Spelrum
| Giraffen | 47 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 73 |
Mobilspel
| Pågående | 19 524 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| malman | 2011-04-18 00:01 | |
![]() | det är kanske bäst att säga det med. att det jag menar med barn är de som är mellan 0-13 år i detta fallet, jag tror inte att en 16 åring tar så stor skada som en 3 åring | |
| nyckelpigan_ | 2011-04-18 00:01 | |
![]() | Gautma, känns skönt att höra dina tankar och hur du gjort. Själv så har jag också växt upp med för mycket alkohol i mitt barnhem. Svårt men ändå en ganska enkel väg för mig att gå i barnuppfostran. Har nog gjort mycket som dig! Försökt att barnen får en sund inställning till alkohol. Inte bara förbjuda, ysch-pysch och det är farligt! Själv alltid vara alkoholfri. Snacka med dom om beroende. Kört med öppna kort, snackat med dom ju äldre de blivit. Nu är de snart myndiga. "Facit" hittills har varit att de är inte och inte varit jättenyfikna på alkohol, inte heller varit de som partajar varje helg utan faktiskt tyckt de velat lägga tid på annat. På något sätt så har det funkat! Vet iofs inte hur mkt jag har med det att göra men försökt varken skrämma, förbjuda eller öppna helt! Självklart går man om det ballar ur. Faktiskt får jag säga att det inte brukar bli så - tror inte jag behövt gå från någon tillställning för tidigt. Om någon ballat ur för mycket så kan man faktiskt förklara för barnen och avdramatisera. Tror nog att det är en bra väg! Inte för mycket, för litet utan mellanväg med snack! | |
| Gautama | 2011-04-18 00:04 | |
![]() | Men hur skulle barnen fara illa menar ni som tycker att det inte är bra? Hur skulle de bli förstörda menar jag? Alltså nu pratar jag inte om ett fylleslag, det säger ju sig självt att det inte är bra för ett barn, i synnerhet inte ur säkerhetsaspekten. Men om man har en "normal" fest med lite vin till maten och så vidare... På vilket sätt skadar det? | |
| Megaherz | 2011-04-18 06:45 | |
![]() | Skulle kunna copy - pastea Tvålis inlägg. Det gavs ofta nyårsfester hos pappas bästa kompis, massa barn som man kunde busa med. Har aldrig upplevt obehag även om de druckit ett glas eller två eller tre. Dessutom var det lyxigt att kunna få dricka Trocadero en hel kväll. Eller hallonsoda! Mm! | |
| gnill | 2011-04-18 07:19 | |
![]() | Det beror väl på hur man festar! Sen tycker jag inte att man som förälder ska bli berusad (däremot kan man mycket väl dricka 2-3 glas vin eller så), men om jag själv som förälder inte är berusad så gör det inte så mycket om mitt barn ser andra människor som är berusade. Å andra sidan går jag på väldigt städade fester, och om jag har med mig mitt barn (snart åtta år) så har han ändå somnat när andra eventuellt blir så berusade att det märks på dem (vilket sällan händer). Själv uppvuxen med föräldrar som drack way too much vet jag a) hur skrämmande det är för barn att se sina föräldrar personlighetsförändrade och b) att när det inte längre är skrämmande för barnen att se det har det gått alldeles för långt. | |
| koksiken | 2011-04-18 07:34 | |
![]() | gnill: jag har ungefär samma erfarenhet som du... föräldrar som blev alldeles för berusade. Det gav mig INGEN respekt för dem, en farlig ålder att vara respektlös är tonåren. Respekten för mina föräldrar kom senare, då de slutat dricka. Det handlade så klart inte enbart om festerna, utan om att farsan var lite smålullig jämt och morsan var medberoende. I mitt tycke är många mer beroende än vad de inser, att "krana" ur boxen mer eller mindre varje kväll verkar vara relativt vanligt. Om man gör det, då festar man troligen för mycket på fester också och ska kanske inte ha sina barn där. Jag pratar så klart bara för mig själv, det finns säkert de som kan dricka ett par glas vin varje kväll och ändå inte bli beroende... Jag har också "kranat" en del på vardagskvällar men slutade med det iom att jag fick barn och vill kunna vara trovärdig inför henne + att jag vill att hon ska ha så goda minnen som möjligt av sin barndom. Dessutom är det roligare i längden att se nyktert på tillvaron, än att vara lullig. =) | |
