Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 18 847 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2011-04-19 22:31 | |
![]() | Men samtidigt BSKV - vad är skillnaden tycker du på sossarnas praktikplatser som jag bland många andra, var tvungen att ta för att få ut arbetslöshetsersättning? Där hamnade jag nästan direkt efter alla fina skriva-cv-kurser när jag blev arbetslös dessutom. Jag stod på ett löpande band i en korvfabrik hehe och hade praktik i typ 2 månader, för 4000 i månaden - tills jag hittade ett riktigt jobb. Jag hade synpunkter på det då ja, men det tog mig ur sysslolösheten i af och blev en kick i baken till att hitta jobb. Tror inte jag har varit så aktiv som jag var då i mitt jobbsökande, jag hittade ett städjobb och trivdes bra med det. Din fråga med att om det är arbetslösas fel att det inte finns tillräckligt med jobb är .. jag vet inte det jag. Jag vet att det finns jobb, om man orkar söka allt, flytta eller vad det nu kan vara. Jag vet hur det är att vara arbetlös, så tro inget annat.. men personer som är arbetslösa flera år i streck - jag köper inte det. Alls. Det går inte att se fas 3 som att man faktiskt får in en fot någonstans, ett ställe som man annars inte skulle kunna komma in på? | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2011-04-19 22:43 | |
![]() | Suck...ja, det var en finfin undanledningsmanöver av dig att helt å hållet glida ifrån min fråga genom att svara med en motfråga. Men tyvärr, jag går inte på den niten. Min fråga kvarstår. Men vi säger så här: Du är arbetsgivare, du får 5000 kr för att plocka in en Fas 3-drabbad. Skulle Du ge denne en fot in till en riktig anställning. Tror inte det, va..? | |
| le-lou | 2011-04-19 22:48 | |
![]() | nej inte direkt. Och det är inte tanken heller? | |
| le-lou | 2011-04-19 22:49 | |
![]() | arbetgivare kan utnyttja situationen ja. Men är det en duktig person som jobbar så riskerar man ju att den personen faktiskt får ett riktigt jobb och försvinner, varpå man kanske skyndar sig och erbjuder ett jobb? Inte vet jag. Personligen ser jag iaf ingen skillnad på förr och då. | |
| le-lou | 2011-04-19 22:51 | |
![]() | vilken fråga undanmanövrerade jag i från förresten? Motfråga - eftersom du tar upp fas 3 i den här tråden som behandlar allt som blivit så mkt värre än från sossarnas tid, så är det klart att det är relevant att fråga om det verkligen har blivit så mycket värre? | |
| Nasty Nimrod | 2011-04-19 22:52 | |
![]() | Det är väl inte särskilt stor risk att någon Fas 3-person kommer hitta något annat jobb någon annanstans? Och om den skulle göra det finns det ju många andra personer i liknande sits att ta av? | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2011-04-19 23:50 | |
![]() | Värre för de som är arbetslösa har det helt klart blivit. Känner inte till att man kunde få återvända till sin gamla arbetsplats under S-tiden som en utnyttjad inhyrd eller ännu värre som en praktikslav modell fas 3. Å ang små små procentsatser av vår befolkningsmängd som tagits upptidigare så lägger jag gärna till ännu en kategori till den listan: de som är arbetslösa och inte vill arbeta alls. | |
| le-lou | 2011-04-20 00:04 | |
![]() | ska bara svara på det sista och det jag vill säga är att "inte vill" är ganska suddigt . . . av egen erfarenhet så vet jag att sysslolöshet inte direkt stimulerar en till att vara aktiv. Vad man vill och vad man gör - kan skilja sig ganska radikalt åt när man gått arbetslös en längre tid. Jag tvivlar på att gruppen "vill inte arbeta" är särskilt stor. Man kan vara rädd också, tror det är betydligt vanligare än ren lathet. | |
| le-lou | 2011-04-20 00:06 | |
