprocessen heller, eller har vi det? | |
| Dyslekso | 2011-03-16 00:18 | |
![]() | Måste dra mig ur diskussionen för kvällen. Känner att semantiken sviker mig lite, och man måste vara på topp när man debatterar med seman-tiken. :) | |
| Dyslekso | 2011-03-16 00:20 | |
![]() | Usch, fånigt sagt. Förlåt, apbur. | |
| micro113 | 2011-03-16 00:21 | |
![]() | Gautama De domar som jag läst är det företrädesvis folk med tidigare kriminalitet kopplade till olika grupperingar (gäng) som utför hatbrotten - de som i grunden är hatbrott. Dvs där man går in för att ge sig på någon enbart för att denne har en annan sexuell läggning. Det är inte svensson som har det som fredagsnöje. | |
| apbur | 2011-03-16 00:26 | |
![]() | "Skojar du eller?" Nej, men jag tänkte att du nog gjorde det. Dyslekso, jag undrar mest hur mycket man vinner på att ge HBT-frågorna så mycket utrymme under så lång tid. Stenen har redan satts i rullning. Folk har greppat det. Att extremisterna inte gjort det kan man nog heller inte göra så mycket åt. Jag är för övrigt inte lättstött. Jag är ju hetero, normallång och tvåbent :) | |
| micro113 | 2011-03-16 00:29 | |
![]() | Gautama Upplysning behövs givetvis. Kampen? Vad är det för kamp som skall föras är ju bra att ha fokus på då. Vilka frågor handlar det om? Hur skall kampen föras? På vilka arenor/plan? För att en normaliseringsprocess måste fortgå är ju självklart - men frågan är hur man för den. För kamp låter som kollissionskurs. Och lägger man sig hela tiden på kollissionskurs med övriga samhället i sin "kamp" och ser det som en motpart så tror jag det blir kontraproduktiv. | |
| kaffeflicka - Ej medlem längre | 2011-03-16 00:40 | |
![]() | Bra skrivet, micro. Om man är för ivrig att kampa och ser fiender där de inte finns skapar man problem. Kanske bättre att åka till Uganda och skälla. | |
| Huzan | 2011-03-16 06:46 | |
![]() | blir jävligt ledsen när jag läser inlägg där det står att det inte är så farligt att bli kallad bög eftersom det nuförtiden är avdramatiserat. är ni säkra på att killen i högstadiet som blir kallad bög inte går hem och är skitledsen? att killen som är feminin inte går hem och gråter? att killen som i smyg gillar andra killar kanske funderar på att ta sitt liv? att ni sitter och säger att det är avdramatiserat bara för att det idag används mer är skrämmande, som fan! min bästa vän blev misshandlad när han var på väg hem efter priden. det var "normala" svenssonkillar. inga tungt belastade kriminella eller nåt gäng. helt vanliga killar som hade hetsat varandra till det. min vän vill inte gå hand i hand med nån annan kille, han vill inte hångla offentligt heller, bara pga att han är rädd för konsekvenserna. fy fan för att ha det så!! själv blev jag misshandlad efter en kväll på krogen enbart för att jag höll min tjejkompis i handen när vi korsade en trafikerad gata. på andra sidan stod det ett gäng skinnskallar. hann inte ens se dom förren jag låg på marken och fick ta emot sparkar. ska det vara så? ska man inte ens kunna få hålla den man är tillsammans med i handen utan att vara rädd för vad som ska hända? det spelar väl för fan ingen roll om det är nassar, svenssons eller ett gäng killar som misshandlar? bara ATT det förekommer är för jävligt!! kampen måste fortsätta, och kampen får inte tystas förren alla accepterar hbtq-personer!! jag skiter i om du går hem till ditt radhus i förorten och hatar bögar, om du tycker att flator är det absolut läskigaste som finns. hata på du, men agera för fan inte!! fortsätter man att normalisera det så kanske min kompis en dag vågar gå hand i hand med den han älskar!! | |
| micro113 | 2011-03-16 09:09 | |
![]() | Huzan Normala människor sparkar inte ner andra människor på stan. Det spelar stor roll vad vi pratar om faktiskt, det är självklart önskvärt att leva i en värld där ingen begår brott eller kränker andra. Det är dock en utopi - vi lär få finna oss i att människor kommer att reta sig på varandra och ge sig på varandra av de mest befängda anledningar i framtiden också. Det man kan sträva efter är en bred acceptans i samhället - inte att varje enskild individ finner denna acceptans. Det man kan kräva är att brott mot enskilda bestraffas, och att andra tar avstånd från brotten när de sker och ställer sig på offrens sida. När det gäller mobbing och utsatthet så blir alla mobbade och utsatta givetvis kränkta och ledsna när de utsätts - oavsett anledning. Om jag säger till min son att det värsta som kan hända honom är att bli kallad bög - eller det fulaste han kan säga är bög. Vilka signaler sänder man då ut tycker du? Att normalisera en företeelse är just att avdramatisera och normalisera. | |
| Bettanse | 2011-03-16 10:15 | |
![]() | Alla är vi olika men likväl är vi människor ändå. Det finns ju fördomar mot feta, smala m.m. Men alla vi andas samma syre, och huruvida vilken läggning man än har så har vi en sak gemensamt och det är livet. | |