| Bitte - Administratör | 2011-04-18 07:34 | |
![]() | Funderar inte så mycket på just drickandet utan mera på passar det barn är med, hade själv en (50 års)fest i fredags min systerdotters barn på 3 och 5,5 år var med festen var av den arten med många olika åldrar och ganska så "enkel" Men vid ett annat tillfälle vid en striktare tillställning så kanske barn INTE alls passar in typ om någon representerar företaget vid en middag. Jag säger som i tråden om bröllop, det är helt och hållet hur den/de som bjuder vill ha det och uti från det får man respektera hur man gör Bitte | |
| koksiken | 2011-04-18 07:37 | |
![]() | Bitte: ja, det var också en vinkel. Jag kan också tycka att barn passar olika bra in i olika sammanhang. Som skrivet: fråga och respektera de som ska ha festen är väl ett gott råd? | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2011-04-18 08:22 | |
![]() | SvT sände ett prg för ett par år sen - "Rör inte min sup!" kanske det hette - där barn uttryckte vad dom kände när vuxna blev "konstiga". Alla kände det obehagligt. En juristprofessor propåade nyligen att det skulle bli straffbart att vara berusad inför sina barn, man är liksom inte en ansvarig person i det tillståndet! I min relativa enfald trodde jag att det redan var kriminaliserat - inte en dag för tidigt. Detta idiotiska "spritbälte"! | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2011-04-18 08:25 | |
![]() | Kan man inte ha fest utan C2H5OH är man tämligen socialt handikappad! | |
| Tess 08 | 2011-04-18 09:04 | |
![]() | Jag har skrivit det förr, men kan ta det igen... Jag har inget stort behov av att dricka alkohol, jag kan dricka cola istället. Det är ingen större uppoffring för mig att avstå alkohol vilket gör att jag lätt kan göra det. Det klart om man känner att man inte kan vara på/ha fest utan att dricka alkohol så kanske det blir en annan sak. Vi (4 grannfamiljer) hade årlig kräftskiva varje år när jag var barn, de var rätt städade trots (?) att det fanns alkohol och vi barn hade himla kul. Nu är mina föräldrar inte heller några storkonsumenter av alkohol, så de var rätt nyktra (om inte helt nyktra) dessa kvällar. En granne som inte ingick i någon av dessa familjer brukade dyka upp under kvällen och var ofta rätt onykter.. kunde knappt gå rakt osv... Jag kommer ihåg att jag tyckte det där var komiskt på ett sätt (eftersom de vuxna i övrigt var rätt städade) men jag led också med hans barn... De eller frun fick lov att komma och ta reda på honom senare... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-04-18 09:39 | |
![]() | jag tycker att det är skrämmande att alkohol har blivit så normalt,att familjefester sällan förekommer utan alkohol,om alkoholen skulle uppfinnas i dag skulle den blivit förbjuden på en gång | |
| magnusito | 2011-04-18 09:52 | |
![]() | Familjefesten inkuderar naturligtvis barnen. Hur sjukt håller vårt samhälle på att bli egentligen. Alkohol skippar man eller tar med måtta. | |
| Måns_E | 2011-04-18 09:53 | |
![]() | Visst det är ett problem med alkoholiserade föräldrar, och naturligtvis så är det inte bra för barn att se sina föräldrar supa och kanske spöa på varandra dagligen, men. Det är en väldigt skillnad mellan det och att barn är med på 4-5 fester om året, där det förvisso dricks alkohol men där ändå inte folk däckar/raglar och ändå kan ta hand om sig själva. Det är väl klart att inga ungar tar skada av det, jag gjorde det inte, och de i tråden som verkar ha haft föräldrar som drack måttligt verkar inte heller ha tagit illa vid sig. | |