![]() | jag vet inte .... men jag undrar fortfarande och jag kan inte fatta detta men.. hur det är möjligt att gå arbetslös i flera år i sträck utan att ha jobbat något alls? menar du att den enda förklaringen att det inte finns några jobb, hur vet man det då? Om man söker via platsbanken så förstår jag. Men det är ju bara ett av många sätt att göra det på. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-04-20 05:56 | |
![]() | bra lelou | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2011-04-20 08:19 | |
![]() | Le-lou: Nej, jag menar att den del av befolkningen som går arbetslös år efter år utan att ens verka vilja skaffa ett jobb är väldigt liten. Men jag håller med om att man i just dessa fall bör plocka fram blåslampan. Hur man dock kan se ner på och behandla ALLA som inte har nåt jobb på det viset, vare sig de inte kan eller inte vill, är ofattbart. Särskilt när det helt enkelt inte finns jobb till alla. Och att tvingas flytta 100 mil hit å dit och riva upp alla familjära rötter som finns...har inte KD nån invändning mot det? Nej, man är inte en värdelös belastning bara för att man inte har ett jobb! | |
| Mia W | 2011-04-20 09:01 | |
![]() | Om FAS3 hade varit det som man planerade när det först nämndes, så skulle det enbart ha varit praktikplatser inom "icke vinstgivande verksamheter" och sådana arbetsuppgifter inom kommun och stat som normalt inte utfördes. Då hade det väl varit acceptabelt som alternativ till att inte ha något att göra. Sen finns det de som anser att om man varit i FAS3 en viss tid och blivit t ex 62 år, så skulle man återinföra det som förr hette förtidspension av arbetsmarknadsskäl. Som det har blivit nu så hinner inte AF med att försöka skaffa jobb åt dem som är i FAS3. De har fått så mycket nya arbetsuppgifter, t ex med nya invandrare och de som kommer från FK, utan att få mer än marginellt med ny personal. | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2011-04-20 17:30 | |
![]() | I vilket fall inte de drabbade fas-treornas fel att AF fått "för mkt att göra"... | |
| Gråulven - Ej medlem längre | 2011-04-20 18:51 | |
![]() | Läste för en tid sedan en intressant artikel. Den handlade om vådan av att Sverige numera blivit till det mest individuliserade samhället i världshistorien någonsin. Problemet är, påpekas det, att kittet mellan människor i samhället lösts upp och att vi med detta nästan har upphört att se oss själva som en del i socialt context. Ordet demokrati och det på Olof Palmes tid så flitigt använda uttrycket "solidaritet", blir i det superindividuliserade samhället till urvattnade begrepp. Varje individ kan inte frikoppla sitt sociala ansvar i tron om att nämnda myndigheter fortsätter att fungera lika bra de gjorde en gång i tiden, eftersom de kom till i en helt annan anda en den som råder idag. Demokrati förutsätter ärlighet, solidaritet och socialt ansvar av varje individ, i annat fall hotar det sönderfall vi idag redan kan se början på. | |
| Araknoidea | 2011-04-20 20:48 | |
![]() | Gråulven På vilket sätt var det bättre förr? Hur fungerade dessa myndigheter när det var så bra? | |
| Mia W | 2011-04-20 21:26 | |
![]() | BSKV: Vi har en släkting som är chef för en arbetsförmedling. Han har berättat om hur deras huvudkontor faktiskt vräker på dem nya arbetsuppgifter och säjer att det får de klara med befintlig personal. Sen kommer det order och kontraorder och saker skall bli gjorda så snabbt att man inte hinner ställa om på kontoret. Jag försvarar inte AF, men får man reda på hur det fungerar så inser man en sak - att den högsta ledningen behöver bytas ut. De går helt i alliansregeringens ledband och vägrar lyssna när både chefer på lokalplanet och deras fackliga organisationer protesterar. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-04-20 21:38 | |
![]() | helt riktigt | |