| necxma | 2011-04-18 10:09 | |
![]() | NO TO DRUGS | |
| slånbär | 2011-04-18 10:12 | |
![]() | Problemet är ju ändå att dom barn vars förälder/rar har problem finns mitt ibland oss och omgivningen vet ofta inte ens om det eftersom man kanske träfas just bara ett par gånger om året. Men även om just ni träffas bara några gånger så är just den familjen säkerligen på andra tillställningar i andra sammanhang och festar alltså betydligt oftare än vad just ni känner till. Familjer med dessa problemen är oerhört bra på att döjla det för det är så himla skämmigt och när bubblan till slut brister så kan detta ha pågått i många många år utan att någon fattade det. Frågar man dom barnen så säger dom garanterat inte att dom tyckte att det var spännande och kul att vara med på dessa fester utan ångest,rädsla och skam. Om festerna hölls utan alkohol då skulle dessa barn få möjlighet att ha roligt någon gång utan dessa känslor. Själv hade jag långt ifrån ett normalt förhållande till alkohol, droger och sex under mina tonår pga av mina familjeförhållanden men som vuxen så har jag inte druckit i någon större utsträckning och framförallt inte sedan jag fick barn. Mina barn snart 17 och 19 har inte druckit och festat alls före myndighetsåldern och min nu myndige son har sedan dess (knappt ett år) varit ute med kompisar och druckit tre gånger och ingen av gångerna har han varit så påverkad att jag har märkt av det nån nämnvärt när han kom hem. Jag har aldrig haft något tjafs eller tjat angående detta utan det har varit helt naturligt för dom att inte dricka. | |
| Måns_E | 2011-04-18 10:23 | |
![]() | Så om jag förstår dig rätt så skall föräldrar som inte har alkoholproblem låta bli att dricka för att föräldrar som har alkoholproblem (och redan dricker inför sina barn ändå) skall komma till dessa fester? Nej jag förstår allvarligt talat inte ditt resonemang. Om man har alkoholproblem så bör man undvika alkohol ö h t, kanske rent av platser med alkohol och definitivt alkohol när man är tillsammans med sina barn. Om man inte har alkoholproblem så behöver inte samma regler gälla. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-18 10:29 | |
![]() | För mig är det en närmast estetisk fråga. Ska barn eller vuxna vara i centrum? Vem får ut mest av julklappar, granbarr och påskägg? Att inget barn tog skada låter ju jättebra men vissa vill väl lägga nivån högre än så för barnen antar jag. Detta ska inte tolkas som att jag tycker att barn alltid måste vara i centrum, men under högtider tycker jag det är närmast etikettsbrott att inte lägga nivån så att alla kan vara med på aktiviteterna och inte en grupp får titta på. Ett glas till maten märks knappt så det är inte det drickandet jag syftar på. | |
| Måns_E | 2011-04-18 10:35 | |
![]() | Jag tror att barn i regel skulle må bra av att inte alltid vara i centrum, så är det ju dock idag. Jag tror inte alls att det är nyttigt om hela tillvaron jämt skall anpassas efter en, jag tror att det är en betydligt större otjänst gentemot barn än att de ser faster Hilda eller morbror Kalle sluddra lite och sjunga falskt vid andra julsnapsen. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-18 10:40 | |
![]() | Jag tror tvärtom. Anledningen till att Hilda och Kalle måste svina är ju att de inte fick vara i centrum som barn. De ser sig själva som barn och kan inte stå undan, inte ens under Kalle Ankas Jul. Det är medeltida att barn sitter vid barnbord och betraktas som små människor som får vänta tills de är 18 med att ha kul. | |